Bild 4 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Autopassferje i Norge

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Autopassferje i Norge

Hej.

Finns det någon begåvad person som kan förklara det nya betalsystemet på norska färjor. Jag erkänner utan förbehåll att jag inte får ihop det.

Följande fråga ställde jag till Autopassferje i Norge.

Hej.

Jag har ett EasyGo+ BroBizz från BroBizz A/S i Danmark. Detta Bizz har jag använt i Norge vid vägbommar och min fråga är om jag kan använda det även på färjorna?
    Om svaret är ja så undrar jag också om jag kan Förskottsbetala och som privatpersoner få 50 procent rabatt?

Jag fick följande svar:

Hei,

Du kan opprette egen privat avtale med brikke fra BroBizz hos Autopassferje. Du vil da få 50 % rabatt på de ferjene som er med i denne ordningen og benytter brikke som betalingsmåte. Se på liste på nettsiden over hvilke samband som benytter autopassferje kortet som betalingsmåte, dersom du benytter disse, må du da ha dette kortet i stedet for brikken for å få rabatt hos de.

Så här säger reklamen: Med EasyyGo behöver du endast en BroBizz eller ett AutoPASS i ditt fordon – du kan använda den till att betala med på alla de betalställen som är med i EasyGo-samarbetet.

Är det någon som kan förklara hur det rent praktiskt fungerar? Ska jag växla mellan Bizz och kort beroende på om jag kör ombord på en färja eller passerar en betalväg och vem kommer att debitera mig för mina båtresor i Norge?

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Fjellhamar

1 Ej tillåtet!

Sv: Autopassferje i Norge

Slik jeg forstår det, er det det samme som jeg i sommer, betalte 3400 kr for et plastkort og fikk 50 % rabatt på visse strekninger med Fjord1 og et selskap til. Det nye gjelder også på enkelte strekninger og enkelte fylker.
    Nå blir det samme opplegget med Autopass. Da kjøper jeg et kort for 3400 kr som forhåndsbetaling og reiser for 1/2 pris. Uten kort men med brikke,får du 10 % men om jeg husker rett slipper du å betale for antall folk i bilen.
    Dette er like klart/uklart som broene, Østerrike og for hvem og hvor virker de forskjellige brikkene. Skulle vi leve veldig lenge kan det kanskje hende at ALT kan betales med en plastdings du har i vinduet. Vi kan jo ønske oss det til neste jul

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Tack Tore.

Innebär det att jag har mitt bizz i rutan eller ska jag visa plastkortet varje gång jag ska med en färja?

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Fjellhamar

1 Ej tillåtet!

Slik jeg forstår det, er pengene på kortet, det var det før. Bizzen kan være "passet" dit og dobbelsjekker at du er med båten?????
    Det er merkelig at ikke noen ser fortjenesten om alle i Europa gjorde betalingen på samme måte.
    Det kommer vel klare retningslinjer og forklaringer hvor og hvem ferge som er med,over nyttår.
    At det kommer er sikker, de gamle kortene skal fases ut over en gitt tid.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Hej igen.

Jag mailade frågan om man använder Bizz eller kort till på färjelinjerna och fick nu följande svar:

På noen ferjer vil du betale med Brobizz brikken.

På andre ferjer vil det være AutoPASS-ferjekort som er betalingsmiddel.

Systemet kommer att bli enhetligt och så här skriver de på hemsidan som jag precis hittade: Det arbeides nå med å innføre AutoPASS på alle riksferjesamband i Norge.

https://www.autopass.no/Betaling/ferjer
    Senast redigerat av Jens Jernmark den 2018-12-23 klockan 00:47.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

2 Ej tillåtet!

Så här står det också på deras hemsida:
    Utenlandskregistrerte biler med AutoPASS-brikke
    Eiere av utenlandskregistrerte biler i kjøretøygruppe M1, med AutoPASS-brikke og gyldig avtale, må kontakte bompengeselskapet sitt for å sikre at de blir belastet i takstgruppe 1.

Jag har tidigare fått mail från BroBizz AS att jag har rätt tariff i Norge men kör man med Bizz från Öresundsbron utan att lämnat reg.numret kan det kanske bli feldebitering. Kan kanske vara värt att kolla upp om man använder sitt Bizz i Norge.

Det är inte alltid enkelt att vara turist i andra länder.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar