Bild 4 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Gulnat toalettgolv

0 Ej tillåtet!

Gulnat toalettgolv

Är det någon som har tips.
    Har skurat rent hela toan med oxalsyra väggar och golv, och sen rengjort med rengöringsmedel. Allt blev ganska mycket ljusare. Har en fråga om det är någon som vågat sig på att måla golvet, gjuten plastlåda, och ifall, med vad.
    Mvh
    Owe

0 Ej tillåtet!

Sv: Gulnat toalettgolv

Jag skulle nog inte försöka mig på att måla.
    Du lär ju behöva en tvåkomponents lack om det skall fungera och hur den reagerar med plasten har du ju ingen aning om.
    Har du testat att skura med en lite starkare tvättmedelslösning?
    Tar du ett tvättmedel för vittvätt innehåller ju det blekmedel.
    Lidl har tydligen ett ganska elakt vittvättmedel av eget märke.
    Inget jag testat, bara en fundering.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

4 Ej tillåtet!

Jag använde "Insect Remover" utanpå bilen. Sprayade för att få bort myggrester.
    Bilen har plastpaneler, gråa kjolar och vit matt omålad plast i förbindelsen bilhytt till husdel.
    Visst försvann myggresterna.
    Men förvånande nog blev nämnda plast vit som ny, helt perfekt.
    Den grå plasten i kjolarna blev snyggt ljusgrå, från att ha varit gulnade och såg gamla och fula ut före sprayen.
    Det verkar som medelst löser upp och tar bort det oxiderade ytskiktet från plasten.
    Har senare upprepat behandlingen med gott resultat.
    Medlet köptes på Jula i en pumpflaska.
    Efter behandlingen tvättade jag noga med tvålvatten, det bruna gulnade bara rann av.
    Inga bestående skador på plasten .

Jag skulle testa detta på badrumsgolvet som trådskaparen beskriver om jag hade problem där.

Men observera att olika typer av kemi kan ha olika verkan, oönskad verkan etc. Det finn oxo många sorters plast som kan reagera olika för olika kemikalier.
    Så testa nog först, och låt provet ha tid på sig att reagera, för att vara säker på att det inte blir negativt.

Vad Insect remover innehåller är en bra fråga..... men verkar ha ett högre Ph-värde.

Målade ytor på bilen blev opåverkade och myggsörjan försvann.
    Man kan dock misstänka att medlet eventuellt löser upp vaxskitet som man mödosamt vaxat på.

Observera att jag bara ger mitt tips, och tar inget ansvar ifall medlet inte passar den sorts plast som ni andra försöker er på. Så testa försiktigt!!!!
    Jag bara delger mina erfarenheter, med hopp om att hjälpa till.

För övrigt brukar jag vaxa alla vita ytor i badrummet, dasset (toaskålen), handfatet etc. Vit plast kan löna sig att sköta.

Men solen och luftens oxiderande effekt kan vara stark.

Roy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Varför inte prova med båtprodukter för vård av plastskrov? Det finns både Rubbing, Cleaner och Polish (www.biltema.se/bat/batvard/skrovvard).

0 Ej tillåtet!

Du kan prova med sådan svamp https://varuhus1.se/supersvamp eller klorin kanske.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

1 Ej tillåtet!

Du skall läsa på om något som kallas "retrobright", det är i princip den enda metoden som fungerar på gulnad plast.

Det involverar tyvärr stark väteperoxidlösning och en UV-lampa, som skall appliceras en riktigt varm sommardag, helst 50 grader varmt där retrobright-processen utförs.

0 Ej tillåtet!

Ja INSECT REMOVER funkade ändå enligt mitt förra inlägg.
    Och fick det gul bruna glegget att bara rinna bort från den vita matta plasten.
    Men nu finns inte undermedvetet mera.
    Har letat på flera JULA varuhus men det existrar inte.

Ett bevis för att det var ett bra medel?
    Allt bra blir endera förbjudet eller försvinner från marknaden.
    OK man får acceptera om det var ett farligt medel. Eller att insekterna inte finns i samma antal så medelst inte behövs.

All skit blir kvar och låter lura konsumenter.

Vore ändå kul att försöka komma fram till vad det innehöll???? Dvs en fråga till er kemister på forumet.

Skall ev i sommar försöka med en svaga lösning lut, natríumhudroxid som jag använder för kretskortframkallning.
    Sen har vi altan tvätt och sånt man gör rent trädäck med.

Roy

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar