Bild 8 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Visar GPS rätt hastiget?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    tystberga

0 Ej tillåtet!

Visar GPS rätt hastiget?

Fiat 2,3 2010 visar cirka 6 km/t mer än GPS. Jag har utgått från att GPS-informationen är den rätta. Kan jag vara säker på det?

Husbilskompis Johan Kinneryds avatar
    Stad/Ort
    Borlänge

0 Ej tillåtet!

Sv: Visar GPS rätt hastiget?

Att GPS:en visar några km/h mindre än bilens hastighetsmätare tyder helt på att den visar hastigheten mer korrekt. Bilarnas hastighetsmätare ska var konstruerade att visa för hög hastighet, allt för att de inte ska visa för låg hastighet. Jag testade min Navigon 70 Premium mot en av polisens videobilars hastighetstracker, som regelbundet kalibreras, och den visade samma hastighet.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Fjellhamar

0 Ej tillåtet!

Hva bilen viser, ser jeg ikke på. Bruker bare GPS`n til å se farten. Den viser som regel 1 km mindre en de fartsviserne som står i viekanten

0 Ej tillåtet!

När man mäter fart med GPS när man åker båt så stämmer farten inte, pga. att gpsen mäter fart över grund, där man måste räkna med strömmar osv.
    Så med bil borde gpsen visa rätt.

Hans

0 Ej tillåtet!

alla våra bilar visar ungefär 100km/h på gps när nålen visar 110. jag har sett papper på att min passat 2005 medvetet skulle justeras för lågt men jag fick inte kopiera dokumentet på din bil i södertälje. jag litar mest på gps. min tanke är att den knappast kan visa mig kontinuerligt på rätt plats på kartan utan att den samtidigt räknar rätt på hastigheten

0 Ej tillåtet!

I en tidigare bil blev jag ibland på motorväg omkörd av SL's långbussar när min mätare visade 120 km/t. Långsamt men dock. Det visade sig senare att den mätaren visade 20% för mycket

Efter det så använder jag endast GPS'en för att se hur fort det går. 4-5 gånger, när jag blivit invinkad på nykterhet & hastighetskontroller, så bekräftade polisen att jag höll hastigheten (och att jag var nykter )

Med gps så visar den att nuvarande pb visar 10% för mycket och husbilen (Fiat Ducato) bara 3-4 km/t för mycket på 110 väg.

När man kollar med gps ska man dock köra på vågrätt väg och rakt fram. Då blir det mest korrekt.

Fordonstillverkarna kan få böter om en mätare visar för lite och då tror jag att de "skruvar" till mätarna för att vara säkra.

När jag senare klagade på "20%" bilen så hävdade försäljaren att branch standard (tror inte det är reglerat i lag) var att det var OK att de visade 5-8 km/t för mycket. Den återförsäljar kedjan har jag inte använt sedan dess

Med dagens teknik borde det inte vara svårt att få till mer korrekt hastighet på mätarna

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Lindesberg

1 Ej tillåtet!

Det är reglerat hur mycket felvisningen skall vara.

För fordon från 1980 eller nyare räknas max felvisning ut med en formel:
    (v1-v2)<=v2/20+ 10 km/h

V1=Visad hastighet
    V2=Verklig hastighet

Vid 90 km/h verklig fart får mätaren visa max 104,5 km/h men ej under 90 km/h

//Lasse

Husbilsombudsman Olle Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Ludvika

1 Ej tillåtet!

Jag kan tänka mig att tillverkarna vill gardera sig mot stämningar från de som dömts för fortkörning pga av för låga värden på hastighetsmätaren.

Sorry. Redan skrivet i #6

4 Ej tillåtet!

Det går kanske även lättare att påstå att bilen drar lite soppa om den drar 0.8L vid 90 när man i verkligheten kör 70km/h

Husbilskompis Nisse Östmans avatar
    Stad/Ort
    Vissefjärda

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Henrik Schmidt Visa inlägg
    Det går kanske även lättare att påstå att bilen drar lite soppa om den drar 0.8L vid 90 när man i verkligheten kör 70km/h
    Om vi nu vet att de nyare bilarna visar högre hastighet än den verkliga, hur står det då till med den körda sträckan? Stämmer den med verkligheten?

0 Ej tillåtet!

min passat visar rätt jämfört med google maps sträcka. någon exakt jämförelsesträcka att testa med i övrigt har jag inte. om jag kör medfarthållare och nollställer färddatorn så är medelhastigheten som kommer direkt efter bilens äkta hastighetsberäkning den stämmer mycket bra med gps hastigheten. det verkar bara vara nålen på visaren som är snål

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kungälv

0 Ej tillåtet!

Ni utan GPS...tro nu inte att er bil nödvändigtvis visar för mycket. De kan va tvärt om oxå.. Vi har importer folk som skruvar själva... Ingen regel utan undantag
    Micke

0 Ej tillåtet!

Vår hastighetsmätare på husbilen visar 15% mer än navigatorn. När vi jämför de körda sträckorna visar hb:s vägmätare 8-9% mer än navigatorn. Vi kan ju anpassa oss till det här men frågan är ju hur det kan komma att påverka ev. garantier, serviceintervaller eller kommande värdering inför försäljning/inbyte.

0 Ej tillåtet!

Min arbetsgivare har monterat in ett system som via GPS skickar en signal till huvudkontoret i Malmö och en ilsken signal i bilen när vi passerar 90 km/ tim.
    Enligt vad jag erfarit från ansvarig är systemet mycket tillförlitligt och exakt.
    Jag brukar utgå från att en hastighetsmätare slår 8-10% för mycket. Gränsen för överslag gick vid max 15% under min tid när jag byggde och registreringsbesiktigade rallybilar men det kan vara ändrat idag.
    Be careful out there

Husbilskompis
    Stad/Ort
    V. Frölunda

0 Ej tillåtet!

Helt rätt att GPSen visar "fart över grund", och det är helt korrekt fart. En logg i båten däremot, visar "fart genom vattnet" och där måste man ta hänsyn till ström och avdrift.

Husbilskompis Lars Erik Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Sölvesborg

2 Ej tillåtet!

GPS är nog mera rättvisande som hastighetsmätare i de flesta fall. Dock är den inte alltid helt tillförlitlig. I mycket kuperad terräng, med rejäla backar uppför och nerför, kan den visa för låg hastighet, eftersom vägsträckan blir längre än vad GPSen läser av.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar