Bild 5 Foto: Gomer Swahn
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 25 av 42

Ämne: Windows 10

0 Ej tillåtet!

Windows 10

Har uppgraderat.... får inte Skype att fungera. Så fort jag ringer någon bryter S ner. Någon med samma problem? Lösning?
    // Skypande Max

ove johansson
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Sv: Windows 10

Har du denna version på Skype Max? 7.6.64.105.??
    Den fick ja ladda ner för de skulle funka....

0 Ej tillåtet!

0 Ej tillåtet!

Jag såg på ett youtubeklipp om vad som skulle vara nytt och bra med Windows 10 i somras.
    Presentatören hurrade över "Cortana". Som snokade i allt, läste ens post, scannade vilka sidor man såg på, kontrollerade allt den kunde för att ge mig bättre svar.
    Min nästa youtube film var "How to disable Cortana", som tur var är det bara två menyinställningar så påstår Microsoft att de slutar snoka.
    Men det stör nog inte så många, googles tjänster inkl websök och gmail gör enorma datalagringar och snokande och väldigt få har lyft på ögonbrynen för det så jag tror inte detta kommer bli en stor sak för MS.

0 Ej tillåtet!

Ove ... har en version som heter 7.7.32.103 Ska genast leta upp "din" version.

Henrik ... hade ingen aning om detta. Har nu kopplat ifrån Cortana.

Stort tack // Max

0 Ej tillåtet!

Max, jag har Skype 7.7.0.103 tillsammans med W10 och det fungerar perfekt. Har också fiber med bra fart bakom, kanske bidrar.

0 Ej tillåtet!

Laddade ner en gammal Skypeversion i går. Fick med en laddning virus och trojaner på köpet. Gratis ....
    // Max

0 Ej tillåtet!

Sven-Åke ... var hittade du den versionen av Skype. Är på väg att ge upp.
    Suckande Max

0 Ej tillåtet!

Max, med Skype öppen klickade på Hjälp/Leta efter uppdateringar. Kontrollerade sedan på Hjälp/Om Skype.

0 Ej tillåtet!

OK, tack. Ska köra en ny runda ....
    // Max

0 Ej tillåtet!

Min W8.1 på stationära datorn är nu uppgraderad till W10. Allt fungerar bra och upplever att det går en aning snabbare också så jag är helnöjd.

Men på den flyttbara med W7 till W10 gick det lite sämre. Där blockerades Autoroute 2011 med ett meddelande om licens och det finns en kod också där.
    Även Google mail, Google sökfunktion och facebook blockeras med hänvisning till ogiltigt certifikat. Däremot går det bra att söka med Bing. Jag använder Firefox som webbläsare.

0 Ej tillåtet!

Har gett upp Skype. Enligt Dell är min stationära dator för gammal, den stöder inte W10.
    Får köra Skype från Ipad.
    // Max

0 Ej tillåtet!

Kolla på denna sidan, det löste mitt bekymmer med kamera och gps
    https://www.microsoft.com/en-us/news...+Pack&form=DLC
    Det vi inte hinner med idag, slipper vi göra om imorgon
    http://www.larsson-lindgren.se/

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Påbörjade uppgredring till 10:an från Win 7 Home Premium, men avbröt uppgraderingen när jag blev varse att Windows Media Center och Windows Mobile inte fungerar med Win 10. Är det något mer som blir avinstallerat vid uppgradering till Win 10?

1 Ej tillåtet!

media center är väl bara byta ut mot xbmc som numera kallas http://kodi.tv/

1 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Per Hanson Visa inlägg
    Påbörjade uppgredring till 10:an från Win 7 Home Premium, men avbröt uppgraderingen när jag blev varse att Windows Media Center och Windows Mobile inte fungerar med Win 10. Är det något mer som blir avinstallerat vid uppgradering till Win 10?
    Det skall inte vara några problem att nedgradera tillbaka till Windows 7.
    Jag hörde att det finns nån som har lyft ut WMC och gjort en installatör för den så att det går att lägga in den på Windows 10, om man skulle vilja det.

Annars finns det, som Henrik påpekade, Kodi som alternativ. Den har jag använt i många år nu. Först på en Xbox, sedan i Windows, AppleTV, Raspberry Pi och nu på en Minix Android tv-box.

Jag har också testat Plex och Emby som båda är riktigt bra alternativ. Den sistnämnda kör jag faktiskt vid sidan av Kodi på min hemserver fortfarande, för den fungerar kanon på resa med bra wifi.

http://www.makeuseof.com/tag/5-alter...er-windows-10/
    -- Jag kan stava, men inte min ipad... --
    Många verktyg - en installation: - Ninite -
    Guide: iPad och POI import? - Till iGO MyWay -
    -- Whatever floats your boat --

0 Ej tillåtet!

Varning!
    Microsoft försöker nu pressa ut Windows 10 genom automatisk uppdatering via Windows Update även till Windows 7. Enligt tidigare besked skulle bara Win 8 erbjudas.
    Jag har gått in ock ändrat i Win Update så att jag måste godkänna varje installation, men varje gång jag startar om PC:n så ligger Win 10 där ikryssat att installeras. Suck.
    Jag vill inte ha Win 10 för då kan jag inte längre köra Office XP (har provat Office 365, överarbetat, fungerar dåligt på 10,5" - behövs nog 22" skärm + det kostar runt 700 kr/år). Autoroute 2011 lär inte heller funka. mfl....
    Dags att gå över till Google baserad surfplatta.
    Skäms Microsoft!
    Hasse

ove johansson
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Vi har väl lite olika förutsättningar......Men......Windows 10 är suveränt. En från Windows8 till 8.1.
    När det gäller W XP så har dom väl slutat att serva den?? Har jag för mej..
    Ha en go Kväll..

0 Ej tillåtet!

Om man har Win 8 så förstår jag att man laddar hem Win 10.
    Men jag tycker att Win 7 är bra och Microsoft kommer att distribuera säkerhetsfixar till 14 januari 2020 (extended-support). Dock är mainstream-support (utvecklare kan begära ändringar mm) slut 13 januari 2015.
    Office XP (och Win XP) är slutsupportat men man får hem ett antal fixar när man installerar Office XP även i år.
    Det jag vänder mig emot är att Microsoft inte kan låta oss (Win 7 användare) välja själva utan trycker ut Win 10. Skäms MS!
    Hasse

ove johansson
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Från början fick ju bara dom med W8 eller8.1 Windows10 gratis..Tydligen så har dom inte fått det dom tänkt sej om dom erbjuder W7 detta gratis??Vet ej..
    Annars köpte jag en PLATTA som har GOOGLE rakt över..Den delar dessutom ut WIFI..Så vi behöver ju ingen ROUTER,,Att WIFIN har lång räckvidd är ju ännu bättre..För ibland har jag några objudna gäster,,
    Men den stora fördelen då är ju att ingen vet vem som skriver vad,,

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Hasse Forsberg Visa inlägg
    Om man har Win 8 så förstår jag att man laddar hem Win 10.
    Men jag tycker att Win 7 är bra och Microsoft kommer att distribuera säkerhetsfixar till 14 januari 2020 (extended-support). Dock är mainstream-support (utvecklare kan begära ändringar mm) slut 13 januari 2015.
    Office XP (och Win XP) är slutsupportat men man får hem ett antal fixar när man installerar Office XP även i år.
    Det jag vänder mig emot är att Microsoft inte kan låta oss (Win 7 användare) välja själva utan trycker ut Win 10. Skäms MS!
    Hasse
    Ja, det är tråkigt att MS har valt att "ställa till det" för Win 7 användare genom att försöka köra på 10:an med automatik. Numer framgår det inte längre om det finns andra uppdateringa till 7:an, än att uppdatera till 10:an. Detta fick till följd att jag missade att installera ett antal säkerhets-patchar i 7:an. Nu har jag lärt mig att jag måste gå in och titta bland tillgängliga uppdateringar, samtidigt som jag måste avbocka uppdatering till 10:an varje gång.

Även om jag tycker att 7:an fungerar bra, så blir det nog till att uppdatera till 10:an innan uppdateringserbjudandet går ut. Annars kanske det blir som med min lilla XP-maskin, som inte längre fungerar med webbaplicationer som använder Java-applets. Uppdateringarna av Java upphörde strax efter att MS upphörde med uppdateringarna, vilket gör att det inte längre går att utföra en rad tjänster via webben
    Senast redigerat av Per Hanson den 2015-10-13 klockan 21:14.

0 Ej tillåtet!

Nu har jag inte kvar någon win7 själv att testa på, men man brukar kunna markera en föreslagen uppdatering i windows update och dölja den, så slipper man den uppdateringen. I alla fall tills de (MS) eventuellt ändrar policyn för den uppdateringen. Då kanske man måste dölja den igen.

Problemet är om den redan laddats ned i bakgrunden och väntar på omstart för att installeras. Då kanske man måste lägga på den och sedan göra systemåterställning...
    -- Jag kan stava, men inte min ipad... --
    Många verktyg - en installation: - Ninite -
    Guide: iPad och POI import? - Till iGO MyWay -
    -- Whatever floats your boat --

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Nu har jag uppdaterat från win 7 till win 10 och är klart missnöjd med 10:an. Det går att rulla tillbaka till 7:an, men det måste ske inom 30 dagar efter uppgraderingen. Den enda anledningen för mig att inte rulla tillbaka till 7:an är att datorn kommer att bli mindre användbar den dag Microsoft slutar att leverera uppdateringar till 7:an, i likhet med vad som hände med XP. Kort tid efter att Microsoft upphörde att leverera uppdateringar till XP, upphörde även nya verisioner av Java att fungera på XP-maskiner. Vissa tjänster kräver att man har den sennaste verisionen av Java, t.ex. Bank-id.

Microsoft:s "extended support", säkerhetsuppdateringar, för Win 7 upphör den 15 januari 2020 (www.pcworld.com). Det är då Win 7 blir mindre användbart. Det är synd att gratisuppgradeingen till Win 10 går ut redan till sommaren, ett år efter att 10:an blev tillgänglig

Win 10 är kraftigt förenklat jämfört med 7:an. Det positiva med detta är att det bör åtgå mindre datakraft för själva operativsystemet, men en sak som verkligen irritarar mig är att man inte längre har samma valmöjlighet för nerladdning av uppdateringar. I 10:an laddas uppdateringarna automatiskt ner i bakgrunden, så länge som operativet inte känner av att man är uppkopplad med en anslutning som mäter datamängden. Jag vet inte hur detta sker i praktiken, men är rädd för att 10:an kommer att tanka ner uppdateringar i bakrunden när man är uppkopplad med LAN/WLAN mot en router som i sin tur är uppkopplad via 3G/4G. Det var mycket bättre när man kunde välja att bli meddelad om att uppdateringar fanns tillgängliga utan att några uppdateringar automatiskt laddades ner i bakgrunden.

I och med 10:ans telefonliknande operativsytem är det enda skälet för mig att inte migrera till Linux att vissa av mina program inte fungerar på Linux.
    Senast redigerat av Per Hanson den 2015-12-26 klockan 14:32.

ove johansson
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Jag har 10-an..Ingen uppdatering per automatik såvida du inte kör WIFI..Jag väljer dom jag vill ha ..Eftersom jag har 1 TB(1000gb) på datan så tar jag rubbet..Delar också trådlöst till telefon som har mindre gig..
    Utrymmet på datan är viktigare än vad man har i gig per månad.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av ove johansson Visa inlägg
    Jag har 10-an..Ingen uppdatering per automatik såvida du inte kör WIFI..Jag väljer dom jag vill ha ..Eftersom jag har 1 TB(1000gb) på datan så tar jag rubbet..Delar också trådlöst till telefon som har mindre gig..
    Utrymmet på datan är viktigare än vad man har i gig per månad.
    WLAN = WiFi

Datorn är nästan alltid uppkopplad med WiFi till routern. Det är inte lagringsutrymmet på datorn som är problemet. När man kopplar upp routern mot 3G/4G kan det vara av intresse att kunna välja att uppdatera vid senare tillfälle då man inte har begränsning i tillgänglig datamängd.
    Senast redigerat av Per Hanson den 2015-12-26 klockan 13:53.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar