Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Cykelställ

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Varberg

0 Ej tillåtet!

Cykelställ

Vi funderar på att ta med våra cyklar på dragkroken istället för att ha dem hängande på bakdörren. Vi har en Van Tourer, 630, 2017 års modell. Jag tycker cyklarna och stället på bakdörren alltid är i vägen. Jag har sett Thules nya fällbara ställ för både två eller tre cyklar. Någon som har erfarenheter kring detta.

Husbilskompis Lars Erik Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Sölvesborg

1 Ej tillåtet!

Sv: Cykelställ

Jag har ett tiltbart ställ från Thule. Begränsad erfarenhet så här långt, då jag monterade dragkroken i somras. Med cykelstället på kan man inte öppna bakdörrarna fullt ut, vilket är en begränsning. Dock, med lite planering av hur och vad man lastar där bak funkar det ändå. Huvudkranen till gasolen kan bli ett problem på vissa bilar att komma åt med cykelstället på.

Personligen har jag dålig erfarenhet av cykelställ monterat på dörren, viket var orsaken till att jag bytte till ett Thule ställ. Dörrarna utsätts för enorma påfrestningar och i mitt fall sprack falsen där cykelstället kläms i dörren efter några års användning. Så även med de begränsningar jag nämnt föredrar jag ett dragkroksmonterat cykelställ.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Oskarshamn

1 Ej tillåtet!

Jag har ett tiltbart ställ från Thule (easyfold). Det fungerar bra på personbilen, men på husbilen (Fiat Pössl) så går inte dörrarna att öppna mer än delvis precis som Lars Erik skriver. Skulle jag köpa nytt så skulle jag kika på Atera strada DL 3 .

Du hittar enklast denna cykelhållare på Amazon.de Detta ställ glider bakåt på skenor och kommer på så sätt längre bak.
    Att jag väljer modellen med tre cyklar beror på att med fullstor cykel på den innersta hållaren så verkar det bli vissa begränsningar för dörrarnas öppningsgrad (kolla videor på youtube). Finns även en hel del på Pösselforum om detta (på tyska)
    https://poesslforum.de/forum/zubehoe...ten-hecktueren
    Senast redigerat av Bo Bergqvist den 2019-05-18 klockan 09:45. Anledning: Verkar som om det enbart är modell DL3 som medger full öppning av dörrarna dock men innersta cykelstället tomt

0 Ej tillåtet!

Hej!
    Har precis köpt en Pössl summit 640 som har dragkrok. Tänkte transportera cyklarna på draget istället för att montera ett ställ på dörren. Har ni någon erfarenhet av Atera ställen går de verkligen att öppna dörrarna fullt? Har försökt titta på youtube men där ser de ut som att man bara kan öppna delvis!
    mvh

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Oskarshamn

0 Ej tillåtet!

Hej!
    Jag har haft ett Atera Strada DL3 på min Pössl roadcruiser sedan förra sommaren och det fungerar jättebra. Båda dörrarna går att öppna helt. Det som kan bli problem skulle vara om din dragkula sitter högt upp. På mitt drag kan jag flytta dragkulan i tre olika höjdläge. i mittenläge fanns det en liten risk att underkanten på dörren kunde skrapa i lite så jag flyttade draget till undre läget. Har dessvärre inte min bil tillgänglig för att mäta (är på vinterförvaring) men du får gärna återkomma i slutet på mars så kan jag mäta. En sak till är att du måste välja DL3 med plats för tre cyklar och bara använda de två bakersta hållarna för annars så går inte dörrarna att öppna. Söker du på youtube på "atera strada dl3" så lär du hitta filmer där du kan se att dörrarna går att öppna /Bosse

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Oskarshamn

0 Ej tillåtet!

Glömde en sak. Kolla på tex Amazon.de (går att välja engelska om du inte kan tyska) om du är intresserad av ett Ateraställ. När jag köpte var det betydligt under halva priset mot i Sverige. Tar ca en vecka att få hem till dörren. / Bosse

0 Ej tillåtet!

Hej tack för svar!
    jo jag såg att det fanns filmer där de öppnade dörrarna helt! Verkar som det går att göra på de lite nyare modellerna!

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Majberger Visa inlägg
    Hej tack för svar!
    jo jag såg att det fanns filmer där de öppnade dörrarna helt! Verkar som det går att göra på de lite nyare modellerna!
    Vi har ett liknande ställ från Ûbler, som enligt en video verkade mest hållbart. Det som kan vara problem med det är att marginalen ner till marken är minimal när stället fälls hela vägen och två cyklar är lastade. Vi försöker därför hitta en liten sluttning när vi fäller ner alltihop.

Margareta Jonilson, med Karmann Dexter

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar