Bild 7 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Köpa endast tändsäkring till kylskåp, går det?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Stenkullen

0 Ej tillåtet!

Köpa endast tändsäkring till kylskåp, går det?

Hej!
    Då min kylfrys slutade fungera på gas tänkte jag göra rent och sota. Märkte då att det lilla blecket i centrum av brännaren mer eller mindre "förkolnat", Det fattas en bit på den och den befinner sin en bit från centrum av lågan. Denna lilla del, går den att köpa som reservdel och isåfall VART? Jag vet inte ens vad den heter korrekt. Tändsäkring, termosäkring.....? Kan någon vänlig själ ge ett tips om vart man kan hitta denna lilla pryl? (se bild!) Resten ser väldigt fräscht ut och jag tror det är som det ska. Letar man efter "brännare" som reservdel på nätet SAKNAS detta lilla bleck.

Tack snälla på förhand för all hjälp!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Sv: Köpa endast tändsäkring till kylskåp, går det?

Prova med att ringa Fogas. Tel: 08-702 90 29

De har säkert den hjälp du behöver: http://www.fogas.se/kontakta-oss/kontakta-oss.html

//Jens

1 Ej tillåtet!

Bilden visar brännaren med två kermaiska rör som sticker in i brännaren och känner av lågan.
    Den ena är förmodligen tändstiftet, dvs den elektrod där det slår en gnista som skall tända gasen. Den är förbunden med en kabel, av typ tändkabel, den har tjock mjuk isolering likt den man finner på tändstift i bilar men smalare.

Den andra saken som går in i lågan via vit keramik kan vara det du kallar "tändsäkring", men som är en flamvakt, dvs den värms upp av lågan och meddelar gastyrningen att det är varmt och brinner.

Ingen av dessa ser skadad ut på bilden. Men flamvakten är nog svår att byta då den består ev ett kapilärrör med någon form av vätska i, som utvidgar sig av värmen och påverkar gasstyrningen.
    Flamvakten kan även vara elektrisk och består då av ett termoelelement men då är det en sladd från den.
    Du bör se skillnaden på sladd och kapilärrör, ett tunt koppparör.

Detaljen dina röda pilar visar på bilden verkar vara en plåt som av någon anledning finns där, den ser dock hel ut.

Tänder lågan om du tänder med en tändsticka?

Obs att du gör alla arbeten på gasprylar med eget ansvar. du tar till dig alla tips endast om du anser dig veta vad du gör.
    Mina tips gäller endast just tips och du tar helt ansvar för vad du gör själv.

Roy
    Senast redigerat av Roy Nordqvist den 2019-09-10 klockan 08:43.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Stenkullen

0 Ej tillåtet!

Stort tack för initierat svar!

Jag försöker lägga in en bild på en ANNAN, likadan brännare, bilden hittad på nätet. Jämför man ser man tydligt att denna "plåtdel" är längre än på min egna brännare. Ditt resonemang gör att jag tänker om en del. Självklart, precis som du skriver, måste elektriska delen av flamskyddet utgöras av ett kapillärrör, precis som på spisen. Jag ska kolla om jag kan identifiera det på plats på bilen. Då skulle "plåtblecket" istället kanske motsvara den böjda delen på ett tändstift som altså är ena polariteten för själva gnistan? På ett tändstift kan ju denna "ätas upp" när tändstiftet är gammalt och kan vara en förklaring på varför det mer eller mindre "förkolnat" i detta fall. Jag får väl kolla om det ens kommer någon gnista istället. Den kanske inte kan nå så långt som krävs när blecket ser ut som det gör.

Jo, jag har STOR respekt för gasolen och skulle helst vilja slippa skruva i det. allra helst skulle jag bara vilja ha tag på ett nytt "plåtbleck" och slippa skruva i gasolkopplingar.

Skulle någon härinne ha ett tips på vart jag kan hitta en sån här brännare skulle jag vara DJUPT tacksam! På det första stället jag frågat fanns den inte i lager och den var slut hos Dometic. Kylskåpet heter RM7655 Typ C40/110 om någon har nåt "på hyllan". ;-)

Stort tack till Roy för ett uttömmande, initierat och tankeväckande svar!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

0 Ej tillåtet!

Här ser vi at den del som du menar är "förbränd" är en plåt från kabelnslutningen som för övrigt sitter skruvad mot jord.
    Har inte sett detta på andra brännare.
    Gnistan slår normlt mot flamvakten, dvs från tändstiftet, den vita kermik med tändkabln, till flamvakten, i vit keramik med kapilärrör.
    Det ser på bilden ut som delen vi talar om är samma plåt från flatstiftkontakten via jordskruven och fram över lågan.
    Jag kan inte tänka mig att dennna detalj kan påverka huruvida det tänder galågan överhvudtaget.

Möjligen är avsikten att kortluta statisk uppladdning, man jordar lågan helt enkelt.
    Men har inte sett något sånt.

1. försök se om det blir någon gnista, om skåpet har elektronisk tändning skall det slå gnistor med c:a 2 Hz. (2 ggr per sek)
    Är det manuell gnistknpp får någon stå och tryck på den medan du ser.

2. Lyssna om det kommer gas om någon trycker in gaskranen inne i bilen, ett svagt pyyyys skall höras.

3. Kommer ingen gnista, försök då tända brannaren med tändsticka, se om flamvakten håller kvar gasen efter att du släppt gaskranen, som på spisen.

Blir det gnista men ingen låga oavset hur du försöker tända den.
    Ja då är felet det klassiska, tätt i munstycket. Som är en liten plåtbricka innnför gasrörets anslutning i brännarens blandare..
    Är det ett stål rör rostar det invändigt nära brännaren, som blir varm och små flagor hamnar i mustycket.
    Medicin byte av rör. Själv fann jag bromsrör på BILTEMA som funkade.

Med dessa punkter kan du felsöka och kanske konstatera vad som är felet.

Böj bort den brända plåten och kör vidare, eller tillverka en ny......

Delar till kylar, ja de allra felsta kylskåp för gas är i grund Electrolux.
    I Karslad finns Lööfs Gasol som har allt i ämnet.
    En husbilsfirma eller husvagnsfirm borde kunna ge råd om försäljningställen.
    Ta en bild av typskylten inne i kylen, helst innan den är oläslig av matrester och fukt. Där finns de data man kan behöva.

Roy

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar