Bild 4 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Jag blir lika för..ad varenda gång!

0 Ej tillåtet!

Jag blir lika för..ad varenda gång!

När man bygger om och fixar sin mobila bostad är det ofrånkomligt med olika typer av medel på tub.
    Jag menar sådana där större tuber som man sätter i en klämpistol.

Varje gång är det samma visa. fram med tuben, bort med hatten för att sedan konstatera att det är snustorrt och stenhårt.
    Efter en bra stunds pulande. petande med skruvmejslar och annat i hålet ger man upp.
    Tuben som är full till två tredjedelar går i kemiavfallet för transport till återvinningen.

Jag har testat massor av varianter.
    Låta pipen sitta kvar och skruva i en skruv.
    Ta bort och slänga pipen och skruva dit en hatt som säljs just för ändamålet.
    Bara låta pipen sitta kvar och låta innehållet i den torka för att byta den nästa gång.

INGET FUNGERAR

Det måste slängas 60-70% av de silikon, lim, spackel m.m. material som säljs på marknaden.
    Snacka om miljöförstöring.
    Att tillverkarna inte löser detta förstår jag så väl, vem vill bli av med 60% av försäljningen.
    Någon som har några tips!
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilsombudsman Olle Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Ludvika

0 Ej tillåtet!

Sv: Jag blir lika för..ad varenda gång!

Om tryckplattan i botten på tuben kunde sättas fast mot motsvarande platta i verktyget så kunde man "suga" ner innehållet i tuben efter avslutat arbete och på så sätt rensa munstycket och innehållet kan utnyttjas bättre. Kanske limma ihop de båda plattorna.

0 Ej tillåtet!

Sätta stor skruv i hålet samt doppa toppen i stearin är två metoder. stearin är inget jag provat bara läst det.
    Fördelen med en skruv i hålet är att den kan skruvas ur det torra och den lämnar en kanal för guckat.
    Har du provat skära upp tuben och se om den är genomtorr?
    Isåfall kanske du behöver täta saker lite oftare för att gra slut på tuben i tid!

0 Ej tillåtet!

Problemet Henrik är när man bygger.
    Just nu har jag en sex, sju tuber ligger.
    Sika svart, brun, vit. Sika solcell. Olika typer av silikon, vit transparent. Pl400, PL 600 osv.
    Får väl börja på en tolvmeters husbil och jobba heltid om jag skall hålla dessa tuber i ruljangs ;-)
    Skall testa ditt tips med stor skruv. Innan smeta ut en klump med innehållet och kladda runt skruven.
    Nästa gång skruvar man den hela klabbet och sätter dit en sprillans pip.

Återkommer när fingrarna lossat från varandra, tur att man löser sila med lacknafta.
    Tack för tipsen gubbar!
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis
    Stad/Ort
    BJÄRRED

1 Ej tillåtet!

Sika och PL-lim teipar jag pipen i ändan och lägger dom i frysen. Brukar hålla i månader. Jag fryser även 2-komp. lacker mellan strykningarna.

0 Ej tillåtet!

Skall omgående testas.
    Hur länge tinar du innan användning?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Jo, det är väldigt irriterande att tuberna torkar igen medans mycket kvar i dom. Jag fick med en pip med återförslutbar kork när jag nyligen köpte en patron med Lenson Polymer Sealer 303, som förhoppningsvis skall fungera att limma gummi mot polyesterplast. Av en tillfällighet såg jag att Biltema säljer samma typ av återförslutbar pip till patronerna. Jag köpte ett sett och satte på en återförslutbar pip på den silikontub som jag nyligen öppnade. Det blir intressant att se hur länge som silikonet är användbart i tuben.

Jag tackar för idén om att lägga diverse tuber i frysen. Det gäller bara att kolla vilka som tål att frysas.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    BJÄRRED

0 Ej tillåtet!

Jag låter tuben ligga framme tills den inte känns kall, kanske en timme. Man får kolla om någon lägsta brukningstemp är angiven.

1 Ej tillåtet!

Per
    Extra pip med skruvkork har jag testat. Hade en tub med sika som förslutits på det sättet för tre veckor sedan, i dag torr.
    Det finns även korkar som du skruvar dit istället för pipen, inte det heller har funkat för mig.
    Nu återstår silvertape/frysmetoden.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Tråkigt att höra att piparna med skruvkork inte hjälper. Jag antar att det är kontakten med syre som skapar problem. Då borde det kanske fungera att vakuumförpacka tuberna. Om man dessutom lägger dom vacuumförpackade tuberna i frysen borde det inte kunna bli bättre. Det gäller bara att hitta en vacuumförpackningsmaskin som passar och som inte kostar skjortan. Jag vet inte om dom vacuumförpackingspåsar för klädförvaring där man suger ut luften med dammsugaren, skulle fungera, men kanske vore värt att prova. Tror att jag vid tillfälle skall köpa en vacuumförpackingspåse och prova.

0 Ej tillåtet!

Polarn som är yrkesjägare har en vacumpack.
    Skall vid tillfälle åka ut till honom med en nyanvänd tub och vacumpacka den.
    Om frysen funkar är det ju ett billigare allternativ, så länge ingen har synpunkter på att tuberna snor platsen för den nyplockade svampen förstås ;-)

Husbilsombudsman Olle Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Ludvika

1 Ej tillåtet!

Släng ut svampen, lim och dy.l är viktigare

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Järfälla

0 Ej tillåtet!

Känner igen problemet, Har olika tuber igaraget, silicon, tätningsmassa mm. Jag skruvar bort pipen tar en 8mm borr i skruvdragaren jobba fram och tillbake med borren, drt bukar lösa sej, Ibland när detta inte funkar och man behöver lite tätnig eller silikon till motorpackning kan man dela tuben ta det man behöver sedan fårm na kasta den.

Stig

0 Ej tillåtet!

Man kanske kan lägga dom i vattenbad.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar