Bild 3 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Rätt sinuskurva på invertern? Hur vet man att man har det?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Haverdal

0 Ej tillåtet!

Fråga Rätt sinuskurva på invertern? Hur vet man att man har det?

I vår Dethleffs Esprit sitter en 12/230 volts inverter. HUR tar jag reda på om det är "rätt" sinuskurva på den? Erfarenhetsmässigt vet jag ju att diverse elpryttlar går sönder om det är fel typ av sinuskurva. Och en annan sak; hur ser jag vilken typ av sinuskurva grejen jag vill ansluta kräver? Det här är grejor jag funderat på i fjol och som gör att jag ännu inte vågat använda invertern.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Sv: Rätt sinuskurva på invertern? Hur vet man att man har det?

Hittar du någon typskylt eller ett modellnummer på invertern?

Det behövs ett oscilloskop eller motsvarande om man faktiskt vill se vågformen.

Vilken utrustning är det du vill koppla in?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Haverdal

0 Ej tillåtet!

Glödlampa Sv: Rätt sinuskurva på invertern? Hur vet man att man har det?

Hej Tor!
    Tack för att du svarat!
    Jag har inte kollat något märkskylt, med det ska jag naturligtvis göra efter ditt påpekande!

Det jag skulle kunna tänka mig att koppla in är: tandborstladdare (i förra bilen och med en lös konverter köpt på Biltema så förstördes den förra laddaren (i Kirkenes av alla ställen...)) datorladdaren; kräver ju 230v som jag förstår det, eventuellt en mindre kupévärmare som kan blåsa lite ljummen luft på hundarna under kyligare dagar.

Men, har du något tips om vad jag skulle kunna testa invertern med för att se att den över huvud fungerar (lampan att den är "på" lyser ju)? Skulle det t ex kunna räcka med att sätta i en sladdlampa där i princip enbart en glödlampa kan bli förstörd?

Tacksam för svar!

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Trollhättan

0 Ej tillåtet!

Sök upp en elektrisk firma eller liknande för att få den testad. Lite dyrt med oscilloskåp, det är inte ofarligt att göra detta själv
    Arne

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Jönköping

1 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Kjell Kings Visa inlägg
    Hej Tor!
    Tack för att du svarat!
    Jag har inte kollat något märkskylt, med det ska jag naturligtvis göra efter ditt påpekande!

Det jag skulle kunna tänka mig att koppla in är: tandborstladdare (i förra bilen och med en lös konverter köpt på Biltema så förstördes den förra laddaren (i Kirkenes av alla ställen...)) datorladdaren; kräver ju 230v som jag förstår det, eventuellt en mindre kupévärmare som kan blåsa lite ljummen luft på hundarna under kyligare dagar.

Men, har du något tips om vad jag skulle kunna testa invertern med för att se att den över huvud fungerar (lampan att den är "på" lyser ju)? Skulle det t ex kunna räcka med att sätta i en sladdlampa där i princip enbart en glödlampa kan bli förstörd?

Tacksam för svar!
    Finns datorladdare som går på 12v konverterar upp till oftast ca 18v. Plocka med dig laddare till Kjell o company och tala om att du vill ha för 12v i stället

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Haverdal

0 Ej tillåtet!

Tack Magnus!
    Jag ska kolla med Kjell&Co.

Edit: nu har jag köpt en laddare som passar till nyare Mac-datorer. Ungefär en 5-hundring inkl lång sladd.
    Tack för tipset!
    Senast redigerat av Kjell Kings den 2019-03-18 klockan 09:32.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Haverdal

0 Ej tillåtet!

Tack Arne!
    Det är också ett användbart tips! Jag ska kolla med en firma som pysslar med elektronik om de kan hjälpa till!
    //Kjell

1 Ej tillåtet!

Ang invertern.
    Det finns några huvudtyper av spänningsomvandlare.

1. De första som kom och som lämnar fyrkantvåg på 220 v sidan. En sådan är tung, innehåller en vanlig gammaldags transformator och har ganska lite elektronik, ett par effektransistorer och möjligen ett enklare kretskort. Kanske väger 2 kg för 100 W. Fördelar: billig på sin tid, god verkningsgrad, blir inte så varm, robust både mekaniskt och elektriskt. Nackdelar: Kan förstöra tillkopplad elektronik, kan ej köras vissa maskiner som borrmaskin, kanske ej får motorn att gå i en hårtok. etc. måttliga radiostörningar.

2. Modifierad sinus, ett lite konstigt begrepp, man försöker få det att se ut som man modifierat en sinuskurva för att den skall bli bättre. I själva verket lämnar en sådan inverter en fyrkantvåg med några steg för att lite efterlikna en sinuskurva. Kan vara byggd med vanlig transformera eller ferrittransformor, men har mer elektronik ett kretskort med måttligt med komponenter. Fördelar: Denna inverter kan om den är byggd med ferritransformator vara billigare i produktion och lättare, rätt bra verkningsgrad, blir måttligt varm. Nackdelar, kan orsaka mer radiostörningar, kan förstöra viss elektronik. Ev inte användbar till saker med motor.

3. Äkta sinuskurva. De allra första av denna typ var extremt dyra och tunga, och bygger på vanlig transformator. Senare typer, de som numera dominerar, bygger på pulsbreddmodulation, som skapar en "taggig" sinuskurva. Fungerar vi hög frekvens och utsignalen filtreras ner till 50 Hz. Liten ferrittransformator för hög effekt. Mycket elektronik, omfattande kretskort. Denna typ har ofta spänningsreglering och håller 220 eller 230 V stabilt. Fördelar: Modellen är lätt. blir inte så varm men har ofta fläkt. Ger en ren utsignal som inte skadar tillkopplade saker.
    Nackdelar ngt sämre verkningsgrad, orsakar ofta kraftiga radiostörningar.

Man kan med lite erfarenhet ofta se på uppbyggnaden vilken typ av inverter det handlar om.

En vanlig transformator känner de flesta igen, den är byggd med tunna plåtblad, stor och tung, kraftiga skruvr buntar ihop bladen, storlek: kanske 8 x 6 x 7 cm för 100 W. Dvs då fyrkantvåg.
    En ferritransformator, ser ut som en transformator av massivt svart gjutet material (ferrit), lindningarna är av tjocka koppartrådar, eller kopparlinor.
    En ferritransformator för några hundra watt är som en tändsticksask.....

Just lindningar med kopparlinor, kallas Litz-tråd, kännetecknar en lindning där höga frekvenser används, (20 kHz till 100 kHz) kopparlinorna kan vara uppbyggda av 10 st 0,3 mm koppartrådar. Ser man detta är det stor chans att invertern lämnar ren sinus.

Roy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Rättvik

1 Ej tillåtet!

Om du kopplar in in transformator eller en elmotor och det börjar surra och brumma är det ett däkert tecken på modifierad sinus.

1 Ej tillåtet!

Ja eller ännu säkrare fyrkantvåg.
    Roy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Haverdal

0 Ej tillåtet!

Det här med att hitta en elfirma som kan använda ett oscilloskop och kolla efter sinuskurvan i en husbil visade sig inte vara det enklaste. Och eftersom vi ska ut med bilen nu har jag varit på Kjell&Co och köpt en laddare som funkar ihop med nya Mac-datorer. På sikt kanske jag t o m får koll på invertern. Herrarna som svarat i tråden ska ha STORT tack för hjälpen!
    En grej till; 230-kablaget i en husbil är det tillräckligt för att exempelvis köra ett elelement på 2000 watt? Jag har inte kollat kvadratcentimetermåttet på kablarna, men de ser ju inte särskilt "grova" ut.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

1 Ej tillåtet!

Hej, säkringarna vid inkommande landström är dimensionerade efter ledningarna i bodelen, om inte tidigare ägare modifierat systemet. 2000W är bara 9A och bör inte vara ngt problem.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar