Bild 6 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Vad är viktigt vid inställning för vintern?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kopparberg

0 Ej tillåtet!

Vad är viktigt vid inställning för vintern?

Nybliven husbilsägare sedan någon månad. Tyvärr är det dags att ställa in för vintern. Har tidigare haft husvagn. Har tömt vatten ur pannan, färskvatten och gråvatten. Öppnat kranarna överallt. Vad mer behöver göras? Batterier; ska dessa tas ur eller kan de vara kvar? Bilen skall stå inomhus i frostfritt utrymme. Ladda batterierna under vintern? Tar tacksamt emot era tips.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Forserum

0 Ej tillåtet!

Sv: Vad är viktigt vid inställning för vintern?

Citat Ursprungligen postat av Bo Helmersson Visa inlägg
    Nybliven husbilsägare sedan någon månad. Tyvärr är det dags att ställa in för vintern. Har tidigare haft husvagn. Har tömt vatten ur pannan, färskvatten och gråvatten. Öppnat kranarna överallt. Vad mer behöver göras? Batterier; ska dessa tas ur eller kan de vara kvar? Bilen skall stå inomhus i frostfritt utrymme. Ladda batterierna under vintern? Tar tacksamt emot era tips.
    Jag har alltid haft våra HB i kallförråd över vintern. Gjort som du skriver tömt allt som innehåller vatten noga, alla kranar i öppet läge. Jag har haft underhållsladdning på batterierna men vet inte om det är nödvändigt. En viktig sak är nog att städa ur alla skrymsle så noga du kan så att inte matsmulor i skåp o golv drar möss men det har du troligen gjort.

0 Ej tillåtet!

Jag skulle nog säga att en possitiv inställning inför vintern är viktigast...

I övrigt gör som du gjort med husvagnen.
    Tanka Gasol lika enkelt som Diesel !

0 Ej tillåtet!

Jag är också nybliven husbilsägare och står även jag inför min första vinterförvaring, och det är kallförvaring.
    Kommer att tömma vattensystemet och lämna kranarna öppna, ta hem toatanken till garaget och i övrigt se till att städa ordentligt. Jag har haft turen att hitta ett "husbilsgarage" med drygt 20 platser bara en mil härifrån där jag har tillgång till husbilen precis när jag vill, dygnet runt, året om, så jag kommer inte att ha underhållsladdning inkopplad konstant utan åker dit och pluggar i kontakten någon gång då och då.

Hyresvärden rekommenderade att skaffa en musskrämma även om han har skadedjursbekämpning. (Lokalen ligger i omedelbar närhet till både skog, äng och sjö så gnagare lär det ju finnas i naturen runt omkring.) Jag hade aldrig hört talas om musskrämma tidigare men namnet säger ju vad det handlar om. Efter lite sökande på nätet hittade jag den här.

https://www.skadedjursbekampning.nu/...kramma-Batteri

Batteriet, 9V, räcker i ca 4 månader vilket funkar bra för min del då jag ju kan åka och byta. Skrämman finns dock även i en version med två 9V-batterier och då skall dessa räcka för drift i runt 7 månader.

Jag köpte två skrämmor, en till husbilen och en som jag satte uppe på vinden här i huset. Innan jag satte upp musskrämman på vinden så hörde jag hur mössen knallade runt där uppe. Bara någon dag med skrämman på plats så blev det helt tyst så uppenbarligen funkar det! Funkar det uppe på vinden så lär det ju funka i husbilen också!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar