Bild 11 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Fuktskada trots godkänt fukttest

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Falköping

0 Ej tillåtet!

Fuktskada trots godkänt fukttest

Fukttestade husbilen innan jag köpte och den blev godkänd men har ändå hittat fuktskada i regeln i bak. Är det vanligt med fuktskador på dessa husbilar och hur gör man bäst för att fixa det? Behöver alla tips jag kan få. Det är en Fiat Ducato Dart -06 med McLouis bodel.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

1 Ej tillåtet!

Sv: Fuktskada trots godkänt fukttest

Hur länge sedan var det du köpte bilen?
    Upplever du att skadan är "torr"?
    Det kan ju vara en gammal fuktskada som inte åtgärdats men som torkat och därför inte upptäckts vid mätningen.
    Det första du skall göra är att kontakta säljaren och be om kommentar.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Falköping

0 Ej tillåtet!

Jag köpte den i oktober och ställde in den i garaget direkt och började kika på den nu när man var extra ledig. Känns som den både är fuktig och torkat. Ska ringa säljaren i dag och höra vad han har att säga.

0 Ej tillåtet!

Har du köpt den privat eller av företag?
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Falköping

0 Ej tillåtet!

Har köpt den privat

0 Ej tillåtet!

Då måste du kontakta säljaren omgående och informera om vad som hänt.
    Begär återköp eller prisreduktion.
    Vid köp mellan privatpersoner gäller inte konsumentköplagen så i värsta fall får du gå till rätten.
    Hoppas det ordnar sig, lycka till!

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Falköping

0 Ej tillåtet!

Det tänkte jag inte på att göra, ska ringa honom igen och begära återköp eller prisreduktion. Det där med att gå till rätten vet jag inte om jag fixar. Tack för tipset.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Jönköping

4 Ej tillåtet!

Är som Gomer säger konsumentköplagen gäller inte . Men du har köplagen, som du kan läsa här

https://www.hallakonsument.se/klaga-...ager/koplagen/

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

2 Ej tillåtet!

En fundering: Vem gjorde fuktesten som visade att allt var ok och vilket ansvar har den parten? Utgår från att det i så fall inte var en test man gjort själv. Vid besiktning av hus och båtar till exempel har de som gjort besiktningen ett visst ansvar om dom sagt att all är ok men det sedan visar sig att brister finns.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Falköping

1 Ej tillåtet!

En husvagns/husbils firma som tog 995kr för testet. Har mailat över bilder på testen och på fuktskadan men inte fått något svar. Är mer än en vecka sedan jag gjorde det så jag får prova att ringa dom istället. Jag antar att de inte tar något ansvar alls.

3 Ej tillåtet!

Till skillnad från själva bilköpet är ju beställningen du gjort på fukttest en affär mellan privatperson och företag.
    I det läget gäller ju konsumentköplagen. Jag tycker du skall ta kontakt med kommunens konsumentvägledare för råd.
    Deras resultat har ju avsevärt påverkat ditt beslut om du skulle köpa eller inte köpa bilen.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Falköping

0 Ej tillåtet!

Nu har jag fått svar från Konsumentrådgivningen om fukttestet.
    Har du anlitat en firma för en tjänst ska denna tjänst utföras fackmässigt. Är tjänsten felaktig kan du reklamera tjänsten till säljaren. https://www.hallakonsument.se/klaga-...-eller-tjanst/
    Det är du som ska visa på att tjänsten är felaktigt utförd. Du reklamerar tjänsten till säljaren. Om säljaren inte godtar reklamationen kan man låta en besiktningsman lämna ett utlåtande eller låta en annan verkstad intyga det du påstår är fel.
    Har du fått kostnader på grund av att fuktfirman har gjort fel så får du kräva skadestånd från dem. "Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av fel.." Konsumenttjänstlagen 31 §.
    Kommer du inte överens med Näringsidkaren så kan du pröva ditt ärende Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se

2 Ej tillåtet!

Nästa rimliga steg borde väl då vara att låta en tredje, fristående part göra en bedömning.
    Blir det resultatet att firman som gjort den första fukttesten borde ha uppmärksammat skadan bör du formulera och tillsända dom de krav du har.
    Mao spalta upp vilka kostnader du åsamkats av deras felaktiga bedömning.
    I det här läget borde väl det vara de kostnader du kommer att få för att åtgärda skadan.
    Du bör alltså i din framställan till företaget bifoga en offert på det arbetet.

Ställer dom sig helt kallsinniga till det du lägger fram får du göra en anmälan till ARN.

Du skriver i ditt tidigare inlägg att du ämnar ringa företaget.
    Det är något som jag i allra högsta grad avråder ifrån om du inte spelar in samtalet.
    Ett telefonsamtal har lite värde i en eventuell anmälan till ARN
    Mitt råd är att du håller er dialog till det skrivna ordet via brev eller mail.
    Får du inget svar på dina mail bör du tillskriva dom per brev med mottagningsbevis.
    Senast redigerat av Gomer Swahn den 2019-01-18 klockan 10:25.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar