Bild 3 Foto: Gomer Swahn
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 25 av 37

Ämne: Undrar vad dom menar?

2 Ej tillåtet!

Undrar vad dom menar?

Hittade denna skylt i ett inlägg i dag??????

12191685_1054222794596736_2286270844037428313_n.jpg
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis Lars Erik Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Sölvesborg

3 Ej tillåtet!

Sv: Undrar vad dom menar?

Från vänster räknat:
    1. Rökning förbjuden!? 2. Ligg ej med tältduk över huvudet!? 3. Sitt inte i din husvagn och koka kaffe, och framför allt, drick det inte på medhavd stol utanför vagnen!? 4. Absolut förbjudet att sova i bil, ännu förbjudnare om bilen har sängar!?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Skänninge

0 Ej tillåtet!

Jag vet ej vad de kan betyda i Sverige. Det är i alla fall inte svenska förbudsmärken, för dessa är gula med röd bård och rött diagonalsträck. Danska förbudsmärken har vit botten, så skylten kan komma från en dansk rastplats.
    Lasse

Kåre Wahlman
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Njaa är ju svensk text! Är det någon campingägare i närheten som behöver gäster?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Varför inte fråga Trafikverket vad skylten är tänkt att betyda?

6 Ej tillåtet!

Vad Trafikverket menar med skylten - oavsett de formella tveksamheterna avseende märkenas utformning - är nog ganska tydligt. Man vill få stopp på den negativa utveckling som gjort att man tvingats stänga flera rastplatser. Sannolikt får man kompletterna skyltarna med symboler som betyder:

* Förbud mot omfattande bilreparationer
    * Förbud mot kvarlämnande av trasiga bildelar
    * Förbud mot kvarlämnande av skrotbilar
    * Förbud mot oljespill
    * Förbud mot löslöpande och argsinta hundar
    * Förbud mot att hänga tvätt i träd och lekredskap
    * Förbud mot att såga/bryta kvistar och grenar från träd som eldbränsle
    * Förbud mot störande oljud, särskilt nattetid
    * Förbud mot att slänga trasiga möbler
    * Förbud mot att uppträda hotfullt mot andra rastplatsbesökare

Ja, listan kan sannolikt göras betydligt länge. Kvar står dock faktum att en påtaglig och mycket negativ förändring har inletts på landets rastplatser.
    Senast redigerat av Anders Waldman den 2015-11-07 klockan 13:41.
    Det som inte går, det går det också. Det tar bara lite längre tid.

1 Ej tillåtet!

Är det inte rätt uppenbart vad skylten betyder ?. Varför ska allt dras till yttersta spetsen ? Andemeningen i denna skylt måste väl alla förstå ändå, eller ?

3 Ej tillåtet!

Jag planerar att ringa Trafikverket på måndag.
    Har fått lov av den som tog bilden att använda den.
    Självklart förstår även jag vad man åsyftar men ett statligt verk borde nog ha tydligare information tycker jag.
    Vad innebär den överkorsade husbilen? Får man inte köra in, inte parkera, inte sova.
    Mmm, frågorna är många, vi får väl se vad svaren blir.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Dom som förstår vad skylten menar kan gärna förklara det så att även jag kan förstå dess innebörd. Jag kanske är en udda fågel med mindre utvecklade förståndsgåvor

3 Ej tillåtet!

Behöver inte vara raketforskare för att tyda lite sunt bonn förnuft. Spela ovetande och oförstående är ju inte brottsligt i o f.
    Jag skulle inte använda denna rastplats, om jag kommer med husbil, som en ställplats eller camping. Räcker för mig att veta. Tror t o m att de som kommer hit till sverige i större grupper med husvagnar och hb för att jobba med div saker förstår innebörden i denna skylt.
    Verkar i bland som vi hb åkare behöver övertydliga skyltar och regler, för att det ska dras till sin spets med allt. Kommer sluta med att folk inte fattar dessa skyltar heller kanske. Bara min högst personliga åsikt.
    Senast redigerat av Stefan Bohman den 2015-11-07 klockan 14:55.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Skänninge

0 Ej tillåtet!

Om vi tar den skylten med överkorsad husbil så torde man mena att det är förbjudet att passera skylten med en husbil.
    Liknande skyltar med lastbil, traktor, mc mm betyder ju att man ej får köra förbi skylten med resp. fordon.
    Så kan trafikverket mena att man ej får passera utan man måste stanna före skylten för att sedan åka därifrån samma väg som man kom. (det blir problematiskt på en rastplats vid motorväg.)
    Lasse

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Partille

3 Ej tillåtet!

Det finns många "förbudsskyltar" och "påbudsskyltar" som inte behöver utformas enligt vägmärkesförordningen eftersom de inte har med trafik att göra. Exempel på detta är t.ex. rökning förbjuden och symbolerna för man och kvinna som finns vid många ingångar till toaletter och omklädningsrum.

Förbud mot öppen eld och campingförbud har inte med trafik att göra. Det två märkena till höger är nog ett försök att förmedla följande information, hämtad ifrån: http://www.trafikverket.se/resa-och-...m-rastplatser/
    Hur länge får man stå med sin husvagn eller husbil på en rastplats?
    Våra rastplatser är främst avsedda för tillfällig rast och vila, inte för övernattning. På rastplatser och skyltade P-platser är det dock i grunden tillåtet att stå högst 24 timmar.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

2 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av David Adbro Visa inlägg
    Det finns många "förbudsskyltar" och "påbudsskyltar" som inte behöver utformas enligt vägmärkesförordningen eftersom de inte har med trafik att göra. Exempel på detta är t.ex. rökning förbjuden och symbolerna för man och kvinna som finns vid många ingångar till toaletter och omklädningsrum.

Förbud mot öppen eld och campingförbud har inte med trafik att göra. Det två märkena till höger är nog ett försök att förmedla följande information, hämtad ifrån: http://www.trafikverket.se/resa-och-...m-rastplatser/
    Underbart med fakta! Trafikverket borde då ta bort de båda symbolerna med husvagns- och husbilsförbud och ersätta dem med en symbol för Parkering max 24 timmar, vilket bättre skulle avspegla vad det är som gäller på rastplatserna.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Partille

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Per Hanson Visa inlägg
    Trafikverket borde då ta bort de båda symbolerna med husvagns- och husbilsförbud och ersätta dem med en symbol för Parkering max 24 timmar, vilket bättre skulle avspegla vad det är som gäller på rastplatserna.
    Många husbilister anser att de endast parkerar när övernattning i husbil sker. Trafikverket skriver att deras rastplatser inte är avsedda för övernattning - och däri ligger utmaningen, att få rastplatsbesökarna att förstå detta. Så uppfattar jag saken.

ove johansson
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Trafikverket bedömer sina rastplatser olika..T.Ex Sandsjöbacka får man inte övernatta längre..Har varit för mycke inbrott i bilar..
    En förebyggande åtgärd???? Knappast..Ett spel för galleriet,,

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

1 Ej tillåtet!

Många husbilister anser att de endast parkerar när övernattning i husbil sker. Trafikverket skriver att deras rastplatser inte är avsedda för övernattning - och däri ligger utmaningen, att få rastplatsbesökarna att förstå detta. Så uppfattar jag saken.
    Nja, du glömde bort den följande meningen i din text från Trafikverket:

"På rastplatser och skyltade P-platser är det dock i grunden tillåtet att stå högst 24 timmar."

Dom rastplatser som jag har besökt i Sverige och utomlands (Tyskland, Frankrike, Spanien, etc.) används flitigt av lastbilschauförer för deras lagstadgade vila, vilket även inkluderar att sova i bilarna under natten. Kan inte se att det är någon större skillnad på husbilar i detta avseende, dom är vanligtvis baserade på lastbilschassin

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av ove johansson Visa inlägg
    Trafikverket bedömer sina rastplatser olika..T.Ex Sandsjöbacka får man inte övernatta längre..Har varit för mycke inbrott i bilar..
    En förebyggande åtgärd???? Knappast..Ett spel för galleriet,,
    Låter som lite konstigt att förbjuda övernattning i bilar p.g.a. många inbrott. På vissa platser som jag har besökt har det funnits skyltar uppsatta där man har uppmanats att tömma bilen p.g.a. många inbrott. Det borde vara upp till var och en att välja om man vill parkera på platser där man varnar för att inbrott i biler är vanligt förekommande.

Kåre Wahlman
    Gäst

5 Ej tillåtet!

En mycket liten undran? Vem skall avhysa t.e.x en Husbil som dristar sig att enligt Lagen ( Föbjudet att framföra Fordon om Föraren anser dig vara För Trött) ta ut Vilotid på denna Rastplats?
    Polisen kan inte Avhysa boende utan att Kronofogden ger assistans.. eller gäller andra regler om vi Svenskar ockuperar en plats?
    Tänker på dessa Rabalder som är varje gång något Gäng skall Avhysas från olika platser som i Malmö senast!
    Senast redigerat av Kåre Wahlman den 2015-11-07 klockan 19:08.

Åke Angsell
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Håller med Dig Kåre, det måste vara svårt att avhysa någon som stannat på en rastplats p.gr.av trötthet eller sjukdom och måste få vila. Vilken polis vill ta ansvar för det?
    Åke

ove johansson
    Gäst

0 Ej tillåtet!

##Tömma bilen## är ju allmänt känt, I princip överallt,,
    ,För 7 eller 8 år sedan stängdes Torpasjöarnas rastplats som fick pris som bästa plats lite innan..Det var för mycke inbrott..Googla på detta,,
    Annars är det ju lätt att stänga än att ta sej an problemet..
    När det gäller Sandsjöbacka så går det bra att natta med Tradarna på nersidan,,Dom om nån behöver ju sin vila enligt lag..
    Vi har ingen behaglig utveckling för närvarande,,Så e de...

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Partille

0 Ej tillåtet!

@Per, jag tror du missade frågan till svaret i citatet från Trafikverket, frågan var:
    Hur länge får man stå med sin husvagn eller husbil på en rastplats?
    Troligtvis hade svaret varit annorlunda om frågan gällt ett fordon som enligt lag ska vara utrustat med färdskrivare.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

@Per, jag tror du missade frågan till svaret i citatet från Trafikverket, frågan var:
    Troligtvis hade svaret varit annorlunda om frågan gällt ett fordon som enligt lag ska vara utrustat med färdskrivare.
    Tycker nog inte att det har någon betydelse om frågan gällde husvagn och husbil, eftersom svaret är av generellt skrivet och är tillämpligt för samtliga fordonsslag. Det är nog främst husvagnar och husbilar som riskerar att bli kvar för längre tid än 24h. Lastbilschauförena har ett jobb att utföra och blir nog inte kvar längre än vad som kräver för dess lagstadgade vila.

Husbilskompis Johan Kinneryds avatar
    Stad/Ort
    Borlänge

2 Ej tillåtet!

För det första är det helt klart att man kan parkera även om man övernattar i husbilen, och det tror jag nästan alla inser. Detta inser i vart fall rättsvårdande instanser.

Sedan har vi det här med vilotider. Alla trafikanter är skyldiga att se till de får nödig vila, inte bara yrkesförare. Det som i princip skiljer är att yrkesförare är skyldiga att dokumentera sin kör- och vilotider, ibland med fördskrivare. Även en icke yrkesmässig kan straffas för att ha framfört ett fordon i uttröttat tillstånd.

Därför har husbilförare, liksom yrkesförare, skyldighet att skaffa sig nödvändig dygnsvila och därmed rättighet att nyttja rastplatser för detta. Och förresten hur kan man nyttja en rastplast i upp till 24 timmar utan att sova.

3 Ej tillåtet!

Som framgår av texten överst på skylten är det förbjudet att campa på rastplatsen. Det engelska verbet "to camp" översätts med "att slå läger" i de engelsk-svenska ordböcker jag läst och förklaras på motsvarande sätt i Collins och Oxford Concise Dictionary. Enligt min uppfattning kan det därför aldrig vara att anse som camping att sova i ett fordon så länge man inte belamrar platsen med campingtillbehör (slår läger). Trafikverkets rastplatser är dessutom avsedda för rast och vila i samband med bilfärden. Om man tar rast en timme och fikar eller äter eller om man sover (dag- eller nattetid) agerar man ju helt i enlighet med rastplatsens avsedda användningsområde.

Begreppet camping är ännu inte definierat i Sverige vilket bl a resulterat i att ett antal kommuner i sina lokala ordningsföreskrifter anser att camping är liktydigt med att övernatta i ett fordon. Flera jurister som jag talat med anser att kommunerna inte har någon rätt att med Ordningslagens bestämmelser som grund besluta om den begränsningen av "utnyttjande av det offentliga rummet".

I Ordningslagen : kommentarer och rättspraxis / Carl G. Persson, Göran Rosenberg, Kazimir Åberg; 2003 / finns inte heller något stöd för den sortens beslut. Så länge besluten inte utsätts för en formell juridisk prövning i en domstol, får vi acceptera att även i fortsättningen befinna oss i ett osäkert rättsläge. Några vill ha det så medan andra (däribland jag) föredrar ett klarläggande.

Även om jag förstår Trafikverkets intention med skylten, håller jag med om att den kunde och borde varit utformad på ett bättre sätt.
    Det som inte går, det går det också. Det tar bara lite längre tid.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Trafikverket verkar också ha skyltar som saknar förbudssymbolerna för husvagn och husbil. Hittade denna med hjälp av Google:

trafikverket_forbjudet_campa.jpg

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar