Bild 3 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Det som inte får hända.

0 Ej tillåtet!

Det som inte får hända.

När man är ute på fotouppdrag som yrkesfotograf är det hängslen, livrem och fallskärm som gäller.
    Flera kamerahus, massor med gluggar och andra tillbehör.
    Jobbet skall gå att genomföra till varje pris.

När jag skriver reportage för HK är det lite mera layed back.
    Ett hus och en standardglugg, allt för att spara vikt.

I förrgår eftermiddag bunkrade jag inne i Söderhamn.
    När jag åkte i väg stuvade jag kameran, som jag tyckte, väl.
    Lätt att komma åt, men säkert förvarad.

Trodde jag!
    När jag stannade för att tanka öppnade jag passagerardörren för att komma åt ett tankkort. I samma ögonblick som jag öppnade dörren halvvägs ser jag kameran fara ut, falla 40-50 cm och slå i betongen med en otäck smäll.
    Här ser ni resultatet :-((((
    Ett 20.000 kronors objektiv i två delar.

IMG_0510.jpg

Surt är det men sägas skall väl att totalt på 20 år som yrkesfotograf med flera hundratusen bilder, tusentals uppdrag har detta hänt totalt två gånger.
    Men surt är det, kostar säkert 10000 spänn att laga.
    Resten av reportageresan får fixas med mobilkameran :-((
    Senast redigerat av Gomer Swahn den 2015-07-22 klockan 10:30.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis/In memoriam Lars Reimerss avatar
    Stad/Ort
    Landskrona

3 Ej tillåtet!

Sv: Det som inte får hända.

Man brukar säga "Har man en glad dag så nog fan regnar det" ...
    "Vissa människor ska inte jobba med andra människor, de behöver jobba med sig själva istället"

0 Ej tillåtet!

Det är firmakameran förstås. Då gäller kanske inte den privata slarvförsäkringen. Jag har en sådan, utökad ansvarsförsäkring. Jag tappade vid en flytt en tv som förstördes. Tack för försäkringen. Men det funkar kanske bara på privata saker om man har det tillägget i hemförsäkringen. Ditt objektiv, min växellåda, vad är det som händer oss kompisar.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Partille

0 Ej tillåtet!

Det var inte kul. Förhoppningsvis var det som hände bättre än om kamerahuset hade gått i två delar. Jo, jag vet, det var en klen tröst. . .

1 Ej tillåtet!

Gjorde samma sak för några år sedan men med billigare grejor en Olympus Pen med standard objektiv åkte ner i backen på en cykeltur när remmen gick av! En del av objektivet, själva fästet, satt kvar på kameran men resten av objektivet låg en bit bort. Inte lönt att laga tänkte jag men efter att ha studerat skadan en stund kunde jag limma ihop objektivdelarna med superlim. Det fungerar fortfarande men går naturligtvis inte att skruva isär längre, rekommenderar en mer proffsig metod till din kamera.
    bloggar om Italien på
    www.giazza.se

Husbilskompis Nisse Östmans avatar
    Stad/Ort
    Vissefjärda

0 Ej tillåtet!

När huvudet är dumt får ofta plånboken lida............

0 Ej tillåtet!

Aj, aj, aj - det där smärtar en yrkesfotograf av din kaliber, kan förmodligen liknas med att bryta ena benet. Kan tänka mig hur det känns och beklagar det inträffade som nog får gå under rubriken OTUR.
    Själv skulle jag nog ha svårt för att sova om det skulle hända min kamera. Jag hoppas att du har en försäkring som kan hjälpa till och lindra konsekvenserna.

1 Ej tillåtet!

Har du kollat om du har en drulleförsäkring? Tack iallafall för fina reportage från Jungfrukusten.

0 Ej tillåtet!

Pratade med Nikon i dag, får en låneglugg så länge, förmåner man har som yrkesfotograf.
    Gluggen kan bli klar först i september :-(

Försäkring?
    Jag och många av mina kollegor har valt bort kameraförsäkringen.
    För det första skriver dom ner utrustningen till 30% efter fem år trots att den är värd så mycket mer.
    Sedan betalar man 8.000:- per år!
    Jag hade alltså betalat in 120.000:- under femton år.
    Haft en skada på 8000:- totalt under dessa år varav jag betalade nästan hälften i självrisk.

Nä, jag tar hellre smällen en en sådan deal!
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

1 Ej tillåtet!

"Det som inte får hända!"
    Om du går in på en offentlig toalett och den enda platsen (förutom golvet) att lägga ifrån dig kameran är i tvättstället så kolla först att kranen inte har en rörelsedetektor för att starta vattenflödet! Den lilla detaljen missade jag men eftersom jag använder Canon så gick det bra ändå trots att det spolade över både hus och optik
    Men det finns ju andra kameramärken också..

1 Ej tillåtet!

Lite vatten klarar nog Nikons D3 med 24-70 2,8 oxå.
    Testa att släng den i betonggolv får du se.
    Nikon sa att jag hade haft maximal otur.
    Själva objektivhuset har gått av, något som händer väldigt sällan tydligen.
    Nåväl Aftonbladet eller Expressen? Nikon eller Canon ;-))))

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar