Hero background

Husbilskompisar

Allt för livsnjutare på hjul

Ta del av våra senaste artiklar, resmål och medlemserbjudanden. Vi samlar allt på ett ställe så att du kan fortsätta utforska Sverige tillsammans med oss.

Utvalt just nu

Ställplatsappen

Över 2500 svenska ställplatser & campingar

Ställplatsappen logo

Ställplatsappen

Sveriges bästa Ställplatsapp!

Över 4000 platser samlat i en app. Planera resan, läs recensioner och spara favoriter.

Senaste nytt

Artiklar & Inspiration

Alla artiklar

Omröstning

Hur använder du din husbil?

Allt fler använder sin bil året runt. Hur gör du?

Food Truck Corner öppnar vid Bergs slussar
Nytt i Husbilsvärlden
Utvald

Food Truck Corner öppnar vid Bergs slussar

Den 1 juli öppnar Göta kanal den nya satsningen Food Truck Corner vid Bergs slussar. På platsen samlas flera mat- och dryckesaktörer med utbud som hamburgare, döner, italienska specialiteter, thaimat, glass, kaffe och lokalt hantverksöl. Satsningen riktar sig till bland annat kanalresenärer, cyklister, båtgäster och dagsbesökare. I området finns även en nybyggd paviljong med gemensamma sittplatser under tak. Paviljongen är öppen dagligen klockan 11–18, medan flera aktörer har öppet även på kvällstid. Besökare hänvisas till de ordinarie parkeringarna vid Bergs gästhamn och slussområde. Food Truck Corner nås till fots via området kring Bergs slussar. Bild: Göta Kanalbolag Publicerad 2026-06-27

Läs mer

Ramsvik - Camping till sista kvadraten
Resmål Sverige

Ramsvik - Camping till sista kvadraten

Efter en lång dag med sju ställplatsbesök i femton sekundmeter och ihållande duggregn tröttnade jag. Rullade via smala broar ut på Ramsvikslandet utanför Hunnebostrand. Det fick bli en camping även den här natten. Ramsviks camping ligger längst ut på ön med en formidabel utsikt ut över Sotefjorden. Blickar man inåt land ser du Hamburgsund med alla sina vita små hus, tätt, tätt ihop. Tätt ihop är det även på Ramsviks Camping. Jag tror aldrig jag sett en camping där man utnyttjat varenda kvadratmeter till en yta man kan ta betalt för. Ljusrummen och allmänna ytor lyser med sin frånvaro. Campingen är uppdelad i två delar. Den övre ungefär trehundra meter från reception. Vägen mellan delarna är smal och saknar gångväg. Inte optimalt om man promenerar med hund. Kommer det en bil får man snällt kliva ner i diket. Båda servicehusen håller hög standard. Vid receptionen hittar du en liten butik och även en restaurang. En allmän trend på de campingkrogar jag besökt är att menyn innehåller fler hamburgare än fisk och skaldjur. Lite trist när de lokala råvarorna bara är ett stenkast bort. Utsikten från mitt bord går inte av för hackor. Jag valde en Skagenmacka och ett fatöl till. Den var riktigt, riktigt bra. God röra på stekt bröd som det skall vara och väl tilltagen. 300 :- inklusive pilsner tycker jag inte är ett överpris. Däremot är jag tveksam till prissättningen för övrigt 500 kronor för en minimal husbilsplats under en tall som släppte kottar på taket hela natten är lite i överkant tycker jag. Ramsvik får tre svaga husbilar, hade det inte varit för Skagenmackan hade det bara blivit två. Text & Bild: Gomer Swahn Publicerad 2025-06-19

Läs mer

Ställplats Strö - Utanför Lidköping
Resmål Sverige

Ställplats Strö - Utanför Lidköping

Platsen är ny 2025. Tre ställplatser med grusade platser (Läs småsten) Med gräsplätt i vardande bredvid. Varje plats har en egen byggcentral så el finns även om jag är ytterst tveksam till installationen. Vid besöket i början av juni fanns det WC i en liten blå kur. Färskvatten och ett rör som förmodligen skall bli någon form av utslagsvask. Försök inte hitta hit utan att knappa in koordinaterna i din telefon eller navigator, skyltningen är obefintlig. Det gäller även information på plats. Inte ett pip om hur man får tag i någon ansvarig om något blir fel. En ställplats mellan två bostadshus utmed en grus/asfaltsväg. Inte det minsta hundvänlig. Rasta hunden gör du utmed vägen med diken på båda sidor. Farligt för både dig och hunden eftersom vägen är så small att inte två bilar kan mötas. Hund i bilen? Välj en annan plats. Priset 2025 är däremot helt ok, 130 :- med el. Strö får två svaga husbilar i betyg. Text & bild Gomer Swahn Publicerad 2025-06-11 Jag har under åren besökt nästan 800 ställplatser runt vårt avlånga land så en viss erfarenhet får man nog säga att jag har. Men tänk på att betygsättningen bygger helt på mitt personliga omdöme och mina erfarenheter. Du kanske har en helt annan uppfattning om en plats jag ger toppbetyg eller helt räknar ut. Bäst är givetvis att du själv besöker platsen och gärna skriver ditt omdöme i vår ställplatslista.

Läs mer

Annons
Hallstahammar
Ny ställplats i Mönsterås
Resmål Sverige

Ny ställplats i Mönsterås

Det har ju blivit alltmer populärt att byta fokus i båtklubbar under sommarhalvåret. Allt fler klubbar har insett att den tomma planen för vinterförvaring kan bli en riktig kassako. Det här har Mönsterås Segelklubb tagit till sig. Kommer du rullande på E22 så skall du hålla ögonen efter avfarten till Oknö, den ligger strax söder om centrum. Kör Nynäsvägen och efter några kilometer spejar du efter en ställplatsskylt åt vänster. Strax intill vägen ligger Mönsterås Segelklubb. En liten mysig båtklubb som under midsommarhelgen invigde sin ställplats för husbilar. Vid klubbhuset hittar du toa och dusch. Klubbens ställplatser är fortfarande i uppstartsläge så idag erbjuder man sex ställplatser på hamnplanen och två platser med direkt anslutning till vattnet. Dom ligger på gräs och kommer säkert att kallas gräddhyllan framöver. Här står man kungligt med spottavstånd till plurret. Än så länge erbjuder man dusch, toa och fyllning av vatten som service. Sören Svensson är eldsjälen i klubben som sett till att ställplatserna blivit verklighet berättar. - Vi kör det här som ett testår. Blir det succé finns planer på ett nytt servicehus kanske redan till nästa år. Allt hänger på om man kan vaska fram det kapital som behövs. I år har det faktiskt varit fler husbilar på besök än båtar i gästhamnen, så det ser lovande ut. Sören lämnar över stafettpinnen eller snarare väskan till Ingalill och Wåge Nilsson som är dagens hamnvärdar. Sören avslutar med att det viktigaste nu är att komma ut på de olika webbsidorna och apparna som hjälper husbilar att hitta rätt. Den här säsongen tar man 150: - natten och du kan betala med Swish eller kontanter (även euro). Det behövs verkligen fler bra ställplatser i landet och det här är en bra initiativ. Kan man på sikt få till servicenivån och kanske några fler platser blir det här riktigt bra. Mönsterås Segelklubb får tre husbilar i betyg, inte minst för den makalösa utsikten. Text & Bild: Gomer Swahn Publicerad: 2022-07-11

Läs mer

Timmernabbens Båtsällskap - Ny ställplats
Resmål Sverige

Timmernabbens Båtsällskap - Ny ställplats

Timmernabben som du hittar strax söder om Mönsterås har varit ett populärt mål för många husbilister. Nu kompletteras den befintliga ställplatsen med en ny plats. Det är Timmernabbens Båtsällskap som upplåter platser för husbilsturister i anslutning till hamnen. Man startade upp på sensommaren 2023 med 10 platser och provisoriskt dragen el. Tanken var att känna sig för och se om det fanns intresse, och intresse fanns det! Båtsällskapet huserar på en udde ut mot Kalmarsund så du har sjöutsikt i flera riktningar från ställplatsen. Servicehuset som ligger ungefär 150 meter bort delar du med gästhamnen. Inte direkt nybyggt men fräscht. Det går att tömma kassetten men det är ett litet bök då det är gästhamnens vakuumtömning som man använder. Där kan du även fylla på vatten. Någon gråvattentömning har man inte fått till säsongen 2023. Priset är satt till 250:- med el. Den riktiga höjdaren är nog Nabbens Rökeri & Fisk. Supertrevlig restaurang och med en butik på bekvämt krypavstånd. I butiken med delikatesser och rökt kan du köpa med dig godsakerna till bilen och fixa en middag som sent blir glömd. Slår man samman läget, närheten till god mat med en ambition att på sikt göra något riktigt bra delar vi ut fyra husbilar i betyg. Det finns all anledning att göra ett återbesök under 2024 och se hur det utvecklat sig. Publicerad 2023-11-23 Text & bild: Gomer Swahn

Läs mer

Annons
Solhem Max 260327

Omröstning

Hur använder du din husbil?

Allt fler använder sin bil året runt. Hur gör du?

Rabatt-Torget erbjudanden

Rabatt-Torget

Vi på Husbilskompisar arbetar ständigt för att få fram bra rabatterbjudanden till dig.

Gratis att vara med. Det enda som krävs är att du registrerar dig på Rabatt-Torget. När du registrerat dig loggar du in på startsidan, klicka därefter på det rabatterbjudande som lockar så får du all information om hur du handlar.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna, tipsen och tävlingarna direkt i din inkorg.

Prenumerera

Vi delar aldrig din e-post med tredje part. Läs vår integritetspolicy

Ånge camping bygger ut
Resmål Sverige

Ånge camping bygger ut

Rullar jag norröver är ett besök på Ånge camping alltid inplanerat. Den här lilla pärlan som husbilister verkar ha så svårt att hitta till. När jag var där i början av juli var det spöklikt tomt. Några få säsongare, jag och en husbil. Det är synd att inte fler hittar hit. Här finns alla faciliteter som du behöver. I det facila priset av 250 :- (2024) ingår el, tömning, fyllning, diskmöjligheter, tvättmaskin och så förstås toa och dusch. Servicebyggnaden är sliten men skinande ren. Campingen drivs av en ideell förening och en renovering av servicedelen står överst på agendan. Själva navet på campingen är fiket där du även hittar servicehus och kök. Förutom camping hyr man även ut stugor och rum. Campingen har en klassisk uppbyggnad med ett fält där man förgrenar ut sig på elplatserna runt grusrondellen. Det finns dessutom sju platser av lite mer ställplatskaraktär. Allt med bekvämt avstånd till servicefaciliteter. Inom campingområdet finns det en förening till, dom driver Sinnenas konstpark. En fast utställning där lokala konstnärer får låta kreativiteten flöda. Det finns gott om platser att slå sig ner på för en stund av eftertanke och njutning. Miljön runt campingen är värd ett besök i sig. Det finns flera stigar och vägar som gör besöket minnesvärt även för våra fyrfota vänner. Under flera av mina besök har det donats och schaktats nere vid Ångesjön. Nu fick jag äntligen se resultatet. En fin liten hamn med båtplatser och sittplatser är klara. Det går utmärkt att ta med sig ett spö och pröva lyckan utmed piren. Det bästa av allt är nog ändå de sex nya ställplatserna en spottlängd från sjön. Grusad yta och alla med tillgång till el. Vem vill inte spendera en natt eller två i den här miljön. Från början av juli och några veckor framåt är campingen extra värd att besöka. Då har man nämligen fiket öppet. Allt hembakt och ett utbud som är svårt att välja ifrån. För min del blev det äppelkaka, chokladkaka med vaniljsås, det blev ingen middag den kvällen. Om Ånge camping har jag bara en sak att säga, åk dit. Så väl värt ett besök inte minst för att det är en komplett camping men med ställplatspris. Ånge camping får fyra husbilar i betyg. Text & bild: Gomer Swahn Publicerad 2024-07-01

Läs mer

Unplugged - Eller utan två hål i stolpen
Nytt i Husbilsvärlden

Unplugged - Eller utan två hål i stolpen

På försommaren skrev jag en artikel om vår test där vi installerade litiumbatteri i min camper och utökade solcellsbanken med 100W. Tanken var att komma med lite synpunkter under sommaren men så blev det inte riktigt. Ett fantastiskt väder gjorde att det blev över 1000 mil längs svenska vägar, då i huvudsak längs vår kust. Jag har besökt nästan 300 ställplatser och skrivit om fler av dom. Nu när hösten står för dörren finns det äntligen tid att berätta om min sommar med solceller och nytt batteri. Första frågan då, klarade jag av att avstå extern ström under dessa tre och en halv månad? Absolut! Jag har inte kopplat upp mig på ström en enda gång mellan 26 maj och 1 september. Med antalet soltimmar den här sommaren hade det givetvis fungerat även med blybatterier. Det är först nu på slutet som man verkligen kan jämföra och se skillnaderna. Det är då litiumbatteriet visar upp sin riktiga fördel. Campern har ju kompressorkyl och dieselvärmare med luftburen värme. Det gör att förbrukningen är betydligt högre än vad en husbil som kör både kyla och värme med gasol har. Sommartid kan man använda värmaren som enbart cirkulationsfläkt utan värme. Lovar att den funktionen använts flitigt i sommar. Vid normal användning drar campern ungefär 15-20Ah från eftermiddag till nästa morgon. Då har jag värmaren igång, använder den belysning jag känner för, laddar paddor, dator, kameror, router och tracker samt allt annat som behöver ström. Det innebär att det finns ca 80 % kvar i mitt batteri vid åttatiden på morgonen. Under sommaren har solcellerna fyllt på fullt på ungefär tre timmar. Hade jag startat och kört hade batteriet varit fullt efter ca 40 minuters körning. Som sagt, högsommar med värmebölja, då hade jag klarat mig med ett blybatteri och en solcell utan problem. Nu i augusti har vädret varit sämre sista halvan. Regn och färre soltimmar har gjort att laddningen via solcellerna tar betydligt längre tid än tidigare under sommaren. En dag med blandat sol och moln har batteriet varit fullt sent på eftermiddagen. En dag med blygrå himmel och regn klarar jag faktiskt inte att toppa batterierna. Kommer upp till mellan 80-90 %. Under dom förhållandena innebär det att det går att stå max tre eller fyra dagar innan det behövs påfyllning. Jag tappar ju lite varje dag. För en husbil med gasol kan man nog mellan tumme och pekfinger lätt dubbla den tiden. Att byta från bly till litium är lite som att ändra personlighet från spara till slösa. Jag har slutat att snegla på voltmetern, den visar ju samma hela tiden. I början var jag och pillrade på telefonen en gång i kvarten för att kolla appen som är ansluten till batteriet. Hur mycket laddar det, hur mycket har jag kvar? Även det har jag slutat med. Jag kollar appen när jag kommer fram så batteriet verkligen är fullt och sedan på morgonen när jag vaknar. Appen säger till på eventsidan om det hänt något som krävt åtgärd från säkerhetssystemet. Det har hänt ett par gånger i sommar att den meddelat för obalans mellan cellerna. Kan hända vid laddning och det är inget onormalt. Batteriet stoppar laddningen, jämnar ut mellan cellerna och släpper sedan på igen. I den kan du även se hur många laddcykler du gjort. Jag har lyckats med 28 stycken på nästan fyra månader så säg att 30-40 cykler på en normalsommar kan vara rimligt. Eftersom batteriet skall klara 2000 cykler blir det ju rätt så många somrar. Summerar jag sommaren med nytt batteri kan den beskrivas med två ord - total frihet! Att kunna stå där jag får och vill utan att behöva tänka på el över huvud taget är en förmån värd att testa. Flyttar man sig som jag gör, minst varannan dag är en riktig regnsommar inte några problem det heller. Den snabba laddningen från bilens generator gör att du inte behöver köra speciellt långt innan du har max med ström igen. Från att ha få lampor tända på kvällen lyser campern numera som en julgran inuti, jag har helt slutat tänka på förbrukning. Det löser sig. Jag tänker inte grotta ner mig i tekniska termer, kurvor och annat teoretiskt i den här artikeln. Däremot kommer en uppföljare där jag från mitt lekmannaperspektiv beskriver lite skillnader och framför allt pekar på vad du skall tänka på vid köp av solceller eller byte till litiumbatteri. Har du frågor av rent teknisk karaktär är det bara att ställa dom på forumet. Där svarar proffset Mathias från Sunlux på alla frågor. Han finns dessutom i montern på Elmia under lördag och söndag. Välkommen in och ställ dina frågor direkt på plats. Vi finns i Lobby Nord som vanligt LN01:14. Text och Bild: gomer.swahn@husbilskompisar.se Husbilskompisar sysslar inte med betalda artiklar. Allt vi skriver gör vi utifrån en redaktionell synvinkel. Ibland handlar dock artiklar om produkter som kommer från våra annonsörer. Då redovisar vi det med en stämpel med ett tydligt R i vinjettbilden samt i slutet av artikeln. Sunlux är en annonspartner till Husbilskompisar.

Läs mer

Annons
Bauergården Max 260422
Möckelsnäs - Årets första överkryssade husbil
Resmål Sverige

Möckelsnäs - Årets första överkryssade husbil

Strax norr om Älmhult hade vi en ställplats med i Ställplatsappen, Destination Möckelsnäs i Diö. Tittar man på kartan så ligger det mysigt på en liten halvö. Givetvis ett stopp på min jakt efter ställplatser värda att skriva om. Efter en tur längst en asfalterad kostig som kändes oändlig kom jag fram till en mysig herrgårdsbyggnad, det här lovar gott! Det visar sig vara grannen Möckelsnäs Herrgård som inte hade några ställplatser att erbjuda. Ställplatserna ligger på andra sidan kostigen. När jag kör in där så tror jag först att jag kommit fel men en stor, ny och fin skylt berättar att visst finns här ställplatser. Betala kan man göra med Swish. Hur mycket däremot förtäljer inte historien. Lite upplyftande är ändå att det finns en skylt med dusch och toa. Irrar runt en bra stund och till slut hittar jag en låst dörr i markhöjd med övervuxet gräs framför. Där står det att man kan hämta nyckeln i caféet eller receptionen. Det är även där man kan få en nyckel till elstolparna. Det framgår på deras webbsida att anläggningen numera endast är öppen för bokningar och enligt grannen har det över huvud taget inte varit öppet i år. Du vet alltså inte hur mycket du skall betala, du kan inte få några nycklar till vare sig elskåp eller faciliteter.   Jag har hunnit med att besöka ett femtiotal ställplatser under juni. Hade hoppats att slippa dela ut några överkryssade husbilar i år men det här blir den första. Bry dig inte om att leta efter den i vår ställplatsapp för där är den raderad. Text & Bild: Gomer Swahn Publicerad 2025-06-27 Jag har under åren besökt nästan 800 ställplatser runt vårt avlånga land så en viss erfarenhet får man nog säga att jag har. Men tänk på att betygsättningen bygger helt på mitt personliga omdöme och mina erfarenheter. Du kanske har en helt annan uppfattning om en plats jag ger toppbetyg eller helt räknar ut. Bäst är givetvis att du själv besöker platsen och gärna skriver ditt omdöme i vår ställplatslista.

Läs mer

Bläse Kalkbruk - Väldigt mycket Gotland
Resmål Sverige

Bläse Kalkbruk - Väldigt mycket Gotland

I stort sett så långt norr ut du kan komma utan att ta färjan över till Fårö hittar du Bläse. Kalkbruket ägdes tidigare av Euroc som skänkte hela anläggningen till Stiftelsen Bläse Kalkbruk Industriminne. Idag är det den ideella föreningen Bläse Kalkbruk som driver platsen. Det här blir väl så mycket Gotland man kan hitta på ett ställe. En karg natur, låg växtlighet och sand och sten så långt ögat når. Många husbilister uppskattar om det finns aktiviteter på en ställplats, det finns det i Bläse. Besök kalkbruksmuseet, ta en tur upp till stenbrottet med stentåget. Det gamla brottet är numera vattenfyllt och resan tar ca 40 minuter. Kurrar magen är det snabbt avhjälpt Bläse Bistro i Kalkladan. Där kan du kalasa på hemlagat, glass & fika. Här hittar du lokalproducerat i långa rader. Under några veckor sommartid kan du njuta av konst i Ställverket. Ställplatsen vid Bläse Kalkbruk är något du inte får missa under ditt Gotlandsbesök. En komprimerad upplevelse där det mest gotländska finns på plats. Den unika naturen, lokal kultur och närproducerat. Du bokar ställplatsen direkt på nätet eller åker dit och hoppas på en ledig plats. Bläse är en utmärkt plats att tillbringa en eller ett par nätter där det är väldigt mycket gotlandskänsla. Vi ger Bläse tre husbilar. Hade det funnits möjlighet att tömma latrin hade det lätt blivit fyra. Text & Bild: Gomer Swahn Publicerad 2024-02-07

Läs mer

Annons
Batterilagret MAX 260203
Motala Vätterfiskeklubb - Det behöver inte vara mer för att vara bra
Resmål Sverige

Motala Vätterfiskeklubb - Det behöver inte vara mer för att vara bra

Båtklubben ligger en bit från centrum. Är man överkänslig för buller skall man kanske välja en annan plats. Närheten till Motalabron gör att du hör lite trafikbrus. För min del var det ok och inget som störde nämnvärt. Du står vid stranden i två etage så de flesta bilarna har utsikt över Motalaviken. Tittar du rakt ut över vattnet så ser du centrum med den stora, röda, museibyggnaden i förgrunden. Det går cykelbana från klubben och direkt in till centrum. ganska precis två kilometer fram till stadskärnan. Det är lätt att slå ihjäl ett par timmar i centrala Motala. Utbudet av krogar och museer är stort. Ställplatsen som Motala Vätterfiskeklubb anordnat är det ordning och reda på. Du har det du behöver, tömning, fyllning och dusch och toalett i det relativt nybyggda servicehuset, allt rent och välstädat. Är tvättkorgen full kan du låna maskin för 20 :- tvätten. Elstolparna levererar 6 ampere så räkna med att nöta lite på gasolen om det inte är sommarvärme. Svårare eller mer avancerat än så här behöver det inte vara. Nu har det nödvändigaste och dessutom en magnifik utsikt över Motalaviken. Som vanligt händer det alltid nått vid en båtklubb som man kan glo på en stund. Ännu en båtklubb som insett värdet av ställplatser sommartid och som har gjort det bra. Klubben får tre husbilar i betyg. Text & bild: Gomer Swahn Publicerad 2024-08-10 Jag har under åren besökt nästan 800 ställplatser runt vårt avlånga land så en viss erfarenhet får man nog säga att jag har. Men tänk på att betygsättningen bygger helt på mitt personliga omdöme och mina erfarenheter. Du kanske har en helt annan uppfattning om en plats jag ger toppbetyg eller helt räknar ut. Bäst är givetvis att du själv besöker platsen och gärna skriver ditt omdöme i vår ställplatslista.

Läs mer

Ställplatsappen

Ställplatsappen

Ställplatsappen

Ställplatsappen

Ställplatser, campingar & serviceställen i hela Sverige

Över 4000 platser samlat i en app. Planera resan, läs recensioner och spara favoriter.