Hero background

Husbilskompisar

Allt för livsnjutare på hjul

Ta del av våra senaste artiklar, resmål och medlemserbjudanden. Vi samlar allt på ett ställe så att du kan fortsätta utforska Sverige tillsammans med oss.

Utvalt just nu

Ställplatsappen

Över 2500 svenska ställplatser & campingar

Ställplatsappen logo

Ställplatsappen

Sveriges bästa Ställplatsapp!

Över 4000 platser samlat i en app. Planera resan, läs recensioner och spara favoriter.

Senaste nytt

Artiklar & Inspiration

Alla artiklar

Omröstning

Hur använder du din husbil?

Allt fler använder sin bil året runt. Hur gör du?

Nya regler för B-körkort och fordon upp till 4 250 kilo
Nytt i Husbilsvärlden
Utvald

Nya regler för B-körkort och fordon upp till 4 250 kilo

EU:s nya körkortsdirektiv öppnar för att B-körkort i vissa fall ska kunna användas för fordon med en totalvikt på upp till 4 250 kilo. Dagens huvudregel är att B-körkort gäller för personbil och lätt lastbil med en totalvikt på högst 3 500 kilo. Den nya möjligheten gäller främst fordon som drivs med alternativa bränslen, exempelvis el, vätgas eller biogas. Skälet är att sådana fordon ofta väger mer än motsvarande bensin- eller dieselfordon, bland annat på grund av batterier och annan teknik. Gäller inte generellt i Sverige I Sverige är den bredare 4 250-kilosregeln ännu inte införd. Enligt Transportstyrelsen ska reglerna börja tillämpas den 26 november 2027. Det är ännu inte klart exakt hur de svenska reglerna kommer att utformas. Exempelvis återstår det att se om särskild utbildning eller prov kommer att krävas i vissa fall. Regeln ska inte omfatta campingbilar eller husbilar. Sverige har däremot redan en begränsad försöksverksamhet. Den gäller juridiska personer, till exempel företag, myndigheter och organisationer. De kan ansöka om tillstånd för att låta förare med B-körkort köra tunga lastbilar som drivs med alternativa bränslen. Fordonet ska ha en totalvikt på minst 3 501 kilo och högst 4 250 kilo. Föraren måste ha haft B-körkort i minst två år. Försöket gäller endast tunga lastbilar utan släp och inte persontransporter. Reglerna skiljer sig mellan länder Flera europeiska länder har redan infört liknande regler, men villkoren varierar. I Nederländerna är det sedan den 1 juli 2025 tillåtet att köra lastbil eller husbil upp till 4 250 kilo med B-körkort. Regeln gäller dock bara inom Nederländerna, utan släp, och fordonet får inte vara helt bensin- eller dieseldrivet. Föraren måste också ha haft B-körkort i minst två år. I Danmark gäller en nationell specialregel för vissa godstransportfordon över 3 500 kilo, men högst 4 250 kilo. Fordonet måste drivas med alternativa bränslen, och den högre vikten ska bero på drivsystemet. Regeln gäller endast i Danmark och föraren måste ha haft B-körkort i minst två år. Irland har en liknande regel för alternativt drivna godstransportfordon. Fordonet får väga mer än 3 500 kilo men högst 4 250 kilo, köras utan släp och den extra vikten ska bero på drivsystemet. Föraren måste ha haft B-körkort i minst två år. Belgien har ett pilotprojekt för utsläppsfria skåpbilar upp till 4,25 ton. Projektet gäller under särskilda förutsättningar, främst för deltagande företag och godkända fordon. Regeln gäller endast på belgiskt territorium. Viktigt för svenska förare Den nya EU-regeln innebär inte att svenska förare fritt får köra fordon upp till 4 250 kilo i hela Europa. Reglerna är nationella och skiljer sig mellan länder. I flera länder gäller 4 250-kilosgränsen endast för fordon med alternativa bränslen. Det är också vanligt att föraren måste ha haft B-körkort i minst två år, att fordonet körs utan släp och att körningen bara får ske inom det aktuella landet. Den som ska hyra husbil, köra transportbil eller använda ett tyngre elfordon utomlands bör därför kontrollera både fordonets totalvikt och de lokala körkortsreglerna innan resan. B99 – det kommande körkortet för tyngre husbilar Ett nytt körkortstillägg, ofta kallat B99, är på väg att införas inom EU. Syftet är att göra det möjligt för fler förare med B-körkort att köra moderna husbilar som väger mer än dagens gräns på 3 500 kilo. I dag får den som har vanligt B-körkort normalt köra personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3 500 kg. Tyngre husbilar kräver i regel C1- eller C-behörighet, om man inte omfattas av den så kallade farfarsregeln för B-körkort tagna före den 1 juli 1996. Med de kommande EU-reglerna öppnas en möjlighet att köra husbil upp till 4 250 kg med utökad B-behörighet. Enligt Transportstyrelsen ska detta gälla efter särskild utbildning eller godkänt körprov. Det kan också bli tillåtet att koppla släp till husbilen, så länge hela fordonskombinationens totalvikt inte överstiger 5 000 kg. Det är viktigt att betona att reglerna inte gäller i Sverige ännu. EU-direktivet ger medlemsländerna möjlighet att införa den nya behörigheten, men varje land ska bestämma exakt hur kraven ska utformas. Sverige har ännu inte beslutat om det ska krävas utbildning, prov eller både och. För husbilsägare kan B99 få stor betydelse. Många moderna husbilar hamnar nära eller över 3 500 kilo när de utrustas med passagerare, vatten, cyklar, batterier och annan packning. En höjd viktgräns till 4 250 kilo skulle därför kunna ge bättre lastmarginal och minska behovet av C1-körkort för privat bruk. Fram till dess att de svenska reglerna är beslutade och införda gäller dagens körkortsregler. Den som planerar att köpa, hyra eller importera en tyngre husbil bör därför kontrollera aktuell behörighet hos Transportstyrelsen och inte utgå från att B99 redan kan användas. Publicerad 2026-06-15

Läs mer

Svarta ränderna - Borta i ett nafs!
Nytt i Husbilsvärlden

Svarta ränderna - Borta i ett nafs!

Jag har hört det lite här, lite där. Folk som pratat om produkten. Den funkar. Det blir rent. För mig har såpa alltid varit något som farmor pysslade med på sin tid. Inget man använder i större utsträckning idag. Jag kontaktade Norrlandsföretaget, Västerbottenssåpa och visst ville man vara med på Rabatt-Torget. Samtidigt fick jag hem min beställning och testade lite olika produkter hemma, kalken i handfatet, smutsen på spishällen, det funkade ju! Nu slog nyfikenheten till på allvar. Jag ringde en bekant vars bil stått i ide sedan i höstas. Vi träffades i maskinhallen utanför Hedemora. Efter ett halvår i ett kallt och ibland fuktigt utrymme fanns det rejält med mörkgrå ränder från taket och nedåt. Fram med allrengöringen och fiberduken, upp på stegen. Nyfiket gnuggade jag runt med koncentrerat medel på en yta, kanske 40 x 40 cm. Det fungerar! Efter lite gnoende glodde jag på en skinande blank och kritvit yta. Nu hoppas jag att fler som testar hör av sig och berättar om sina egna erfarenheter. Lars husbil som var rejält randig blev i alla fall skinande ren. Nu skall man från Västerbottenssåpa testa lite hur dekaler reagerar på koncentrerad allrengöring. Vi vet ju att en del andra produkter kan vara rena döden för en fräsch husbilsdekor. Fortsättning följer. Att registrera sig som Husbilskompis och få tillgång till alla våra rabatter är helt gratis. Här hittar du Rabatt-Torget Text & Bild: Gomer Swahn Publicerad 2025-05-10

Läs mer

Rälla Camp - Inte värt besväret!
Resmål Sverige

Rälla Camp - Inte värt besväret!

I mitten av augusti var det dags för en Ölandstur. Räknade med att rulla över bron rätt sent så det var läge att boka nattplats första natten på ön. Letade runt lite och bestämde mig till slut för att Rälla Camp verkade vara ett bra alternativ. Dom lockade med fredagsmys och trevlig restaurang och det lät ju spännande eftersom det var fredagsnatten jag skulle stå där. Jag rullade in sen eftermiddag och på bokningstavlan vid infarten kunde jag notera att hälften av platserna var bokade. Först undrade jag om jag åkt fel. En tom grusplan med ett ruckel till husvagn som inte såg ut att ha rullat på många år och en tom husbuss var allt som fanns på plats. Jag letade upp platsen jag bokat och gav mig sedan ut på upptäcktsfärd. På webbsidan lockade man med fina promenadvägar men det enda jag hittade var ett lerigt fällt som granne där man höll på att avverka. Knatade vidare för att hitta det utlovade servicehuset och framför allt restaurangen där jag tänkte smörja kråset framåt kvällen. Informationsskyltar lyser med sin frånvaro men när jag nosat mig fram till en lång gång som verkar leda in i anläggningen som för övrigt är låst och tillbommad möts jag av den här sommarens otrevligaste budskap. När gången tar slut öppnar sig något som förmodligen varit en sommarkrog men som nu är deprimerande nedstängd med avstängda kylar och dynor på hög. Inser att servicehuset är inget annat än krogens toaletter och dusch. Tillbaka ut på planen går jag förbi glasskiosken, lika stängd den och inser att jag kommer att tillbringa natten 50 meter från en av Ölands mest trafikerade vägar och förmodligen i ensamhet, bokningstavlan till trots. Biter ihop, jag har ju ändå betalat 240 spänn! När jag skall koppla in elen är måttet rågat. Med en elinstallation som skulle få varje avliden elektriker att snurra som en propeller i sin grav är beslutet enkelt, jag söker ett annat nattläger. I skrivandes stund i början av november går jag in på företagets webbsida som helt saknar vettig information och som har ett stort felmeddelande. Jag får leta mig fram till den engelska varianten för att få klart för mig att det är stängt. Det här kanske är ett toppen partyställe med fantastisk mat i högsäsong, ett ställe man bara sover på för att festa och äta gott. Må så vara men då skall man vara ärliga med det i sin information.  Det är inte ofta dom dyker upp, den överkryssade husbilen som betyg men det här blir årets första. Text & Bild: Gomer Swahn Publicerad 2023-11-06 Jag har under åren besökt nästan 800 ställplatser runt vårt avlånga land så en viss erfarenhet får man nog säga att jag har. Men tänk på att betygsättningen bygger helt på mitt personliga omdöme och mina erfarenheter. Du kanske har en helt annan uppfattning om en plats jag ger toppbetyg eller helt räknar ut. Bäst är givetvis att du själv besöker platsen och gärna skriver ditt omdöme i vår ställplatslista.

Läs mer

Annons
Batterilagret MAX 260203
Kanske övervintra i södra Italien i stället för i södra Spanien?
Nytt i Husbilsvärlden

Kanske övervintra i södra Italien i stället för i södra Spanien?

Det finns de som funderar över detta. Och de som provat. Det är ungefär lika långt till spanska solkusten som till Siciliens sydspets. Skiljer några mil till Siciliens fördel. Men du kan faktiskt ta färjan från norra Italien ner till Palermo, så spar du ytterligare hundra mil. Jag åkte för några år sedan en färja från Livorno i Toscana till Palermo. Då fick jag bo i min camper på däck. Lite spännande. Kom till Palermo lagom till kvällsrusningen i trafiken. Också spännande… Ibland går tonfisk i stim utanför kusten. Grillad så här en delikatess. Hösten 2017 tillbringade jag drygt fyra veckor på camping La Spiaggetta i Sampieri, strax väster om sydspetsen på ön. Fyra fantastiska veckor. Jag rörde mig inte ur fläcken mer än till fots och per cykel. Det var oktober. Sommarvärme med svenska mått med 20-25 °C och kanske 24 °C i havet. Mest soligt. Jag vet ju att vädret blir svalare under vintermånaderna, dock sällan under 15 °C dagtid och ofta soligt. Det är inte långt över till Nordafrika, Siciliens sydspets är på ungefär samma breddgrad som Tunis. Tio mil till Malta där mitt ute i Medelhavet En ganska välskött camping med några få vintergäster. Scirocco heter vinden från Sahara med stoft och sand. Den blåser mest på vintern och lämnar efter sig ett tunt lager av stoft på allt. Alldeles intill mitt sicilianska resmål går E 45, en av de längsta Europa-vägarna. Börjar i Alta i Norge och går via Karesuando högt uppe i norr, ner genom Sverige och Europa och slutar i Gela, en maffiainfekterad liten stad lite längre åt väster på Siciliens sydkust. Totalt 520 mil. Den populära TV-serien om Commissario Montalbano spelades in i trakterna kring Sampieri med sin dramatiska kust och små vackra städer Hundra meter ner till Medelhavet. På andra sidan ligger Tunisien. Eftersom ännu inte så många från norra Europa hittat hit, stänger det mesta redan i början på oktober, då italienarna tycker det är vinter. Men flera campingar och bland annat La Spiaggetta har öppet och håller standarden i servicehusen. För en månad fick jag priset 10 € per dygn inklusive el (16A!). Hörde att de som stannar flera månader fick ner priset till 8 €. Finns restauranger på promenadavstånd i Sampieri, liksom en skaplig affär, Despar, där jag bunkrade mat & dryck. I närheten finns förstås flera fantastiska städer med minnen från antiken. Exempelvis Ragusa och Syrakusa. Ingen trängsel i oktober på den fina stranden vid Sampieri. Text & Bild: Anders Witt Publicerad: 2019-02-03 Jag skriver en hel del om Sicilien i min bok ITALIENSKA AVSTICKARE, den kan du köpa som digital utgåva i Husbilskompisars shop. Shoppen hittar du HÄR!

Läs mer

Eller på samiska Vualtjere
Resmål Sverige

Eller på samiska Vualtjere

Ett av besöksmålen utmed E 45 och vildmarksvägen som du inte får missa. Vilhelmina, porten till Vildmarksvägen med den samiska kulturen som bakgrund. Här börjar det exotiska Sverige som så många utländska turister önskar få uppleva och som du har förmånen att kanske kunna nå på en dags färd med bil. När du via E 45 söderifrån kommer till Vilhelmina så kan staden först kännas som vilken annan mindre stad i Västerbotten. Det första du bör göra är att besöka det gamla Tingshuset där numera turistbyrån håller till. Det är ett av de pampigaste husen centralt i Vilhelmina. Huset är byggt i fornnordisk stil och stod klart 1922. Här kan du få tips på allt det sevärda du bara inte får missa. När vi besökte turistbyrån blev vi även erbjudna att stå med husbilen direkt utanför turistbyrån på deras parkering varifrån det är gångavstånd till det mesta. Tills vidare är det endast dagparkering men kommunen har som målsättning att skapa centralt belägna ställplatser för husbilar. Parkera där och gå till fots till de närbelägna sevärdheterna. Det kanske mest kända turistmålet är nog Vilhelmina kyrkstad som började uppföras i mitten av 1800 talet för att lantbrukare som bodde långt från staden skulle ha någonstans att övernatta när de besökte kyrkan. Husen byggdes ofta gemensamt av flera familjer och delades upp så att varje familj hade sina egna rum under kyrk helgerna. Så småningom började det dyka upp marknadsstånd och diverse affärsidkare. Man serverade mat och alkoholhaltiga drycker och husen användes inte bara inför kyrk helgerna, det kunde bli födelsedagsfirande och firande i största allmänhet, där spriten och tillgången på kvinnfolk fanns. Vandra runt bland husen och se originella byggnadsdetaljer. Här har också STF rum för vandrande turister. Besök också kyrkberget med dess fantastiska utsikt över Vilhelmina. Uppe på berget ligger ett ”sameviste” som byggts upp av sameföreningen Vueltjere Duodji. Går du till fots dit upp har du en gångstig med delvis trappor som börjar från kyrkan och tar dig upp till vistet. Du kan även köra bil upp på en brant grusväg, men parkeringsytan kan vara lite begränsad i högsäsong. Hör efter på turistbyrån när det är aktiviteter i samevistet för det ger dig troligen bättre  helhet om samernas livsvillkor om du får information om hur det var att leva i de gamla kåtorna. Har du barnen med dig så passa på att vandra sagostigen runt och se de luriga trollen Tallus och Tallina och alla de små väsen som finns lite här och var i mossan. Men du måste titta ordentligt för de är lite skygga och gömmer sig gärna. Vi kan även rekommendera ett besök hos en av Sveriges främsta sameslöjdare Sven-Åke Risfjäll, i hans välkända slöjdbutik på Storgatan 8. Det är inte ofta Sven-Åke är i butiken som sköts av hans fru Doris, men vid vårt besök träffade vi honom och fick en pratstund. Sven-Åke arbetar huvudsakligen med sina arbeten hemma i sin ateljé på Risfjällsgården vid Malgomajsjön. Där kan familjen även ta emot mindre besöksgrupper och berätta om samernas kulturhistoria och sägner. Här serveras lokala specialiteter och kanske du även får höra en samisk visa eller en jojk till kaffet. Träslöjden började Sven-Åke med redan i 10 årsåldern. Utkommen i arbetslivet jobbade han under en tid som väktare på ett pumpkraftverk i Storuman men efter en tid så trängde slöjdbehovet på och Sven-Åke gick på ett flertal slöjdkurser i Dikanäs under 77-79. Därefter har han arbetat på heltid med sitt slöjdande och haft möjligheten att livnära sig på det. Sven-Åke påpekar att det är tufft att vara konsthantverkare. Vanliga konstnärer som  konstmålare, skulptörer med flera kan få statliga bidrag men inte en konsthantverkare. Lite orättvist fördelat med tanke på att konsthantverket i sameslöjd oftast är att jämföra med ytterst högklassig konst. I det sydsamiska området som idag bebos av ca 2 500 samer finns högst 5 st. sameslöjdare som är att likna vid Nationalkonstnärer. Man arbetar inte enbart för turism utan också för att bevara den samiska hantverkskulturen och sprida kunskap om denna. Detta är tyvärr inte tillräckligt förr att få ett statligt bidrag. Sven-Åke visar oss runt i butiken och utmed en vägg står världens största handgjorda kniv Den är lite över 2 meter och kniven passar perfekt i knivslidan, precis som en normal brukskniv ska göra. Att kniv och slida står åtskilda beror på att takhöjden inte räcker till om kniven skulle sättas i slidan. Vi går vidare och bakom en stängd dörr har familjen Risfjäll ett  privat Same museum, fina bruksföremål som familjen har använt och också samlat på sig genom åren. Här inne fotograferar vi inte, föremålen visas av om någon är intresserad och vi visar det gärna och berättar om vår kultur säger Sven-Åke. Under ett antal år satt Sven-Åke Risfjäll som ordförande för Sámi Duodji som är samernas egen slöjdstiftelse med uppgift att marknadsföra och sprida information om den äkta sameslöjden och stödja samiska hantverkare. Han brukar även guida på bussresor, bland annat upp till Fatmomakke där han berättar om samernas seder och bruk. Då har han alltid med sig någon som kan jojka samtidigt som Sven-Åke beskriver funktionen med jojken.   Framför allt jobbar Sven-Åke med tillverkning av knivar och smycken vilket han också under åren 92-95 fick tillfälle att lära ut till ryska samer på Kolahalvön. De ryska samerna kunde inte slöjda eftersom de var förbjudna att utföra slöjdarbeten. Regeringschefen Stalin hade under sin tid vid makten bestämt att det skulle vara förbjudet. Detta samarbete mellan de ryska samerna och Sven-Åke blev en stor upplevelse för de medverkande. Språket fungerade bra då man förstod varandras dialekter. Sydsamer och Kolahalvöns samer talar enligt Sven-Åke samma samiska språk. Märkligt med tanke på att det nordsamiska området som ligger däremellan inte har samma språkförståelse.  Har du nu besökt kyrkberget och samebutiken och är på väg tillbaka till bilen som du kanske parkerade utanför turistbyrån så passerar du skolparken som ligger vid Volgsjö skola.  Ägna en stund åt de utsökta brons-skulpturerna, bland annat bärplockerskan ”Maj” av Emil Näsvall. Om du vill stanna för natten och ta in på en camping, kör då förslagsvis norrut på E45 ca 2 km. där tar du vänster in på Vildmarksvägen. Direkt till vänster i korsningen föreslår vi att du först gör ett stopp och besöker Vilhelmina Gårdsbutik eller Bergmans Fisk som det också heter.  Här kan du köpa utsökta lokala delikatesser allt ifrån hjortron, bär, sylt till björn, ren- och älgkött eller förädlad röding, öring m.m. Är du svulten efter dagens strapatser kan du även äta en lokal rätt i gårdsbutikens restaurang. Passar det bättre, så handla en god köttbit att ta med till kvällens grillning på campingen. Fortsätt Vildmarksvägen fram utmed Volgsjön fram ytterligare ett par km. till Lövliden På vänster sida ligger Kolgårdens camping. En synnerligen trevlig camping, faktiskt en av de mest familjära och välskötta vi träffat på under många år och där allt ingår i ett rimligt pris.  Campingen har ett utsökt sjöläge vid Volgsjön med bastu nere på bryggan och pub intill. Det trevliga ägarparet Robert och Carina hjälper dig gärna till rätta och tipsar dig om campingens aktiviteter. Här finns fritt fiske, skoter -vandrings leder för den som söker aktiviteter. Båtar finns att låna för den fiskesugne.   En fin restaurang där man vissa kvällar har musikunderhållning ligger i direkt anslutning till campingen bryggor. Tillhör du de som hellre vill sitta vid en öppen eld tillsammans med vännerna så finns här förutom flera eldplatser utomhus en stor träbyggd kåta med renskinns klädda väggbänkar och en stor eldstad. Här kan ni samlas och grilla fram på kvällskanten.   Faktaruta: Vilhelmina Turistinformation, Tingsgatan 1 Tel: 0940-398 86 Vilhelmina Kyrkstad, Storgatan 15 https://www.vilhelmina.se/uppleva-och-gora/museum/ Risfjälls Sameslöjd  Storgatan 8 Http://www.sameslojd.se Vilhelmina Gårdsbutik & Bergmans fisk https://bergmansfiskochvilt.se/ Kolgårdens Campingen http://www.kolgarden.se   Text & Foto: Björn Ros Publicerad: 2015-06-22

Läs mer

Annons
Wipomatic 2026 31/3

Omröstning

Hur använder du din husbil?

Allt fler använder sin bil året runt. Hur gör du?

Rabatt-Torget erbjudanden

Rabatt-Torget

Vi på Husbilskompisar arbetar ständigt för att få fram bra rabatterbjudanden till dig.

Gratis att vara med. Det enda som krävs är att du registrerar dig på Rabatt-Torget. När du registrerat dig loggar du in på startsidan, klicka därefter på det rabatterbjudande som lockar så får du all information om hur du handlar.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna, tipsen och tävlingarna direkt i din inkorg.

Prenumerera

Vi delar aldrig din e-post med tredje part. Läs vår integritetspolicy

Diplom 3 - Aspa Båtklubb - 2024
Diplomerade Ställplatser

Diplom 3 - Aspa Båtklubb - 2024

Våra diplom är ju nya för i år (2024) När jag funderar runt en ställplats som kan aspirera på att bli diplomerad är det ett ledord som väger tungt - engagemang. För att få en utmärkelse behöver inte platsen vara perfekt in i minsta detalj. Det viktiga är att det finns en vilja och ett engagemang att göra besöket minnesvärt i positiv bemärkelse. Redan första gången jag besökte Aspa Båtklubb så såg jag att här vill man verkligen ta hand om husbilsgästerna. Du har vad du behöver i faciliteter, till och med tvättmaskin ingår i avgiften. En mysig miljö, rent och städat utan att för den del ha en skyltflora med pekpinnar. Inger Karlsson, sekreterare i klubben tar emot diplomet. Inger berättar ”intäkterna från husbilsbesökarna har gjort att vi haft möjlighet att investera och förverkliga idéer som aldrig kunnat genomföras utan den extra inkomstkällan.” Jag är övertygad om att Aspa Båtklubb kommer att fortsätta att utveckla ställplatserna och bli ett ännu bättre besöksmål, om det nu är möjligt. :-) Diplomutdelare: Gomer Swahn 2024-08-05  Här kan du läsa mer om våra diplom

Läs mer

Fransk passion sedan 1993
Nytt i Husbilsvärlden

Fransk passion sedan 1993

I över två decennier, närmare bestämt 26 år, har franska och gästande husbilar haft möjlighet att besöka den franska landsbygden på ett smidigt sätt. Konceptet heter France passion och bygger på ett samarbete mellan lokala producenter av kött, frukt, grönsaker, vin och mycket mer. France Passion erbjuder 2000 olika gårdar med totalt över 10 000 parkeringsplatser över hela Frankrike. I mars kommer 2019 års upplaga att finnas tillgänglig på nätet. Du betalar 30 euro och då får du egen inloggning på webbsidan, katalog över samtliga platser samt en dekal att sätta i rutan för fri parkering. Ja, du läste rätt! I konceptet ingår att du parkerar utan avgift under 24 timmar. Detta förutsätter att du är självgående och inte har några krav på faciliteter. Dessutom förbinder du dig att följa de ”gyllene regler” som France Passion satt upp. Dom kan du läsa på deras webbsida, innehåller inga konstigheter, bara sunt husbilsförnuft. Det här kloka konceptet har spridit sig som ringar på vattnet. Tidigare har det dykt upp i Tyskland, England, Schweiz, Spanien, USA, Australien och som du kan läsa i artikeln nedan nu även i Danmark. Det finns även en början till en Svensk sida som är under uppbyggnad. Text: gomer.swahn@husbilskompisar.se Bilder från France Passions webbsida Här kan du läsa mer om det franska konceptet (engelska, franska eller tyska)

Läs mer

Annons
Solhem Max 260327
Bläse Kalkbruk - Väldigt mycket Gotland
Resmål Sverige

Bläse Kalkbruk - Väldigt mycket Gotland

I stort sett så långt norr ut du kan komma utan att ta färjan över till Fårö hittar du Bläse. Kalkbruket ägdes tidigare av Euroc som skänkte hela anläggningen till Stiftelsen Bläse Kalkbruk Industriminne. Idag är det den ideella föreningen Bläse Kalkbruk som driver platsen. Det här blir väl så mycket Gotland man kan hitta på ett ställe. En karg natur, låg växtlighet och sand och sten så långt ögat når. Många husbilister uppskattar om det finns aktiviteter på en ställplats, det finns det i Bläse. Besök kalkbruksmuseet, ta en tur upp till stenbrottet med stentåget. Det gamla brottet är numera vattenfyllt och resan tar ca 40 minuter. Kurrar magen är det snabbt avhjälpt Bläse Bistro i Kalkladan. Där kan du kalasa på hemlagat, glass & fika. Här hittar du lokalproducerat i långa rader. Under några veckor sommartid kan du njuta av konst i Ställverket. Ställplatsen vid Bläse Kalkbruk är något du inte får missa under ditt Gotlandsbesök. En komprimerad upplevelse där det mest gotländska finns på plats. Den unika naturen, lokal kultur och närproducerat. Du bokar ställplatsen direkt på nätet eller åker dit och hoppas på en ledig plats. Bläse är en utmärkt plats att tillbringa en eller ett par nätter där det är väldigt mycket gotlandskänsla. Vi ger Bläse tre husbilar. Hade det funnits möjlighet att tömma latrin hade det lätt blivit fyra. Text & Bild: Gomer Swahn Publicerad 2024-02-07

Läs mer

Viktig information till dig som har ÅFA tankkort via Rabatt-Torget
Nytt i Husbilsvärlden

Viktig information till dig som har ÅFA tankkort via Rabatt-Torget

ÅFA kommer att överlåta sin tankkortsverksamhet till Preem. Datum för detta är nu fastställt och detta kommer att ske 2025-12-31. På grund av olika gällande regelverk, primärt Konsumentköplagen, så kommer Preem inte ha möjlighet att ta över de kort ni tecknat med oss på ÅFA. Detta innebär tyvärr att era drivmedelskort kommer upphöra att gälla per den 31 december 12025. Som en direkt konsekvens av det kommer ÅFA att, från och med dagens datum, inte längre kunna ta emot och hantera kortansökningar från medlemmar. Vi på ÅFA beklagar givetvis detta och hade förhoppningar om att det skulle gå att finna en annan lösning som inneburit att det förmånliga erbjudande vi haft för er skulle kunnat fortsätta även fortsättningsvis. Har ni några frågor eller funderingar är ni välkomna att höra av er till ÅFA. Enklast genom att ringa 08-687 44 00 eller skicka ett mail till: kontakt@afaab.se Mer information på vår hemsida www.afaab.se.

Läs mer

Annons
Bauergården Max 260422
First Camp satsar I Älmhult
Nytt i Husbilsvärlden

First Camp satsar I Älmhult

First Camp etablerar nya ställplatser för husbilar på Älmhults handelsplats. Ett område på 17 000 kvadratmeter, intill väg 23, förbereds för dygnsuthyrning med målet att kunna ta emot gäster redan till sommaren. Satsningen ska göra det enklare för korttidsbesökare att stanna 1–2 nätter för att besöka Älmhult, IKEA, restauranger och handel. Inför sommarsäsongen planeras även en tömningsstation. Den nya anläggningen blir First Camps 91:a destination och den 57:e i Sverige. Publicerad 2026-05-20

Läs mer

Ställplatsappen

Ställplatsappen

Ställplatsappen

Ställplatsappen

Ställplatser, campingar & serviceställen i hela Sverige

Över 4000 platser samlat i en app. Planera resan, läs recensioner och spara favoriter.