Bild 1 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bildstorlek

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Bildstorlek

Hej.

I min mobil kan jag välja mellan 4:3 (12 MP 4032*3024) och 16:9 (9,1 MP 4032*2268) plus två till med lägre upplösning. Jag kollade i min kamera och där använder jag 4:3.

Spelar det någon större roll vilket format jag använder och uppgifter ovan avser huvudkameran på baksidan.

Vilket format använder ni och märks skillnaden?

/Jens

0 Ej tillåtet!

Sv: Bildstorlek

Fota alltid med max. De lägre skär bara bort en del av bilden. Det kan du alltid göra efteråt om du vill men svårt tvärt om. Att få tillbaka bild om motivet inte fick plats

0 Ej tillåtet!

Vad har du för mobil?
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Samsung S9

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Dvärsätt

1 Ej tillåtet!

Hej
    4:3 formatet ger en fyrkantig bild och 16:9 ett widescreen format. Personligen förstår jag 16:9 då jag nästan uteslutande tittar på bilder på tv:n Bildformaten lämpar sig också att klippa in i egenproducerad filmer och stämmer med filmformatet. Man slipper de svarta kanterna på höger och vänster sida om bilden som man kan få i 4:3. Ofta får en 4:3 Bild även fel format när den presenteras då tv:n är förval att visa 16:9.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Tack för förklaringen 😃

// Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Testar med plattan och två bilder från Rostock nu på morgonen.

16:9 och 4:3. Visst ser man skillnaden.

20190413_090858.jpg

20190413_090823.jpg
    Senast redigerat av Jens Jernmark den 2019-04-13 klockan 08:28.

0 Ej tillåtet!

Mmmm, som henrik skriver längre upp så är det enda som sker om du väljer 16:9 att bilden blir beskuren.
    Bildkvalitén är densamma.
    Jag plåtar alltid i den upplösning som sensorn levererar, man vet aldrig var bilden hamnar.
    Vill man ha 16:9 är det, som Henrik skriver, bara att beskära bilden.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

1 Ej tillåtet!

Sen tycker jag det är mycket trevligare att se bilder som är tagna med liggande mobil, speciellt när man tar på vyer. Man ser allt för ofta filmer/bilder som är tagna med stående mobil.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar