Bild 1 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vad ska vi tänka på vid första köpet?

0 Ej tillåtet!

Fråga Vad ska vi tänka på vid första köpet?

Hejsan!

Efter drygt 40 år på havet är det dags att kliva iland och packa in barn och familj i en husbil. Alla är lyriska och barnen vill köpa varje objekt vi kikat på - som det ska vara . Vi är fem (tre barn i skolåldern).

Vi har hittat två intressanta till dags dato:

1. Hobby A 670 som rullat >7000 mil (2005) Bra skick invändigt (ingen fukt) men kändes trång för mig som förare och jag fick inget bra svar från säljaren om kamremsbyte och annat periodiskt underhåll. Dock lämnas 12 månaders garanti (hur effektiv är garantin - då bilen kanske inte rullar 12 mån?)
    2. Knaus Sun Traveller, <6500 mil (2007). Fint skick, några småfel, ingen fukt. Satt bra i förarstolen.

Som lagom händig kollar jag ju oljan, spindelleder, oljedropp, servicebok och alla funktioner. Vad mer ska vi tänka på? Vi kommer inte att köra på vintern men förmodligen ner i Europa om något år eller två.

Körkorten är tagna före 1996 och ingen har fått nytt.

Tacksam för kunniga svar!

Anders med familj

9 Ej tillåtet!

Sv: Vad ska vi tänka på vid första köpet?

Det absolut viktigaste inför köpet är lastvikten.
    Ett felköp med en bil med för låg lastvikt kan förstöra hela upplevelsen av ert inträdde i den fantastiska husbilsvärlden.

Teoretiskt.
    På typintyget har du tjänstevikt och lastvikt. Dom tillsammans utgör totalvikt. Om tjänstevikten är 3000 kg, lastvikten 500 kg får du en totalvikt på 3500 kg.

Praktiskt
    Glöm typintygets uppgifter förutom totalvikt. Det är det enda som är intressant så länge du inte överlastar.
    En bil typas in på papper från tillverkaren, den vägs alltså aldrig fysiskt.
    Enligt EU-normen skall typexemplaret ha 100% färskvatten, 0% spillvatten, 90% bränsle, 100% övriga vätskor samt en full gasolflaska av största möjliga storlek.
    Dessutom lägger man till 70 kg för förare. Detta kontrolleras inte utan tillverkaren ansvarar för att dessa uppgifter är riktiga.

Du har alltså ingen aning om vad din begagnade bil väger i verkligheten, och det är den som räknas. Allt som plockats på bilen i efterhand (Markis, TV osv) påverkar lastvikten.
    Åk och väg bilen innan du köper!!!! Gör det på en krönt våg. Trafikverket har vågar runt om på olika rastplatser men det säkraste är nog någon större skrotfirma eller en återvinningscentral med våg.
    Det här är extra viktigt i ditt fall. Ni är ju 5 personer som skall färdas i bilen. Har du t.ex. 500 kg i lastvikt har du säkert förbrukat minst hälften av det genom att bara släppa in familjen i bilen.

Om du blir vägd i en flygande besiktning.
    Det enda trafikinspektören bryr sig om är tre fakta. Totalvikt på pappret, lastvikt på pappret samt vad du faktiskt väger på plats utan att någon lämnar fordonet.
    Står det 3500 kg, lastvikt 500 kg och du fysiskt väger 3751 kg vilket inte är svårt att uppnå med fem personer med prylar och packning i bilen.
    Då har du 251 kg i övervikt.
    I Sverige till skillnad från många andra länder räknas idag övervikt i procent på lastvikten. Det är en ändring som ligger i Riksdagen men ingen vet när den klubbas.
    En övervikt under 50% innebär böter men har du en övervikt på mer än 50% går ärendet till åklagare och det vanligaste är att du blir av med körkortet under en period.

Måla fan på väggen?
    Ja, kanske i viss mån. Antalet bilar som blir vägda kan nog räknas i promilles promille i vårt land, det är vanligare nere i Europa.
    Men att åka omkring och veta att man kör olagligt är bara det en källa till lite oro, för att inte tala om när man rullar förbi en kontroll där dom testar långtradare.
    Har dom lite att göra och har tråkigt kan du mycket väl bli invinkad nästa gång.

Bli inte avskräckt av det här. Det finns många bilar därute som klarar vikterna för era behov, det gäller bara att leta upp dom.
    Att väga är att veta, Lycka till med köpet.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Forumvärd/Barn i Husbil Laila Olssons avatar
    Stad/Ort
    Landvetter

1 Ej tillåtet!

Hej Anders!
    välkomna i land!
    Kul med ännu en familj som kommer att åka husbil.
    jag håller med Gomer till 100% lastvikt är viktigt, särskilt för oss med barn i husbilen.
    Då ni har rätt ålder på körkorten så tycker jag att ni ska satsa på en större husbil, vi kör en Frankia (iveco)med totalvikt på 6,7ton, lastvikt på över 1000kg, 9 meter lång så vi har gott om plats, då vi bara är fyra i familjen. Innan hade vi också en Frankia (Fiat) men där hade vi bara 500kg lastvikt räckte inte ens för att packa för en helg utan cyklar och annat.
    Har du tillgång till Facebook så sök efter gruppen Barn i husbil, det är en grupp för oss som åker husbil med barn, där kan du söka på detta och hitta många trådar. Lycka till!

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Förutom lastvikten som blir svår att hålla med 5 personer ombord så skulle jag fundera över konsekvenserna att köpa en husbil med totalvikt över 3500kg. Denna vikt är "magisk". Så länge husbilen är under denna vikt är man personbil som alla andra. Ute i Europa får man tänka till för varje land man ska köra i om husbilen är tyngre än 3,5 ton. Hastighetsgränserna skiljer sig markant, betalning för färd på motorväg och broavgifter kan skilja mycket beroende på vikt över eller under 3,5 ton.

Ett exempel är Tyskland där en husbil över 3,5 ton betraktas som buss på Autobahn och får köra i 100km/h men blir en lastbil när det blir omkörningsförbud. På vanliga Bundesstraße (landsvägar) där hastigheten är 100 km/h får man bara köra 80 km/h.

I Danmark är du lastbil om du inte skaffar tempo 100-märke. (80 km/h på motorvägar och 70 km/h på landsvägar).

I Österrike måste man ha en GO-box för att köra på deras motorvägar och motorleder. Under 3,5 ton så köper man ett märke (vignette) som ska klistras synligt på vindrutan.

Bara några exempel att reflektera över om man ska ut i Europa.

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

1 Ej tillåtet!

Det är nog ganska bra modellval du kommit till, Hobby 670 2005 som jag kollade på på blocket har 650 kg lastvikt, storleksmässigt är det nog minimum för en familj med tre barn, samtidigt blir allt bökigare med en längre bil - 7 meter går till nöds fortarande att klämma in i en parkeringsficka om man vill stanna till i en stad.
    Vidare tror jag det är lite så att man måste själv komma fram till vad som är viktigt, och hur man vill använda husbilen. Det är jäkligt jobbigt att sälja bilen och köpa en annan, men så här i efterhand är jag nöjd att jag köpte en billigare, äldre husbil först, så att jag kunde testa ordentligt och komma fram till vad som är viktigt och funkar för vår familj (två barn i skolålder). Nu har vi en Dethleffs 6,4m med alkov och våningssängar, och det funkar perfekt för oss trots att toan är pytteliten och garderoben likaså. Vi prioriterar att kunna lasta skidutrustning och att parkera på vanilga bilparkeringar, medan andra kanske vill ha cyklar och stå på camping/ställplats eller ute i bushen där längden spelar mindre roll.

1 Ej tillåtet!

Tusen tack för dessa synpunkter! En sån kunskapsbank ni sitter på!!

Det avgör för tillfället, vi övergår till större husbilar i jakten på första åket.

Provkörde Hobbyn ikväll och fann att det trots allt inte var så trångt när förarstolen ställts in ordentligt. Har ju inte tänkt åka runt i sommar iförd kängor och tjock jacka, bara det ökar smidigheten. Övriga fyra passagerare satt bra på sina platser. Det finns en dinett i denna bil så alla fem får plats att äta samtidigt - jämfört med Knaus Sky TR där föraren (jag) får äta vid annat tillfälle.

Våra barn går för närvarande i klass 3, 4 och 5, så de är inga jättar än (deras sammanlagda vikt är ca 100 kg). När de blivit större får vi nog ändå uppgradera.
    Totalt bör vi ha egen kroppsmassa på 200 kg (med 70kg förare avdraget).

Intressant att andra länder ser annorlunda på totalvikten - hur skaffar vi tempo 100-märket? 80 km/h är rätt okej ändå, man ska inte ha för bråttom när man är på semester och kör landsväg.

Så om jag förstår saken rätt anses inte 650 kg som särskilt mycket för last av fru, barn och diverse nödvändiga föremål? Brukar ni köra runt med full vattentank?

Jag följer detta med intresse!

/Anders

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Anders L Möller Visa inlägg

Intressant att andra länder ser annorlunda på totalvikten - hur skaffar vi tempo 100-märket? 80 km/h är rätt okej ändå, man ska inte ha för bråttom när man är på semester och kör landsväg.

Så om jag förstår saken rätt anses inte 650 kg som särskilt mycket för last av fru, barn och diverse nödvändiga föremål? Brukar ni köra runt med full vattentank?

Jag följer detta med intresse!

/Anders
    Hej igen.

I denna tråd kan du läsa om Tempo 100 som bara gäller i Danmark. https://www.husbilskompisar.se/porta...l=1#post109408 När det gäller Danmark så är idag motorvägsfarten 130 km/h men vi är alla olika. 80 km/h på dessa fina dubbelfiliga vägar är i mitt tycke mycket påfrestande. Det är över 30 mil att rulla på motorvägen genom Danmark från Köpenhamn ner till Tyska gränsen.

När det gäller lastvikten så tänk på att ev. cyklar väger en hel del. Markisen är inte heller inräknad i bilens vikt. En extra gasoltub som många har ska också plussas på när man räknar kg. En verktygslåda brukar också bli tung. Fem stolar och ett stort bord väger också. Porslin och mat väger ofta mer än man kan tro. Av små detaljer som ska med "så blir en bäck ofta en stor å".

Jag kör alltid iväg med full vattentank. Man vet aldrig var man stannar... men jag vet dem som på grund av lastvikten tankar när de kommer fram. Att inte kunna köra med fulla tankar kan vara lite begränsande.

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Fjellhamar

1 Ej tillåtet!

Vi avtalte kjøp ETTER AT SELGER HADDE VEID BILEN. Ca 480 kg fri vekt med to voksne var ikke en kilo for mye, så nå har vi byttet og har litt mere. Prøv å sett opp et regnestykke på det du MÅ ha med, så kan du legge til 50 %. At barn veier lite, er en ting, men tenk på alle de kiloene de MÅ ha med seg.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

I Sverige kan du toppa upp vattentanken på vilken bemannad mack som helst (kran i luftskåpet, koppla på medhavd slang) när barnen börjar lukta konstigt och det är tid för dusch. Till matlagning, disk och toabesök räcker en halvfylld tank långt. Jag släpar inte gärna de extra 50kg som en fylld tank innebär. Gråvatten tömmer jag så ofta som tillfälle ges. Diesel väger också en del, där kan man utan vidare spara kilon. Ska man bara åka några mil en dag är det ingen vits att släpa omkring 75l diesel som väger 60kg. Där det är långt mellan mackarna kan det ju iofs vara bra med lite mer reserv. Det kan bli mer kondensvatten i tanken om den är tom, men det är ju inget problem sommartid.
    Porslin är ju trevligt att äta på, men melamin är mycket lättare. Utemöbler i hårdträ kan man ju också undvika att ta med sig... När vi köpte vår nuvarande husbil upptäckte vi att förra ägarna haft med sig en skivstång med vikter i bagageutrymmet. Kanske man också kan prioritera bort?

Forumvärd/Barn i Husbil Laila Olssons avatar
    Stad/Ort
    Landvetter

1 Ej tillåtet!

Jag förstår era tankar med att man inte ska ha massa extra, men det är semester och vi har provat på att ha en husbil med begränsad lastvikt och det är inget som jag rekommenderar. Oro för att man är för tungtlastd, vi måste fylla, tömma toatankar mm.
    nej det gick bort för oss vi hittade en bil med rejält med lastvikt istället.
    jag har fler vänner i husbilsvärlden med barn som valt att byta bil just för lastvikt,
    det går ju alltid att byta om det inte känns rätt.

ännu en gång lycka till att finna rätt husbil.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

En annan aspekt vid husbilsköp är vem man köper husbilen av. Är det en välrenommerad firma så ska ägarbyte fungera klanderfritt. Eventuell restskuld ska säljaren hantera men kolla att det inte finns någon restskuld på fordonet eller att det verkligen blir löst.

Vid privatköp ska man som köpare se till att Transportstyrelsen får anmälan skriftligen genom att den gula delen av registreringsbeviset fylls i och skickas in.

Kontrollera personen eller firman så gott som det är möjligt. Det finns rötägg även om de är sällsynta.

Köper du av en firma så kom ihåg att försäljaren bara fixar köpet. Sedan är det verkstaden som ska fixa allt. Guld och gröna skogar vid försäljningen, men sedan är det "upp till bevis". Alla husbilar behöver emellanåt professionell hjälp.

Det är inte alltid lätt att få snabb hjälp av en verkstad även om jag personligen tycker det blivit bättre. Därför underlättar det om företaget man köper av ligger på rimligt avstånd från hemmet.

Bara några tankar...

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Sedan ett par år tillbaka byter man ägare med trafikverkets app. Både gamle och nye ägaren signerar med mobilt bankid. Om du köper privat, se till att kontrollera att skatten verkligen betalats och betalas, om det är så att föregående ägaren får inbetalningskortet. Jag fick reda på att förre ägaren struntat i att betala skatten när jag av en händelse loggade in på trafikverket och kollade. Hade vid det laget fått användningsförbud. Inbetalningskortet kom till förre ägaren eftersom de stod som ägare vid ingången av skattemånaden, och de bara lät den ligga. De orkade inte ens skicka ett sms till mig att fakturan kommit.

Det här gäller ju för alla bilar så klart, inte bara husbilar, men kanske extra viktigt för att dels skatten är hög och uppdelad på tre årsbetalningar, och dels för att många ställer av och på husbilen ofta. Husbilar på företag är alltid avställda när man köper dem, så inbetalningskortet för skatten bör komma rätt.

När jag tittade på begagnade husbilar i somras hade jag en lång lista på saker att kontrollera, men jag har tyvärr kastat listan. Här är dock några saker jag minns:
    - Vatten - kontrollera att alla kranar fungerar och inte har synligt läckage. Även toalettspolningen, duschen och avtappningen till gråvatten
    - Värme - kontrollera att värmepannan startar och går i minst en halvtimme, och blåser varmt alternativt att elementen/golvet blir varma.
    - Kyla - Kontrollera att A/C blåser kallt med en termometer, både i förarhytt och i förekommande fall i bodel
    - Fönstren - kontrollera att alla går att öppna och spärra upp, att alla mörkläggningsgardiner och myggnät är hela
    - Takluckorna - gå upp på taket och kolla att skicket
    - Lyktor - kontrollera speciellt baklyktor, positionslyktor och övre bromsljuset, detta skall kollas på besiktning men an vara glappa, spruckna och fulla med vatten
    - Gasolen - Kolla att kylskåp och spis verkligen startar på gasol, och kolla datumet på gasolslangar, kan kräva att man kryper in i skåp och plockar ut lådor.
    - Undertill - kolla att golvet på bodelen samt tankar och upphängning av dessa.
    - Lås och nycklar - kontrollera att alla lås fungerar och att det finns rätt antal startnycklar, oftast två.
    - Markisen (om sådan finns) - veva ut den helt och kolla att den inte är möglig, trasig eller saknar stödbenen.

Företag som säljer husbilar har oftast ett besiktningsprotokoll, be att få se detta för den bilen du tittar på. De kan ha hittat saker som du missar, och fråga för varje fel/brist om de avser åtgärda det vid eventuell affär.

Husbilskompis Lars Jacobssons avatar
    Stad/Ort
    Landskrona

0 Ej tillåtet!

En bra lista. Själv är vi inne på (tror jag) vår sjätte eller kanske till och med vår sjunde husbil och en sak står helt klar...Man lär sig aldrig! Alltid är det något eller några saker som man tar för att vara så självklara att man helt glömmer kolla dessa.
    Saker man upptäcker försent och som man får leva med eller fixa till på egen bekostnad.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar