Bild 7 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ventilation bygger husbil

0 Ej tillåtet!

Ventilation bygger husbil

Hallå! Ny här på forumet.

Jag bygger en husbil av en lång VW transporter T5. Jag har lite frågor angående ventilation.

Jag tänkte använda mig av en dometic gy20 (klassisk Electrolux).. den suger dock luft och jag behöver med andra ord ha tillräckligt med tilluft!

hur sk jag gå tillväga? Enligt manualen behöver man minst 60cm2 i tilluft..?

mvh Emil

Husbilskompis Nisse Östmans avatar
    Stad/Ort
    Vissefjärda

2 Ej tillåtet!

Sv: Ventilation bygger husbil

Hej!
    Ventil för tilluft skall placeras lågt och gärna i kupén om det är öppet mellan bodel och kupé. Det minskar risken för kalldrag. Kama fritid har diverse modeller på galler. Finns det plats i instegen fram? Glöm inte myggnät om det inte redan finns i gallren! Ventilation är viktigt om man vill vara rädd om livhanken
    /Nisse

1 Ej tillåtet!

Jag har löst ventilationen i campern med två sådana här uppsättningar.
    En vid köket och en i dörrens nederkant.
    Eftersom spjällen går att stänga kan man i viss mån reglera tillflödet.
    Men som Nisse skriver det här skall man ha koll på, annars kan det bli farligt.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

0 Ej tillåtet!

Tackar er båda för svar! Jag får kolla in dem alternativen ni beskriver!
    Och ja nisse, det finns plats där 😊 skulle allra helst vilja slipa att såga i karossen förutom på taket.
    Det jag funderar över är om det räcker att köpa vind/regnskydd till fönstrena i fram? Tonade så man på nätterna kan dra ner dem några cm?

Funderar även om man ska slänga in en taklucka i taket, men frågan är hur lagligt det är att såga i en sådan VW då...

mvh Emil

1 Ej tillåtet!

En taklucka med möjlighet att mörklägga och även myggfönster är ingen dum idé.
    I dom har du ju oftast frånluft dessutom.

http://www.campingvaruhuset.se/karos...ki-plus-4040cm
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

0 Ej tillåtet!

Den va verkligen inte dum!
    Är de lagligt att såga i karossenoch sätta in en sån tror du?

Räcker det kanske med en taklucka? Eller behöver jag ändå ha tilluft kanske?

0 Ej tillåtet!

När det gäller att såga i karossen skulle jag åka ner till Bilprovningen och försöka få tag i någon förman, en räv som kan det mesta om besiktning.
    Där kan du säkert få råd och förslag från dom som skall godkänna ditt bygge i slutänden.

När det gäller ventilation skulle jag aldrig våga råda dig. Det är något som bara fackmän kan ge förslag på.
    Mycket uträkningar med volymer hit och dit. Det finns en och annan duktig teoretiker här i forumet.
    Hoppas bara att någon av dom uppmärksammar den här tråden.

Här har du en av fördelarna med forumet framför Facebook.
    Hade du ställt frågan i vår FB-grupp hade du fått minst 40 svar nu.
    Huvuddelen av dom hade varit felaktiga och någon kanske till och med livsfarlig.

Fortsätt fråga, följa ditt bygge kommer att bli mycket spännande.
    Jag spar mig till solceller, batterier och planlösning ;-)

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Gomer Swahn Visa inlägg
    När det gäller att såga i karossen skulle jag åka ner till Bilprovningen och försöka få tag i någon förman, en räv som kan det mesta om besiktning.
    Där kan du säkert få råd och förslag från dom som skall godkänna ditt bygge i slutänden.

När det gäller ventilation skulle jag aldrig våga råda dig. Det är något som bara fackmän kan ge förslag på.
    Mycket uträkningar med volymer hit och dit. Det finns en och annan duktig teoretiker här i forumet.
    Hoppas bara att någon av dom uppmärksammar den här tråden.

Här har du en av fördelarna med forumet framför Facebook.
    Hade du ställt frågan i vår FB-grupp hade du fått minst 40 svar nu.
    Huvuddelen av dom hade varit felaktiga och någon kanske till och med livsfarlig.

Fortsätt fråga, följa ditt bygge kommer att bli mycket spännande.
    Jag spar mig till solceller, batterier och planlösning ;-)
    Okej okej! Jag får göra det! 😊 hehe brukar bli så på facebook forum! 😄 men det låter bra!
    då kan jag vid ett senare tillfälle höra mig för om solceller då 😊
    tack så mycket för all hjälp iallafall 😊

Stad/Ort
    Vissefjärda

1 Ej tillåtet!

Inga problem att sätta in en taklucka! Du ser väl var du har förstärkningarna i taket? Skulle din bil redan ha ett innertak så gäller det att du vet var förstärningarna finns så du kan undvika att kapa dem.
    Vad gäller ventilationen så finns det gamla föreskrifter från AB Svensk Bilprovning som säger att "totala ventilarean uppgår till minst 10 kvadratcentimeter per kubikmeter totalvolym" samt "att minst 50 kvadratcentimeter ventilarea finns i golvnivå företrädesvis i dörr"
    Elektroluxventilen ansågs motsvara 60 kvadratcentimeter ventilationsarea dvs en ventil per 6 kubikmeter volym. Sätter du in taklucka så får du oftast ytterligare ventilationsarea.
    För att göra det mer byråkratiskt deklarerar man i samma föreskrifter att en Elektroluxventil plus 60 kvadratcentimeter ventil vid golv räcker för en husvagn med en volym på 15 kubik.
    /Nisse
    Senast redigerat av Nisse Östman den 2018-04-07 klockan 17:39. Anledning: tangentbordet stavar fel ibland

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Nisse Östman Visa inlägg
    Inga problem att sätta in en taklucka! Du ser väl var du har förstärkningarna i taket? Skulle din bil redan ha ett innertak så gäller det att du vet var förstärningarna finns så du kan undvika att kapa dem.
    Vad gäller ventilationen så finns det gamla föreskrifter från AB Svensk Bilprovning som säger att "totala ventilarean uppgår till minst 10 kvadratcentimeter per kubikmeter totalvolym" samt "att minst 50 kvadratcentimeter ventilarea finns i golvnivå företrädesvis i dörr"
    Elektroluxventilen ansågs motsvara 60 kvadratcentimeter ventilationsarea dvs en ventil per 6 kubikmeter volym. Sätter du in taklucka så får du oftast ytterligare ventilationsarea.
    För att göra det mer byråkratiskt deklarerar man i samma föreskrifter att en Elektroluxventil plus 60 kvadratcentimeter ventil vid golv räcker för en husvagn med en volym på 15 kubik.
    /Nisse
    intressant läsning! Tackar så jättemycket för den informationen. Tanken är mer vad besiktningen säger om en taklucka eller ventiler i karossen? Jag har rivit ut allt och ska in med nytt plank är tanken 😊

Tanken är just nu att jag inte kommer registrera den som pb2 utan vill ha tillräcklig ventilation och ta ut säng/sittmöblerna när det är dags för besiktning!

Så, vad tror du besiktningsmännen säger om ventiler i kaross eller i golv, en ventil och kanske taklucka i en ”vanlig” transportbil?

God kväll

Stad/Ort
    Vissefjärda

1 Ej tillåtet!

Besiktningsmännen har inte några synpunkter på ventiler och taklucka.
    /Nisse

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Tror inte du skall ha en ventil i golvet, då ev läckage från avgassystemet kan sugas in där. Min Dethleffs har tilluften längst bak på sidan, ett par decimeter upp. Avgassystemet mynnar på andra sidan.

Nu när jag har campat i successivt kallare grader, ner under -13° förra veckan har jag börjat fundera på hur lite mer vinteranpassade vagnar har ventilationen arrangerad? Min har uppskattningsvis 200-250 kvadratcentimeter som inte går att stänga till, och när man har hög temperaturdifferens (-13° ute, +20° inne) går det ut så mycket genom takluckorna att det kommer en iskall bris genom ventilen, under kylskåpet och ut i vagnen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar