Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Resväg med Husbil 4500KG

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Öckerö

0 Ej tillåtet!

Fråga Resväg med Husbil 4500KG

Hej. Skall nu åka till Italien och Toscana.
    Min resväg är tänkt att gå Rostock-Innsbruck-Brennerpasset-Bolzano-Florens och till slut hamna i Livorno.

Är det något som man behöver tänka på? Typ Vägbeskaffenhet,Miljözoner dyra vägtullar etc..
    Tacksam för goa svar:-)
    Lasse

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Forserum

0 Ej tillåtet!

Sv: Resväg med Husbil 4500KG

Citat Ursprungligen postat av Lars Carlsson Visa inlägg
    Hej. Skall nu åka till Italien och Toscana.
    Min resväg är tänkt att gå Rostock-Innsbruck-Brennerpasset-Bolzano-Florens och till slut hamna i Livorno.

Är det något som man behöver tänka på? Typ Vägbeskaffenhet,Miljözoner dyra vägtullar etc..
    Tacksam för goa svar:-)
    Lasse
    Trevligt. Vägstandard är nog inget problem, men du kommer behöva en G- box för färd i Österrike då din väger över 3,5 t. Sedan en del vägavgifter på motorväg i Italien. Det där med G-box kan jag inte själv verkar finnas flera olika sätt att lösa det på. Min granne som har en 6 t säger att han löser det vid gränsen och betalar för körda km.

0 Ej tillåtet!

Hej!
    Vi körde ungefär samma rutt i juli-augusti men tog oss ner mot Rom och sedan tvärs över landet, mestadels på motorvägar.
    Du behöver en GoBox för motorväg i Österrike, köpes enklast strax innan gränsen. Den laddar du med pengar som dras av när du kör motorväg. Man kan även köpa en Easy-Go och koppla till ett bankkort.
    I italien betalar man vid vägstationer på motorvägssträckan. Motorvägarna är OK, men på vissa sträckor är det mycket arbeten och köer, främst på östkusten. Mindre vägar som landsväg, motortrafikled mm var många gånger fulla med potthål och sprickor. Ska man ge sej ut i mindre byar så kan det vara lite svårt att ta sej fram med stor husbil, det är ofta trångt och vägarna om möjligt ännu sämre. Miljözoner finns ofta i centrum i städerna, men vi ställde oss en bit utanför centrum och cyklade in.

Ha en trevlig resa!
    Anki

0 Ej tillåtet!

Vår bil väger över 3.500 kg, men när vi skall till Italien kör vi av motorvägen vid Kufstein och kör landsväg till Brennerautobahn, som börjar vid Innsbruck. Det tar en timma längre, men man slipper alla avgifter och problem med alla dosor i Österrike. Från Innsbruck betalar man en ganska blygsam summa för den fina motorvägen över Brennerpasset, som inte har med Österrikes andra motorvägar att göra.

Vi brukar räkna lika mycket i motorvägskostnad som bränsle, men i just Italien har vi uppfattat att normalstora husbilar kostar samma som personbilar.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar