Bild 8 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Farthållare

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Säimen, Finland

0 Ej tillåtet!

Farthållare

Hej,

Min fråga gäller halvintegrerade husbilar, årsmodell från 2012 framåt med totalvikt 3,5 t och Fiat Ducato 2,3 L motor, 130 hp.

När ni använder farthållare, runt 100 km/h, hur mycket varierar hastigheten, vid uppförbackar och nedför?

T.ex. om ni har setpoint 110 km/h, går hastigheten ner till 105 km/h vid uppförsbacke?

0 Ej tillåtet!

Sv: Farthållare

Har faktiskt inte tänkt på det. Jag kör sällan med farthållare men Majsan använder den då och då.
    Jag kan tänka mig att det beror på längd och lutning på backen och kommer jag ihåg det, så ska jag kolla någon gång.
    Be careful out there

0 Ej tillåtet!

Hej! Detta har det skrivits om tidigare. Fiat har för att få ner avgasutsläpp programmerat farthållaren att inte kompensera motlut med mer än 25% gas. Vår farthållare går mellan 80 Km/t till 115 när inställd på 100. Verkar inte komma någon uppdatering. Hasse

Leif Johansson
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Tapsa Viro Visa inlägg
    Hej,

Min fråga gäller halvintegrerade husbilar, årsmodell från 2012 framåt med totalvikt 3,5 t och Fiat Ducato 2,3 L motor, 130 hp.

När ni använder farthållare, runt 100 km/h, hur mycket varierar hastigheten, vid uppförbackar och nedför?

T.ex. om ni har setpoint 110 km/h, går hastigheten ner till 105 km/h vid uppförsbacke?
    Hej Tapso!
    Kan tyvärr inte svara på Din specifika fråga, men det jag vet är att jag slår av farthållaren i uppförsbackar och håller jämn gas. Tappar jag för mycket fart växlar jag ned, men det händer sällan. Motivet för detta är att undvika sugvirvel i dieseltanken.
    Har en plåtis 2011 med 3-litersmotorn.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Säimen, Finland

0 Ej tillåtet!

3 L motor är en annan sak. Jag frågade erfarenheter ang. 2,3 L motor.

Det är en ny uppgift för mig att Fiat reducerar via farthållaren utsläppsnivån. Jag har inte hört talas om detta, inte i alla fall med 2,3 L motor.

Leif Johansson
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Tapsa Viro Visa inlägg
    3 L motor är en annan sak. Jag frågade erfarenheter ang. 2,3 L motor.

Det är en ny uppgift för mig att Fiat reducerar via farthållaren utsläppsnivån. Jag har inte hört talas om detta, inte i alla fall med 2,3 L motor.
    Ber om ursäkt för mitt inlägg, där jag tydligt skrev att jag inte kunde svara på Din specifika fråga.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Säimen, Finland

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Hasse Forsberg Visa inlägg
    Hej! Detta har det skrivits om tidigare. Fiat har för att få ner avgasutsläpp programmerat farthållaren att inte kompensera motlut med mer än 25% gas. Vår farthållare går mellan 80 Km/t till 115 när inställd på 100. Verkar inte komma någon uppdatering. Hasse
    Detta gäller väl 3 L motorer, inte 2,3 L motorer?

0 Ej tillåtet!

Vi har samma motor 2012 men i 150hk alternativet och jag vill påstå att vår bil varierar inom ca 10km i h vid farthållarkörning. Det lustiga är att det oftare går fortare uppför än utför och inte som man kunde trott att den var snål eller orkeslös.
    Jämfört med personbilen är farten väldigt oprecis

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Säimen, Finland

0 Ej tillåtet!

Tack Henrik för infon.

Jag har 130 hp motor men chippad. Precis samma fenomen som du har.

Kåre Wahlman
    Gäst

1 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Leif Johansson Visa inlägg
    Ber om ursäkt för mitt inlägg, där jag tydligt skrev att jag inte kunde svara på Din specifika fråga.
    Hej Leif, varför kopplar Du ur farthållaren? Du behöver bara gasa lite extra med fh. inkopplad, sedan återgår det till
    det normala efter backen.

Leif Johansson
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Kåre Wahlman Visa inlägg
    Hej Leif, varför kopplar Du ur farthållaren? Du behöver bara gasa lite extra med fh. inkopplad, sedan återgår det till
    det normala efter backen.
    Jag ser på färddatorn att den tar onödigt mycket diesel med farthållaren inkopplad i uppförsbackar, som exempelvis norrsluttningen på Hallandsåsen.

Kåre Wahlman
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Leif Johansson Visa inlägg
    Jag ser på färddatorn att den tar onödigt mycket diesel med farthållaren inkopplad i uppförsbackar, som exempelvis norrsluttningen på Hallandsåsen.

Har aldrig tänkt på det... varför skulle den dra mer om Fh. är inkopplad?
    man gasar bara lite mer än vad Automatiken gör, borde inte ha någon inverkan!?

Leif Johansson
    Gäst

1 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Kåre Wahlman Visa inlägg
    Har aldrig tänkt på det... varför skulle den dra mer om Fh. är inkopplad?
    man gasar bara lite mer än vad Automatiken gör, borde inte ha någon inverkan!?
    Hej Kåre!
    Jag kanske har fel, men jag har provat flera gånger. Om jag kör söderut på E6 och uppför Hallandsåsens nordsluttning och har farthållaren inkopplad på 100 km/tim, håller bilen exakt denna hastighet uppför hela backen. Färddatorn är inkopplad på aktuell förbrukning som går i topp, tror den visar bara till 2,5 liter/milen men kan vara mer.

Om jag däremot håller samma hastighet (100 km/tim) i början av backen med urkopplad farthållare och håller jämn gas visar färddatorn ca 1,7 liter/milen som mest, men på toppen av backen har då hastigheten gått ner till ca 85 km/tim.

Jag tror således att det finns en peng att spara diesel genom att koppla ur farthållaren i kraftiga motlut och hålla jämn gas.
    En farthållare är bekväm att använda men jag tror också att använder man den inte alls och har bomull under högerfoten, finns möjlighet att spara upp till 1 dl/milen. Prova gärna med att ha aktuell förbrukning påkopplad i färddatorn.

Allt ovan är bara mina tankar och erfarenheter.

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Hasse Forsberg Visa inlägg
    Idag har jag fått en uppdatering till farthållaren till Fiat 3,0 motorn (2014) med automatlåda. Farthållaren fungerar nu mycket bättre. Inställd på 80 eller 100 så växlar den ner och gasar vid motbackar och bromsar utför så den håller +-4 km/h i E4 backarna söder om Örkelljunga.
    Dessutom har "medelhastighet" i trippmätaren nu börjat visa rätt värde isf 3 km/h.

Hurra! Hasse

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kungsör

0 Ej tillåtet!

Har ett problem med farthållaren på 3,0 l automat. I uppförsbackar växlar den ner normalt till 5:an, men när den skall växla ner till 4:an, kopplar farthållaren ur. Skall det vara så!

0 Ej tillåtet!

Se till att få nya uppdateringen av datorn. Tar över en timme att ladda ner från Fiat. Gäller Euro-5 motorn.
    Min farthållare sköter sig mkt bättre nu men kan tappa bort sig om jag gör en snabb omkörning. Fiat har alltså lite mer att fila på.
    Din grej med att manuellt växla till 4:an uppför har jag inte kollat. Hasse

0 Ej tillåtet!

Medelhastighet i Trippmätaren visar nu 20 km/h isf 3. Alltså är detta lilla fel inte åtgärdat men får datorn samma felaktiga uppgifter så kan man förstå att farthållaren tappar bort sig ibland.

0 Ej tillåtet!

Den nya uppdateringen gör också att bilen växlar mycket bättre även om man inte kör med farthållaren i, alltså med automat och högerfoten. Känns som man fått 50hk extra.
    Uppdateringen rekommenderas varmt!
    Hasse

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Vikersund

0 Ej tillåtet!

Hei Hasse hvor kan jeg få tak i oppdatering til min Fiat 3l med Automatgear ?
    mvh Hroar Andersen.

0 Ej tillåtet!

Förs och främst visar hastighetsmätaren 7 km/h för mycket vid 100
    Farthållaren varierar +- 10 km/h vid med eller motlut. Den kompenserar långsamt mot inställd hastighet
    På jämn väg kan den variera +- 4 km/h
    Irriterande när man är van att personbilar håller hastigheten exakt
    /Thomas

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar