Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 26 till 44 av 44

Ämne: Snipe parabolen

0 Ej tillåtet!

Sv: Snipe parabolen

Citat Ursprungligen postat av Thomas Lindgren Visa inlägg
    När vi hade viasat köpte jag en sådan här liten rackare, den tar allt
    http://www.ebay.com/itm/Ferguson-Ari...item4169355e63

Mycket enkel att hantera men lite kort hdmi-kabel

/Thomas
    Var ansluter du HDMI kabel

0 Ej tillåtet!

Du går in med antennkabeln i receivern och för signalen vidare till TV´n med hdmi-kabeln, men det är enkelt att förlänga den med en skarv och en lite längre hdmi- kabel, jag köpte en 50 cm och hade receivern placerad på en hylla under tv´n som sitter i sovdelen av husbilen, den andra tv´n har inbyggd kortläsare så där funkar Canal Digitals tv modul. Som information så kan man bara köra 1 tv åt gången med Snipe och andra varianter, man kan fördärva antennen
    Det vi inte hinner med idag, slipper vi göra om imorgon
    http://www.larsson-lindgren.se/

0 Ej tillåtet!

Thomas du menar att man kan stoppa i viasat CD svt World kort och få bild, jag vet att CD har ett dispositionskort a 1000 kr
    där man kan se de fria kanalerna vet du om det finns något mer kort där det funkar annars är det ju abonnemangskort
    som gäller då blir det ju en slant tex över vintern som man inte använder bilen avgift ggr två så att säga.

0 Ej tillåtet!

I den receivern kan du, jag har kört både Viasat och Canaldigital i den, vi har bytt från Boxer även hemma och kör CD så vi tar korten med oss, har tvillingkort, sedan om man kan ta det på typ 6 mån eller ej vet jag inte. Jag köpte 2 boxar på blocket och har en box hemma och en i husbilen, det är cd lilla vita och har inga problem med inställningarna i den. Jag använder inte den lilla receivern

0 Ej tillåtet!

Nu blev det mycket. Kan man se fria kanaler utan att ha kort i sat motagaren ?

0 Ej tillåtet!

Ja utländska, skall du se svenska måste du ha kort, antingen fullt abonnemang eller dispositionskort

0 Ej tillåtet!

Tack Thomas

Husbilskompis Bo Eriksons avatar
    Stad/Ort
    Ängelholm

0 Ej tillåtet!

Har en mindre Snipeantenn, "Reflexion Mobilsat vollautomatische Sat.-Antenne", köpt för 799€ från ELV i Tyskland. Det är den senaste enklare varianten, med 10 förprogrammerade satelliter. Och lite starkare fot. Kör Viasat (Astra 4) och SVT World (Eutelsat 9A) på den.

Viasat/Astra 4 fungerade ner till mellersta Tyskland/norra Frankrike, SVT World/Eutelsat 9A ner till Torrevieja (åtminstone, så långt söderut vi åkte i höstas). Antennen har fungerat utan problem, det är den andra (och senare) versionen jag har. Se till att köpa den senare versionen (med 10 satelliter förprogrammerade) om ni vill ha SVT World. Eller Snipe Maxi ("skewar" bättre) eller Snipe Pro (större platta) om ni vill ha bättre performance. (Alla kommer från Selfsat i Korea).

Installerade min f.d. Viasat tvillingbox i husbilen, med "fritidshusabonnemang" - kostar 27 kr per vecka (de veckor du utnyttjar det - minst 8 v/år), plus en årsavgift på 380 kr.

SVT World är betydligt dyrare - 650 kr engångsavgift för CA modul/kort (har inbyggd satellitmottagare i mina två tv-apparater), 400 kr uppkopplingsavgift per abonnemangsperiod, plus 540 kr per kvartal. (Svinaktigt pris). Men SVT World fungerar i hela Europa!

Viasatboxen kör jag på en 150w inverter från Biltema, fungerar utmärkt. Välj satellit, Visatboxen direkt till satellit, HDMI till TV (Viasat), respektive satellit till TV och CA modul/CI kort i TV (SVT World). That's it! Bara att titta.

Canal Digital? Inte hemma på det. Satellit Thor? Eurobird? Men ett CI kort från CD i samma CA-modul. Tror att det räcker något längre ner i Europa än Astra 4, men inte mycket längre. Ner i Frankrike och Spanien behöver man i vilket fall SVT World om man vill titta på svensk TV. Även om man har en 85 cm Oyster!
    Senast redigerat av Bo Erikson den 2015-02-17 klockan 22:11.

0 Ej tillåtet!

Tack Bo
    Mkt bra info

0 Ej tillåtet!

Tack alla som svarat . Mycket bra tips och ide'r hur man ska få ihop det.
    tv med inbygd sat mottagare lade jag ner, tror på en egen enhet där.
    Hittade en Wavefield 2002, 12v. ( SATellitproffsen) Den stoppar jag nu in i garderob där alla kablar kommer in. Följer med en Ir sensor som jag sätter på utsidan, kommer då åt alla kanlare utan att behöva se boxen. Frun får mindre spunk på mina projekt som slutar i att kablar ligger kors och tvärs, konstigt, alla nöjda nu .
    Ringde Canal digital också om ett kort. Grundsumma på ca 745 kr som du får tillbaks när kortet returneras. Sedan det mest positiva. Väljer något kanalpaket utöver fria kanaler går det att aktivera detta när jag använder bilen, stäng av när bilen inte används. Används den bara 1 mån på ett år t e x så betalar jag bara för det, kanon.
    Ska bara sälja in detta till hustrun nu

0 Ej tillåtet!

Hmm, en sista undring tror jag. Får se om jag fattat rätt, inte allt för lätt att tyda dessa tabeller.
    Snipe lilla, skewning 5-90
    Snipe mellan, 15-90.
    Thor och Astra 4 ( Canal digital och Viasat ) kanaler har samma täckning söder ut på båda modellerna. Nord Frankrike, syd Tyskland. Längre söder ut i Europa kan man inte få in dessa även fast man har en stor tallrik ?

Norr ut täcker den lilla Snipern upp till Umeå ungefär, mellan Snipern ända upp i landet. (Thor och Astra )

Har jag fattat rätt ?

Husbilskompis Bernt Bankemos avatar
    Stad/Ort
    Staffanstorp

0 Ej tillåtet!

En annan fråga. Har köpt en Snipe + TV med inbyggd mottagare. Tänker ha CD hemma också. Har parabol + box hemma.
    Är jag tvungen att låsa mig för 24+3 månader?? Jag behöver inget mer ett kort eller två möjligtvis från CD. Har läst att man är bunden ändå. Någon vänlig själ som vet?

0 Ej tillåtet!

Jag vet inte om man kan abonnera på ett obundet abonnemang men skall du ha CD hemma och har rätt kortläsare i tv´n kan du ju ta med dig kortet till Hb´n, så gör vi. Har CD kortläsare i tv´n som sitter i hb´n, tog lite tid första gången men sedan går det kvickt att få access till kanalerna. Vi har gått från Boxer till CD och bundit oss på 27 mån. Vet inte om du blir något klokare av detta men du kan ju alltid ringa CD och fråga, 0770 - 33 22 11

0 Ej tillåtet!

Har CD hemma då känns det rätt med CD husbilen med lika programutbud så vår lösning är att vi löst ett tvillingkort extra enbart för husbilen samt köpt deras lilla vita hd box 12v extrakortet ( tvillingkortet ) kostar 100 kr / mån kan ju också användas under vintern ev till en extra tv enbart för sport i huset.

Husbilskompis Bernt Bankemos avatar
    Stad/Ort
    Staffanstorp

0 Ej tillåtet!

Jag vet inte om man kan abonnera på ett obundet abonnemang men skall du ha CD hemma och har rätt kortläsare i tv´n kan du ju ta med dig kortet till Hb´n, så gör vi. Har CD kortläsare i tv´n som sitter i hb´n, tog lite tid första gången men sedan går det kvickt att få access till kanalerna. Vi har gått från Boxer till CD och bundit oss på 27 mån. Vet inte om du blir något klokare av detta men du kan ju alltid ringa CD och fråga, 0770 - 33 22 11
    Vi gör liknande rockad som ni, från Boxer till CD. Dock inte förrän till hösten eftersom jag är bunden till Boxer feb 2016.
    Förstår att man binder avtal om de sätter upp parabol och levererar en box, men när man inte gör det måste man väl för tusingen ha annat abonnemangsformat för de med egna paraboler och boxar. Någon fri installation på husbilen ingår inte....
    Trist läge tycker jag. Kommer att ringa dem till hösten och snacka med dem.

0 Ej tillåtet!

Vi blev så trötta på att ständigt komma till platser med dålig mottagning så vi bytte, peppar peppar så inte på något ställe har vi haft dålig bild sedan vi bytte, har boxer till mars nästa år men letar efter någon som kan överta abonnemanget och då kommer vi att leverera med 4 kortläsare och 1 box

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Vagnhärad

0 Ej tillåtet!

Jag införskaffade en Snipe Pro, den som har lite stadigare fäste och som viker upp sig till 5 grader, för ca 1 månad sedan.
    10699:- hos Conrad.se och den landade utanför dörren på 5 dagar. Monterade själv på ett par timmar. Införskaffade även en IR-förlängare från samma leverantör och styr nu med hjälp av denna en Viasatbox som vanligtvis huserar i ett av våra sovrum. Då denna box endast har 230V matning så köpte jag även en 200W inverter med "ren" sinusvåg och en USB-utgång. Allt är monterar i ett ventilerat skåp bredvid TVn i sovdelen.
    Det fungerade klockrent under en 3 veckor lång resa uppe i norra Skandinavien, även uppe på Nordkapp i 10 sekundmeter och hällande regn. Inte vid något tillfälle har mottagningen "pixlat" eller störts på annat sätt.
    Senast redigerat av Erik Ågevik den 2016-09-25 klockan 14:55.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kvissleby

0 Ej tillåtet!

Sv: Snipe parabolen funkar den med Canal digital

När vi hade viasat köpte jag en sådan här liten rackare, den tar allt
    http://www.ebay.com/itm/Ferguson-Ari...item4169355e63

Mycket enkel att hantera men lite kort hdmi-kabel

/Thomas
    Funkar den med Canal digital

0 Ej tillåtet!