Bild 8 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Inga TV-kanaler är tillgängliga

0 Ej tillåtet!

Inga TV-kanaler är tillgängliga

Vi köpe en husbil i våras och i samband med köpet moterade husbilsfirman in en 20" GoCamp TV och satte dit en antenn.
    Jag har nu förgäves försökt att få in de gratiskanaler som finns, SVT 1 o 2 samt TV4, utan att lyckas.
    Vid kanalsökningar hittar den typ 450 kanaler men ingen av dom är sen möjlig att titta på, står bara "ingen information tillgänglig".
    De flesta kanalerna i listan är låsta med en liten nyckelsymbol framför och det är ju betalkanalerna men även de som borde vara möjliga att titta på fungerar inte. Husbilsfirman menar på att eftersom den hittar kanal vid sökning så är det inget fel från dom utan hänvisar till att det måste vara någon inställning på TV:n. Jag hittar inget uppenbart fel och har varit i kontakt med GoCamp i Sverige men dom kan inte heller säga vad det beror på...
    Jag har kollat antennförstärkaren och den är på. Jag har inga programkort för betalkanaler och har inga planer p åat tskaffa heller utan det borde ju funka att se de fria kanalerna ändå.
    Ända gången jag lyckats få bild var en gång när jag skruvade ut antennen och höll antennsladden i en viss riktning och då stod vi mitt ute i skogen, men inte ens det lyckas jag med nu om jag står mitt i Växjö där jag bor...
    Tacksam om någon kan tipsa om hur jag kan komma vidare.

Husbilskompis Nisse Östmans avatar
    Stad/Ort
    Vissefjärda

0 Ej tillåtet!

Sv: Inga TV-kanaler är tillgängliga

Har du ca-modul i Tv'n?

0 Ej tillåtet!

Nej, o det ska väl inte behövas för att se de fria kanalerna?
    Jag har provat att stoppa i en gammal modul jag hade kvar sen ett boxer abonnemang men det gjorde ingen skillnad.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

450 kanaler? Det låter i mina öron väldigt mycket. Jag får in ca 60 kanaler utan CA-modul i min tv och kan se gratiskanalerna.

Har du kollat att din tv verkligen är inställd på tv och att du söker på digitala kanaler? Dum fråga kanske...

Med en modern tv ska man kunna se SVT1, SVT2, SVT24, TV4, TV6, Kunskapskanalen och Barnkanalen. På vissa håll i landet finns även lokala TV-kanaler som sänds okrypterat.

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Färjestaden

0 Ej tillåtet!

Du har säkert gjort detta men utifall att; Har du haft bild någongång? Om du har det och sedan kör vidare till annan ort måste ny kanalsökning göras eftersom det är markbundna kanaler.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Det står i instruktionen följande:
    Viktigt!
    Man måste koppla antennsladden från parabolen in i F-kontaktanslutningen (skruvkontakt) på TV:n för att det skall fungera, man kan inte använda det normala antennuttaget som är för marksänd TV.

Kanske antennsladden är felaktigt monterad aven om du inte använder parabol? Bara ett halmstrå...

/Jens

0 Ej tillåtet!

Tipset om antennsladden fick jag innan med men det finns bara ett uttag och det är med en skruvkontakt.
    Jag har haft bild en gång när vi stod mitt ute i skogen och jag höll på att testa lite olika ideer och då skruvade jag ur antennsladden ur kontakten i väggen och då fick vi bild när jag riktade den änden i visst vädersträck, så ja TV:n fungerar.
    Jag söker om på varje ny plats och får in samma kanallista överallt, trots att jag ber den skriva över den gamla sökningen. Söker automatsökning på digitala kanaler.

0 Ej tillåtet!

Bifogade bilder Bifogade bilder

0 Ej tillåtet!

Får man verkligen in gratiskanalerna med en tom CA-modul?

Ser ut att vara en likadan modell på TV’n som vi har, men det står ett annat namn på vår TV.

Skall kolla, men jag tror inte att vi kan se gratiskanalerna utan att jag sätter in ett relevant kort i CA-modulen.

Kollar och återkommer.

TommyD

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Om man tar signalen från marksänd tv behövs ingen CA-modul på en modern TV.

Som jag fattar det så fångas signalen i det här fallet via parabol eller har jag fel?

Fria kanaler via parabol brukar även kräva ett programkort. Brukar vara en deposition på 500kr. Leverantörerna är ofta ovilliga att ge ut dem men de har inget val.

Du skriver: "Ända gången jag lyckats få bild var en gång när jag skruvade ut antennen och höll antennsladden i en viss riktning" och då blir det marksänd TV. Prova med en lös billig antenn och se om du får bild.

/Jens
    Senast redigerat av Jens Jernmark den 2019-06-14 klockan 08:02.

Husbilskompis Nisse Östmans avatar
    Stad/Ort
    Vissefjärda

0 Ej tillåtet!

Jag kan bara tala för mig. Utan modul inte en enda kanal. Med modul utan kort funkar de fria kanalerna. Punkt.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Min TV som är några år gammal. Marksänd TV: Ingen CA-modul och inget kort och jag får in alla marksända kanaler, men kan naturligtvis bara se de fria kanalerna.

/Jens
    Senast redigerat av Jens Jernmark den 2019-06-14 klockan 09:51.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kungsbacka

0 Ej tillåtet!

Det var tv med den nya bilen vi köpte. Inbyggd digitalbox var det också. På varje ny plats vi kommer till måste jag göra ny kanalsökning.Men jag måste personligen erkänna..
    Vi behöver ingen tv.

0 Ej tillåtet!

Fel av mig, var ut till bilen och kontrollerade.

Fick in 54 kanaler, 1, 2, barnkanalen, Kunskapskanalen, 4 och 6:an går att se utan CA-modul och kort.

A89149BA-CB42-4058-B7AB-3E595A1E5D7D.jpeg

Vi har en Salora-ledTV med DVD, inköpt och monterad 2018 i samband med att vi köpte en ny husbil. Tror att det är en identisk TV som hos KAMA-Fritid heter GoCamp och kostar 4.795 kr, ser att vår som är identisk kostar 2.295 hos Dustin.

Den där klisterlappen i skinande silverfärg som säger GoCamp och sitter i nederkant kostar alltså 2500 kr! Alltså ett påslag på
    över 100% mot vanliga handeln! Löjligt.....

.... att den sen inte fungerar gör ju inte saken bättre.

TommyD
    Senast redigerat av Tommy Dynér den 2019-06-14 klockan 10:03.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

2 Ej tillåtet!

Ja, nyare tv-apparater har inbyggd digitalbox.

Trådskaparen fångar sina signaler med parabol. Då är det så att det behövs ett "gratiskort" med depositionsavgift. Så var det i alla fall för några år sedan.

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kungsbacka

0 Ej tillåtet!

En vanlig tv-antenn är det som gäller. Helt rätt Jens.

0 Ej tillåtet!

Det är en vanlig rundstrålande antenn, typ Triax UFO 150.

Läser man på GoCamps information om TV:n (T55-66) så står det:
    TV GoCamp med Smart TV, Wifi och satellitmottagare.
    GoCamp LED Flat HD (HD Ready) TV med trippel tuner, DVB-C / T2 / S2 är speciellt framtagen för användning i husvagnar och husbilar. TV´n har inbyggd mottagare för marksänd DVB-sändning och för satellit-TV via parabol. Högblankt svart kabinett. 230V / 12V kabel ingår. DVD spelaren är borttagen till fördel för ”Smart TV funktion”, med Miracast, där kan man bl.a. kolla facebook, se på youtube m.m. Detta gör också att TV:n får plats på de flesta på marknaden förekommande TV-fästen.

Blir nästan fundersam på om det kanske är värt att testa utan antennkabeln i, fast den inbyggda mottagaren för marksända sändningar är väl för dålig för att få bild på antar jag...

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Färjestaden

1 Ej tillåtet!

Med risk för att det blir för många bud vill jag ändå föreslå en hyfsat enkel åtgärd. Ta en lös antennkabel, anslut den till din antenn på biltaket (om du nu inte råkar ha en lös digitalantenn till hands förstås) anslut andra ändan direkt i Tv´n med rätt sorts antennkontakt. Radera gällande kanallistan gör en ny kanalsökning.
    Senast redigerat av Lennart Holmberg den 2019-06-15 klockan 10:14.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

finns det en förstärkare någonstans på ledningen mellan takantennen och TVn?
    på min bil finns en takantenn liknande den trådskaparen har, för att jag ska få in de fria kanalerna DVB-T krävs att antennförstärkaren är frånslagen
    dvs ratten som reglerar förstärkning av signalen vrids helt moturs tills den röda lampan på förstärkaren släcks

sannolikt är det så att med förstärkaren påslagen blir antennsignalen för hög och kanalsökningen ger resultatet "Inga kanaler hittades"

obs att kabeln från antenn till TV fortfarande går via förstärkaren i mitt fall när det hela fungerar och jag kan se de fria kanalerna SVT1, SVT2, TV4 o SVT24 m fl
    ingen CA-modul eller abonnemang behövs för dessa kanaler

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

2 Ej tillåtet!

Undrar lite nyfiket om det blivit någon bild på TV:n?

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kungälv

0 Ej tillåtet!

En nyare tv har inbyggd box, går kanon med en vanlig antenn sladd plugg in, sen kan det ju gå åt en antennförstärkare, har varken kort eller modul för att se gratiskanalerna... Såg flera som skrivit liknande som mig,så hoppas alla berörda vet nu.
    Mvh micke

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

3 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Jens Jernmark Visa inlägg
    Undrar lite nyfiket om det blivit någon bild på TV:n?

/Jens
    jo det undrar jag med, var våra tips och råd till hjälp eller var det något annat som behövde åtgärdas?
    alltid bra med återkoppling oavsett vad det gäller, alla har ju något att lära och lägga till erfarenhetsmässigt
    /Anders

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar