Bild 5 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Se på TV i Norge

0 Ej tillåtet!

Se på TV i Norge

När vi var i Norge för en tid sedan så kunde vi inte få in något program alls på vår TV i husbilen. Det blev ingen överraskning för jag hade läst om att Norge har ett annat system (kanske modernare) än här hemma i Sverige.
    Kan någon förklara hur det hänger ihop och vad som behövs för att man ska kunna se på TV i husbilen då man är i Norge.
    Senast redigerat av Lars Permelin den 2014-08-07 klockan 09:02. Anledning: Felskrivning

Zlatko Schneberger
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Sv: Se på TV i Norge

Enligt en säker källa så sänder inte Norge marksänd tv,och då måste man ha parabolantenn ,och visst är dom modernare iome dom sänder i MPEG4 och vi har bara MPEG2.
    Senast redigerat av Zlatko Schneberger den 2014-08-07 klockan 08:35.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

2 Ej tillåtet!

Jag har uppfattat det som att Norge sänder marksänd TV i MPEG4, vilket gör att man måste ha en mottagare som är kompatibel med denna standard.

Norge har besluttet å bruke H.264/AVC-koding av TV-signalene på det digitale bakkenettet, i motsetning til de fleste andre land som har valgt å bruke MPEG-2. Bruk av H.264/AVC innebærer at man kan få plass til mange flere kanaler på båndbredden (f.eks. kabelen fra en kabeltv-leverandør) enn om man hadde brukt MPEG-2, som er standarden i dag. (no.wikipedia.org/wiki/MPEG)
    Senast redigerat av Per Hanson den 2014-08-07 klockan 08:33.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    tanumshede

4 Ej tillåtet!

Det är helt riktigt som Per skriver Norge sänder i MPEG4 vilket också Sverige gör,dock kan vi fortfarande se med MPEG2 en tid till,men passa på och byt så ni har en mottagare som tar båda systemen,,kostnad runt 1000 kronor,och till dig som från en säker källa uppger att Norge inte sänder marksänt,det är helt tagit ur luften. Visst är en parabol en mycket bra lösning,då kan du se Sveriges program i en stor del av Europa,,,detta kommer inte från någon säker källa utan det är något jag lärt mig och har stor kunskap om efter 35 år i branchen.

0 Ej tillåtet!

Vi har tittat lite på tv i norge men då det är ett land skrynkligare än det mesta så räcker det inte med en TV som kan visa MPEG4, du ska ha lite tur med din plats och ha en bra antenn för att få in kanaler.

Zlatko Schneberger
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Thore Andersson Visa inlägg
    Det är helt riktigt som Per skriver Norge sänder i MPEG4 vilket också Sverige gör,dock kan vi fortfarande se med MPEG2 en tid till,men passa på och byt så ni har en mottagare som tar båda systemen,,kostnad runt 1000 kronor,och till dig som från en säker källa uppger att Norge inte sänder marksänt,det är helt tagit ur luften. Visst är en parabol en mycket bra lösning,då kan du se Sveriges program i en stor del av Europa,,,detta kommer inte från någon säker källa utan det är något jag lärt mig och har stor kunskap om efter 35 år i branchen.
    Det låter inte som kompis anda

4 Ej tillåtet!

I bland har du inte den bästa kompis andan heller

Kåre Wahlman
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Har tittat flera timmar på NRK i nord Norge i sommar med vanlig
    antenn på bilen, gick även att få in Finska TV program! Även ett Ryskt program
    gick in utanför Lakselv.
    naturligtvis går det bra med vanlig antenn.. alla Norska villor/hus har
    antenner på taken. Vissa har parabol också!
    kan nämna att vi har en fast rundstrålande antenn som fungerar väldigt dåligt
    i Sverige! men bland Fjällen i Alta området funkade det helt bra, märkligt!
    Senast redigerat av Kåre Wahlman den 2014-08-07 klockan 21:14.

1 Ej tillåtet!

Tack,
    det gäller alltså framöver, om man tycker att det räcker med enbart marksända kanaler, att ha en TV-mottagare i husbilen som är anpassad för MPEG4.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar