Bild 9 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Kopplingsras

0 Ej tillåtet!

Kopplingsras

På motorvägen strax före Ljubjana var vi inne på en rastplats. När vi körde därifrån och ut på vägen så slutade koppligen fungera. Jag lyckades få i 5:an så vi kom till nästa rastplats. Ringde Falk och fick all den hjälp vi önskade. Nu är bilen på verkstad, kopplinsbyte och 8500 kr fattigare. Tacksam för hjälpen från Falk, nu har vi ett hotellrum De ca 750 kr försäkringen kostade var en bra investering. MEN skall en koppling rasa efter 4100 mil? Bilen en fiatchassi 08 och 130 hästar. Någon annan som haft samma problem?

0 Ej tillåtet!

Sv: Kopplingsras

Jomenvisst, husbilen innan, Fiat -09, 3950 mil, började slira och låta. Fick byta vxl-låda och koppling. Försäkringen tog det mesta. Men visst är det märkligt med så lite mil.
    Vilken försäkring har du? Är bärgning extra?
    Håll ut! // Max

0 Ej tillåtet!

Surt sa räven.
    Kopplingsras vid 4000 skall inte ske.
    Läge att kontakta Husbilsombudsmannen när du kommer hem om du inte får rätsida på problemet.
    Håller med Max, nu kan det bara bli bättre ;-)
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

0 Ej tillåtet!

Max. Vi har länsförsäkringar. Dom kommer ta ansvar för maskin skadan. Falk assistans tar bärgning och hotell. Nöjd så. Lf ville först tala med verkstaden men de backade när jag sa att de bara talade slovenska. De ville jag skulle ta med de trasiga delarna. De backade när jag nekade ta gamla oljiga delar 175 mil hem till Gotland. Nu vill de jag skall fotografera delarna, ska försöka, men jag vet inte hur jag skall förklara LF s önskan på slovenska.
    Pu 39 grader i den skugga som är svår att hitta.
    Livet leker
    Anders

1 Ej tillåtet!

Gomer. Jag skall ta kontakt våra förträffliga ombudsmän och diskutera om möjligheten till goodwill reparation.

0 Ej tillåtet!

Max.
    Vår bil blev inte klar idag. Man befarar att växellåda oxå rasat. Kul, undrar hur länge man blir kvar här då. Vad kostade din reparation och blev det en ny låda? Vilket f bolag har du och hur tog dom det hela?

0 Ej tillåtet!

Anders .... vad min rep kostade minns jag inte, vet inte säkert om jag var inblandad i priset. Lådan blev en "ny" utbytes Fiat.
    Vi hade Länsförsäkringar då, ett superbra bolag, inget trams, inget strul, reparera och skicka fakturan.
    // Max

0 Ej tillåtet!

Lite sent kanske men "Good Will" tror jag inte finns i Fiats ordbok.
    // Max

0 Ej tillåtet!

Det gick inte att få tag på utbyteslåda på minst en månad. Vår renoveras här på verkstaden. Troligtvis bli r bilen klar till helgen. Surt med en förstörd semestervecka.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Tråkigt med haveri på semestern. Vad var det för fel på växellådan? Har ni kunnat fortsätta bo i husbilen när den har varit på verkstaden, eller har ni tagit in på hotel?

Växellåds- och kopplingshaveri skall inte behöva hända på nästan ny transportbilar. Dom bör vara byggda för att kunna hålla i många tusen mil. Börjar misstänka att Fiat har problem med sina växlelådor för vissa årsmodeller.

Kåre Wahlman
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Fiats växellådor håller säkert bara
    bilarna körs som de skall, att ligga
    på 5:an eller ännu värre på 6:an i 70 t.e.x
    och segdra med en bil som ligger på eller över maximal
    lastförmåga och dessutom i höga lufttemperatur
    kan inte vara bra för något bilmärke!

Säger Inte att det är orsaken i detta Fall :-)
    Senast redigerat av Kåre Wahlman den 2015-07-09 klockan 14:33.

1 Ej tillåtet!

Du har rätt Kåre. Jag vet det och har sällan under 2000 varv på motorn. Felet säger verkstaden låg vid 5 till 6:an. Det var det som också raserade kopplingen.

Nej Per vi bor på hotell tack och lov. Har hämtat grejor i bilen, den är upphissad nästan 2 meter över golvet.
    Vi är i vart fall 2 kompisar här på forumet vars låda rasat vid nästan exakt samma miltal, så något skummt är det med kvaliteten på lådan.

0 Ej tillåtet!

Funkar det att snacka med mekarna eller är det teckenspråk som gäller?
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

2 Ej tillåtet!

En fantastisk verkmästare och deras bästa mek har fixat bilen. Lådan är nu bättre än ny. Vad som hade hänt var ett materialfel i en klämring i en synkring. Den hade gått av och förstört flera små kuggar på synkringen. De böt ut alla delar till synkringarna så sannoligt kommer det inte ske igen. Vad som oroar mig är om det finns kompisar här som har samma materialfel i sina lådor från 08. Vi har fått vår reparation på motorförsäkringen, 3000 i självrisk. Vi är tacksamma och glada för det. 4 hotellnätter och några nedbitna naglar senare är vi nu i Bled, så f-b vackert. Vi är 2 hb kompisar här på campingplatsen. I morgon vidare till Grossklockner hochalpenstrasse. Verkarn på verkstaden tog kanonbilder på de skadade delarna i lådan. Jag lägger ut bilderna när jag klarar av det datatekniska. Gomer du kanske kan fixa det om jag vidarebefordrar det mail jag fick från verkstaden. Kan kanske komma till nytta för någon.
    En nu återigen lyckling och glad husbilsägare.
    Anders

Kåre Wahlman
    Gäst

1 Ej tillåtet!

Härliga Grossklocner Alpenstrasse!
    Tur att Du fick lådan fixad, den behövs i Nedförbacken, kör på 2:an!

0 Ej tillåtet!

Så här ser den skadade delen i vår växellåda ut. Det var chefen själv på verkstaden som tog bilden.

DSC_0025.jpgDSC_0026.jpg P1020047.jpg

En nu i efterhand kul detalj var att jag var och tittade på bilen på torsdagsförmiddagen. Den såg du ut som på bilden. När blir den klar var min fråga. Lördag, kanske, men troligen måndag eller tisdag.

Jag beklagade mig för hotelltanten. Hon sa jag skall tala med min man, vi har ett namn här. Vad som sades och gjordes vet jag inte, men jag var nere på verkstaden vid 10.00 på fredagen, då var dom ute och provkörde.

Vi var tacksamma för hjälpen från hotellet.

Nu i efterhand kan jag konstatera att vi fått all den hjälp vi behövt från Falk assistans och från Länsförsäkringar. Vi betalade 3000 kr i självrisk, vi fick tillbaka 1500 kr, 5 dagar semesteravbrott a 300 kr.
    Senast redigerat av Anders Adsjö den 2015-08-31 klockan 13:33. Anledning: fixa lite
    Bor man på hotell är man gäst.
    Bor man i husbil är man hemma.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar