Bild 7 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Batterilivslängd

0 Ej tillåtet!

Batterilivslängd

Har 2 bodelsbatterier, 90 ah. Har bytt dem då båda gett upp efter 8 sommarsäsonger. Är det en normal livstid.

Hade f.ö. tur då Mekonomen lämnade 25% på alla varor.

Hälsn / PeterH

0 Ej tillåtet!

Sv: Batterilivslängd

Allt hänger ju på hur du skött batterierna.
    Har du undvikit djupurladdningar och laddat fullt med 230 V och tagit bort minuspolen över vintern är det välskötta batterier.
    Åtta säsonger tycker jag att man får kalla mer än godkänt.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

2 Ej tillåtet!

Har försökt undvika djupurladdningar och laddat fullt med 230 V men aldrig tagit bort minuspolen över vintern. Bl.a. för att det ena batteriet är placerat under passagerarstolen fram. Eftersom det funkat under åtta säsonger tänker jag fortsätta på samma sätt även i fortsättningen.

Hälsn / Peter H

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Säimen, Finland

1 Ej tillåtet!

Hej Peter,

8 år är mycket längre livstid än "normalt".

//Tapsa

0 Ej tillåtet!

Hej Tapsa !
    Vad kan det bero på ? Vad förlorar jag på att inte koppla loss minuskablarna under vinterförvaringen ? Har inga elkunskaper utan är bara tacksam när allt fungerar som det är tänkt.

Hälsn / Peter H

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Säimen, Finland

0 Ej tillåtet!

Hej Peter,

Jag tror att många kopplar minus / plus kablar för att säkerställa att ingen strömförbrukning sker över vintervilan. Antagligen lyckas du koppla av all strömförbrukare då batterierna blir inte djupurladdade. Jag tänker att vanlig förbrukning av batterierna, ladding - förbrukning förbättrar livslängden av batteriena. Framför allt första tiden av nya batterierna " idriftagning", fullladdade, förbrukning, då nås lång livstid. Batterriena mår nog inte bra heller om de är hela tiden fullladdade.

//Tapsa

0 Ej tillåtet!

Har ett bodelsbatteri från 1999.således21:a säsongen.Jag laddar ej under vintern kopplar från minuspolen på batteriet, det är typ Gelbatteri märke Funline.

Hälsn. Ingemar

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar