Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Rekning inför eventuellt köp/modifikation av VW-buss till nästa sommar

0 Ej tillåtet!

Rekning inför eventuellt köp/modifikation av VW-buss till nästa sommar

Hej,

Planerar att till nästa sommar införskaffa någon typ av T4/T5/T6-buss för att använda både som campingbil och som allaroundbil.

Min målbild är VW-minibuss med säten för minst 6 st bältade personer och att på något sätt kunna fälla säten för att kunna sova bekvämt bak i bilen. Gällande matlagning tänkte jag bygga någon form av köksmöbel med endast gasplatta och vattendusch, men ej vask. Även någon form av värmeanläggning som fungerar när bilen är avstängd för att kunna användas på vintern.

På önskelistan står också 4hjulsdrift och uppfällbart tälttak.

Gällande värme så känns det som att en dieseldriven variant är smidigast då det isåfall skulle gå att montera en Webasto-värmare eller motsvarande som drivs direkt från bränsletanken.

Då jag inte hittat jättemånga sådana här objekt så funderar jag på att köpa någon form av multivan och efteråt installera:
    • uppfällbart tak
    • dieselvärmare för kupén
    • solceller
    • takfläktsventil
    • fristående kompressorkyl som drivs av separat bodelsbatteri

Är det någon som gjort något liknande och har tips?

Några modeller jag bör undvika? Har hört rykten om att vissa VW-motorer har tillverkningsfel som ej täcks av garanti.

Någon som vet verkstad som installera dieselvärmare och/eller uppfällbart tak?

Går det att efteråt ändra säten så att de blir snurrbara om jag hittar begagnade snurrnederdelar på ebay eller skroten?

Hur svårt är det att tillägsisolera bilen?

Många frågor har jag men är tacksam för all input jag kan få!
    Senast redigerat av Carl Nordbring den 2017-07-30 klockan 18:24.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Sv: Rekning inför eventuellt köp/modifikation av VW-buss till nästa sommar

Om du funderar på att convertera VW T4/T5/T6 har du nog mycket att finna på www.vwt4forum.co.uk. Rost är ett gissel för alla bilar, så också för VWs transportbilar. Om du vill ha sex bältade platser i bilen och samtidigt ha den konvertering som du beskriver är det nog lämligt att välja en VW-buss med lång hjulbas. Multivan finns bara med kort hjulbas och sängen i dem är en nödlösning och är inget för personer likt mig som har problem med ryggen. Du behöver inte välja diesel för att kunna ha parkeringsvärmare i bilen. Det finns Eberspächer/Webasto värmare till såväl både diesel och bensin. VW-bussar med dieselmotorer är bränslesnålare än bensinarna, men fordonsskatten för svenskregistrerade dieselbilar är förfärligt hög. Min personbilsregistrerade Caravelle (åtta bältade säten) och Euro3 dieselmotor kostar 8.503 kr/år i fordonsskatt och värre kommer det att bli med regeringens förslag till ny fordonsbeskattning! I händelse att du skulle vara intresserad av en bensinare med VR6-motorn, skulle jag råda dig att ta reda på hur driftsäkra dom är över tiden. Jag är personligen skeptisk till denna VR6-motorn p.g.a. de obalanser som konstuktionen ger upphov till.

Hur svårt det är att isolera bilen beror på vilka förutsättningar som man har. Jag har haft ner innertak och alla sidopaneler i min bil och limmat dit X-trem isolering med slutna celler. Isolering av bilen fungerar åt två håll: Den bibehåller värme i bilen när det är kallt ute och den bibehåller också värmen i bilen när det är varmt ute efter att bilen har blivit uppvärmd, även om man skulle önska att det vore svalare i bilen. Rutorna i bilen är den svagaste länken när bilen isoleras. Dom drar för övrigt till sig mycket värme när det är soligt och mörktonade rutor drar åt sig extremt mycket värme.
    Senast redigerat av Per Hanson den 2017-07-30 klockan 23:21.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar