Bild 6 Foto: Gomer Swahn
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 26 till 34 av 34

Ämne: Router till husbilen

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Sv: Router till husbilen

Hej igen.

Nu har jag mailat Tele2 och frågat om portarna.

Subject: Port 25 och 445

Hej.

Jag kopplade upp mig med hjälp av min trådlösa router med Tele2 och kör mitt virusprogram. Ser då att port 25 och port 445 är öppna i min router. När jag läser på Internet så stänger en del Internetleverantörer dessa portar.

Min fråga är om Tele2 har stängt port 25 och port 445 i era servrar?

Mvh
    Jens Jernmark

Bra svar nedan och jag kan bortse från detta så länge jag använder Tele2. Om alla Internetleverantörer stänger dessa portar har jag ingen aning om. Reser man ut i Europa bör man nog stänga dem i routern.

Hej!

Tack för ditt mejl.

Vad bra att du hör av dig till oss gällande detta!

När det kommer till olika portar i vårt nät så finns det vissa som är spärrade. Både port 25 och 445 portarna är spärrade i vårt nät och går inte att använda. Ibland kan den E-postleverantör som man använder ha en alternativport som man kan använda om det är så att de egentligen använder en spärrad port.

Ha en trevlig dag!

Med vänliga hälsningar
    Tele2

0 Ej tillåtet!

Du har inte nämnt åt vilket håll dessa öppna portar är. Utgående portar är ovanligt att något är stängt. Ingående brukar man sällan ha några alls öppna.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Hej Henrik.

Jag är ingen datahacker men vad jag förstår så är det utgående portar.

De två portarna är avstängda i min router i hemmet och Tele2 har ej dessa portar öppna. Rimligtvis bör jag då också stänga dem i min trådlösa router. Med mina kunskaper spekulerar jag inte i riskerna. Jag kan allt för lite om vad en hacker kan ställa till med.

På Internet haglar varningarna om att ha dessa två portar öppna. Det framgår tydligt att det är bäst att ställa in brandväggen så att man aldrig tillåter port 445 för utgående nätverkstrafik. Samma gäller säkert för port 25.

/Jens

5 Ej tillåtet!

Hej alla TV-tittande husbilister!

Tänkte dela med mig om en router jag köpt på Loh Electronics i Örebro. Det är ett paket med yttre takantenn, kablar och det hela. Teltonika RUT240 heter routern och är en smidig liten sak med massor av möjligheter och funkar med 9 till 24 volts likström. Man får med en bra konfiguration till routern, men det fordras en hel del datorvana och nätverkskunskap för att få ihop det hela. Loh har emellertid varit mycket tillmötesgående med support.

Jag lockades av Telenor som erbjuder ett suveränt paket med både fiber-tv och streaming via mobilen. Vi har familjeabonnemang på mobilerna och jag behövde ett extra simkort för 69 kr/mån. Kanske har någon redan sådant i sin padda? Vi har obegränsat abonnemang som i EU ger oss 100 GB data/mån att dela på. Men finessen är att all TV som man streamar via Telenors app i mobilen inte drar på datakvoten alls - inte ens vid roaming i EU. Man får paketet med största TV-abonnemanget för 149,-/mån i 6 månader, sen får man välja vad man behöver. Det finns mycket för den sportintresserade! Jag hade tur och fick hela 12 månader till rabattpriset i min butik som hade drive just då.

Hemma kan man kolla på otroligt många kanaler och filmer från stora distributörer, det mesta i HD. Och så långt jag hunnit kolla så gäller samma utbud i mobilen. Många program ligger sparade på Telenors servrar och senaste veckan kan ses i repris när som helst. Det är kanhända dags att skrota parabolerna nu?

Jag har inte hittat någon tillräckligt smart liten TV, utan man får ha en Cromecast i TV:n (eller Apple-TV). Jag prövade dessutom en 24” Andersson-TV från Netonnet för 1.990,- och den hade föralldel bra bild och ljud, men det får duga med vår gamla 22” LTC tills vidare. Routern skickar ut mobilsignalen i form av WiFi i husbilen och det är lätt att spela upp allting på TV:n med mobilen (även iPhone) som fjärrkontroll. Jag räknar också med jämnare uppkoppling vid färd för våra mobiler och padda från antennen på taket. Testerna hittills har inte givit några problem med mejl eller kapacitet.

En extra finess för de som har mindre datakvot och använder ett WiFi på ställplats/camping är att man kan lägga in detta nätverk i routern och då kopplar den automatiskt över till det yttre WiFi-nätverket. När man kör så kopplas 4G in igen.

Paketet från Loh Electronics kostar 3.556.- Extrakabeln kan användas till GPS.

Happy surfing!

Peter A
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Peter Andersson den 2019-03-11 klockan 17:13.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

2 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Jens Jernmark Visa inlägg
    Funderar därför på att köpa ett till simkort av Tele2 som jag använder. Först vill jag nämna att de har en mycket trevlig och duktig kundsupport. I mina ögon har de verkligen ställt upp, bland annat när min platta kraschade i Tyskland och gjorde allt för att finna felet.

Men hör och häpna... Ett extra kort kostar 19:- i månaden men vill jag öka min surfmängd och uppgradera mitt abonnemang så ska Tele2 ha 99:- i månaden på mina extra datakort. Helt sanslöst... det är ocker med en sådan prissättning. Jag är fast i mina 8 GB och kan inte öka till 30 GB utan att få en straffavgift på mina extra datakort!

/Jens
    Hej.

Efter att läst Peters intressanta inlägg så läste jag igenom hela tråden och måste berätta följande. Jag var i kontakt med Tele2 för ca 2 månader sedan då de hade ett bra pris på en ny mobiltelefon. Samtalet avslutades med att Tele2 frågade om jag i övrigt var nöjd med dem. Då framförde jag kritiken ovan och att jag behövde ett extra sim-kort till routern för att slippa flytta kortet mellan plattan och routern. Jag sa att det var uteslutet att min router skulle ha ett SIM-kort från Tele2 enligt deras prissättning. Fick till svar att de skulle kolla på det. En timme senare ringde Tele2 upp mig och sa att jag fick ett extra sim-kort till min router. Detta fick jag gratis utan månadskostnad. Dagen efter kom kortet på posten

/Jens

0 Ej tillåtet!

Hej.

Efter att läst Peters intressanta inlägg så läste jag igenom hela tråden och måste berätta följande. Jag var i kontakt med Tele2 för ca 2 månader sedan då de hade ett bra pris på en ny mobiltelefon. Samtalet avslutades med att Tele2 frågade om jag i övrigt var nöjd med dem. Då framförde jag kritiken ovan och att jag behövde ett extra sim-kort till routern för att slippa flytta kortet mellan plattan och routern. Jag sa att det var uteslutet att min router skulle ha ett SIM-kort från Tele2 enligt deras prissättning. Fick till svar att de skulle kolla på det. En timme senare ringde Tele2 upp mig och sa att jag fick ett extra sim-kort till min router. Detta fick jag gratis utan månadskostnad. Dagen efter kom kortet på posten

/Jens
    Hej Jens, itressant tråd du har skapat jag har följt den noga då jag står i valet att plocka bort min parabol och göra precis så som du.

Min fråga är hur många gigabyte går åt för en normalkvälls Tv-tittande.

Vänligen
    Owe Olofsson

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Hej Owe.

Enligt SVT Play´s inställningarna i plattan så står det att om man aktiverar begränsad dataanvändning, vilket jag alltid har aktiverad, så begränsas uppspelningen till 750kb/sekund (330 MB ger en timmes tittande enligt SVT Play). TV4 ger inga exakta uppgifter men där har jag ställt in så att jag valt Låg uppspelningskvalité.

Jag vill nog påstå att det går ganska lätt att göra av med 1000 MB på en kväll. Det är 1 GB vilket ska multipliceras med 30 dagar och i så fall gör man av med 30 GB. Därutöver surfar man också, men med sparsamhet så kan det funka.

Vi slötittar inte utan tittar på de program som intresserar oss. Jag får känslan att gigabyten kan rasa iväg om man inte passar sig. Det finns säkert andra som har bättre erfarenhet av att titta på tv utomlands.

I Sverige kan man säkert skaffa ett datakort för att få mycket surf till en låg kostnad, men dessa kort kan inte användas utanför Sveriges gränser.

En sak till... Du måste skaffa ett program som får de svenska tv-bolagen att tro att du är i Sverige. Vissa program sänds ej utanför Sveriges gränser. Jag har provat F-Secure Freedome. Det funkar och sänker inte överföringshastigheten allt för mycket. Kanske 10 %.

Hasse skrev här i forumet att routern ska ha den funktionen, men jag hittar inte någon sådan inställning i min router.

//Jens

0 Ej tillåtet!

Hej Owe.

Enligt SVT Play´s inställningarna i plattan så står det att om man aktiverar begränsad dataanvändning, vilket jag alltid har aktiverad, så begränsas uppspelningen till 750kb/sekund (330 MB ger en timmes tittande enligt SVT Play). TV4 ger inga exakta uppgifter men där har jag ställt in så att jag valt Låg uppspelningskvalité.

Jag vill nog påstå att det går ganska lätt att göra av med 1000 MB på en kväll. Det är 1 GB vilket ska multipliceras med 30 dagar och i så fall gör man av med 30 GB. Därutöver surfar man också, men med sparsamhet så kan det funka.

Vi slötittar inte utan tittar på de program som intresserar oss. Jag får känslan att gigabyten kan rasa iväg om man inte passar sig. Det finns säkert andra som har bättre erfarenhet av att titta på tv utomlands.

I Sverige kan man säkert skaffa ett datakort för att få mycket surf till en låg kostnad, men dessa kort kan inte användas utanför Sveriges gränser.

En sak till... Du måste skaffa ett program som får de svenska tv-bolagen att tro att du är i Sverige. Vissa program sänds ej utanför Sveriges gränser. Jag har provat F-Secure Freedome. Det funkar och sänker inte överföringshastigheten allt för mycket. Kanske 10 %.

Hasse skrev här i forumet att routern ska ha den funktionen, men jag hittar inte någon sådan inställning i min router.

//Jens
    Jens!
    VPN är nog inte en inställning i routern utan jag tror att Tele2 mfl köper ett eget "rör" för datatrafik från EU och de olika operatörerna i respektive land. I vilket fall kan vi se de flesta TV progra från SVT i Spanien via vårt Tele2 abonnemang, men kör vi via campingens WiFi så är mycket blockerat.
    Och....
    Chromecast. Vi har kört med denna eminenta burk på vår LTC TV i Spanien via Tele2 och man får utmärkt bild. Dock går det åt 1,3 GB i timmen! Och det går inte att ställa ner bildkvaliten i Chromecast från HD tíll tjockTV vad jag kan hitta. Det är till och med så att Chromecast kan fortsätta äta GB fast man slagit av TV:n. Verkar som min TV ger 5V i USB uttaget även när den är avstängd och då ligger Chromecast uppkopplad mot mitt Tele2 WiFi. Jag drar nu ur USB kabeln.
    Hemma där jag har obegränsad fiber så gör Chromecast att jag får en "intelligent" Internet TV fast den är gammal.
    och...
    Intressant det här om Telenor och TV-paket. Skall jag borra djupare i. Tack för alla tips. Hasse

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Aha... Nu tänds ett Liljeholms hos mig. Ibland tittar vi på plattan och då får jag ner förbrukningen på SVT Play och TV4 men använder vi Cromecast så rusar våra GB iväg.

Jag har märkt ett konstigt fenomen. Ibland är det stört omöjligt att se på vissa program men nästa dag när vi förflyttas oss går det alldeles utmärkt. Det är kanske så att det beror vilken operatör som jag är uppkopplad mot. Tele2 har ju flera samarbetspartners i ex.vis Tyskland.

//Jens

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar