Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Om startnycklar, verkstad och Fiats kvalité

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Arg Om startnycklar, verkstad och Fiats kvalité

Ända sedan jag köpte vår senaste Dethleff, en 2009 har jag haft lite ångest över att vi bara har en startnyckel. Den andra har någon tidigare ägare slarvat bort och struntat i att ersätta. Utan reservnyckel kan det bli ganska jobbigt, det tror jag alla begriper. Utom de tidigare ägarna av vår bil förstås.

Till andra bilmärken kan man gå in hos en auktoriserad handlare, visa sin legitimation och få en nyckel levererad efter cirka tre dagar. Så icke Fiat! Förförra veckan tog jag mig äntligen i kragen och ringde fiathandlaren på orten. En veckas leveranstid och 2200 riksdaler. För en vanlig plåtnyckel med ett immobilizerchip i. Inte en fjärrkontroll med knappar och grejer. För en nyckel! En sån här:

Och sedan krävs det en inkodningsprocedur också, för 1000kr till. Totalt 3200kr. Om man redan har *en* nyckel alltså. Om man har tappat bort båda nycklarna och dessutom låst bilen med fjärrkontrollen, då tillkommer en ny "Body Control Module" också för ett okänt antal tusenlappar.

Så, jag tar ledigt från jobbet idag för att åka in med bilen, och sätter mig och dricker kaffe i "doktorns" väntrum. Det går en timme, och sedan en timme till. Sedan kommer en mekaniker ut och frågar var jag har det kodkort som hör till bilen, koden från det behöver matas in i datorn, annars kostar det ytterligare 700kr att koda in nyckeln 3900kr alltså. Oj! säger jag, det ligger nog hemma med resten av dokumentionen som hör till bilen, jag kan åka och hämta det på fem minuter. Mekanikern stönar. "...och jag som just lyckats koppla upp mig mot bilens dator..." men ingen lånebil finns, så han får vackert plugga ur kontakterna, och jag åker hem och hämtar.

När jag kommer tillbaka med kodkortet vidtar nytt knappande och kopplande i ytterligare en halvtimme, sedan är det klart. Skönt! Tänker jag, nu är det bekymret ur världen! Men när jag rullat en kilometer från verkstaden så upptäcker jag att kupéfläkten inte fungerar längre. Ringer tillbaka till verkstaden, de överlägger med mekanikern men kommer inte på vad det skulle kunna vara. Han har ju förvisso varit och rotat i säkringsdosorna, men det skall ju inte påverka fläkten. Får en ny tid för att felsöka, på måndag.

Efter att ha styrkt mig med middag börjar jag läsa på lite hur fläkteriet funkar, bl.a. här på forumet finns diverse trådar om detta. INTE en förtroendeingivande konstruktion kan man väl säga. Beväpnad med multimeter och laptop börjar jag plocka isär och mäta, mäter alla säkringar, inblandade relän, och river ut radion så att jag kommer åt kontakterna på fläktvredets baksida. Sitter i mörker med pannlampa och mäter och har mig men blir inte klok på't. Där finns spänning överallt där så skall finnas men inget händer.

Till slut ger jag upp, och i frustration rappar jag till hela klimatpanelen med knytnäven. "Vrrrr" se på f-n! Fläkten börjar funka perfekt.

FIAT
    Bifogade bilder Bifogade bilder

0 Ej tillåtet!

Sv: Om startnycklar, verkstad och Fiats kvalité

Ja, vad säger man ... ? Möjligen att Mercedes (inte husbil)är värre. // Max

Husbilsombudsman Lars Nässs avatar
    Stad/Ort
    Hallstahammar

4 Ej tillåtet!

Ett tips när det gäller nycklar till bilar är att ta kontakt med Andreas på www.carkey.se som är rabattpartner till Husbilskompisar. Han fixar det mesta till bra priser.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Bollebygd

0 Ej tillåtet!

Kolla med A6 lås o larm Jönköping har för att någon la ut bra pris på nyckel med fjärrkontroll.
    http://a6security.se

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar