Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Google Chromecast

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Google Chromecast

Hej.

Finns det någon som kan förklara Google Chromecast lite enkelt?

Det jag inte riktigt förstår är Wi-Fi. Kan jag utnyttja campingens Wi-Fi och använda Google Chromecast?

Nästa fråga är om jag kan spegla plattan till Tv:n med hjälp av Google Chromecast?

Tacksam för svar.

/Jens

1 Ej tillåtet!

Sv: Google Chromecast

Chromecast är en enhet som du med mobilen kan konfigurera till att använda trådlösa nätverk. Campingens nätverk kan vara för svag signal för att det ska gå jättelätt att få kontakt med ibland skulle jag tänka.
    Det är lite tidsödande att koppla den så ett alternativ kan vara att du har en egen wifi repeater som du loggar in på campingens nätverk med och sen låter du alla dina mobiler och chromecasten ansluta till ditt eget wifi.
    Det går att dela ut skärmen på något vis tror jag men jag har inte lyckats själv. Det år att skicka bilder osv för visning på den men i första hand är det en spelare för streamingtjänster som förberetts för chromecast som netflix och svtplay t.ex

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Det jag "snöat inne på" är att om jag är uppkopplad mot campingens nätverk samtidigt kan surfa på deras nätverk som jag har chromecast ansluten?

I går provade jag med en lånad dongle. Jag lyckades få playkanal på tv:n via plattan. Då använde jag internetdelning med mobilen som då blev min Wi-Fi och min surfmängd gick genom mobilen om jag fattade det hela rätt.

Jag vill utnyttja ett Wi-Fi nät för att inte "slösa bort" min surfmängd. Är detta möjligt?

Inte så lätt att förklara när jag själv inte riktigt fattar hur det funkar.

/Jens

1 Ej tillåtet!

Chromecast kopplar sig själv mot wifi, du behöver ge den inloggningsuppgifterna. efter det behöver din telefon va på samma nätverk för att kunna starta program på CrCa. om du delar uet ett wifi från telefonen så går det på din mobildatapott som du skrev.

Så länge campingen tillåter dig att ansluta till wifi med fler enheter och därefter surfa utan att logga in kommer det funka.
    En wifi repeater som jag skrev om skulle klara campingar som kräver inlogg och även om de bara tillåter en enhet. (du loggar då in via en dator eller mobil kopplad på ditt lokala wifi och alla enheter är sedan inloggade sett från campingens sida)

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Partille

0 Ej tillåtet!

Ett exempel på hur man kan ansluta en Chromecast via en router till hotellets som i filmen, eller campingplatsens, Wi-Fi.
    https://youtu.be/2JQfzf_VMTs

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Tack för support!

Nu har jag kläm på hur Cromecast funkar och Googles app funkar bra.

Kan nu koppla upp mig med WiFi och med hjälp av telefonen (internetdelning) se på ex.vis SVT-play.

Spegla skärmen funkar också med hjälp av appen.

/Jens

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar