Bild 4 Foto: Gomer Swahn
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 25 av 36

Ämne: Adapter spansk flaska - sv.bil

0 Ej tillåtet!

Adapter spansk flaska - sv.bil

Hej kompisar! Som rubriken säger. Behöver en adapter spansk flaska till svensk bil.
    Hurdan koppling har spansk flaska?
    // Max

0 Ej tillåtet!

Sv: Adapter spansk flaska - sv.bil

Hej Max, om du kommer till Spanien så kan du säkert köpa anslutningsventil till den Spanska flaskan på järnhandel (ferretaria) eller på marknad för 10 - 15 Euro men går också att få tag i här i Sverige.
    I den här tråden kan du se bild på Spansk anslutningsventil http://www.husbilskompisar.se/portal...a-gasolflaskor

0 Ej tillåtet!

Så ... utgången på den "klumpen" passar i en svensk bil???
    // Max

0 Ej tillåtet!

DSC00230.jpg

Max, du måste nog ha en övergångsnippel mellan ventilen och din befintliga slang.

Anslutningsventilen har längs ner en svart ring som man trycker upp för att få loss ventilen från flaskan. Ovan den sitter en blå ventilkropp och överst en ratt för att öppna ventilen med.

På den blå ventilkroppen sitter en metallnippel med utvändig gänga, vanlig högergänga (vet inte storleken), och på den metallnippeln en annan övergångsnippel med invändig vänstergäng som med största säkerhet passar på din befintliga slang. Du hittar övergångsnippel hos husbilshandlare.

Den vänstergängade är standardgängan för anslutning av Svenska gasolflaskor.

Hör av dig om du vill att jag skall fixa några detaljbilder på anslutningen.

0 Ej tillåtet!

Sven-Åke, tack för hjälpen. Jag har ringt Fogas men dom var osäkra på vad som gäller. Med ditt underlag är det lätt att förklara vad jag behöver.
    // Max

Hittade tidigare tråd i ämnet. Sorry!
    Senast redigerat av Max Mazalik den 2012-08-10 klockan 11:26.

0 Ej tillåtet!

Hur hög är en Spansk flaska, på alugasflaskan behövde kragen skruvas bort. ?
    // Max

0 Ej tillåtet!

Max, min Spanska flaska är 62 cm hög med anslutningsventilen påmonterad.

0 Ej tillåtet!

OK! Tack. Ska ut och mäta. Tänk om hela EU haft samma flaskor och anslutningar.
    // Max

0 Ej tillåtet!

Ja du Max, det vore en lycka att stilla bedja om. Nu finns det som tur är lösningar genom olika adaptrar men i ett längre perspektiv är det sånt som paraplyorganisationer som RMF skall engagera sig i och försöka påverka till förändring. EU är väl det lämpligaste forumet för sådana diskussioner.
    Det som inte går, det går det också. Det tar bara lite längre tid.

0 Ej tillåtet!

62 cm ... då är jag räddad. För då kan jag lyfta i flaskan utan ventil och när flaskan är på plats knäpper jag på ventilen. Gasollådan är 67 cm hög så där bör det inte vara några problem.
    // Max

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kolmården

0 Ej tillåtet!

Detta med gasolanslutningar är berkligen ett mysterium. Vi har tyska flaskor och tyska anslutningar. Vi åker till Spanien i höst och kommer sannolikt att behöva fylla gas där. Ska vi då nöja oss med att ta med en flaska från Sverige och köpa en spansk flaska i Spanien samt en anslutning för den till vår tyska gasanslutning?

Eller ska vi satsa på att det går att fylla våra tyska flaskor i Spanien. Bör vi i så fall fixa en anslutning för denna laddning i Tyskland, dvs en anslutning som medger att man kan fylla en tysk flaska från en spansk gasfyllnnadsstation?

0 Ej tillåtet!

Min tanke är såhär:
    Kör med alugasflaska och en gasplats tom. Alugasflaskan kan jag tanka hela vägen ner och i Spanien. Sålänge jag väljer att köra omkring i Spanien kan jag tanka alugasflaskan. Skulle jag sen välja att stå på en camping i tex 2 månader, och inte köra med HB, kan jag köpa/hyra en Spansk flaska och byta på campingplatsen.
    Visst låter det listigt! Funkar det?
    // Max

0 Ej tillåtet!

Vi brukar åka till Spanien med en Svensk och en Spansk flaska alltså ingen stationär fyllbar tank. På vägen genom Tyskland ser vi till att fylla upp så att vi har båda flaskorna så gott som fulla när vi åker in i Frankrike.

Det finns flera ställen i Tyskland som fyller vanliga gasolflaskor och bara tar betalt för den mängd de fyller. Oftast fyller vi gasol i Trier på Luxemburgerstrasse och sedan när vi åker genom Luxemburg fyller vi upp med billig diesel i första mack.

Från det ögonblick vi har fyllt båda våra flaskor använder vi enbart den Spanska flaskan så att den Svenska blir reserv till hemresan. I Spanien är det sedan enkelt och billigt att byta den Spanska flaskan när den blir tom.

Det finns, vad jag vet, inte så många ställen i Spanien att fylla gasolflaskor och det är inte heller så väldigt många tankställen för fyllning i fast tank. Tyskland och Frankrike har mängder med tankställen för fyllning i fast tank.

0 Ej tillåtet!

Ja då verkar det som om min strategi håller.
    // Max

0 Ej tillåtet!

Här är en länk till Repsols bilfyllningsstationer för gasol (LPG)

http://www.repsol.com/es_en/producto...omocion/venta/

Tänk på att dom börjat använda en speciell ny typ av munstycke på pistolen.
    /pa

0 Ej tillåtet!

Kallas tydligen Euronozzel (stavning?) har en sån i adapterpåsen. Ska spara den länken.
    // Max

0 Ej tillåtet!

Så här ser den nya gasolanslutningen som börjat användas på LPG-bilar i Spanien ut:

Ad2Spain.jpg

/pa

0 Ej tillåtet!

Jepp! Har en sådan också i påsen.
    // Max

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Helsingborg

0 Ej tillåtet!

Var skaffar man den???

0 Ej tillåtet!

Jag köpte hela adapterkitet (4 st) i Tyskland när flaskan installerades. I Sverige har nog Fogas och tillbehörsfirmorna.
    http://www.gasfachfrau.de/ Här hittar du den definitift.
    http://www.gasfachfrau.de/tank_adapter.html
    // Max
    Senast redigerat av Max Mazalik den 2012-08-17 klockan 08:42.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Helsingborg

0 Ej tillåtet!

Tackar för svaret.
    Kom på att vi bara har flaskor

0 Ej tillåtet!

VARNING FÖR SPANSKA GASOLSLANGAR

Vi står sedan en dryg månad på Campingen Torre del Mar i Spanien, Solkusten. Eftersom elen är ganska dyr så har många köpt en Spansk gasolflaska som står ansluten utanför bilen. Det kan bli nedåt +6C på nätterna även om det på eftermiddagen kan gå upp till +16C nu i januari så det går åt lite uppvärmning.
    En 11 kg Propanflaska kan man köpa av gasbilen för 23 Euro och en fyllning kostar 15:50. Gasbilen kommer in på campingen tisdag och torsdag. Mycket bekvämt.

Jag har en blå väska från Primagaz som jag köpte i Sverige för fem år sedan. Den skall innehålla allehanda kopplingar för Europa. Till den Spanska flaskan behöver man en "hatt" med kran. Den som ligger i blå väskan passar inte till en Spansk flaska och har dessutom så dålig kvalité på gängorna så den läcker.

Eftersom det sitter en Duo Control i vår bil så skall man inte ha någon ytterligare reducering.
    Därför köpte jag en Spansk hatt med kran och utan reduceringsventil samt en därför avsedd slang. Det finns att köpa i butiken här på campingen. Hatten passade perfekt. Slangen såg robust ut och texten angav inget om tillåtet tryck och så. Killen i affären kunde ingen engelska. I Sverige får man inte sälja dåliga slangar men det får man tydligen här. Mitt fel egentligen, men man är ju godtrogen.

I morse sprack slangen!!!! Den hade ingen armering och klarade inte trycket från tuben. Som tur var stod grannen tre meter ifrån när det hände så han stängde snabbt ventilen.

Alltså skall man nog se till att ha med sig en 2 meter riktig slang som tål trycket och med slangbrottsventil och rätt kopplingar (högergäng) innan man åker hit. Spansk campingbutik kan nog vara vanskligt.

Hasse

1 Ej tillåtet!

Oj Hasse, det var riktigt illa!

Jag såg ju också slangen i butiken och den såg ju stabil ut och låg bland gasolgrejorna.

Såg bilden på FB och det var ju inget litet hål i slangen.
    Butiken borde fixa det här och skaffa en riktig slang tycker jag och byta ut alla andra slangar i butiken så det inte händer samma sak för andra kunder.

Om det här hade hänt i ett förtält så kunde det ha blivit en kraftig explosion med risk för personskador och stor brand med flera tätt stående husbilar/husvagnar inblandade.

Kanske borde tillbudet anmälas till campingägaren och därifrån till någon tillsynsmyndighet.

Har du tillgång till bilden så tycker jag att det kunde vara bra om den kom in också här på forumet som varnande exempel.

Vi ses snart Hasse!

0 Ej tillåtet!

Så här gick det sedan med min spanska gasol......

Snett emot oss på campingen står en tysk husbil med en "gubbe" som bråkade på oss när vi kom hit; "Kan man inte få sova här" sa han från sin solstol på eftermiddan när vår Golden Retriever skällde några gånger.
    Det är mest tyskar på den här campinggatan. Ligger här hela vintern. Alltså måste man ut och titta när det händer något, som smällen när vår gasolslang punkterade i förmiddags. Det var en smäll det som kunnat sluta mycket illa.
    Alltnog! Han erbjöd sig att ta sin vespa och åka och köpa en riktig slang. Hoppsan.

Jag gick till campingbutiken bredvid receptionen och visade slangen som spruckit. Killen i affären bara ryckte på axlarna. Han hade bara sådana mjuka röda slangar. Gick sedan och kollade hur andra hade gjort. Dom hade en regulator direkt på spanska flaskan. Jag har ju en Duo Control inne i gasolfacket som jag anslöt direkt till (först). Den har ju redan en regulator. Bilarna här nere verkar inte så påkostade, ingen Duo Control. Trodde att jag köpt en riktig slang.

Den snälla tysken kom tillbaka med en nyinköpt slang. Den var av samma kvalité, dvs inte armerad och avsedd att sitta på andra sidan regulatorn med det låga trycket. Hur gör man då? Inte kan man väl ha två regulatorer i serie?! Fick köpa en spansk gasoltubshuva med inbyggd regulator och provade. Nöden har ingen lag.

Hur gick det sen.......
    Jo med det mycket låga trycket via två regulatorer så fungerar ändå spisen och Aldepannan. Kylskåpet går inte. Det blev på el. Kontrollpanelen lyser rött och Duo Control vill koppla över till den andra och svenska tuben. Stängde av den svenska. Nu har vi i alla fall spansk och billig gasolvärme.

Så akta er för spanska slangar och om ni skall ha en spansk tub utanför på backen så ta med en riktig armerad slang för 8-10 bar med slangbrottsventil och inga slangklämmor utan riktigt hopsatt. Anslutningen skall vara högergängad på Duo Control sidan och vänstergängad vid gasoltubshuven (som då skall vara utan regulator).

Oj, oj, ..... Hasse

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

2 Ej tillåtet!

om man ska koppla en slang direkt till gasolflaskans gasuttag så måste det vara en armerad slang som tål trycket, det räcker nog inte med 8-10 bar som du skriver Hasse, jag skulle tro att de slangar som levereras med en Duo Comfort har en tryckklass på 20-30 bar för att hålla en viss säkerhet över vad man kan få med propan i flaskan vid 30 grader, redan vid 22 grader har propan ett ångtryck på 10 bar och en viss säkerhetsmarginal måste finnas

jag skulle tro att de slangar ni köpt är avsedda för montering på lågtryckssidan, dvs efter regulatorn

"Kontrollpanelen lyser rött och Duo Control vill koppla över till den andra och svenska tuben"
    Duo Comfort vill byta flaska vid ca 0,5 bar, har du kopplat in en spansk regulatorer före Duo Comfort så blir ju det ingående trycket på Duo Komforten 30 resp 50 mbar beroende vilken spansk regulator du har

en bättre lösning är i så fall att koppla in den spanska flaskan med monterad regulator på ledningen efter Duo Comfort-regulatorn, dvs på fordonets lågtryckssystem eller om man har ett gasuttag till en grill någonstans i systemet kan man ju koppla in sig där under förutsättning att man använder den spanska regulatorn direkt på flaskan
    nackdelen blir att man kanske måste har den spanska flaskan utanför bilen och att den automatiska omkopplingen som Duo Comfort står för inte längre fungerar

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar