Bild 10 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Frågor om spänning, tunna solpaneler och ojämnt tak och serie eller paralellkoppling.

  1. #1
    Husbilskompis
    Stad/Ort
    Helsingborg

    0 Ej tillåtet!

    Frågor om spänning, tunna solpaneler och ojämnt tak och serie eller paralellkoppling.

    Jag har börjat se mig omkring efter solpaneler till min Knaus Freeway. Visst är det väl så att fler än Knaus plåtisar inte har plant tak utan istället något som liknar korrugerad plåt om ni förstår vad jag menar? Jag vill köpa solpaneler av det tunna böjliga slaget mest för att de inte väger så mycket. Finns det någon som har erfarenhet av montering av dylika på det ej plana taket? Jag tänker mig att limma fast dem. Kan det uppstå problem?
    Min andra fråga gäller inte just plåtisar utan är mer en allmän elfråga. De solpaneler jag tittat på finns både med 12, 18 och med 24 volt spänning. Rätta mig om jag har fel nu. Spelar det någon roll vad jag väljer? Regulatorn har väl den egenskapen att omvandla spänning till en lagom laddspänning på 14 volt eller så? En regulator av mppt-typ tar dessutom vara på överskottsspänning och omvandlar den till ström, ampere, och då är väl solpaneler med 18 volt spänning att föredra?
    Det sista jag läst mig till är att man bör parallellkoppla solpanelerna. Åsikter på det?
    Jo, en sak till förresten. Det står i dokumentationen till min Knaus att den är förberedd för solpaneler. Jag tolkar det som att det finns fördragna kablar någonstans. Någon som vet var/hur?


  2. #2

    7 Ej tillåtet!

    Sv: Frågor om spänning, tunna solpaneler och ojämnt tak och serie eller paralellkoppl

    Vad gäller montering på taket så går det bra även om ytan är lätt välvd eftersom en flexibel panel kan böjas upp till ca 30 grader. Är ytan korrugerad så kan det bli svårare att få tillräckligt med takyta att fästa mot panelens yta. Det kan även bli problem att det lägger sig smuts och vatten mellan panelytan och taket om ytan är korrugerad. Har du någon bild på hur takytan ser ut där du planerar sätta panelen?
    Hur ser det ut med fästen för rails och liknande på taket? Finns detta så kan det vara en alternativ lösning att istället montera en standardpanel på någon typ av alurails på taket.

    När det gäller spänningen på solpaneler generellt så behöver du ha en panel som ger minst 17-18V belastat för att systemet skall fungera för laddning av ett 12V batteri. Att spänningen bör ha viss marginal beror på att systemet då laddar bättre vid svaga ljusförhållanden och likväl vid högra temperaturer då spänningen tenderar att falla något.
    Har du en högre systemspänning så spelar det ingen roll under förutsättning att det är en MPPT regulator av bra kvalitét du har i ditt system. Till en MPPT regulator kan du vanligen ha ända upp till 50V, 100V och i vissa fall hela 150V ingående spänning (beroende på fabrikat och modell). MPPT regulatorn reglerar spänningen till korrekt laddspänning till batteriet med bibehållen verkningsgrad på omkring 97-99%.
    Vid större installationer på exempelvis villor utnyttjar man MPPT regulatorns fördelar genom att ansluta i serie, då man får en mycket hög spänning (>300V) men låg ström (A) vilket medför att man kan använda klenare kabel utan några direkta förluster.
    Nackdelen med en serieanslutning är dock att hela serien tappar effekt om en panel skuggas. Av denna anledning är det i ett mindre system bättre att parallellkoppla panelerna om man har flera st på taket. Systemen på en husbil är ändå sällan större än 300-400W och kabeldragningarna relativt korta. Då ansluter man med fördel panelerna parallellt för att undvika effektförluster om någon panel partiellt skuggas.
    Så på frågan om parallellkoppling är att föredra så är svaret ett klart ja. Se även till att alltid ha korrekt dimensionerad kabelarea om flera paneler ansluts parallellt. Till och från ses system med påkostade komponenter där man valt på tok för klen kabel vilket ger onödiga effektförluster.

    Är din bil förberedd för solceller så är det sannolikt så att du har en anslutning för solcellsregulator på din EBL, även infodisplayen inne i bilen kan ha visning för solcellsladdning med kablar dragna från EBL så att du ser vad systemet laddar (A) samt aktuell spänningsnivå (V).
    Det finns ett par olika fabrikat av laddningsregulatorer som har stöd för EBL anslutning, bla Shaudt´s och Votronic´s laddningsregulatorer. Med dessa anslutna till EBL kommer du att kunna se vad systemet momentant laddar (A) på bilens inbyggda display. Det går givetvis utmärkt att även använda andra typer av laddningsregulatorer med du kommer då att behöva en separat fjärrdisplay för övervakning av systemet om du vill hålla koll på hur systemet laddar. Spänningsnivån (V) kommer du dock kunna utläsa som tidigare in den inbyggda displayen.
    Huruvida det finns något förberett vad gäller kablar från EBL upp till bilens tak för anslutning av panelen där låter jag vara osagt och passar istället över denna frågan till någon kunnig på just Knaus husbilar.

  3. #3
    Husbilskompis
    Stad/Ort
    Helsingborg

    1 Ej tillåtet!

    Sv: Frågor om spänning, tunna solpaneler och ojämnt tak och serie eller paralellkoppl

    Tusen tack för det mycket utförliga svaret Mathias. När man som jag lär sig genom att googla känns det skönt med en expert som bekräftar det man läst sig till.
    Nu får jag fortsätta att googla på vad jag faktiskt ska köpa :-) Fritidsfynd kommer att få besök..

  4. #4
    Husbilskompis
    Stad/Ort
    Helsingborg

    0 Ej tillåtet!

    Sv: Frågor om spänning, tunna solpaneler och ojämnt tak och serie eller paralellkoppl

    Jag räknar och mäter och har kommit fram till att jag får plats med 4st 90 watts solpaneler på mitt tak. Efter att ha läst och googlat räknar jag med att koppla dem seriellt i två par och sen de två paren parallellt. Kan någon hjälpa mig att räkna ut vilken kabearea jag behöver till ovan? Avståndet från parallellkopplingen till regulatorn kommer att vara ca 5 meter. Avståndet mellan regulatorn och EBL blir ca 0,5 meter. Jag blir förvirrad kring detta då jag använder webbsidor med kalkylatorer för att räkna ut kabearen och då hamnar jag på 10mm2 och ibland 16mm2. Tittar jag sen på paket i liknade storlek på kanske 400 watt följer det oftast med 6mm2 och ibland så tunt som 4mm2. Vad bör jag ha?

  5. #5

    2 Ej tillåtet!

    Sv: Frågor om spänning, tunna solpaneler och ojämnt tak och serie eller paralellkoppl

    Kabelarea kostar pengar, paket ska se billiga ut så de kommer alltid plockas ihop efter priset snarare än att optimera hur mycket energi du kan vrida ur din solcell.
    En trevlig kalkylator: http://24volt.eu/kalkylator_kabelarea.php

    Tänk på att inte använda samma kalkyl för ledningen mellan regulator och panel som mellan regulator och batteri.
    Allt inom kabel handlar om ampere, volt är "gratis".

    Du kan transportera 100V 1A med samma ledning som 1V 1A, den procentuella skillnaden i förlust kommer bli olika men värmen i ledningen densamma.

    Panel till regulator:
    Du skriver att du seriekopplar två paneler och jag tar som exempel att de levererar 18v under belastning då är din ledningsspänning 2*18v
    P=U*I ger att ju högre volten är desto lägre blir strömen för samma effktöverföring.
    Så teoretiska strömmen du får i slingan blir 400W/36 = 11,1A
    Hade du seriekopplat alla fyra blir strömmen hälften, parallellkopplar du alla får du 22.2A

    Kombinerar man U=R*I och P = U*I får man P = R * I * I
    Dvs ökning av ström ger kvadratisk ökning av förluster.
    Ju tunnare ledning desto högre resistans (R) så låg ström eller stor area på ledningen är dina valmöjligheter.

    Regulator till batteri:
    400W/14V = 28,6A dvs 2.5 ggr högre ström än i panelkabeln.

    I Kalkylatorn kan du se på "Spänningsfall i kabeln" detta är ditt dagliga slöseri,
    tag detta värde och multiplicera med den ström som går i ledningen så får du fram hur många watt som gick ut i värme i ledningen istället för in i ditt batteri.
    Det finns alltid en balans mellan vad för ledning som är kostnadseffektiv och vilken förlust man kan leva med.

    Snålar man för mycket med kabelarean kan ledningarna bli varma och snålar man tillräckligt brinner husbilen upp som ett tomtebloss.

    Kalkylatorns svar:
    14V 0.5m (2ledare) 400w rekomenderar de 1.5mm2 kopparledning med en förlust av 10W i ledningen.
    Rätt galet val, 10W halogenlampa är inget man håller fingret på som jämförelse.

    14V 0.5m (2ledare) 400w väljer 4mm2 kopparledning ger en förlust av 3,65W i ledningen.
    14V 0.5m (2ledare) 400w väljer 6mm2 kopparledning ger en förlust av 2.4W i ledningen.
    14V 0.5m (2ledare) 400w väljer 10mm2 kopparledning ger en förlust av 1.5W i ledningen.

    Att gå från 1.5 till 4 eller 6mm2 är ingen stor peng men bra för energihushållningen.
    Men jag tror iofs att du underskattat kabellängden som går åt. 0.5m är kort, väldigt kort när det ska kopplas saker.
    Jag gjorde av med betydligt längre ledningar än jag trodde.
    så sikta på 6-10mm2 och köp längre än du tänker dig behöva, skarva är ingen god idé.

    36V 5m (2ledare) 400w väljer 4mm2 kopparledning ger en förlust av 5,5W i ledningen.
    36V 5m (2ledare) 400w väljer 6mm2 kopparledning ger en förlust av 3,6W i ledningen.
    36V 5m (2ledare) 400w väljer 10mm2 kopparledning ger en förlust av 2,2W i ledningen.
    Längre ledning sprider värmen på större yta och klarar en högre effektförlust utan att skapa värmeproblem (utom om de är upprullade på skarvkabelrulle utan ventilation t.ex)

    Det är svårare att dölja en 2x10m2 ledninge upp till taket än en 2x4 eller 6 så ibland tar utseendet och avgör åt en.
    Senast redigerat av Henrik Schmidt den 2017-02-20 klockan 22:57.

  6. #6
    Husbilskompis
    Stad/Ort
    Helsingborg

    0 Ej tillåtet!

    Sv: Frågor om spänning, tunna solpaneler och ojämnt tak och serie eller paralellkoppl

    Tusen tack Henrik. Nu ska jag bädda ner mig och läsa ditt svar tills jag förstår allt. Tack igen..

  7. #7

    0 Ej tillåtet!

    Sv: Frågor om spänning, tunna solpaneler och ojämnt tak och serie eller paralellkoppl

    Jag vill lämna tre kommentarer;

    - Jag har sett ett par exempel på tunna paneler som limmats direkt på husbilstak och som bugglat sig så de tunna ledarna gått av. Kan bero på fel lim eller att ett glasfiber alt aluminiumtak rör sig mer alt mindre än panelen när solen står högt.

    - Eftersom en kall solpanel ger mer energi än en het så kan man fundera på hur det går med kylningen när man limmar direkt på taket.

    - Att seriekoppla paneler kan göra att man får laddning även när det är mulet men när solen står rakt upp så verkar dom ge mindre ampere till batteriet än parallellkopplade.

    Traditionella solpaneler i aluminiumram och bra glas monterade med luftspalt är ett säkert kort.

    Lycka till! Hasse

  8. #8

    0 Ej tillåtet!

    Sv: Frågor om spänning, tunna solpaneler och ojämnt tak och serie eller paralellkoppl

    Solcell.jpg

    Håller med Hasse,

    >>Traditionella solpaneler i aluminiumram och bra glas monterade med luftspalt är ett säkert kort.<<

    Har du Rails så underlättar det vid monteringen och du får bra ventilation.

    //Kenneth

  9. #9

    2 Ej tillåtet!

    Sv: Frågor om spänning, tunna solpaneler och ojämnt tak och serie eller paralellkoppl

    Citat Ursprungligen postat av Hasse Forsberg Visa inlägg
    Jag vill lämna tre kommentarer;

    - Jag har sett ett par exempel på tunna paneler som limmats direkt på husbilstak och som bugglat sig så de tunna ledarna gått av. Kan bero på fel lim eller att ett glasfiber alt aluminiumtak rör sig mer alt mindre än panelen när solen står högt.

    - Eftersom en kall solpanel ger mer energi än en het så kan man fundera på hur det går med kylningen när man limmar direkt på taket.

    - Att seriekoppla paneler kan göra att man får laddning även när det är mulet men när solen står rakt upp så verkar dom ge mindre ampere till batteriet än parallellkopplade.

    Traditionella solpaneler i aluminiumram och bra glas monterade med luftspalt är ett säkert kort.

    Lycka till! Hasse
    Hej Hasse,

    Flexibla paneler med baksida i aluminium i kombination med felaktigt val av fästlim kan ge dessa fenomen du beskriver. Precis som du nämner så är det expanderingen av aluminiumet vid värmeväxlingarna som är boven i dramat. Samma fenomen som egentligen förekom förr i husvagns och husbilskontruktioner hos vissa fabrikat där yttre aluminiumplåten släpper från underlaget.
    För att undvika detta - välj en flexibel panelmodel utan bakstycke i aluminium samt ett semiflexibelt fästlim.

    Vad gäller verkningsgrad kontra den något högre temperaturen så finns det en påverkan. Däremot ger det sammantaget ingen större påverkan i vårt land då vi enbart har ett fåtal dagar per år vi kommer upp i dessa höga temperaturer. Är det däremot så att man står långa perioder i södra Europa med betydligt högre temperaturer så kan det ge lite mer med en konventionell monokristallin modul med tanke på luftspalten. En konventionell modul med aluram är ett säkert kort som du beskriver.
    Det främsta argumentet för en flexibel tunn modul är egentligen vikten. Speciellt om det gäller 3-4 moduler som skall installeras. Då kan du spara 20-25 kg i vikt, vilket kan vara en stor fördel om man har små marginaler vad gäller lastvikten.

    Vad gäller seriekopplingen så är det inget som krävs för bra laddning i mulet väder. Vad gäller spänningen så ligger den på en hög nivå även i molnigt väder däremot blir amperen lite lägre. En belastad spänning på 17-18 volt kan panelen generera även vid ljus från en lampa. Däremot blir laddströmmen högst obefintlig.
    2 seriekopplade paneler ger egentligen lika bra laddning som två parallellkopplande under förutsättning att du använder en effektiv MPPT regulator som kan omvandla spänningsdifferansen (V) mellan batteri till panel till ökad mängd laddström(A). Använder du en PWM regulator däremot så ska man aldrig seriekoppla förutom om du har ett 24V elsystem. Annars tappar du hälften eftersom PWM tekniken enbart reglerar ner spänningen (V) och ej ger ökad ström (A).

    Parallellkoppling är dock att föredra vid husbilsinstallationer eftersom risken för partiell skuggning är relativt hög. Antenner på taket, parkering bredvid stolpar etc som kan skugga.
    Skuggas en av modulerna och tappar effekt så kommer även den andra modulen tappa lika mycket (kan jämföras med när du släcker en lampa i en julgransbelysning).
    Eftersom installationerna på en husbil är relativt små effektmässigt i kombination med korta kabeldragningar så finns det stora fördelar med att istället parallellkoppla just med tanke på skuggeffekten.

    (På större installationer i villor och liknande där man har stora skuggfria ytor så används dock alltid seriekopplingar, i vissa fall med spänningar upp till 300-600V i en eller fler sk strängar (serier). Detta gör installationen mer ekonomisk då man kan hålla sig till relativt liten kabelarea med tanke på att amperen förblir relativt låg per serie. Har man vissa delar av takytan som skuggas under delar av dagen så installerar man en separat sträng för denna takyta för att inte påverka resten av systemet.)

  10. #10

    0 Ej tillåtet!

    Sv: Frågor om spänning, tunna solpaneler och ojämnt tak och serie eller paralellkoppl

    Citat Ursprungligen postat av Uffe Fredriksson Visa inlägg
    Jag räknar och mäter och har kommit fram till att jag får plats med 4st 90 watts solpaneler på mitt tak. Efter att ha läst och googlat räknar jag med att koppla dem seriellt i två par och sen de två paren parallellt. Kan någon hjälpa mig att räkna ut vilken kabearea jag behöver till ovan? Avståndet från parallellkopplingen till regulatorn kommer att vara ca 5 meter. Avståndet mellan regulatorn och EBL blir ca 0,5 meter. Jag blir förvirrad kring detta då jag använder webbsidor med kalkylatorer för att räkna ut kabearen och då hamnar jag på 10mm2 och ibland 16mm2. Tittar jag sen på paket i liknade storlek på kanske 400 watt följer det oftast med 6mm2 och ibland så tunt som 4mm2. Vad bör jag ha?
    Hej Uffe,

    Skulle rekommendera dig att ansluta samtliga moduler parallellt.
    Totalt är det 360W effekt. Räkna med att dessa momentant kan ge max ca 200-250W (svenska solförhållanden i kombination med horisontell montering). Belastad spänning är ca 18V. Totalt skulle det ge en ström på ca 14A max mellan paneler och laddregulator. Detta gör att du klarar dig med god marginal med en 6mm2 kabel.
    Varför ska du paralellkoppla? - det finns större risk för skuggningseffekt som påverkar på ett husbilstak, så som antenner, luckor, parkering bredvid objekt som skuggar etc.
    Hade man installerat samma system på ett fritidshus exempelvis där man vet att ytorna hålls skuggfria samt om man har längre kabelavstånd så kan man med fördel ansluta i serie tycker jag.
    Väljer du att seriekoppla ändå, tänk på att använda en bra MPPT regulator, eftersom en PWM regulator ej kan ge ökad ström(A) när den sänker spänningen(V) mot batteriet.

  11. #11
    Husbilskompis
    Stad/Ort
    Helsingborg

    0 Ej tillåtet!

    Sv: Frågor om spänning, tunna solpaneler och ojämnt tak och serie eller paralellkoppl

    Tack Hasse, jag har läst att de tunna panelerna inte är alls lika känsliga för värme som de i glas. Dessutom är ju mitt tak inte plant så det kommer att cirkulera luft under, i alla fall vid takets dalar. Jag fäster skivorna i på taket pålimmade beslag bara i hörnen så det borde ta hand om den eventuella möjligheten att tak eller plast rör sig vid temperaturväxlingar. Att jag valt just sådana här beror annars mycket på vikten.
    Tack för kommentarerna, det är mycket att tänka på när det kommer till solpaneler.

  12. #12
    Husbilskompis
    Stad/Ort
    Helsingborg

    0 Ej tillåtet!

    Sv: Frågor om spänning, tunna solpaneler och ojämnt tak och serie eller paralellkoppl

    Tack för dina utförliga svar Mathias. Nu blev det så att jag seriekopplade i par om två och parallellkopplade dessa. Kanske skulle jag parallellkoppla alla men jag kör med detta ett tag så får vi se om jag ändrar senare. Allt jag behöver då är att köpa två mc4 parallellkopplingar ytterligare.
    Återigen, tack för all hjälp.

  13. #13
    Husbilskompis
    Stad/Ort
    Helsingborg

    0 Ej tillåtet!

    Sv: Frågor om spänning, tunna solpaneler och ojämnt tak och serie eller paralellkoppl

    Jag lovade någon att länka till mitt blogginlägg där jag visar hur jag monterade allt. Här är länken.

  14. #14
    Husbilskompis
    Stad/Ort
    Höganäs

    0 Ej tillåtet!

    Sv: Frågor om spänning, tunna solpaneler och ojämnt tak och serie eller paralellkoppl

    Angående att paneler med baksida av aluminium kan röra sig så mkt att trådarna går av.
    Har någon läst på om bra lösningar. Det måste ju gå att undvika genom att limma dem rätt. Frågan är hur man bör se på helklistring, klistrig i form av exempelvis tre längsgående strängar eller endast en plutt per hörn och ett par i mitten.
    Input rörande ovanstående skulle uppskattas.

  15. #15

    1 Ej tillåtet!

    Sv: Frågor om spänning, tunna solpaneler och ojämnt tak och serie eller paralellkoppl

    Citat Ursprungligen postat av David Elmlund Visa inlägg
    Angående att paneler med baksida av aluminium kan röra sig så mkt att trådarna går av.
    Har någon läst på om bra lösningar. Det måste ju gå att undvika genom att limma dem rätt. Frågan är hur man bör se på helklistring, klistrig i form av exempelvis tre längsgående strängar eller endast en plutt per hörn och ett par i mitten.
    Input rörande ovanstående skulle uppskattas.
    Hej David,

    Flexibla moduler med baksida i aluminium rör sig en del i förhållande till temperaturväxlingar. Temperaturen över året kan variera uppemot 100°C (-25°C - +75°C). Räknat på längdvidgningskoeffecienten för aluminium som är 23x10–6 så kommer variationen i längd beroende på tempretaur vara ca 2,9mm från -25°C - +75°C. I detta fall räknat utifrån en modul med längden 125cm.
    För att få en så låg rörelse i materialet som möjligt rt till max min temp över året så bör man montera vid en temperatur runt 20-25°C. Detta innebär att har man vid monteringstillfället en omgivande temperatur på +25°C så kommer man att få en maximal rörelse i materialet på ca +-1,45mm på en 125 cm lång modul.
    För att limningen mot underlaget sedan skall bli optimal så skall du välja ett fästlim som är semiflexibelt och temperaturstabilt. Lämpligt fästlim är exempelvis Sikaflex 252 samt Dekasyl MS-5. (Sikaflex 291 rekommenderas ej då detta i första hand är en tätningsmassa och har inte samma bärighet i fogen).
    När du limmar så lägger du en limsträng runt om ca 3 cm från kanten, därefter 3-4 parallella strängar med ungefär 1dm emellan. Placera sedan modulen på ytan där den skall sitta. Lägg därefter en träskiva eller liknande ovanpå modulen och placera en lagom vikt jämt fördelat ovanpå. Dagen efter lägger du sedan en fog runt om ytterkanten så är det inget smuts eller vatten som letar sig in under modulen.

    Rent generellt rörande flexibla moduler med aluminiumbaksida så kan rörelserna i materialet påverka livslängden, dels kan man få kontaktrelaterade problem men även att laminatet med tiden släpper från aluminiumet, även om dessa problem inte är så vanliga numer så finns det fall där detta förekommer. En aluminumbaksida fäster nämligen aldrig lika bra mot laminatet som ett baksida med PET eller Glasfiberboard. Samtidigt finns teorier om att en baksida i aluminium skulle ha en bättre värmeavledande förmåga. Dock inget där man i praktiken kunnat påvisa någon markant skillnad.

    Varför vissa tillverkare använder det ena eller andra har med lamineringsprocessen att göra och att man helt enkelt vill förkorta tiden i produktionsprocessen. Därmed inte sagt att en modul med PET eller glasfiberbaksida uteslutande alltid är bättre. Mycket hänger på vilka enskilda laminat som används samt hur processen går till. Tråkigt nog finns många tillverkare på marknaden som saluför flexibla moduler där man har mycket bristande kvalitéer på laminatet men även använder sig av osorterade B- eller C-klass celler. Där kan man även se andra brister i form av ojämna lödningar och kvalitetstester som helt enkelt utesluts för att få fram en så billig produkt som möjligt.
    Riskerna med dessa paneler är att man får en panel med ojämna krackelerade celler med undermålig effekt och sk hot-spots som kan bränna sönder laminatet. Inget man ser med blotta ögat men som kan visa sig redan efter 2-3 år då modulen är helt slut. Dessa produkter ses ofta prisdumpas utan garantier på säljkanaler så som ebay och liknande. Inget fel i att handla billigt men det gäller alltså att se upp.
    Endast tillverkare som EL-testar sina moduler och effekttestar modulerna individuellt i processen kan garantera att modulen håller vad som utlovats enligt spec.

    Vad gäller tillverkning generellt för flexibla moduler så kommer det hela tiden nya material och processer i tillverkningen som hela tiden förbättras. En nyhet som börjar komma nu är de nya frontlaminatet ETFE utvecklat i Japan.
    Med detta materialet finns stora fördelar så som antireflektiv självrengörande yta, längre livslängd, 1mm tunnare, skonsammare lamnineringsprocess mot själva cellplattan.

    (Nu blev det en del off-topic utöver svaret på din fråga.)

    Ha en bra helg och lycka till med monteringen av dina solceller!

    Bara att fråga på om det dyker upp några fler frågor eller funderingar.

    /Mathias




  16. #16
    Husbilskompis
    Stad/Ort
    Helsingborg

    0 Ej tillåtet!

    Sv: Frågor om spänning, tunna solpaneler och ojämnt tak och serie eller paralellkoppl

    Nu är det dags för mig att utöka antalet solpaneler, mest för att förlänga säsongen ytterligare. Jag bor ju sedan tre år på hjul på heltid och all tid jag inte behöver stå på el är bra. Hittills har jag klarat i stort sett 8 av årets månader.

    Jag har ju nu 4st solpaneler på 90watt (28 celler) vardera och har seriekopplat dem två och två och sen parallellkopplat de två paren.

    Nu vill jag komplettera med fyra paneler ytterligare. Två av dem vill jag ha upp på taket och två tänkte jag ha lösa och ställa på marken när jag står still där jag kan vinkla dem mot solen på bästa sätt. Dessa två lösa kommer jag förmodligen att koppla via en ny regulator direkt på batterierna.

    När det gäller de två jag vill montera på taket funderar jag enligt följande. Det optimala som jag förstår vore att hitta samma storlek och antal celler som de jag har innan men det har jag inte gjort, än i alla fall. Därför blir det kanske 2 st nya på 100 watt med 32 celler i varje panel. Jag tror att oavsett hur jag sedan kopplar ihop de nya i det befintliga systemet så kommer jag inte att kunna få ut full effekt av de två nya men det får jag leva med.

    Dessa två nya kommer jag att placera väldigt nära (platsbrist) en sollucka och jag tror att risken är stor att solluckan kommer att skugga en av dem växelvis lite under dagen.

    Hur ska jag koppla in de två nya bäst med förutsättningarna ovan?
    Alt 1, jag lägger in de två nya i befintligt system och alltså seriekopplar två 90w och en 100w och fortsätter med parallellkopplingen av de två serierna. Nackdelen här blir om jag förstår det hela rätt att om en av panelerna skuggas en aning så kan effekten sänkas så pass mycket i hela den serien att jag kanske t.o.m. får sämre effekt än med bara de två ursprungliga panelerna.
    Alt 2, Jag bygger om och seriekopplar alla 6 panelerna med samma nackdel som i alt 1.
    Alt 3, Jag bygger om och parallellkopplar hela systemet vilket eventuellt medför att jag också kanske behöver byta till kraftigare kablar till regulatorn.
    Alt 4, Seriekoppla de två nya och sen lägga dem parallellt med de två andra seriekopplade paren.
    Jag lutar åt det sista alternativet.

    Tänker jag rätt/fel och finns det något annat bättre sätt?
    Uffe

  17. #17

    0 Ej tillåtet!

    Sv: Frågor om spänning, tunna solpaneler och ojämnt tak och serie eller paralellkoppl

    Hej,

    Om du har moduler med olika cellfabrikat och cellantal så kommer dessa ge olika spänning och ampere beroende på såväl solinstrålning och temperatur. Följden blir att den ena modulen kommer att påverka den andra till det sämre. För att råda bot på detta så att varje modul/modulgrupp presterar maximalt så är lösningen att använda en separat mppt regulator per modul/modulgrupp. Min rekommendation är därför att du monterar ytterligare en mppt regulator på min 15A dit du ansluter de två 100W panelerna som du parallellkopplar med varandra.

  18. #18
    Husbilskompis
    Stad/Ort
    Helsingborg

    0 Ej tillåtet!

    Sv: Frågor om spänning, tunna solpaneler och ojämnt tak och serie eller paralellkoppl

    Det har jag faktiskt också tänkt på. I alla fall för de två panelerna jag ska ha lösa och kunna rikta mot solen. Kanske jag gör så att jag kopplar alla de fyra nya parallellt som du säger mot en ny regulator.
    Tack för tipset Mathias :-)
    Uffe

  19. #19

    0 Ej tillåtet!

    Sv: Frågor om spänning, tunna solpaneler och ojämnt tak och serie eller paralellkoppl

    4 parallellt ger stor ström. Ni som har fler laddare. Funkar det utan att ena laddaren lurar den andra att batteriet är fullt när spänningen hålls hög?

  20. #20

    0 Ej tillåtet!

    Sv: Frågor om spänning, tunna solpaneler och ojämnt tak och serie eller paralellkoppl

    Citat Ursprungligen postat av Henrik Schmidt Visa inlägg
    4 parallellt ger stor ström. Ni som har fler laddare. Funkar det utan att ena laddaren lurar den andra att batteriet är fullt när spänningen hålls hög?
    Det fungerar bra att använda flera regulatorer till en och samma batteribank. Det som styr regulatorerna är när spänningen på batteriet ökat upp mot 14.4/14.7V då batteriet närmar sig fulladdat. Först då kommer regulatorn slå över till underhållsladdning på ca 13.8V.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar