Bild 4 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Byta värmekälla i Polarcamper

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Skövde

0 Ej tillåtet!

Byta värmekälla i Polarcamper

Hej allihopa!
    Är sedan i våras ägare av en Polar camper -90 med vattenburen gasolvärme vilket har funkat kanon.
    Har läst lite trådar om originalpannas vara eller icke vara.

Mitt problem idag är väldigt lik en annan tråd: Gaslarmet går oftast igång efter ca 10min gångtid på pannan, innan larmet går börjar det vad jag tror är lukta lite risiga avgaser, kommer upp i "toalettgarderoben" via vattenledningen. Går jag ut till facket där pannan sitter så luktar det samma där. Försvinner när man låter luckan vara öppen och vädrar.

Har använt pannan mellan 5-10 nätter problemfritt och nu ett par där det först sporadiskt larmat under natten, och sedan de 2 sista testrundorna efter 10 min gångtid som sagt.

Just nu ger jag pannan en översyn för att se om det kan få en ny chans från vad jag tror är dålig förbränning.

Visar det sig, vilket jag tror att pannan har gjort sitt så tänkt jag byta ut den mot någon annan.
    Jag är lite sugen på att överge gasolen för att gå över till diesel istället?

Vad finns för bra och prisvärd ersättare på gasolsidan? Har en Primus 2410. Jag nyttjar gärna vattenelementen som redan finns i campern idag.

Alternativet jag tittar på är ex. en "webasto thermo top c" och anpassa den för att kunna köra kontinuerligt.
    Är lite fundersam på ljudnivån? Samt om man kommer känna av dieselavgaserna?

Vad använder ni andra i era ekipage och vad har ni för erfarenheter?

0 Ej tillåtet!

Sv: Byta värmekälla i Polarcamper

Finns inte så många akktiva camperåkare här.
    Är du på Facebook tycker jag att du skall gå med i gruppen, "Campers vi som bor på flaket"
    Personligen skulle jag inte sova en natt till i campern med den värmaren.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Skövde

0 Ej tillåtet!

Tjena!
    Tyvärr är jag inte på facebook, är fri sedan många år
    Jag tänker nog inte nyttja den mer? Ska göra ett sista frest bara med munstycket annars åker den ut. Känns lite fishy!? Har löst ditt tidigare inlägg om din panna.
    Hur fungerar din dieseluppgradering?
    ljudnivå och avgaser? Tycker den stora fördelen med gasol är ljudnivån.

0 Ej tillåtet!

Ljudnivån är helt ok på min luftvärmare. Avgaserna styr du med vinkling på avgasrör så du slipper få in dom i campern.
    Jag skulle satsa på en vattenburen variant, den minsta som finns är på 3,5 kW.
    Den är i stort sett bara att haka på där gamla värmaren suttit.
    Du kommer att få byta till ett större expansionskärl annars är risken för "överkokning" ett faktum.
    För hög effekt på värmaren för den lilla vattenvolymen.
    Finns ju billiga kinavarianter att ta hem, har ingen koll på kvalitén dock.

När du säger att ditt "gaslarm" löser ut undrar jag vad det är för larm som löser ut.
    Kolmonoxidlarm eller gasollarm?
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Skövde

0 Ej tillåtet!

Jag tror nog att en vattenburen dieselvärmare är ett bra alternativ. Bara jag kan få ner ljudnivån på starttillfällena och pumpen. borde gå att extra isolera tillbehörslådan.
    Känns inte som att det finns så många gasolalternativ som är prisvärda??
    Jag har ett NX-1 larm, som ska ta LPG och CO, den verkar vara sjukt känslig, har löst ett par gånger av att hunden har legat å flåsat vid givaren.

Känns orimligt att det är gasol som läckt in, den borde isåfall rinna ut genom de stora dränerhålet under brännaren. känner en lukt i "toagarderoben" som tränger in via vattenrören. brännaren låter kanon och ger bra effekt så jag tycker det borde vara något i förbränningen som inte är som det ska?

0 Ej tillåtet!

Har aldrig tidigare hört talas om ett sådant kombilarm?
    Verkar lite konstigt då gasol är tyngre än luft och kolmonoxid är lättare.
    Utifrån det skall en givare för kolmonoxid sitta högt och en för gasol lågt.

Tror inte du behöver oroa dig för ljudnivån. Väljer du en Webasto finns det ljuddämpare både till avgaser samt inluften till brännaren.
    Ett knep att få tyst på pumpen är att inte skruva den i campern utan låta den hänga löst i en gummiupphängning.

1 Ej tillåtet!

Din beskrivning stämmer ganska bra med det jag råkade ut för, fast det var betydligt mindre lukt.
    Kolmonoxiden smyger in, som du skriver, via de otäta genomförningarna vid slangar och avloppsslangen framför allt.
    Primus 2410 var i initialskedet framtagen för att förvärma stora dieselmaskiner, t.ex. skogsmaskiner.
    Blev även populär i husvagnar. Där monterades dom i gasolskåpet eller i väl tätade utrymmen så ev. oren förbränning var inget problem.

Att göra ett montage som gjordes i Polar Camper är enligt min uppfattning mer eller mindre brottsligt.
    Dessutom gick det ut ett antal campers där man inte tagit upp det stora hålet under värmaren.
    Skall hämta en camper till om någon vecka med originalinstallation av värmaren.
    Innan jag river den skall jag dokumentera installationen rejält.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Skövde

0 Ej tillåtet!

Jag har monterat larmet lågt för gasolens skull, men den lär fortfarande känna av ev koloxid trots sin ofördelaktiga placering, tror att den larmar för koloxid för att det strömmar ut från garderoben rätt nära larmet? Min uppfattning är att det är samma givare bara placeringen som avgör vad den larmar för först.
    Tror det lutar åt en dieseldriven vattenvärmare tillslut iaf.
    Verkar som att webastos Thermo top E kan va lämplig, något lägre effekt än C-varianten. Skall vad jag kan läsa mig vara mer lämpad för kontinuerlig drift?

Spännande med ny camper, blir det en separat tråd om denna då?

0 Ej tillåtet!

Om du vill kan jag ställa lite frågor till Webasto.
    Har bra kontakter med dom.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Skövde

0 Ej tillåtet!

tack det var snällt. ja återkommer isf när jag vet mer hur jag kommer göra.
    tack för tipsen so far

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar