Bild 7 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bärnstenshalsband mot fästingar?

0 Ej tillåtet!

Bärnstenshalsband mot fästingar?

Är det någon som prövat bärnstenshalsband till hund och katt? Fungerar de? Kan man använda samma halsband över flera år?
    Be careful out there

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Enköping

0 Ej tillåtet!

Sv: Bärnstenshalsband mot fästingar?

Jag har provat det, det hjälpte INGENTING! Min Jim fick över 10 fästingar på sig den tid han hade halsbandet.

0 Ej tillåtet!

Tack Birgitta. De är ju relativt dyra i inköp. Den konventionella typen vi använt de senaste åren har fungerat bra. Det verkar som vi bör fortsätta med dessa.
    Be careful out there

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Enköping

1 Ej tillåtet!

Jag kan rekommendera fästing-tabletten Bravecto, måste skrivas ut på recept. En tablett räcker i 12 veckor! Gav den första till Jim för en månad sedan. Inga biverkningar, och han trodde det var en godis

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Vårgårda

2 Ej tillåtet!

Instämmer Bravecto funkar fint, inte en fästing sedan han tog tabletten.

0 Ej tillåtet!

Det var något nytt för mig. Klart värt att kolla. Finns dessa till katt också? Vill inte gärna sätta halsband på de båda utan kör med Frontline som man lägger i nacken. Inte riktigt bra när de slickar varandra.
    Be careful out there

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Enköping

0 Ej tillåtet!

Tyvärr så tror jag inte att det finns för katt. Men hundar kan bli sjukare av fästingar har jag hört.

0 Ej tillåtet!

Kan säkert stämma, Birgitta. Det "otrevliga" med katterna är att de drar in eländet i sängen.
    Be careful out there

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Enköping

1 Ej tillåtet!

Ni får ge droppar till katterna och tablett till hunden. Jag kommer alltid ge tablett till Jim.För den är kanon

2 Ej tillåtet!

Jag hade dessa halsband till mina hundar för några år sedan, det året hjälpte de. Vet inte om det var för att just det året var det få fästingar eller om de verkligen hjälpte. Sen skulle jag ha dem nästa år, men min slarvmaja till mig har inte hittat dem igen. Så nu kör vi med Bravecto vi också.
    Tuula, Bertil o hundarna Trullsa och Bernard.

En vän är en människa i vars sällskap jag vågar vara mig
    själv.

Forumvärd/Annonssäljare Anders Adsjös avatar
    Stad/Ort
    Visby

0 Ej tillåtet!

Sonen har med framgång använt bärnstenshalsband med framgång på sin Amerikanska Cocker, samma halsband år efter år. Vi prövade på vår Yourkshire men det fungerade inte. Någon har sagt att det skall bildas statisk el som skrämmer i väg otyget. Den elen fungerade bara på USA hund inte på vår Englandsjycke. ( jag tror inte nationaliteten var det avgörande). Kanske har det med pälslängd att göra.
    Senast redigerat av Anders Adsjö den 2015-06-09 klockan 10:31.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Vadstena

0 Ej tillåtet!

När jag började med bärnstenshalsband på min labbe så har jag aldrig haft en fästing på halsen som annars brukar vara fullt av dom. Nu sätter dom sig på benen istället kanske skaver halsbandet så dom inte trivs just där?

Husbilskompis Anette Linds avatar
    Stad/Ort
    Tomelilla

1 Ej tillåtet!

Har haft Bärnsten på mina Berner. Funkade bra. Man ska först gnida halsbandet i pälsen så det blir statiskt. Det ena har gått sönder (efter att hundarna lekt) så i år har vi testat Bravecto. Supertablett Kommer inte att använda något annat!! Har även haft Frontline men det blir så kletigt i pälsen o eftersom dom leker och badar/simmar varje vecka så funkar ju inte det. Bravecto har ju inga kända biverkningar mer än att hunden kan bli lite kass i magen en dag. Fästingen biter fast men dör direkt. Har hittat 2 små förtorkade på min hane men inte någon alls på tiken

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Älmhult

1 Ej tillåtet!

Har också börjat med dom nya tabletterna som fås på recept. Har tidigare använt Fontline såväl som halsband men dessa tabletter verkar hitintills vara "kanon"
    Rolf

Husbilskompis Lars Erik Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Sölvesborg

7 Ej tillåtet!

Visst är bärnstenshalsband bra. Min fru har aldrig haft en fästing när hon bär bärnstenshalsband!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar