Bild 5 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Första husbilsköpet novis

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Trångsund

1 Ej tillåtet!

Smila Första husbilsköpet novis

Hej!

Tänkte kolla om det är något jag ska tänka på när jag ska titta på en 30-årig Citröen C25 som min första husbil som jag behöver på hundtävlingar för några nätter här och där samt ett par längre event varje sommar. Jag kör lastbil i vardagen och kört massa olika fordon så tycker inte det ser så krångligt ut eller något jag inte är van vid... kört någon riktigt gammal och trött lastbil ibland som dånat så nåt sånt stör inte mig heller (den dagen får jag väl investera i en dyr ny fin när jag är biten av husbilslivet ) Det är en skattefri bensinare som lär väl bla dra mer soppa men tänker att det blir lite plusminusnoll utan skatt och när dieseln just nu är dyrare...

Jag är ingen meck själv men känner rutinerade folk jag kan få hjälp av med visst meckande. Undrar bara om jag kan förvänta mig för allvarliga fel som kostar väldigt mycket i delar eller är väldigt krångligt att laga. Vad ska jag titta efter när jag tittar på fordonet?

Något som störde mig lite men kanske inte har så mycket med bilen att göra är att den är obesiktigad och avställd och vet för tillfället inte varför, det är en firma som säljer den (då brukar man få en viss garanti har jag för mig efter köpet?) Den har haft väldigt mycket ägare men är ändå 30 år gammal. På vanliga bilar vet jag annars att det ofta är varningstecken med många brukare.

Alla tips tas tacksamt emot. Jag vill inte köpa nåt dyrt just nu och har som sagt inte större krav än att den inte kan få maskinellt för allvarliga fel att åtgärda och rullar pålitligt. Lite det jag kunde läsa mig till ska de här vara lite utav trotjänare, trötta i backarna?

Husbilskompis Nisse Östmans avatar
    Stad/Ort
    Vissefjärda

2 Ej tillåtet!

Sv: Första husbilsköpet novis

Hej!
    Om vi bortser från själva bilen så är gasolinstallationen en viktig punkt. Kolla så att slangar och tryckreduceringen vid gasolflaskan är färska och inte 30 år gamla, gasol skall man ha respekt för.
    Fukt lär ha tagit sig in under dessa 30 år men lukta överallt så du inte känner mögeldoft, mindre hälsosamt.
    Till bildelen lär du hitta delar på skroten och med lämpligt sortiment av kompisar löser det mesta sig!
    Lycka till!
    /Nisse

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Trångsund

0 Ej tillåtet!

Tack för tipset! Det stod såhär i reggbeviset tilläggsinfo. "DISPENS
    GASOLLEDNINGARS PLACERING "
    Är det något oroande? Kan man dra till en bra firma som servar och byter ut delar?
    /Minus

0 Ej tillåtet!

Sitter en IVECO-motor i den. Börjar bli svårt att få tag i reservdelar i Sverige.
    Motorn sitter i husbilar från den tiden med drivlinor märkta Fiat Ducato, Citroen C25 och Peugeot J7 (tror jag den heter)
    Alla har samma reservdelslager i Danmark.

En svag punkt brukar vara upphängningen till fjäderbenen i bakvagnen.
    Kolla dom noga, ganska dyrt att fixa.
    Sparklådorna vid framdörrarna brukar kexa rejält.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Om det är många brukare är det troligen illa skick på nåt eller några av värmare, kylskåp, rörmokeriet för vatten, fönster och takluckor. Där rullar tusenlapparna väldigt fort, så testa noga alla grejer som är viktiga för dig.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Örbyhus

0 Ej tillåtet!

Om det fortfarande är aktuellt med köp så har vi en mycket välvårdad och välplanerad veteran med 4+1 sovplatser. Om du kontaktar mej på mail timlidin@gmail.com så kan du få bilder och övrig info.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar