Bild 5 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Inbyggd😂

4 Ej tillÄtet!

Inbyggd😂

Jaha, sĂ„ var det dags igen. Under en resa som nu varit 5 veckor sĂ„ undrar jag...hur i hĂ€llskotta vill folk stĂ„ pĂ„ vissa stĂ€llplatser. Under vĂ„r resa har vi stĂ„tt pĂ„ campingplatser, som Ă€r otroligt prisvĂ€rda i jĂ€mfötelse. 2 övernattningar pĂ„ stĂ€llplats har det blivit...fy fan...Ă€r husbilsfolk lĂ€skunniga? Vi stĂ€llde oss nu pĂ„ en plats för 5 ekipage nu Ă€r vi 9. Är det fullt Ă„ker man för fan vidare. En skitig grusplan som kostar marginellt mindre Ă€n en camping. Men tyvĂ€rr Ă€r dom flesta campingar stĂ€ngda för sĂ€song nu sĂ„ bita i det sura Ă€pplet fick vi.
    SÄ mitt rÄd Àr , anvÀnd campingplatser mer sÄ fÄr ni valuta för kosingen.

2 Ej tillÄtet!

Sv: Inbyggd😂

Inget privatliv för grannen....haha. Han kan inte öppna förardörren helt. Husbilslivet Ă€r underbart.ïżœïżœïżœïżœïżœïżœïżœïżœïżœïżœïżœïżœ
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Forserum

1 Ej tillÄtet!

Citat Ursprungligen postat av Börje Svensson Visa inlÀgg
    Jaha, sĂ„ var det dags igen. Under en resa som nu varit 5 veckor sĂ„ undrar jag...hur i hĂ€llskotta vill folk stĂ„ pĂ„ vissa stĂ€llplatser. Under vĂ„r resa har vi stĂ„tt pĂ„ campingplatser, som Ă€r otroligt prisvĂ€rda i jĂ€mfötelse. 2 övernattningar pĂ„ stĂ€llplats har det blivit...fy fan...Ă€r husbilsfolk lĂ€skunniga? Vi stĂ€llde oss nu pĂ„ en plats för 5 ekipage nu Ă€r vi 9. Är det fullt Ă„ker man för fan vidare. En skitig grusplan som kostar marginellt mindre Ă€n en camping. Men tyvĂ€rr Ă€r dom flesta campingar stĂ€ngda för sĂ€song nu sĂ„ bita i det sura Ă€pplet fick vi.
    Det Àr nog en frÄga med modifikation. Vill jag övernatta under förflyttning sÄ Àr stÀllplats för mig bÀst. Men vill man tillbringa en vecka pÄ en plats sÄ visst Camping kan vara bÀttre Àn en asfaltsplan eller grusplan. Sedan beror det kanske pÄ var man Àr. 400-500kr/ natt pÄ en camping i Sverige eller 150-200kr
    pÄ en camping i Frankrike.
    Senast redigerat av Hans Lundborg den 2019-10-02 klockan 17:57.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Valdemarsvik

0 Ej tillÄtet!

Inget privatliv för grannen....haha. Han kan inte öppna förardörren helt. Husbilslivet Ă€r underbart.ïżœïżœïżœïżœïżœïżœïżœïżœïżœïżœïżœïżœ
    Det Àr vÀl bara att han tar i?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Valdemarsvik

1 Ej tillÄtet!

Finns tyvÀrr mÄnga som bara ska fÄ plats, skitsamma om det redan Àr fullt.

1 Ej tillÄtet!

4 meters regeln borde gÀlla Àven utanför vÄrt land.

Husbilskompis Johan Kinneryds avatar
    Stad/Ort
    BorlÀnge

0 Ej tillÄtet!

Citat Ursprungligen postat av Tommy Rahmquist Visa inlÀgg
    4 meters regeln borde gÀlla Àven utanför vÄrt land.
    Absolut! De fysikaliska lagarna för spridningsrisken vid brand gÀller naturligtvis överallt i universum, sedan kan mÀnniskors sociala, fysiska och psykiska förutsÀttningar variera i olika delar av vÄr vÀrld.

2 Ej tillÄtet!

Varför inte kontakta lÀmplig EU-kommissionÀr och stÀlla detta angelÀgna krav? NÄgra miljoner husbilister behöver kanske fÄ sig ett gott skratt!

Peter A

Stad/Ort
    BorlÀnge

3 Ej tillÄtet!

Nog begriper jag att en 4-metersregel kanske inte Àr genomförbar i stora delar av Europa. Men samtidigt genomförs, vad jag förstÄr, mÄnga andra regler hÀr som begrÀnsar och som inte uppskattas av husbilsfolket. Jag tror inte husbilsfolket skrattar Ät campingförbud, höjdhoppstÀllningar etc. och vi husbilister verkar ju inte vara en stark, eller enig för den delen, samhÀllsgrupp varken i Sverige eleer i övriga Europa.

0 Ej tillÄtet!

Nej, det Àr klart att vi har olika önskemÄl pÄ resan och det verkar som Johan sÀger vara svÄrt att fÄ enighet om vilken typ av stÀllplats som önskas. Men 4-meters regeln Àr ett svenskt pÄhitt som saknar lagstöd och som medför att i princip bara hÀlften sÄ mÄnga husbilar (med sina eventuella intÀkter) kan fÄ plats pÄ en given yta. AlltsÄ en mycket dÄlig idé!

Vad de andra restriktionerna som Johan nÀmner skulle ha med möjliga stÀllplatser att göra förstÄr jag inte. Möjligen att hindren för husbilar tvingar in för mÄnga bilar pÄ tillgÀngliga stÀllplatser till Börjes förtret. Personligen ogillar jag alla restriktioner som inte Àr logiska eller funktionella och som hindrar ett bra husbilsliv. De vÀrsta Àr de hinder som stÀlls upp för sommarmÄnaderna och som stÄr kvar Äret om till ingen nytta för nÄgon.

Peter A

0 Ej tillÄtet!

Tycker att dom som kommer hit skall rÀtta sig efter dom regler vi har (rekommendation 4m) . Har tillrÀttavisat flera Tyskar i sommar. Hoppas det blir en lag om 4 m.
    Tommy R

Stad/Ort
    BorlÀnge

4 Ej tillÄtet!

4-metersreglen verkar vara ett hett Àmne pÄ mÄnga husbilsforum. Ibland kan man fÄ intrycket av att vissa vill stÄ nÀra, vÀldigt nÀra, med husbilarna. Detta trots att det mÄnga gÄnger inte behövs dÄ det finns gott om plats. Detta har jag mÄnga gÄnger sjÀlv observerat och ett annat exempel Àr nÀr RÀddningschefen i Mora gick ut med information pÄ FB om att man inte behöver "klumpa ihop sig" om det finns plats. Visst finns det pÄ vissa stÀllen sÄ ont om utrymme att man tvingas stÀlla sig med korta avstÄnd, det har jag ocksÄ gjort mÄnga gÄnger men försöker undvika det sÄ lÄngt det gÄr.

Vidare Àr 4-metersregeln en sÀkerhetsbedömning gjord av svenska myndigheter och hur denna bedömning implementeras i regelverket har jag tidigare redogjort hÀr pÄ HK och Àmnar inte upprepa detta nu. Regeln kan dÀrför vara likstÀlld med lag genom beslut av tillsynsmyndighet och gÀlla pÄ bygglovspliktig camping eller stÀllplats.

Att nÄgra blir upprörda nÀr man förordar denna regel tyder vÀl pÄ mÄnga kÀnner sig hotade, kÀnner ett reellt hot, genom att antalet tillgÀngliga stÀllplatser dÀrför ska ska minska. Brandspridningsrisken har bedömts av professionell expertis men en del tycks inte acceptera detta utan gör helst egna bedömningar.

Min kommentar om andra restriktioner för husbilister ska sÀttas i samband med det förhÄllandet att vÄrt kollektiv inte verkar kunna pÄverka dessa i nÄgon för vÄr del positiv riktning. Om EU, kanske emot all förmodan, skulle införa en 4-metersregel pÄ campingar och stÀllplatser, sÄ skulle miljoner husbilisters skratt eller protester nog inte förÀndra nÄgot.

3 Ej tillÄtet!

Johan har gĂ„tt en annan skola Ă€n jag. Jag fick tidigt lĂ€ra mig att lita pĂ„ mitt eget omdöme att ta eget ansvar: Inte störa – inte förstöra! Ibland hittar nitiska myndighetspersoner pĂ„ överdrivna regler och restriktioner som inte kan motiveras med skadestatistik. SĂ„dana regler har jag ingen som helst respekt för – 4 meters rekommendationen Ă€r en sĂ„dan.

Det gĂ€ller att hitta balans i myndigheternas restriktioner över medborgarna. Nyligen lĂ€ste jag om nĂ„gon organisation som ville att det skulle bli en generell hastighetsgrĂ€ns pĂ„ 30 km/tim i stĂ€der. NĂ€r det kommer fram förslag som dessa reagerar en allt större andel av vĂ€ljarna negativt mot ”etablissemanget” och rör sig Ă„t höger – ibland lĂ„ngt Ă„t höger!

Och vad gĂ€ller medborgarnas makt som Johan inte vill erkĂ€nna, sĂ„ kan man se pĂ„ t ex Gula vĂ€starna i Frankrike, i Hongkong och pĂ„ mĂ„nga andra platser dĂ€r ”etablissemanget” har gĂ„tt för lĂ„ngt.

Lagom Àr bÀst!

Peter A

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Trelleborg

2 Ej tillÄtet!

För att krÄngla till det lite sÄ fÄr vi ju först reda ut om vi har parkerat eller om vi campar.
    StÄr vi pÄ Ikeas parkering i en markerad ruta sÄ har vi ju parkerat och dÄ finns ingen rekommendation pÄ 4 meter.
    Husbilen som stÄr i rutan vid sidan om har ju ocksÄ parkerat sÄ att det bara Àr en knapp meter emellan Àr dÄ helt OK.

FrÄgan Àr sÄ, om vi stÄr pÄ en stÀllplats med markerade rutor som förvisso Àr bredare Àn Ikeas parkering men det
    blir inte 4 meter mellan bilarna, kanske 2. Men har vi bara parkerat dÀr eller campar vi.

Faran torde i alla fall vara lika stor oavsett var vi stÄr eller vad vi kallar det för.

Stad/Ort
    BorlÀnge

1 Ej tillÄtet!

Jag kan hÄlla mef Peter A. i mycket i det han skriver om och Àr inte heller förtjust i alla regler som myndigheter sÀtter upp. NÀr det gÀller sÀkerhetsfrÄgor dÀremot tycker jag att man ska hög nivÄ oavsett det gÀller brandsÀkerhet, trafiksÀkerhet eller annan sÀkerhet. Vid riskanalyser kan man anvÀnda kvantitativa vÀrden, eller, sÀrskilt dÄ relevant statistik saknas, kvalitativa vÀrden sÄ som vetenskap och beprövade ÄtgÀrder.

NÀr det gÀller husbilisters eventuella protesters inverkan i samhÀllet finner jag det förmÀtet av dra paralleller till demokratirörelser uti i vÀrlden. VÄra problem uppfattas nog oftast som gnÀll frÄn vÀlbestÀllda rika som har rÄd att ha dyra husbilar. En uppfattning som jag inte delar vill jag betona innan nÄgon replikerar i denna frÄga.

Visst Àr lagom bÀst, fast dÄ vill jag ocksÄ pÄminna om att ordet "lagom" kommer ursprungligen frÄn begreppet "enligt lagen" Àven om betydelsen har Àndrats nÄgot under Ärens gÄng.

Stad/Ort
    BorlÀnge

0 Ej tillÄtet!

Jag kan hÄlla med Peter A. i mycket i det han skriver om och Àr inte heller förtjust i alla regler som myndigheter sÀtter upp. NÀr det gÀller sÀkerhetsfrÄgor dÀremot tycker jag att man ska hög nivÄ oavsett det gÀller brandsÀkerhet, trafiksÀkerhet eller annan sÀkerhet. Vid riskanalyser kan man anvÀnda kvantitativa vÀrden, eller, sÀrskilt dÄ relevant statistik saknas, kvalitativa vÀrden sÄ som vetenskap och beprövade ÄtgÀrder.

NÀr det gÀller husbilisters eventuella protesters inverkan i samhÀllet finner jag det förmÀtet av dra paralleller till demokratirörelser uti i vÀrlden. VÄra problem uppfattas nog oftast som gnÀll frÄn vÀlbestÀllda rika som har rÄd att ha dyra husbilar. En uppfattning som jag inte delar vill jag betona innan nÄgon replikerar i denna frÄga.

Visst Àr lagom bÀst, fast dÄ vill jag ocksÄ pÄminna om att ordet "lagom" kommer ursprungligen frÄn begreppet "enligt lagen" Àven om betydelsen har Àndrats nÄgot under Ärens gÄng.

0 Ej tillÄtet!

Vi skall vÀl inte dra för lÄngt ifrÄn trÄdstartarens klagan pÄ hÀnsynslös uppstÀllning, men nog Àr det konstigt att avstÄndet mellan bilarna ibland blir alltför litet, medan en del svenska markÀgare fÄr för sig att krÀva 4 meter mellan fordonen. PÄ de vÀlbesökta platserna i Europa Àr min erfarenhet att de flesta anvÀnder ca 1,5 - 2 meter till nÀsta bil. DÀr sÄdant Àr accepterat kan man ofta sitta vid ett bord framför eller bakom bilen. Det Àr lagom!

Vad gÀller Johans respekt för just sÀkerhetsvÄrdande myndigheter vill jag gÀrna hÀnvisa till artikeln: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...r-i-ulricehamn
    DĂ€r visade det sig att 99,6% (!) negligerade myndigheternas riskbedömning. PĂ„ en 50-skyltad vĂ€g var medelhastigheten 72 km/tim! SĂ„dan ”riskbedömning” motverkar sitt syfte och drar ned anseendet för myndigheterna.

Men jag hÄller med Johan att vi skulle betraktas som lyxlirare om vi skulle brÀnna dÀck i vÀgkorsen för vÄra krav angÄende rÀttvist bemötande. Vi fÄr anvÀnda andra kanaler för pÄverkan.

Peter A

Behörigheter för att posta

• Du fĂ„r inte posta nya Ă€mnen
  • Du fĂ„r inte posta svar
  • Du fĂ„r inte posta bifogade filer
  • Du fĂ„r inte redigera dina inlĂ€gg
  •  

Om Husbilskompisar