Bild 11 Foto: Gomer Swahn
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 26 till 34 av 34

Ämne: Hur ser det ut i era campers?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Skellefteå

0 Ej tillåtet!

Sv: Hur ser det ut i era campers?

Hej igen, Toyota erbjuder faktiskt tjänsten att höja lastvikten. Pratade med Toyotaverkstaden förra veckan om det. Minns inte exakt men tror det var med 350 kg. Dom sätter in fler blad i bladfjädringen samt lämnar ett intyg för högre lastvikt. Så då får man typa om bilen mot transportstyrelsen. Problemet var att det kostade ca 8-10000 kr. Så därför känns det mera lockande att chansa och köra med överlast även om det rör sig om 200-300 kg. Dessutom lär ju trafikskatten öka om jag höjer totalvikten?

Jag har jobbat åt ett gruvföretag som har alla märken av japanska och europeiska pickuper och den främsta av alla är toyota hilux, iaf enligt deras uppfattning. Det säger en del när företaget ett tag hade närmare 200 st Nissan Navara så min Hilux blir kvar men med luftfjädring. Dessutom kan jag säga att nyare Hiluxar än min har närmare 1000 kg i lastvikt.

S Karosser som vi köpte campern av monterade nya lastöglor. Har inte studerat hur dom sitter fast men dom borde veta vad som behövs. Kan kolla upp deras lösning.
    Mvh

0 Ej tillåtet!

Övervikten beräknas procentuellt på lastvikten i dag.
    Alltså ingen lek om du åker in med ett par hundra kilos överlast.
    Du kan se mer om det här i vår video från Elmia.
    http://www.husbilskompisar.se/live/i...2016-avsnitt-5
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Skellefteå

0 Ej tillåtet!

Om jag har max 30 procent överlast, alltså ca 215 kg så kostar det 2500 kr. Om jag har 40 % överlast, dvs 287 kg så kostar det 3000 kr. 50 % dvs 359 kg kostar 4000 kr. Nu har jag inte vägt ekipaget ännu, vore iofs enkelt eftersom Kuusakoski har en våg tvärs över gatan från jobbet, men om vikten på campern stämmer så kör man lagligt med ca 70 kg marginal. Men eftersom vi är 2 vuxna och 2 barn plus all packning man behöver så är det överlast när man åker. Men det känns ändå som att 2-3000 kr i böter är relativt billigt om man skulle råka åka fast, så länge man är under 50 % så kan man nog ta det jämfört med att typa om bilen eller byta till nått sämre. Men det märkliga är dessutom att jag får ha campern på flaket samt en släp på 2500 kg på draget lagligt.

Nåväl, så resonerar jag i alla fall.

Mvh

Husbilskompis Börje Svenssons avatar
    Stad/Ort
    linköping

0 Ej tillåtet!

Om man överstiger totalvikten är fordonet överlastat och därmed olagligt att köra. Övervikten räknas i procent av maxlasten
    Upp till 20 procents överlast innebär böter på 2 000 kronor. Polisen bestämmer om färden kan fortsätta eller om man måste lasta av. Om överlasten är över 20, men under 30 procent, är beloppet 2 500 kronor och avlastning. 31- 40 procent överlast kostar 3 000 kronor. Över 40 procent kostar 4 000 kronor och anmäls till åklagare som kan besluta om återkallelse av körkortet under två månader.

Ganska trist att kanhända få lämna packning, fru och ungar vid vägkanten innan färden får gå vidare.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Skellefteå

1 Ej tillåtet!

Hej igen,

Nu är maj månad bokad för en europatripp. Runt första maj bär det av ner mot Stockholm som första stopp. Sen åker vi nog färja från Trelleborg till Rostock, sen vidare ner via Tyskland ner i Tjeckien, Österrike och sen Schweiz. Beroende på hur lång tid som gått så kanske vi vänder hem eller så åker vi vidare. Känns riktigt kul så vi har börjat med lite förberedelser, ska dra kabel för laddning under färd osv.

Såg ditt fina tält Marcus Bengtsson, vet du vad det heter exakt? Funderar på att antingen skaffa nån markis eller nått förtält och då såg ditt lämpligt ut.

Sen pratade vi lite om totalvikt tidigare här i forumet. Nu har Toyotan fått höjd lastvikt från 730 till 1080 kg samt max bakaxeltryck 1900 kg så nu åker man grönt även om jag tror att det var rätt riskfritt ändå. Toyotas Hilux:ar från 2015 och framåt har denna totalvikt (3080 kg) så det är standard nu. Dom satte in extra spiralfjädrar helt enkelt och bilen fick en ny typskylt. Känns tur att jag inte tänkte på detta med lastvikten innan jag köpte bilen för då hade jag kanske köpt nått annat.

Jag är i alla fall väldigt tacksam för tips och fallgropar för vad man behöver med sig. Är helt grön på camping så har en del att lära.

Mvh Jonathan

0 Ej tillåtet!

Hej
    Tältet som Marcus har kommer från Jula. Det var förr-förra året dom hade det i sortimentet.
    Biltema har ett litet tält som du kan sätta på sidan. Fanns i två storlekar. Dom har även en påsmarkis.
    Campingvaruhuset har ett stort utbud av olika förtält.
    Jag har ett lika dant som Marcus, använt en gång, sedan har det bara legat hemma.
    Hör av dig om du kan vara intresserad.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Ålem

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Gomer Swahn Visa inlägg
    Hej
    Tältet som Marcus har kommer från Jula. Det var förr-förra året dom hade det i sortimentet.
    Biltema har ett litet tält som du kan sätta på sidan. Fanns i två storlekar. Dom har även en påsmarkis.
    Campingvaruhuset har ett stort utbud av olika förtält.
    Jag har ett lika dant som Marcus, använt en gång, sedan har det bara legat hemma.
    Hör av dig om du kan vara intresserad.

Finns det här tältet kvar? Fortfarande till salu? Har googlat förtält hela kvällen och kan inte hitta något som ser vettigare ut

0 Ej tillåtet!

Nix, det såldes redan förra sommaren.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Ålem

0 Ej tillåtet!

Synd! Tack för snabbt svar dock!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •