Hero background

Husbilskompisar

Allt för livsnjutare på hjul

Ta del av våra senaste artiklar, resmål och medlemserbjudanden. Vi samlar allt på ett ställe så att du kan fortsätta utforska Sverige tillsammans med oss.

Utvalt just nu

Ställplatsappen

Över 2500 svenska ställplatser & campingar

Ställplatsappen logo

Ställplatsappen

Sveriges bästa Ställplatsapp!

Över 4000 platser samlat i en app. Planera resan, läs recensioner och spara favoriter.

Senaste nytt

Artiklar & Inspiration

Alla artiklar

Omröstning

Hur använder du din husbil?

Allt fler använder sin bil året runt. Hur gör du?

Ny ställplats i Kåseberga godkänd trots protester
Nytt i Husbilsvärlden
Utvald

Ny ställplats i Kåseberga godkänd trots protester

En ny ställplats för husbilar med 13 platser har godkänts i Kåseberga. Beslutet gäller ett säsongslov för perioden 1 april till 30 september. Planerna har mött invändningar från en närliggande fastighet, där oro har framförts för påverkan på boendemiljön. Även djurlivet i området har lyfts under processen. Länsstyrelsen har bedömt att ställplatsen inte väntas störa djurlivet vid den närliggande våtmarken Gravarna. Förvaltningen bedömer inte heller att åtgärden innebär en sådan omgivningspåverkan att den inte kan tillåtas. Publicerad 2026-06-25 Bild: Arkivbild/Husbilskompisar

Läs mer

Nysäters Gästhamn - Där lugnet råder
Resmål Sverige

Nysäters Gästhamn - Där lugnet råder

Rullar du runt i Värmland är Nysäters Gästhamn värd ett besök. Svänger du av E45:an riktning Årjäng mellan Grums och Säffle är du strax framme. Nysäter är ett litet lugnt samhälle där det knappast händer några världshändelser. Men är du ute efter lugn och mys har du kommit rätt. Något för dig som söker en lugn plats att fördriva några dygn på. Här finns alla önskvärda faciliteter och dessutom med gångavstånd till samhället Nysäter. Där hittar du matbutik, café m.m. Ställplatsen består egentligen av två olika parkeringar. En bredvid servicehuset med spottavstånd till ån som i sakta mak flyter förbi. I servicehuset hittar du förutom toa och dusch ett kök, gemensamhetsutrymmen och ett litet bibliotek om läslusten skulle pocka på. Det finns även en gemensam uteplats som är perfekt att avnjuta en medhavd fika på under soliga dagar medans Byälven sakta flyter förbi. Den andra parkeringen ligger lite längre in på ställplatsen och där finns gott om plats för både husbilar och husvagnar på mixad gräs/grusyta. Vill du bättra på kunskaperna inom kultur finns marknadsbodarna, Museum Smedjan och inte långt från ställplatsen ligger Värmlands Vikingacenter. På centret anordnar man speciella arrangemang men har även en permanent utställning. Bakom den finns en lekplats där tuffa ungar kan låna sköldar och träsvärd för att puckla på varandra efter bästa förmåga, men förhoppningsvis under ordnade former. En bra ställplats med massor att pyssla med under besöket. Vi ger Nysäter en stark trea, fler sådana ställplatser tack! Text & Bild: Gomer Swahn Publicerad 2024-03-01

Läs mer

Solans Mack, ställplats & restaurang
Resmål Sverige

Solans Mack, ställplats & restaurang

Solan hittar du nästan mitt emellan Sandhammaren och Kåseberga vid den skånska kusten. Det går inte att missa stället som ligger intill vägen. Kika efter två så gott som manshöga figurer vid vägkanten. En korvgubbe och en pommesfrittesgubbe i glasfiber. Dom köptes in från Polen för att stå vid korvvagnen som var det enda köket i början. När figurerna dök upp var korvvagnen borta för länge sedan så dom fick pryda macken istället. Första besöket gjorde jag 2018. Då var Solans inne på sin andra trevande säsong. Bilar stod lite huller om buller med elsladdar hit och dit. Nu när vi skriver 2025 är jag på mitt tredje besök. Snacka om förändring. Ordning och reda, 40 platser med el i rejält tilltagna och väl uppmärkta rutor. Även faciliteterna har fått sig en make over. Superfräscht servicehus med fyra toaletter och två duschar. Tvättmaskin och diskutrymme utomhus. Gråvatten tömmer du ute vid macken och kassettoan på ett litet annorlunda ställe. Minst sagt kreativt. Vid ställplatsen hittar du även restaurang med en liten men väl sammansatt meny. Alltid pizza och Solans berömda högrevsburgare på menyn, i briochebröd och med krispig pommes. Oftast finns det en dagens som alternativ, vid mitt besök marinerad ryggbiff med potatis och ramslökssmör. Maten fixas av proffsen Muzzi och Johanna som även sköter serveringen. Ställplatsen är behagligt avslappnad utan den hysteri som man kan uppleva på en del platser. Framåt kvällen myser man utanför sina bilar utan stök och hög musik. Har man däremot lite tur kanske en granne spelar en låt på gitarren. Villy Ottoson som startade Solans är den perfekta campingvärden. Möter upp varje ekipage, visar tillrätta och har alltid tid för en pratstund med nyanlända. Ett tips är att se till att tanken är tom när du checkar in. I dieselslangen på macken vankas det godsaker även för bilen. Här tankar du nämligen riktig diesel. Blankdiesel utan tillsatser. Bilen går som en dröm, jag lovar. Solans får fyra starka husbilar i betyg. Hade det varit lite fler promenadstigar för de fyrbenta hade det nog blivit full pott. Men det funkar även om man tröttnar lite på promenaden runt ställplatsen efter några varv. Text & Bild: Gomer Swahn Publicerad 2025-07-02

Läs mer

Annons
Solhem Max 260327
Mer rättvisa regler vid överlast av fordon
Nytt i Husbilsvärlden

Mer rättvisa regler vid överlast av fordon

Rättvisa regler ska gälla för fordon i trafiken. Därför ändrar regeringen idag bestämmelserna för beräkningen av överlast. Idag missgynnas ägare av vissa fordon, exempelvis husbilar, av nuvarande regelverk. Anledningen är att reglerna för vad som är överlast bedöms på ett sätt som påverkar fordon olika. Nu blir reglerna mer rättvisa och trafiksäkra. - Regelverket har varit otydligt och till viss del även orättvist. Nu rättar vi till det och gör samtidigt bestämmelserna mer trafiksäkra, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.  Dagens regler för överlast har gett effekten att ägare av exempelvis husbilar och husvagnar straffas hårdare vid regelöverträdelser. Anledningen är att ett fordons överlast beräknas utifrån maximilast (den högsta last ett fordon är konstruerat för), trots att det främst är överlast av totalvikten som kan vara en trafikfara. Konsekvensen av dagens regler är att en förare av husbil som har en låg maximilast får betala högre böter än den som har en släpkärra med en hög maximilast, även om de överlastar lika mycket. Regeringen ändrar därför i reglerna för att få till ett mer rättvist system. Med de nya reglerna ska överlast beräknas utifrån ett fordons totalvikt, dvs fordonet, föraren och lasten istället för maximivikten. Regeringen ändrar även i trafikförordningen så att polisen ska kunna hindra fortsatt färd om ett fordons totalvikt överskridits med mer än 10 procent. Tidigare har denna regel utgått från 20 procents överlast. Sänkningen av procentsatsen främjar trafiksäkerheten på vägarna. Förändringarna av reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 2021. Text: Infrastrukturdepartementet Bild: Gomer Publicerad 2020-10-30

Läs mer

Årets bästa campingar i Danmark
Nytt i Husbilsvärlden

Årets bästa campingar i Danmark

Danmark stärker sin roll som en ledande campingdestination i Europa. Vid ett internationellt branschevent på Egeskov på Fyn den 28 april prisades tio danska campingplatser för sitt arbete med att utveckla campingupplevelser av hög kvalitet. Eventet samlade omkring 120 deltagare från camping- och turismbranschen. Fokus låg på hållbar tillväxt, framtida trender och hur Danmark kan stärka sin position inom europeisk campingturism. Camping är en viktig del av dansk turism. Av svenskarnas cirka 1,5 miljoner årliga övernattningar i Danmark sker omkring 10 procent på campingplatser. Totalt står camping för 18 procent av de kommersiella övernattningarna i landet. VisitDenmarks vd Katja Moesgaard framhåller att Danmark redan har en stark position, men att potentialen är ännu större genom ökat branschsamarbete. Här är den samlade listan över de prisbelönta campingplatserna i de tio olika kategorierna: Feddet Strand Resort, Sydsjälland– Bästa campingplats Darum Camping, Sydvästra Jylland – Bästa lilla och charmiga campingplats Grenaa Strand Camping, Djursland – Bästa campingplats för barnfamiljer Nymindegab Camping, västra Jylland – Campingplatsen med den bästa poolen Bryrup Camping, mellersta Jylland  – Bästa campingplats för cykelsemester Horsens City Camping, östra Jylland – Vackraste ställplatsen för husbilar Ballum Camping, sydvästra Jylland – Bästa campingplatsen för dig och din hund Skiveren Camping, Nordjylland – Campingplatsen med det vackraste läget Henne Strand Resort, västra Jylland  – Bästa campingrestaurangen Aarø Camping – Campingplatsen med de bästa sanitetsfaciliteterna Bild/Mette Johnsen/Visitdemark Publicerad 2026-06-01

Läs mer

Annons
Alko MAX 260128

Omröstning

Hur använder du din husbil?

Allt fler använder sin bil året runt. Hur gör du?

Rabatt-Torget erbjudanden

Rabatt-Torget

Vi på Husbilskompisar arbetar ständigt för att få fram bra rabatterbjudanden till dig.

Gratis att vara med. Det enda som krävs är att du registrerar dig på Rabatt-Torget. När du registrerat dig loggar du in på startsidan, klicka därefter på det rabatterbjudande som lockar så får du all information om hur du handlar.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna, tipsen och tävlingarna direkt i din inkorg.

Prenumerera

Vi delar aldrig din e-post med tredje part. Läs vår integritetspolicy

Med litiumbatteri i praktiken
Nytt i Husbilsvärlden

Med litiumbatteri i praktiken

Det pratas en hel del om litiumbatterier, för- och nackdelar i många forum och sociala medier. Det mesta är teorier och fakta från tillverkare och broschyrer. Vi på husbilskompisar har därför valt att under sommaren köra fälttest med litium-jon (LiFePO4) i batteribanken istället för blybatterier.  Jag ligger ute ungefär fem månader varje sommar och i så gott som 90 % av fallen fricamping. Vi räknade lite på förbrukningen och har optimerat campern för drift utan att koppla in 230V under perioden. Batteribanken skall alltså ladda via bilens generator och solceller. Förbrukningen Det finns ingen gasol i campern utan värmen kommer via en Webasto-värmare för fritidsbruk på 2kW. För kyla används en kompressorbox på 40 liter från Waeco och köket går på sprit, det är från början ett båtkök från Origo. All belysning är LED. Det är mycket elektronik med i form av kameror, drönare och ljudutrustning som ständigt måste laddas. Sedan har jag router med Wifi som ständigt är igång och dessutom en GPS-tracker från Possio Tracker som ligger och sänder hela tiden. Från åtta på kvällen till åtta på morgonen förbrukar ungefär 10A/h totalt. Körs värmen så ökar det till ungefär 15A vid 10 grader utomhus. Utrustningen För att kunna ladda laptop, använda extra skärm som går på 230V och skriva ut en del papper eller scanna med skrivare har vi satt in en inverter med ren sinusvåg från Epever. Den ger 600W vilket täcker  behoven. Vill du köra kaffebryggare och hårtork måste du upp till dubbla storleken. När det gäller solceller skall du inte räkna på en solig junidag utan snarare en mulen dag i mitten av september. Vi räknade lite på det och hamnade på 300W. Det sitter alltså 3 stycken 100W flexibla paneler på taket. Som en test har vi valt en något annorlunda placering. En panel ligger platt på taket och två paneler är monterade fram på alkoven. Det ger en vinkel på ungefär 15 grader. Det kan vara ett plus med vinkeln men då är det viktigt hur man placerar sig i förhållandet till solen. Installationen Jag har byggt en egen teknikbox i främre delen av campern under bordet. All el är omdragen 2016. Där finns plats med ett 80 Ah och ett 70 Ah AGM-batteri från Biltema. Det här fungerade bra förra sommaren. Jag stod utan el från maj fram till slutet av juli. Då hamnade reportagebilen i Dorotea och solen hade inte visat sig på 10 dagar, bara blygrå himmel. Då räckte inte de två panelerna på totalt 200W utan jag fick ge upp och stoppa i sladden. Förra sommaren satt en inverter på 500W som enligt säljaren hade ren sinusvåg installerad men det visade sig att det inte stämde. Jag kunde alltså inte ladda datorn när den var igång. I lördags var det dags att ta fram verktygslådan. Ur med inverter, 230-laddare och blybatterier. Vi vägde batterierna när vi tog ur dom och det på 70Ah vägde 19,8 kilo och det på 80Ah 22,8 kg. Totalt 42,6 kg. Innan vi bar in det nya litium-jon (LiFePO4) batteriet fick även det ta en tur på vågen, 12,9 kg. En viktvinst på ca 30 kg alltså. Det här var allt för den här gången. Jag återkommer snart med en redogörelse för hur livet med litiumbatteri fungerar. Vad du skall tänka på inför installationen och lite mer praktik runt solceller. Text och Bild: gomer.swahn@husbilskompisar.se Husbilskompisar sysslar inte med betalda artiklar. Allt vi skriver gör vi utifrån en redaktionell synvinkel.Ibland handlar dock artiklar om produkter som kommer från våra annonsörer. Då redovisar vi det med en stämpel med ett tydligt R i vinjettbilden samt i slutet av artikeln. Sunlux är en annonspartner till Husbilskompisar

Läs mer

Fricamping, en skyldighet - Inte en rättighet
Nytt i Husbilsvärlden

Fricamping, en skyldighet - Inte en rättighet

Med hemester i siktet och en pandemi som håller svensken på hemmaplan har husvagns- och husbilsförsäljningen totalt exploderat. Under de senaste sju åren har landets husbilsflotta i stort sett fördubblats. Idag rullar det drygt 100 000 ekipage i landet. Etableringen av ställplatser har långt ifrån hängt med i utvecklingen. Det är bara att konstatera, det saknas platser att parkera på framför allt i södra Sverige. Resultatet har blivit att allt fler husbilsekipage syns på stränder, vid skogssjöar, badplatser m.m. Många gånger ockuperar man parkeringar som är tänkt att dom skall nyttjas av lokalbefolkning i första hand. Det är helt naturligt att det här skapar ilska och frustration. Framför allt när en ortsbo säger ifrån att camping inte är ok på badplatsen och får svaret från solstolen under den utfällda markisen,  "jag campar inte, jag parkerar bara." När övergår en parkering till en camping? Är det när det står en fotpall och ett par foppatofflor utanför bodelsdörren? Är det när markisen är utrullad, grillen och utemöblerna på plats? Det finns inget svar på den frågan. Det finns helt enkelt inte någon juridisk formulering som beskriver vad camping är. Saken har inte heller blivit rättsligt prövad. Friheten med en husbil är just självförsörjningen, den saknas i många husvagnar som behöver tillgång till både el och vatten. Den här friheten inbjuder till det vi kallar fricamping. Alltså att man parkerar och sover på en plats som varken är en camping eller en ställplats. Bristen på ställplatser gör att allt fler husbilsturister väljer det här sättet att övernatta. Inom alla grupper finns det rötägg och besserwissers som ständigt skall tänja gränser och överskrida uttalade eller outtalade regler. Den här gruppen av husbilister förstör för den stora massan som försöker göra rätt. Skyltar, hemgjorda eller uppsatta med tillstånd från kommunen blir allt vanligare i hela landet. Fortsätter den här trenden är vi snart hänvisade till de ställplatser som inte på långa vägar räcker till. Det har blivit allt mer populärt att hänga ut de som bryter mot regelverket i sociala medier och skriva av sig sin frustration - Tror du att det hjälper? Nix, rötägget fortsätter lugnt med sin otillåtna parkering, den enda som far illa är du. Enda sättet att minska antalet överträdelser är att visa lite civilkurage, gå och säga till, det här är inte ok. I värsta fall att göra en anmälan. Det kompis är det enda sättet att komma tillrätta med de här problemen, inte att gråta ut på Facebook? Här kommer lite tips och råd till dig som vill prova på att fricampa på ett förnuftigt och lagligt sätt. Följ alltid de skyltar och anvisningar som finns uppsatta. Det gäller oavsett om dom är handgjorda eller lagligt uppsatta. Vill man inte ha dig där måste du acceptera det och åka vidare. Parkera inte i naturen på gräsytor eller andra platser som inte kan ses som parkeringsplats. I år blir terrängkörningslagen tuffare och det blir lättare att bötfälla den som gör fel. Är du osäker kan du plugga in vilka regler som gäller nationellt och lokalt. Du hittar länkar i slutet av artikeln. Hänvisa aldrig till allemansrätten i varken tal eller skrift. Den har inte ett dugg med motorfordon att göra. För dig gäller nationella och lokala trafikföreskrifter samt terrängkörningslagen, inget annat. Låt sunt förnuft och magkänsla avgöra om du tycker att det är ok att dra ut markisen och ställa ut möbler. Känner du dig osäker? Avstå! Att du inte skall tömma latrintanken i naturen är förhoppningsvis en självklarhet för så gott som alla husbilister (hoppas jag) men när det gäller gråvatten råder det delade meningar. Vi tar det en gång för alla! Det är inte ok att släppa gråvattnet i naturen. Ställ dig över en avloppsbrunn (ej dagvatten) eller åk in på en ställplats eller camping för att bli av med slasket. Skyltar och tilläggstavlor - Hittar du en parkering som endast har det blå/vita märket med ett P på har du dragit en vinstlott. Här kan du stå i 24 timmar utan problem. Om du skall plocka ut något ur bilen är det magkänslan som avgör, som sagt, känner du dig osäker, avstå! Finns det tilläggstavlor följ alltid dom. Står det endast personbil klass I, då är du inte välkommen. Finns det tidsbegränsningar för parkeringen, följ dom. Hur hittar man då dom där riktiga guldklimparna till övernattning? I dagens app-rika värld är telefonen din bästa kompis. Badplatser Badplatser är utmärkta övernattningsställen. Men det finns en oskriven regel, kom sent, åk tidigt. Det gäller att inte störa lokalbefolkningen för då dyker det snabbt upp en förbudsskylt. Kommer du efter sjutiden på kvällen och åker före nio stör du förmodligen ingen. Sevärdheter, museer. Här finns ofta parkeringar som bara är utmärkta med ett P utan tillägg. Här är det enkelt, kom efter stängning och åk innan man öppnar så stör du ingen. Med appen museiguiden är det lätt att hitta sevärdheterna. Naturreservat Här är det lite känsligare. I väldigt många naturreservat har det på förekommen anledning kommit upp förbudsskyltar mot övernattning. Följ alltid dom. Men det finns fortfarande undantag där parkering är tillåten. Det gäller främst mindre naturreservat som inte är så lätt att hitta till. Använd appen Naturkartan för att hitta rätt. Nedlagda industrier och fabriker Här kan det finnas riktiga guldklimpar. Håll koll efter gamla industribyggnader som står tomma. Där finns det ofta parkeringar som personalen använde för sina privata bilar. Ofta plant och grus. Det är sällan man stör någon på dessa platser. Kyrkor, kyrkogårdar Söker du desperat en laglig plats att ta några timmars nattsömn på. Håll utkik efter en kyrka. Ofta lugna lägen och en P-plats som är ok att stå på. Här gäller precis samma sak som på badplatser, kom sent, åk tidigt så stör du ingen. I alla de här förslagen så skall du parkera med sunt förnuft. Ta aldrig upp mer än en P-plats. Parkera så det inte retar någon. Ställ inte ut några prylar, möbler eller fira ut markisen om det inte känns bra i magtrakten. I Australien har man en organisation som heter Leave No Trace, fritt översatt, lämna platsen som du fann den, lämna inga spår. Det är en bra regel som alla kan förstå. Det blev många pekpinnar i artikeln men låt dig inte avskräckas av det. Råden är välmenta och kan förhoppningsvis skapa en framtid för fricamping om du följer dom. Ge dig ut och upptäck vårt fantastiska land men gör det med omdöme. Länkar till mer information Trafikföreskrifter/Transportstyrelsen Det nya förslaget till terrängkörningslagen. Terrängkörningslagen idag Information från SKR Här hittar du samtliga kommuners trafikföreskrifter En bra info om Allemansrätten (PDF att läsa eller hämta hem) Du får inte kopiera hela eller delar av materialet utan att ange källa. Nyttiga appar att leta upp i din telefon: Badkartan, Museiguiden, Naturkartan samt Kyrkokartan Text och bild: Gomer.swahn@husbilskompisar.se Publicerad 2020–07–11

Läs mer

Annons
Bauergården Max 260422
Kungsgårdsviken - Längst ut på Frösön
Resmål Sverige

Kungsgårdsviken - Längst ut på Frösön

I informationen man kan hitta på nätet står det tre ställplatser på grus med el, toalett och sopor. Jag pratar om Kungsgårdsviken ute på Frösön, Östersund. Inga problem att hitta dit med GPS:ens hjälp men väl på plats inträder förvirringen. Du kommer fram till en grusväg med en kraftig, låst, bom. Bakom ett buskage finns en grusyta helt inringad av betonggrisar och plastkättingar. Under tiden jag stod på ställplatsen (två dygn) var det ett antal husbilar nere och vände. Dom kom förmodligen fram till samma slutsats som jag först gjorde -Ställplatsen är stängd! Envis som jag är klev jag ur bilen och började undersöka området lite närmare. Det visade sig att det fanns en smal genomfart mellan alla betonggrisar den ledde fram till en plastkätting som gick att ta bort. På den hängde en urblekt skylt upp och ner med texten inåt, öppna här. Jag tog en promenad runt området och upptäckte vilken liten pärla det här är. Det kändes inte så tungt att bli inregnad i två dagar när man väl tagit sig in på ställplatsen och kopplat upp elen som fungerade som den skulle. Strax efter mig kom ett norskt ekipage som jag hjälpte in på platsen. Det visade sig vara en hedersman som verkligen ville göra rätt för sig. Problemet var bara hur? Swish funkar inte och på webbsidan finns dessutom alternativet bankgiro. Som norrman läste han givetvis på den svenska sidan och där fanns inget IBAN-nummer. Inte tänkte han på att läsa på den engelska översättningen där detta nummer finns ordentligt angivet. Jag besöker ju många ställplatser längs vårt avlånga land varje sommar. Det är tråkigt att notera att man inte gjort någon research om husbilismens behov och önskemål. Dessutom är all information förmodligen sammansatt av någon teknokrat som skrivit med ett finger, pekfingret. All information finns ju där men på ett krångligt och svårnavigerat sätt. När jag lufsar runt med voffen på området så slås jag än en gång av vilken fin och välbesökt ställplats det här skulle kunna vara. Utanför ett av de välvårdade husen ser jag en skylt - Toalett och dusch. Wow, det finns dusch. Överlycklig knatar jag in och jo, det finns mycket riktigt en dusch men den dörren är låst med kodlås och inte till för besökande husbilister. Det känns som ett fult finger att man inte tänkt hela vägen ut. Många husbilister använder bara toaletten till nummer ett, det problemet är ju löst då det finns toalett. Ännu fler husbilister har valt bort duschen i bilen helt då det finns sådana möjligheter på många ställplatser i landet. Att ha en låst dusch i ett utrymme som ändå måste städas är som sagt en hån mot husbilismen och att bjuda med armbågen. Jag funderar på att dela ut årets första överkryssade husbil i betyg men avstår. Potentialen på Kungsgårdsviken är enorm. Vacker, välvårdad miljö där man gärna tillbringar en natt eller två. Att man inte kan tömma latrin eller gråvatten går att leva med. Det kan du faktiskt fixa mot en avgift hos First Camp i närheten när du åker tillbaka till Östersund. Hade man hört sig för om husbilsturismens behov och låtit en informatör fått ta hand om skyltningen på platsen istället för den utformning den har nu hade det här kunnat vara en ställplats som fått fyra husbilar i betyg, om man ger tillträde till duschen förstås. Men låt dig inte avskräckas av det här. Är du villig att betala 200 :- natten för det lilla som bjuds är det värt ett besök, miljön är som skrivet fantastisk. Nu blir det en tveksam husbil i betyg! Text och bild: Gomer Swahn Publicerad 2024-07-20 Jag har under åren besökt nästan 800 ställplatser runt vårt avlånga land så en viss erfarenhet får man nog säga att jag har. Men tänk på att betygsättningen bygger helt på mitt personliga omdöme och mina erfarenheter. Du kanske har en helt annan uppfattning om en plats jag ger toppbetyg eller helt räknar ut. Bäst är givetvis att du själv besöker platsen och gärna skriver ditt omdöme i vår ställplatslista.

Läs mer

Godis i "Kakformen"
Nytt i Husbilsvärlden

Godis i "Kakformen"

Bilder av sockerkaka med nutella började dyka upp på internet. Och då var vi ju tvungna att prova att laga till denna variant i Omnian. De flesta som bakar sockerkaka har ett favoritgrundrecept på smet och det fungerar bra att använda sitt vanliga även till det här. Börja med ett ganska tunt lager smet i botten av formen. Ringla över Nutella. Varva sedan Nutella och smet 1-2 gånger. Avsluta så att du får Nutella högst upp. Grädda på sparlåga i cirka 30 minuter. Låt kallna några minuter och stjälp sedan upp kakan på ett fat. Som garnering pudra eventuellt över florsocker. Ringla över Nutella. Kan med fördel serveras med glass. Om du inte är stolt ägare till en omniaugn eller vill laga hemma istället så gräddar du kakan i 175° i cirka 35-40 minuter i nedre delen i en vanlig ugn. Smet: 2 ägg 2 dl socker 3,5 dl vetemjöl 1,5 tsk bakpulver 2 tsk vaniljsocker 50 g smör eller margarin 1,5 dl mjölk ”Fyllning”: 1,5-2 dl Nutella. Garnering: Ev florsocker Nutella Till formen: Smör eller margarin Ströbröd Smöra och bröa din Omniaugn. Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör ner i smeten. Tillsätt smält smör och mjölk och vispa tills smeten är jämn. Värm Nutellan så att den blir mjuk. Text: Jessica Ericsson-Hedlöf Foto: Gomer

Läs mer

Annons
Jarex MAX 260122
Svarta ränderna - Borta i ett nafs!
Nytt i Husbilsvärlden

Svarta ränderna - Borta i ett nafs!

Jag har hört det lite här, lite där. Folk som pratat om produkten. Den funkar. Det blir rent. För mig har såpa alltid varit något som farmor pysslade med på sin tid. Inget man använder i större utsträckning idag. Jag kontaktade Norrlandsföretaget, Västerbottenssåpa och visst ville man vara med på Rabatt-Torget. Samtidigt fick jag hem min beställning och testade lite olika produkter hemma, kalken i handfatet, smutsen på spishällen, det funkade ju! Nu slog nyfikenheten till på allvar. Jag ringde en bekant vars bil stått i ide sedan i höstas. Vi träffades i maskinhallen utanför Hedemora. Efter ett halvår i ett kallt och ibland fuktigt utrymme fanns det rejält med mörkgrå ränder från taket och nedåt. Fram med allrengöringen och fiberduken, upp på stegen. Nyfiket gnuggade jag runt med koncentrerat medel på en yta, kanske 40 x 40 cm. Det fungerar! Efter lite gnoende glodde jag på en skinande blank och kritvit yta. Nu hoppas jag att fler som testar hör av sig och berättar om sina egna erfarenheter. Lars husbil som var rejält randig blev i alla fall skinande ren. Nu skall man från Västerbottenssåpa testa lite hur dekaler reagerar på koncentrerad allrengöring. Vi vet ju att en del andra produkter kan vara rena döden för en fräsch husbilsdekor. Fortsättning följer. Att registrera sig som Husbilskompis och få tillgång till alla våra rabatter är helt gratis. Här hittar du Rabatt-Torget Text & Bild: Gomer Swahn Publicerad 2025-05-10

Läs mer

Ställplatsappen

Ställplatsappen

Ställplatsappen

Ställplatsappen

Ställplatser, campingar & serviceställen i hela Sverige

Över 4000 platser samlat i en app. Planera resan, läs recensioner och spara favoriter.