Bild 11 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Microsoft PowerPoint 2007 / Office 365

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Microsoft PowerPoint 2007 / Office 365

Hej.

Denna fråga har inte mycket att göra med husbilar men tar en chans... Det finns kanske någon kompis som är PowerPoint-expert.

Jag har gjort ett antal bildspel i Microsoft Office PowerPoint 2007 med ljud. Eftersom denna version inte har funktionen att anpassa längden på ljudet och även tona ner ljudet i slutet i bildspelet kom jag på en briljant idé... trodde jag.

Lånade en annan dator med Office 365 och fixade till ljudet. Funkar perfekt i Office 365 men stört omöjligt att spela upp det i 2007:ans version oavsett i vilket format som jag sparar i. Provade också med Open Office men det hjälpte mig inte hellar.

Jag kan naturligtvis köpa Office 365 men det känns surt för att visa dessa bildspel en gång. Som alternativ kan man ju mixtra med ljudfilen vid sidan om men det blir för krångligt.

Vad jag förstår har det något att göra med inbäddat ljud och finns det någon som vet bot på detta?

//Jens

2 Ej tillåtet!

Sv: Microsoft PowerPoint 2007 / Office 365

Lägg filen i DropBox så jag kan ta hem den.
    Skall testa att spara ner den i Keynote och sedan konvertera tillbaka till PP.
    En variant kan vara att exportera den som mp4-fil. Då får du ju en film som du kan spela upp.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis Nisse Östmans avatar
    Stad/Ort
    Vissefjärda

1 Ej tillåtet!

Det finns sk. Viewers för diverse program även för PP. Små program som kan visa dokument men inte mer. Till PP finns flera sådana, gratis. Sök PP Viewer så hittar du.

0 Ej tillåtet!

Om du öppnar filen i O365 kan du då inte välja att spara den i en tidigare version av PP
    Det vi inte hinner med idag, slipper vi göra om imorgon
    http://www.larsson-lindgren.se/

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Thomas Lindgren Visa inlägg
    Om du öppnar filen i O365 kan du då inte välja att spara den i en tidigare version av PP
    Jovisst kan jag göra det men problemet är att ljudet blir inbäddat i bilden efter att jag redigerat i O365 och spelas ej upp när jag väljer äldre PP-versioner.

Jag är helt övertygad att med rätt kunskap kan det säkert gå att få med ljudet i äldre PP-versioner när man redigerat i O365. Jag kan inte vara den enda som stött på detta problem. Det är min okunskap som sätter käppar i hjulet.

Tanken att göra om bildspelen till film som Gomer nämner har föresvävat mig. Det kan vara ett sätt att komma runt hela problemet.

Tyvärr har jag dålig erfarenhet av att göra filmer med bilder. Upplösningen på en stor skärm med visning av en kanon har inte varit den bästa men synden straffar sig. Filmerna jag gjorde var avsedda att för visas med så få GB som möjligt för att vara hanterbara.

Grundproblemet är mina begränsade kunskaper

//Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Tack Gomer för mail och support. Du är lysande!

Genom att ta presentationerna i Office 365 och spara dem som mp4-filer har jag nu kanonfina filmer.

Ljudet finns med och jag kan visa filmerna (presentationerna) på vilken dator som helst med mycket bra bildkvalité.

Helt fantastiskt!

Så enkelt det kan vara när man vet...

//Jens

1 Ej tillåtet!

Ladda upp dom i en kanal på Youtube så behöver du bara skicka en länk.
    Sedan har du Vimeo som har bättre upplösning.

Kul att det funkade.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Hej igen.

Fortsätter att fråga i den här tråden och hoppas att det finns någon expert.

Nu har jag alla filmer klara och ska visa dem.

Först valde jag Windows Media Player. Funkar men jag är inte byxa att ställa media playern så att filmerna startar i helskärmsläge. Någon som vet om jag kan göra denna inställning så att alla filmfiler som jag klickar på startar i helskärmsläge?

Nu laddade jag hem VLC Media Player istället. Där hittade jag funktionen så att filmer startar i helskärmsläge. I VLC-spelaren finns massor av inställningar men tyvärr fixar jag inte att ändra bakgrunden runt filmen (kantfärg). Den är svart och jag vill ha vitt runt filmen. Denna funktion finns i Windows Media Player. Någon som vet?

Tacksam om någon har lösningen på någon av de två mediaspelare jag nämnt och bägge spelarna är av senaste version.

/Jens
    Senast redigerat av Jens Jernmark den 2019-02-19 klockan 10:02. Anledning: Stavfel

Husbilskompis Kaj Timréns avatar
    Stad/Ort
    Västerljung

0 Ej tillåtet!

En fråga på mp4 fil .. finns denna funktion även i LibreOffice v6.1 ?
    Sökt men inte hittat.

//kaj

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar