Bild 2 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vinterförvaring

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Göteborg

0 Ej tillåtet!

Vinterförvaring

Hej. Som nybliven husbilsägare undrar jag hur viktigt det är att förvara husbilen under tak. Hade den i kallförråd under förra vintern, men blev lite störd på att den var låst till i slutet på mars. Skulle vilja ha möjlighet att komma åt den tidigare. Om jag kan ställa den på en väns tomt, ska jag täcka in den eller kan den klara sig som det är i Göteborgstrakten?

0 Ej tillåtet!

Sv: Vinterförvaring

Tips. lägg enris runt bilen så slipper du möss i den

1 Ej tillåtet!

Många hävdar att husbilar är gjorda för att vara utomhus.
    Jag vill nog påstå att det kan vara en sanning med modifikation.
    I det klimatet som du kommer att förvara bilen i går det ju mellan plus- och minusgrader ett antal gånger under vintern.
    Det kan onekligen finnas en fara för att fukt kryper ner i springor, fryser och skapar sprängverkan.
    Jag skulle nog täcka taket men tänk då på att du måste se till att det kommer in luft mellan tak och press.
    Annars kan du lätt få mögelskador. Många använder Julas husbilsöverdrag men lägger då reglar mellan tak och överdrag.

https://www.jula.se/catalog/fritid/f...erdrag-619300/
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Gullbrandstorp

0 Ej tillåtet!

Ett bra sätt för att slippa möss är följande. Såga ut 8st vinklar från en pleywood skiva. Sätt 2st vinklar ihop runt varje hjul som bildar en fyrkant runt hjulet. Kleta på rikligt med smörjfett runt på fyrkanten.
    Detta gör vi med framgång på våra flygplan över vintern och har sluppit att få in möss. Möss hatar fett som luktar illa och kletar, viktigt att inte ha något annat som de små rackarna kan klättra på.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Valdemarsvik

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Hans Owe Pettersson Visa inlägg
    Tips. lägg enris runt bilen så slipper du möss i den
    Är det bär på det så drar det till sig mössen

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer