Bild 5 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Strömförbrukning i bodelen

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Strömförbrukning i bodelen

Hej.

Kollade mitt batteri efter 2 månaders stillestånd och avslagen huvudströmbrytare i bodelen. Det är fortfarande fulladdat

På sommaren är det lite annorlunda. Då kan husbilen bli stående någon vecka eller två utan frånslagen huvudströmbrytare.

På vår bil sjunker batteriet något, kanske ner till 12,5-12,6 V efter 14 dagar. Detta tycker jag inte är anmärkningsvärt. Andra som jag talat med har större förluster på sina bodelsbatterier. Jag har hört att nyare husbilar och framförallt större husbilar drar mer "tomgångsström" än äldre husbilar vid stillestånd utan kyl/frys och andra förbrukare i drift. Ligger det någon sanning i detta?

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Fjellhamar

1 Ej tillåtet!

Sv: Strömförbrukning i bodelen

Har samme erfaring som deg. Byttet sist sommer og opptaket ar det ble borte mere strøm en jeg var vant til. Til tross for bytte fra 2015 til 2017.
    Hadde måler på den første og kunne se ALT som gikk ut av batteriet, men den fulgte dessverre med bilen.
    Så nå er det ikke nok å bare trykke på panelet over døren, jeg må under setet ved lengere pause og vri på bryteren.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

2 Ej tillåtet!

Ja det var intressant. Kan det vara så att nyare husbilar har elblock som ger högre backström (den ström som tömmer batteriet om laddaren inte är ansluten till nätet) eller finns det mer sofistikerad elektronik i nyare husbilar som tar ström även i viloläge?

/Jens

1 Ej tillåtet!

Våran bil stog 6 månader förra vintern. Huvudbrytaren på panelen avslagen. Båda batterierna var stendöda vid uppstart.
    Något måste dra ström.

Startbatteriet som var urkopplat var OK. Bilen startade lätt. // Max

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kungsbacka

0 Ej tillåtet!

Vår nya? 2008 Hymer startade inte i vinter efter två månader. Det finns en hel del som drar ström..Bl. annat radio-dörrlås etc.Laddaren förser bara underhållsström. Det räckte inte. Jag satte dit en laddare.Hade då 6,7 volt på bilen..Nu sitter den där till april.
    Bodelen? Inga problem,,,Den laddas kontinuerligt via solcell.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Vadstena

0 Ej tillåtet!

Det är så olika mycket urladdning på alla bilar beroende på hur mycket elektronik man har och hur det är kopplat. Ibland krävs det extra strömbrytare till tex. stereon, om man har möjlighet så mät och se urladdningen olika tidsperioder. Då lär man känna sin bil hur den fungerar och vad som behöver göras så allt blir mycket roligare utan överraskningar efter ett stillestånd.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Ett litet förtydligande för att undvika missförstånd. Min fråga avser strömförbrukningen i bodelen. Det är för mig en gåta var strömmen tar vägen vid stillestånd.

//Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Jönköping

3 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Jens Jernmark Visa inlägg
    Ett litet förtydligande för att undvika missförstånd. Min fråga avser strömförbrukningen i bodelen. Det är för mig en gåta var strömmen tar vägen vid stillestånd.

//Jens
    Har du prövat att sätta en ström mätare vid batteriet. Och sen dra säkring efter säkring på EBL. Då kanske man får en finger visning om vad det är som är förbrukare

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Magnus Strandberg Visa inlägg
    Har du prövat att sätta en ström mätare vid batteriet. Och sen dra säkring efter säkring på EBL. Då kanske man får en finger visning om vad det är som är förbrukare
    Som jag skrev i mitt första inlägg så sjunker batteriet något i vår husbil, kanske ner till 12,5-12,6 V efter 14 dagar. Detta tycker jag inte är anmärkningsvärt.

Flera andra husbilsägare med nyare husbilar har berättat för mig om hög "tomgångsförbrukning" (om man nu kan använda detta ord för att beskriva förluster när husbilen står stilla) och därför vill jag stilla min nyfikenhet vad som drar ström. Verkstäderna lyckas inte heller förklara det i de fall jag har hört talas om och jag utgår från att de mäter professionellt. Av små bäckar som kan vara svåra att upptäcka kan det bli en å.

Det är upplagt för spekulationer

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Rättvik

2 Ej tillåtet!

Har du något så fjuttigt som tex en gasvarnare som kanske drar 30 mA så blir det 720 mAh på ett dygn.
    på en månad har du då dragit ur mer än 20Ah ur ditt batteri.
    ett hundra Ah batteri har du då använt nästan dess halva rekommenderade energiuttag.
    Plus lite självurladdning.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Ja det är tänkvärt.

En tv behöver inte heller stå i standbyläge när man lämnar husbilen även om det är en liten förbrukning. Av små bäckar kan det bli en å.

Men hur är det exempelvis med backström från laddaren, usb-uttag och paneler i husbilen. Dessa kan man ju inte påverka utan att stänga av huvudströmbrytaren.

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Rättvik

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Jens Jernmark Visa inlägg
    Ja det är tänkvärt.

En tv behöver inte heller stå i standbyläge när man lämnar husbilen även om det är en liten förbrukning. Av små bäckar kan det bli en å.

Men hur är det exempelvis med backström från laddaren, usb-uttag och paneler i husbilen. Dessa kan man ju inte påverka utan att stänga av huvudströmbrytaren.

/Jens
    Finns det någon anledning att inte slå av huvudströmmen om den inte har laddning inkopplad?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Olle Persson Visa inlägg
    Finns det någon anledning att inte slå av huvudströmmen om den inte har laddning inkopplad?
    Ja, jag är ofta i husbilen även när den inte rullar utan att elkabeln är inkopplad. Emellanåt är avsikten att rulla igen efter någon/några dagar och så blir det inte så.

Då blir husbilen stående någon/några veckor utan frånkoppling med huvudströmbrytaren.

Personbilen klarar sig bra utan huvudströmbrytare. Det bör husbilens bodel också göra några veckor.

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Månsarp

1 Ej tillåtet!

Finns en mängd gadgets i en HB som du inte har i en bil.
    I en bil finns fö bara EN ack som bilen ska skydda mot urladdning.
    Många nyare bilar har faktiskt en förhållandevis hög "stilleståndskonsumtion" av kräm.
    Allt över tre veckor stillastående skulle jag tro är riskfyllt.
    Har mätt över 120mA på nya bilar (efter att fordonet "lugnat ner sig"
    Är > 20Ah/vecka..

Mina HB-ackar står i garaget just nu. På underhållsladd.
    Problem solved.
    Senast redigerat av Stig Rudmark den 2019-02-06 klockan 10:40.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar