Bild 8 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: SOLCELLER

0 Ej tillåtet!

SOLCELLER

Hej alla duktiga som har erfarenheten som jag inte har. Om jag vill sätta solcellpaket på taket, behöver jag en regulator typ MPPT/PWM eller dylikt? Jag har en Elbox...SCHAUD EBL 99 sitter i bilen, kopplar man direkt från solpanelen till den, och utan regulator?? Och om...var köper man en kontakt som passar i EBL,n. Om inte, ska jag ha en regulator MPPT , eller en PWM mellan? Funderar på en panel Jula 160 W som verkar ha hyfsade recensioner och är ganska billig.
    Tacksam för alla svar, tokiga som bra.
    Med vänlig hälsning,
    Hans Owe Pettersson
    Även mai owe@berona.se
    Om någon undrar vad berona kommer i från så är det ett litet berg, 500 meter upp med underbar utsikt över havet, vid Italienska rivieran, Ligurien, där bodde jag i nästan 15 år. Har många kontakter där om någon vill semestra och vill ha rekommendationer. Bor numera i Sverige, men har alla kontakter kvar, samt en rackarns stor tomt där.

0 Ej tillåtet!

Sv: SOLCELLER

Du måste ha en laddregulator mella panelen och batteriet. Mppt typ har jag. Min är frå ivt och köpt på conrad. Många gillar ctec laddare. Ju finare laddare ju mer får du ut av din panel kan man säga.
    Jag minns inte kontaktens namn men jag tror jag köpte min från elfa.

0 Ej tillåtet!

MPPT anses ge bäst verkningsgrad. Se:

https://24volt.eu/mppt.php

Personligen köper jag aldrig någonting alls från Jula. Ständigt dåliga erfarenheter.

Som Henrik säger är det bäst att ansluta till det rätta hålet i EBL. Då räknas laddningen in i panelens förbrukning. Man måste ha en kontakt med rätt antal hål och de rätta anslutningsdonen.

0 Ej tillåtet!

Jo, men behövs en regulator mellan panel och EBL?

0 Ej tillåtet!

Ja, det behövs alltid en regulator till en standard EBL. Ofta följer en regulator med i paketet för solcell, fästen mm.

0 Ej tillåtet!

Absolut MPTT regulator av bra (dyrt) fabrikat. Och sätt upp så stora solpaneler som du får plats med. Typ 2x160W. 160W är bara teori/skryt. Normalt får du ut 50% max. Bi har 2×150W. Skulle vilja ha en till modern 160W av tyskt fabrikat (en väldig skillnad på nya tyska mot 5 år gamla billiga kina...).

0 Ej tillåtet!

Bra tips,ska tänka ett varv till Tack

0 Ej tillåtet!

Nu har Jag tänkt lite i varje fall. Köpt en MPPT regulator, nästa steg är paneler(na). Om man nu ska koppla till EBLén, kopplar då man in från LOUD (Last) till EBL? eller från batterisymbolen på EBL.
    Jag lär mig något varje dag. Alla är så bussiga och vill hjälpa till...tacksam för det.

0 Ej tillåtet!

Min mptt från ivt har två utgångar en till batteriet och en till en last man inte vill kunna dra slut på batteriet. När laddaren känner av unnderspänning bryts lasten av. Man kan tänka sig att kompressorkylskåp vore bra att ansluta där. Tyvärr säger ryktet att den bryter vid lite för låg spänning men det är inget jag kan tillräckligt om

0 Ej tillåtet!

Hej
    Hhm förstår, det finns två utgångar på min regulator med, men min undran är om man från regulatorns "last" kopplar till EBL´s solcellsuttag, eller går man från regulatorns "battererisympol" till EBL sollcellsuttag.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Du kopplar från batteriutgång på regulatorn till solaringång på ebl99.

Lastutgången på regulatorn skall du inte använda alls i detta fall.

0 Ej tillåtet!

Tackar, men en fråga, varför sitter det en sån utgång där på alla regulatorer? Körde min regulator på en liten solcell för häststängsel, satt i en 12v ledlampa som lyste så fint, så någon funktion måste väl den ha.
    Jag kopplar som du säger. Tack igen alla som svarar på mina frågor. Fint forum dette

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Lastutgången är till för om man har ett enklare system, t.ex. för en gat-, gårds- eller växtlampa. Man brukar kunna ställa så att lastutgången startar när solen går ned (ingen ström från solcellen) och stannar om batteriet går under en viss spänning.

De där regulatorerna används i massor av tillämpningar, inte bara i husbilar/husvagnar.

Om du kopplar någon stor last, t.ex. en inverter på lastutgången när regulatorn sitter på elektroblocket kommer du dra strömmen "åt fel håll", och möjligtvis bränna säkringen eller elektroblockets kontakter, och sätter du lastutgången till elektroblocket kommer regulatorn tro att batterispänningen är 0V och stänga lastutgången, dvs ingen laddning går till batteriet.

Om du har någon liten last (under 180W) du skulle vilja slå på och av varje dag, även när husbilen inte används skulle du kunna koppla in den där, men jag kan inte komma på vad det skulle vara. Nån fin led-slinga kanske?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

0 Ej tillåtet!

Som forummedlem har du 10% rabatt hos Sunlux.
    Dom har även de nyare, Tyska panelerna som pratas om ovan.

https://www.husbilskompisar.se/porta...attkod-länkar
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

0 Ej tillåtet!

Tack, ska kolla där.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar