Bild 7 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Trumatic C funkar ej på högdrift, slår ifrån och blinkar rött

0 Ej tillåtet!

Trumatic C funkar ej på högdrift, slår ifrån och blinkar rött

Hej! Köpte nyligen min första husbil, en Fiat Ducato Pilote 270 Galaxy, dock visa det sig vara ett par problem med den.

Men nu undrar jag specifikt om värmesystemet den har, Trumatic C 3402/6002.
    Den funkar bra på låg drift när man har vredet på ca 2-3. Men så fort man vrider upp emot 7-max så varvar den upp och låter men sedan slår ifrån och blinkar rött.
    Sedan startar den om och lyser grönt ett tag och går på låg drift tills den försöker igen på nytt med högre effekt men återigen slår ifrån. Låter även ibland som att någon skulle stänga en bildörr, jätte konstigt ljud (alltså när man har högre än 2-3 på termo inställningen).

Vad kan det vara för fel? Och brukar husbilsfirmor ta mycket betalt för att felsöka sådant?
    Tack för hjälp!

0 Ej tillåtet!

Sv: Trumatic C funkar ej på högdrift, slår ifrån och blinkar rött

Kan det va för svagt bodelsbatteri? Eller tar den också från bilbatteriet? (Eftersom den laddar bodelsbatteriet medans man kör tänkte jag

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

2 Ej tillåtet!

För att utesluta låg spänning, ha bilmotorn igång så att bodelsbatteriet laddar, och se om den beter sig lika.
    Nu när det är kallt kan man också råka ut för att gasolen tappar trycket, fick det fenomenet för ett par dagar sedan när det var cirka kilot gas kvar och ett par plusgrader ute. Med en gasflaska med tillräckligt med gas för att nå upp på den perforerade delen av plasthöljet, alternativt om man har en P11 alltså metallflaska så kan man utesluta det problemet.

Om jag får gissa fritt utifrån mina erfarenheter från förra bilen som hade en C3402 så gissar jag på för dålig spänning i bodelsbatteriet. När det är 10,5 volt vid brännaren så slår den ifrån och blinkar med röda lampan, och när den slagit ifrån stiger spänningen tillfälligt upp så att den försöker igen, och så upprepas det några gånger. Observera att om batteriet gått under 10,5V en längre tid så är det troligen dags för ett nytt batteri.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Linköping

1 Ej tillåtet!

Ljudet av igenslagen bildörr, kan möjligen bero på strypt tilluft till lågan. Lät så när jag ställde något för insuget en gång. Har aldrig låter så någon mer gång.

0 Ej tillåtet!

Hej igen och trevlig vinter på er!
    Tack för svaren men ingen var till hjälp.. Köpte nytt kraftfullt batteri men fortfarande samma problem! Däremot så funkar den som den ska om motorn är igång! Så det är ändå nånting med elen... Någon som har en susning? Tacksamt

0 Ej tillåtet!

Uppdatering: nu helt plötsligt när jag vred upp till 5an på reglaget så går den på medelvärme iaf fast blinkar rött medans! :/ blir inte klok på detta. Kanske för att bilen nu är lite varmare efter en natt med truman på så går den kanske stabilare, för annars har den alltid börjat varva upp till max, antagligen för att få upp värmen snabbt.. Men då slår ifrån sådär hela tiden, väldigt störande.

Så frågan är varför den blinkar rött och varför den endast går att ha på max med motorn påslagen trots nytt batteri
    Senast redigerat av Jonathan Fjellving den 2019-01-26 klockan 09:38.

0 Ej tillåtet!

Prata med verkstad och de tror det kan va fläkten som kärvar, så blir nog o kolla det eller boka tid hos tekniker
    Senast redigerat av Jonathan Fjellving den 2019-01-26 klockan 11:08.

0 Ej tillåtet!

Vi hade en Hymer förut där vi hade liknande problem som du. Felet (designfelet) var att pannan satt längst bak så luftrören framåt blev för långa och pannan överhettades när man drog på. Fläkten i pannan hade för mycket rörmotstånd och orkade inte blåsa igenom pannan så den kyldes. En kall dag då vi körde el och gas så sprack pannan. Efter 3 byten av panna så bytte vi bil. Panna längst bak och luftvärme går inte. Var sitter din panna?

0 Ej tillåtet!

låter som att det sitter ett fritidsbatteri i bilen till bo delen byt till ett gel batteri ex es 900 så kommer det inte hända igen

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Nyköping

0 Ej tillåtet!

Hej. Har en Truma C 6002 EH som för någon vecka sedan stannade, säkringen hade gått i bilen. När vi skulle starta här om dagen så försökte den starta i ca 10 sek, värmaren stannade och sen tändes den röda lampan. Provade 3 ggr och det blev samma sak. Nu lyser inte något på värmarens manöverpanel. Har lyse för övrigt i husbilen. Kan det vara någon säkring i värmaren?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar