Bild 8 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Klimatkompensation

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

8 Ej tillåtet!

Klimatkompensation

Hej.

Först och främst vill jag säga att jag är novis när det gäller våra utsläpp men tror att vi behöver motverka klimatförändringar och då måste vi minska utsläppen av växthusgaser. Hur ambitiös man än är på att sänka sina utsläpp så är det idag svårt att uppnå nollutsläpp. Det finns inga alternativ för husbilar. Därför skulle man kunna klimatkompensera och ta ansvar för att man inte lyckas reducera.

Om man begränsar sig till husbilen så skulle det kosta några tusen kronor om året, vilket jag kan se som rimligt. Däremot har jag svårt att förstå varför de husbilar som har lägst utsläpp ska betala mest. Den höjda fordonsskatten är mycket mer i kronor än vad klimatkompensationen är.

Det sägs att syftet med den nya höga skatten är att man vill minska mängden klimatvidriga bilar som kommer ut på marknaden och se till att det finns möjlighet att välja hållbara bilar, främst elbilar, gasbilar eller hybrider.

Kommer en minskad försäljning av nya husbilar påskynda att vi får miljövänligare husbilar? Jag får inte ihop ekvationen.

Är inlägget opassande enligt forumreglerna eller debatten mot förmodan eskalerar ber jag Gomer ta bort detta inlägg med eventuella efterföljande inlägg men det skulle vara intressant att höra vad ni andra tänker om klimatkompensation och de förändringar vi har framför oss.

Kommer vi överhuvudtaget kunna köra husbil i framtiden?

/Jens

15 Ej tillåtet!

Sv: Klimatkompensation

Klimatkompensering är som att dricka slut på mineralvattnet på en båt som sjunker.
    Den som vill minska tillskottet av koldioxid från mineral kan inte göra det genom att tillfälligt binda det i en björk.
    Tyvärr handlar inget av dagens trams om hänsyn för vår värld, det handlar om politik.

9 Ej tillåtet!

Som det skrivits om tidigare här och på andra forum ... staten behöver pengar. Så är det. Såg ett reklaminslag från TUI ... flyg till solen. Din resa är klimatkompenserad. Vad betyder det?? // Max

Eftersom forumet ska vara opolitisk, vilket man måste respektera, vågar i alla fall inte jag skriva vad jag egentligen tycker om klimathysterin.

9 Ej tillåtet!

Efter att ha läst den erkände forskaren Lennart Bengtssons bok: "Vad händer med klimatet?" så inser man att "klimatkompensation" inte är förankringsbart i verkligheten. Vad vi svenska konsumenter gör eller inte gör är i sammanhanget totalt likgiltigt. Vill man göra något åt växthusgaserna kan man sluta köpa prylar från Kina och Indien som tillsammans står för mer än hälften av världens koldioxidutsläpp.

Peter A

4 Ej tillåtet!

Lars Bern är också läsvärd. //Max

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Valdemarsvik

0 Ej tillåtet!

Ja värnskatten ska ju bort så miljöskatterna kommer ökas ännu mera. De som har ska ha mera.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Säimen, Finland

0 Ej tillåtet!

Jag går tillbaka i trådens ursprung,

Om detta ämne skrivs det även i Finland, jag antar att i de flesta EU länder, och även globalt. Jag är inte ännu beredd att betal för klimatkompensation. Däremot i stället för fossilt bränsle, sk. biodiesel betalar jag gärna mer.

Som Henrik S skriver, det handlar om politik, och forumet ska vara opolitiskt.

Edit: bytte plats med två meningar, för att klimatkompensation ska vara först.
    Senast redigerat av Tapsa Viro den 2019-09-18 klockan 17:10.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

3 Ej tillåtet!

Javisst ska forumet vara opolitiskt men klimatet, den nya fordonsskatten och andra närliggande frågor är något som berör oss alla och har blivit en samhällsdebatt. Detta bör vi kunna diskutera och jag vill inte känna mig som en miljöbov bara för att jag inte kör en klimatsmart bil.

Vi borde lyfta fram i debatten det positiva att husbilister är en miljömedveten grupp. Vi använder solceller, led-lampor, förbrukar lite vatten, har SOG-system och belastar inte miljön med kemikalier och är återhållsamma med energin för att värma upp våra husbilar. Vi är allt som oftast också mer än en person i fordonet. Vi stannar ofta och köper närodlat hos någon bonde. Detta kan låta fjuttigt men alla argument som kan få mig att tro att jag har en miljövänlig fritidssysselsättning är välkommet.

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Säimen, Finland

3 Ej tillåtet!

Jens,
    Självklart vi skall diskutera om klimatet, miljön, bilar.Jag menar att det går så lätt över till den delen av politik som inte har med miljövänliga bilar, bränslen att göra.

Ett exempel från Finland, som gör att jag inte vill betala kompensation, inte ännu i alla fall. I Finland bränsleskatten består av två delar,den tredje heter något ”beredskapsavgift”. De två stora delar är energiinnehåll och CO2 skatter. nästan 10 år sedan ändrades skatten mer åt den CO2 delen, energiinnehåll blev då mindre. När bilproducenterna utvecklade mer bränslesnålabilar, hybrid, många flera alternativ, då tappade finska staten skatteintäkter, eftersom CO2 skatterna blev lägre. Nu har man ändrat detta tillbaka i det tidigare system, dvs. energiinnehållskatten blir större. Annars får finska staten inte in ”tillräckligt” pengar genom bränsle skatterna.
    Jag har inte läst om svenska skattetillägg i bränsleskatterna, hur man räknar skatteintäkterna.
    Ovanstående förklarar min syn/oviljan på miljökompensation.

Om mitt inlägg inte passar in, eftersom jag skriver om bränsleskatterna i Finland, Gomer kan ta bort detta.

2 Ej tillåtet!

Tapsa ... tycker det är intresant att höra hur våra nordiska grannar resonerar. Bra info. // Max

7 Ej tillåtet!

Vad gäller "politikförbudet" på forumet så torde det mest omfatta partipolitiskt käbbel och inte faktaredovisning vad olika partier anser i frågor som ligger husbilslivet nära. Det borde alltså gå att redovisa en åsikt på forumet om vad riksdagen diskuterar om i t ex bränslebeskattning.

Allting i samhället bottnar i politiska beslut och givetvis måste vi kunna diskutera hur det ena och det andra påverkar husbilslivet. Idag såg jag på TV hur otroligt hela världens unga ställer upp i manifestationer för klimatets bästa. Onyanserade protester och smutskastningar liknande djurrättsaktivisternas aktioner kan komma att drabba oss husbilister och Jens funderingar är värda att ta på allvar. Vad säger vi till en protesterande ungdom?

Peter A
    Senast redigerat av Peter Andersson den 2019-09-21 klockan 09:52.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Forserum

2 Ej tillåtet!

Klimatkompensation? Märklig term tycker jag. Ett flygbolag påstår sig ha klimatkompenserade flygningar! Hur då? Planet släpper ut och hur gör de då? Planterar träd på någon plats på Jorden. Tycker det gått ”troll” i hela miljödebatten. Hur gör jag. Jag kör bil och kan jag kompensera det genom att bara köpa el från kärnkraft för den lär inte släppa ut det bilen gör. Bara en tanke.

2 Ej tillåtet!

Som jag tolkar det är Klimatkompensationen en påse pengar jag betalar extra. Jag kan alltså köpa mig fri från klimatpåverkan. // Max

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Säimen, Finland

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Max Mazalik Visa inlägg
    Som jag tolkar det är Klimatkompensationen en påse pengar jag betalar extra. Jag kan alltså köpa mig fri från klimatpåverkan. // Max
    Avlat

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Ja vad säger vi till våra barn och barnbarn när vi kör land och rike runt med våra husbilar? Klimatkompensation är naturligtvis inte hållbart på sikt. Hur ska vi kompensera för en livsstil som inte är hållbar?

Redan i min ungdom reagerade jag på all trafik på Autobahn. Dessa utsläpp dygnet runt året om. Inte kan väl en liten husbil som min göra skillnad när man ser all övrig trafik?

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Säimen, Finland

1 Ej tillåtet!

Jens,

Håller till 100% med dig. jag saknar riktiga alternativ, bl.a. miljövänligare bränsle, miljövänligare däck (mikroplast), och mycket annat runt husbilar. Jag tror ändå att vår livstil med husbilar kan göras mycket miljövänligare än vad vi har idag.

//Tapsa

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Forserum

0 Ej tillåtet!

Sett till utvecklingen över tid har nog mycket hänt även med HB. Det är stor skillnad på en motorer från 80 tal och nuvarande motorer vad gäller vad som ”släpps ut”. Nej jag har inget dåligt samvete för de 5-600 mil/år jag kör HB.

3 Ej tillåtet!

Vi vanliga människor har en ju viss fäbless för att se hur de adliga och jetsetarna har det. Inte minst damtidningarna frossar ju i reportage om kungligheter och annat. Eller när några partiledare tar ett par dar ledigt vid Medelhavet, som nu när Bindefelt fyllde 60. Stor sensation och misstänkt mygel med åklagare som läggar gangstervåldet åt sidan och kollar på gänget ifall det finns något smaskigt att utreda.

Men på tal om klimatkompensering så funderade jag häromdagen på hur vissa potentater kan rättfärdiga sina lyxyachter som ligger i långa rader i hamnarna, speciellt i Medelhavet. Inte för att dom körs omkring så mycket, för dels är dom aldrig ombord och dels om de väl kommer dit, så stannar dom i hamn och sysslar med party för utvalda gäster. Nej, men tänk på alla resurser som gått åt att konstruera och bygga dessa överdådiga båtar, vars egentliga nytta är noll!

Här är en enkel film som jag tog med mobilen. Ljudet som hörs är elcykeln :-)

https://youtu.be/yLNbimfUoMI

Jag skulle tro att det är alla dessa båtägare, vilka troligen är betydelsefulla beslutsfattare i samhället, som Greta Thunberg vill få att besinna sitt ansvar. Inte vi enkla människor som tar en tur med vår husbil.

Peter A

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar