Bild 7 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Flytta till husbilen permanent

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Knislinge

0 Ej tillåtet!

Flytta till husbilen permanent

Hej,vi står i startgroparna för att sälja huset och flytta ut i husbilen permanent. Tidsplanen, ännu så länge är att allt ska vara klart till nästa sommar när ” gubben” går i pension. Men nu behöver vi hjälpa all kunskap som finns här inne.
    1 Hur gör man praktiskt med folkbokföringen och postadress när man INTE har någon anhörig eller vän att skriva sig hos ?
    2 Hur gör man med försäkringar?
    3 Hur fungerar det med telefon abonnemang eller wi-fi abonnemang om man inte har en fast adress?
    Kommer nog med fler ”konstiga” frågor framöver, men dessa är de vi just nu fastnat på.

Hälsar Nettan

0 Ej tillåtet!

Sv: Flytta till husbilen permanent

Några svar kan jag hjälpa till med.
    1. Man kan skriva sig i en komun och ha husbilen hemförsäkrad.

2. Enligt ovan.

3. Man tar abonemanget innan man flyttar ut. Betalar via autogiro så flyter det på år efter år.

källa är erfarenhet från vänner som tagit steget. //Max

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Knislinge

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Max Mazalik Visa inlägg
    Några svar kan jag hjälpa till med.
    1. Man kan skriva sig i en komun och ha husbilen hemförsäkrad.

2. Enligt ovan.

3. Man tar abonemanget innan man flyttar ut. Betalar via autogiro så flyter det på år efter år.

källa är erfarenhet från vänner som tagit steget. //Max
    Tack, lite mer kött på benen och lite klokare. 👍

0 Ej tillåtet!

Hej jag o min fru har sålt vårt hus i våras och reser runt i europa nu under ett år så vi kan nog hjälpa dej med en del frågor.
    Men måste veta om ni ska enbart bo i sverige eller tänker resa runt utomlands .det avgör mycket när det gäller tele och försäkringar
    Ex husbils försäkringen ger 165 dag reseskydd över det får man teckna en extra
    Om man stannar längre,
    Tele via mobilen och data funkar nu mera bara i fyra månader efter nya eu regler om man är utomlands. Alternativ ett abonnemang med A3 värt att kolla ,
    Vi ansökte om särskild post adress under ett år, så vi har allt på autogiro och viktig post går till kivra post på mailen, kommer enbart sånt som inte är listat på kivra (inget)
    Jag pratade med utredaren på skattemyndigheten och sa att vi sålt men skulle resa under 1 -2 år och köpa ny bostad när vi återvänder. så vi står skrivna i hos vår kommun som bostadslös då skattar man och har kvar sjukvården som vanligt.
    Obs att man måste skicka en skriftlig ansökan till skatteverket tar nästan 3-4 mån
    Har man inga att skriva sej hos kan en postbox ev funka man får all myndighets post via kivra . Bäst är att sända ansökan så utredaren ringer upp så man får förklara omständigheterna. Ni får gärna kontakta oss
    För mer detaljerade info
    Mva Christer o laila

0 Ej tillåtet!

Christer ... vilket bolag ger 165 dagars reseförsäkring?
    Folksam ger 185 dagar under resa med HB. Krävs att hemförs. och HBförsäkring finns hos Fsam samt medlemskap i HBK.
    Caravan club ger 2*90 dagar, deras vilkor kan jag inte helt men vad jag minnsmåste du vara hemma 14 dagar efter dom första 90 dag för att få nya 90 dag.

Telefon med internet ... där finns en 4 månaders regel. Efter denna tid har operatören rätt att ta ut en roamingavgift. Vi har legat ute ett antal vintrar (6mån) och inte drabbats av roamingavgifter. Dom jag känner som drabbats har efter 3,5 mån. ringt operatören och frågat "Vad gör vi nu" // Max

0 Ej tillåtet!

Hej max är medlem i HB har hemförsäkring
    I folksam ska vara 185 dagar .tele med internet. Efter 4 månader pausar man sitt abonnemang sen köper man sej ett kontantkorts abonnemang i det land man är i
    För ytterligare 4 mån.men vi har bara 25 år med husbil så nån med bättre erfarenheter får svara på vad som är bäst
    Mvh Christer

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar