Bild 7 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Optimering

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Ängelholm

0 Ej tillåtet!

Fråga Optimering

Hej är helt ny på det här med husbil
    Har iaf köpt en med fiat ducato 130 multijet motorn på 130hk. Tänkte bara höra om det är värt att optimera motorn med typ bsr? Förbrukning ligger på ca 1,25l/milen nu om vi ligger mellan 90-110 km/h i snitthastighet. Är det normal förbrukning? Skulle optimera mest för att få ner förbrukningen isåfall. Husbilen är av modell sovalkov längd 7m årsmodell 2012

0 Ej tillåtet!

Sv: Optimering

Såg på nätet att det kommit någon ny sorts optimering via internet som följer bilen i nutid. Annars är det väl så att låtsas att man har ett ägg under gaspedalen och alltid vara mjuk i sin körning, låta bli att "axa" iväg, utan alltid mjukt och fint. Tror säkert att du får ner förbrukningen ganska bra med denna metod.
    Jag köpte en Ford 3.500 kg 141 hk. Ägaren sa att den drog en dryg liter om man höll ca 90, jag kör runt 90 -120, mest 100 och ibland trycker jag på vid omkörning eller hemlängtan. Men jag kör mjukt på gasen i alla lägen, växlar rätt och bilen har aldrig dragit över litern. Prova.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Valdemarsvik

0 Ej tillåtet!

Vi har optimerat vår 150HK -17 och enligt papper är det nu 182HK
    Bilen går betydligt bättre och drar ca 0.95 - 1,1 beroende på körning.
    Har inga uppgifter på förbrukning innan optimeringen då det gjordes ganska omgående.
    Motorn börjar bli inkörd nu efter 2200mil

0 Ej tillåtet!

Jag tycker din förbrukning låter lite hög mot vår bil 2012 150hk. den drar om jag minns rätt (inte kört den på 2 år ca) 0.8-0.9 vid max 90 och sen tokmycket mer vid 100 och ännu värre vid 110.
    Så jag tror inte ditt mätvärde på mellan 90-110km/h säger så mycket. Har du en farthållare + färddator så kör en mil i 90 och registrera den förbrukningen du har vid någorlunda kontrollerad fart för en mer användbar jämförelse.

Kontrollera också först att du har rätt däcktryck. Mjuka däck är dyra däck.

0 Ej tillåtet!

Farthållaren är bekväm, men när man använder den så blir det mer bränsle som går åt.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Gissar fräckt att varken Hans Owe, Henrik eller Jessica har en alkovbil.

Alkoven tar 2-3 extra deciliter diesel i 100km/h tyvärr. Jag har bara i medvind lyckats komma under litern, normalt sett är det 1,1-1,2l/mil landsväg max 100km/h, och i 110 är det snarare 1,3l/mil. 2009:as multijet 130 med fordonshöjd 3,2m och bred 2,3.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Valdemarsvik

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Tor Fransson Visa inlägg
    Gissar fräckt att varken Hans Owe, Henrik eller Jessica har en alkovbil.

Alkoven tar 2-3 extra deciliter diesel i 100km/h tyvärr. Jag har bara i medvind lyckats komma under litern, normalt sett är det 1,1-1,2l/mil landsväg max 100km/h, och i 110 är det snarare 1,3l/mil. 2009:as multijet 130 med fordonshöjd 3,2m och bred 2,3.
    Nej ingen alkov, men en liten keps har vi som ger ett visst vindmotstånd. Helt strömlinjeformad är den inte.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

0 Ej tillåtet!

Samma här, liten keps

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Säimen, Finland

1 Ej tillåtet!

Jag har haft husbilar sedan 1998, och chiptrimmat nästan alla (samtliga Fiat Ducato baserade). Den första husbilen med chippet var 2,8 JTD motorn som kom i början av 2000 talet. De flesta husbilar har varit halvintegrerade, och försedda med 2,3 L motor, Jag har inte sett någon förändring i bränsleförbrukning, inte i alla fall lägre. Renault baserade husbilar, "Master" kanske? Tillverkarna av dessa chipprylar marknadsför sina produkter med lägre förbrukning under ordet "optimering". Men motorn får högre vridmoment vilket jag gillar. Vikterna har varit 3,5 t. Jag har som tumregel, vid 90 km/h 0,9 L/mil, 100 km/H 1,0 L/mil, 110 km km/h 1,1 L/mil. Kepsen ovanpå framrutan påverkar minimalt. Det är massan på bilen som behöver bränsle.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Valdemarsvik

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Tapsa Viro Visa inlägg
    Jag har haft husbilar sedan 1998, och chiptrimmat nästan alla (samtliga Fiat Ducato baserade). Den första husbilen med chippet var 2,8 JTD motorn som kom i början av 2000 talet. De flesta husbilar har varit halvintegrerade, och försedda med 2,3 L motor, Jag har inte sett någon förändring i bränsleförbrukning, inte i alla fall lägre. Renault baserade husbilar, "Master" kanske? Tillverkarna av dessa chipprylar marknadsför sina produkter med lägre förbrukning under ordet "optimering". Men motorn får högre vridmoment vilket jag gillar. Vikterna har varit 3,5 t. Jag har som tumregel, vid 90 km/h 0,9 L/mil, 100 km/H 1,0 L/mil, 110 km km/h 1,1 L/mil. Kepsen ovanpå framrutan påverkar minimalt. Det är massan på bilen som behöver bränsle.
    Jag vet ett par som har lika stor bil och ungefär samma vikt som oss, men utan keps. De åker på 0.89, så nog gör kepsens vindmotstånd lite.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Säimen, Finland

1 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Jessica Flyxen Visa inlägg
    Jag vet ett par som har lika stor bil och ungefär samma vikt som oss, men utan keps. De åker på 0.89, så nog gör kepsens vindmotstånd lite.
    Körsättet påverkar mycket på lika bilar, vinden, m.m.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Valdemarsvik

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Tapsa Viro Visa inlägg
    Körsättet påverkar mycket på lika bilar, vinden, m.m.
    Visst är det så, men uppmätt när vi åkt till samma resmål. Åkte efter varandra så samma hastighet och samma acc.

Keps gör skillnad.....

2 Ej tillåtet!

Vem låg först,den som ligger bakom får hjälp med vindklyvning och drar mindre soppa.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kungsbacka

0 Ej tillåtet!

Som tradarchaffis kör jag efter varvräknare. 160hk---0,83.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Luftmotståndet beräknas med två komponenter, dels frontarea, dvs om man kör genom en vägg, hur stort blir hålet, och dels Cd-värde, "luftmotståndskoefficient". Dessa multipliceras med varandra.
    En bil som har något större frontarea kan kompenseras genom att den görs strömlinjeformad och således får lägre koefficient. Som ni säger är den där utstickande kepsen inte något som ser ut att få luften att strömma lättare runt och upp över bilen, men frontarean är den samma med och utan keps. Summan blir ändå lite högre luftmotstånd, eftersom koefficenten ökar.
    Bilar med alkov har en jättekeps, plus ansenlig extra höjd, inte någon bra kombination! Dock finns det ju andra fördelar.
    Senast redigerat av Tor Fransson den idag klockan 08:19.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar