Bild 3 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fukttest.

0 Ej tillåtet!

Fukttest.

Hej. Ny här på forumet så jag vet inte om jag postar min fundering på rätt ställe.

Letar efter första husbilen och var och tittade på en som säljs privat genom blocket. Det är ju en äldre husbil eftersom det är en ”prova på” husbil, vi tänkte testa att byta ut båtlivet mot husbilslivet.

Jaja till min fråga. Om säljaren visar ett fukttest som är gjort i augusti 2018 (alltså inte ens ett halvår gammalt) ska det verkligen kunna vara så då att det nu rinner in vatten på två ställen, en taklucka och ett fönster i alkoven. Läckan vid takluckan var så pass stor så dynan i sittgruppen under var riktigt blöt, och även träskivan under dynan.
    Tittade precis på blocket och såg att den annonsen var borta, hoppas han tog bort annonsen och inte hann sälja till någon annan. Jag är ganska övertygad om att jag inte upptäckt felen om det inte varit plusgrader ute just den dagen så att snön på taket smälte, då hade jag köpt den. (Detta var nu en vecka sedan)

så nu till min fråga, kan man lita på fukttest? (Det var gjort på ett ganska stort besiktningsorgan som även gör gasoltäthetstest och bilprovningar)

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Sv: Fukttest.

Vatten genom takluckan händer lätt om det varit snö och blåst, samt växlande väder. Antingen kan det driva in snö och lägga sig ovanpå gardinen i luckan, om den varit stängd, eller så kan det bli en "brunn" uppe på taket där smältvattennivån kommer över luckans krage.

Att ett fönster läcker ser jag ingen rimlig anledning till.

Är det första vintern som husbilen förvaras utomhus, kanske? Att den är torr kan bero på att den normalt förvaras under tak...

0 Ej tillåtet!

Det låter rimligt det du säger om takluckan. Och det låter ju även väldigt rimligt att den kanske förvarats inomhus tidigare och då blir det så klart inte så mycket fuktproblem.

Min första tanke var ju såklart att man inte kunde lita på ett fukttest, ganska vanligt hos mig tyvärr att man tror det värsta
    (dålig egenskap)

Husbilskompis Lars Erik Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Sölvesborg

0 Ej tillåtet!

Fuktskador är, har varit och kommer förmodligen att vara ett problem även i framtiden. Läs gärna tråden "Fuktskador trots godkänt fukttest". Jag har fått uppfattningen - rätt eller fel - att fukttest är en färskvara = bra idag säger ingenting om fukt i morgon.

Jag har också läst någonstans att fukttätningen är färskvara i så motto att efter tio år bör man täta om. Tätningsmassan mister nämligen sin elasticitet och blir hårdare med läckage som följd.
    Med det jag vet i dag skulle jag inte bara acceptera ett fukttest utan också begära en omtätning av en bil mer än tio år gammal.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Har nog tyvärr svårt att se att någon säljare skulle gå med på att täta om bilen innan affär, i synnerhet om köparen begär att det skall ingå i priset.

Jag frågade en husbilsfirma i Bålsta i somras om hur de resonerade kring spruckna tätningar och andra defekter på en 2007:as Bürstner utannonserad för ca 320 tusen, och de sade att de inte åtgärdade sådant. Bilen såldes samma vecka till någon lycklig ny ägare. Det var inte nödvändigtvis så att det var läckage, men tätningarna var definitivt torra och hade små men tydliga sprickor.

Nu är det ju inte bara genom tätningarna det kommer vatten, jag har förstått att det är ofta genom olika skador och modifikationer som reparerats mer eller mindre bra som inträngning sker. Som t.ex. den där tätningslisten som genomborrades för att ett larm skulle monteras. (nämndes här på forumet några veckor sedan)
    Senast redigerat av Tor Fransson den 2019-01-14 klockan 21:41.

Husbilskompis Lars Erik Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Sölvesborg

0 Ej tillåtet!

Nä, du har säkert rätt. Tror inte heller att någon säljare skulle gå med på att täta om bilen. Det är tyvärr husbilsköparnas dilemma. Tycker dock att vi husbilsfolk är lite flata. Om vi alla krävde omtätning av alla husbilar tio år eller äldre blev ju husbilsförsäljarna tvungna att förhålla sig till det. OK, dyrare, men en mer "vattentät" (förlåt ordvitsen) försäkring mot fuktskador.

Nya husbilar i dag har en fuktskadegaranti på, tja 5 - 12 år. Husbilar som kostar upp till ett par miljoner. Tänk om vi konsumenter vore lika släpphänta i våra krav vid husbyggen!

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Göteborg

2 Ej tillåtet!

Vi köpte en husbil för övrigt vår första hösten 2017, det visade sig när jag fick kontakt med den förra ägaren efter köpet att bilen var utdömd, ingen serös säljare ville ta i den, vi köpte den av en säljare i Stockholm som visade sig vara mindre seriös(wilhelmsons bil) men fick efter hot om tingsrätten köpet hävt,
    efter 2 dgr var samma husbil till salu igen nu gemom en annan firma, ägd av Millon i Stockholm som utfärdat ett falskt fuktintyg på att bilen var fuktfri, en köpare i Strömstad köpte bilen och står nu som ägare till en bil som behöver repareras för 250000kr (dom gav 350000kr för bilen)
    förra ägaren sålde bilen som rep objekt till firman jag köpte av, han fick 100000kr för den, jag betalade 300000kr för denna bil men fick som sagt pengarna tillbaks, lärdom ta alltid med kunnig person med egen fuktmätare eller anlita oberoende firma för fuktkontroll före köp, väl använda pengar

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar