Bild 7 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Erfarenheter av Tomtom go live camper?

Husbilskompis Thomas Forssells avatar
    Stad/Ort
    Oxelösund

0 Ej tillåtet!

Erfarenheter av Tomtom go live camper?

Lite sugen på en sådan då det går att knappa in även höjden på vår alkovbil,3,20 meter är väl iofs aldrig normalt några problem, men kan man få en varning så är det ju fint!! Så min fråga är om det finns några här som använder en dylik, o hur fungerar den i så fall!!

0 Ej tillåtet!

Sv: Erfarenheter av Tomtom go live camper?

(Har en vanlig TomTom Go 630)

Jag är inte så imponerad av den svinaktiga årliga avgiften de vill ha av mig för att förnya kartorna som ofta ligger över ett år eftersläpande på hastigheter på Sveriges Riksvägar.

Tomtom som navigator är fin, kartorna sådär. i Italien får man inte så exakt som i tyskland t.ex.

Ett alternativ jag inte hunnit prova mer än ytligt då jag ännu inte bestämt mig för om jag ska köpa den är smartphone appen Sygic Truck som även den kan hantera höjdbegränsningar, fordonsbredder och maxvikter.

Jag tror även den har lite mer möjligheter att slippa hamna på bygator än vanliga navigatorer.

https://play.google.com/store/apps/d...om.sygic.truck

Stad/Ort
    Oxelösund

0 Ej tillåtet!

Ska allt kollas upp, har tom blivit räddad av googles navigator en gång när det byggts om ordentligt, men det känns som telefonen lätt tappar kontakten under alkoven, har dock bytt lur nu o inte testat den än!! Iaf så ingår det nu fyra uppdateringar per år med Tomtomen, frågan är ju då bara hur färskt man får tag i !!

0 Ej tillåtet!

Jag har haft en sedan de kom ut. Det var inget att lita på första året om man markerade husbil eller husvagn. Efter massor med mailtrafik till TOMTOM fungerar den som tänkt sedan ca 1/2 år tillbaks. Åker en hel del i mellansverige (Örebro och söderut mest). Var till Italien i somras och den visade då rätt hela tiden fast vi tog olika mindre vägar genom Österrike och olika vägar ner och upp genom Tyskland. Fick mycket bra förslag på annan väg förbi en ca 12 km lång kö på tyska autobahn. Kom ut precis framför stoppet. Tror vi tjänade ett par timmar på det och fick se lite annat än Autobahn ett tag.

Stad/Ort
    Oxelösund

0 Ej tillåtet!

Vi får se i vårdagarna vad det blir ,men det verkar o låter som en sådan ligger nära till hands iaf!!

0 Ej tillåtet!

Vägarna finns med, det som skiljer är hur bra den är på rätta hastighetsgränserna, när de är fel väljer alla navigatorer att skicka dig på en sämre väg än du kunde tagit.
    4 uppdateringar påer år spelar ingen roll när de ändå inte uppdaterar hastigheten på E20 på ett år.
    Mottagningen är alltid en faktor men tomtom har samma problem som en mobil att gpsen sitter i skärmen.
    En mobil kan fås att ta GPS data från en blåtands GPS placerad innanför en taklucka om du har problem med mottagningen.

Stad/Ort
    Oxelösund

0 Ej tillåtet!

Förhoppningen e ju o få så lite kablar o annat som möjligt, o en dedikerad apparat som bara kan en sak brukar ju oftast va bättre på just det, men jag kan ha fel!!

0 Ej tillåtet!

Lägg märke till att inte alla TomTom navigatorer går att ladda med 3 parts POI. Från TomToms hemsida http://uk.support.tomtom.com/app/ans...ail/a_id/13814

How can I install or remove third party POIs?

Updated: 15/11/2013 04.38 PM Back to support home page
    Every TomTom navigation device comes with thousands of POIs (Points of Interest) pre-installed and you can easily install more.

Note: This feature is not available on the following devices: GO 400, GO 500, GO 600, GO 5000, GO 6000.
    If you don't know which device you have, see Which TomTom device do I have?

A TomTom POI set consists of a file with the extension .ov2. You can also add an optional .bmp bitmap file that contains icon images for your POI set.

How you install or remove POIs depends on the program you use to update your device. Find the correct instructions by selecting one of the options below.
    Senast redigerat av Kalle Christensen den 2013-11-20 klockan 18:19.

0 Ej tillåtet!

Jag har just (juni 2019) börjat installera nyaste TomTom GO Camper 6". Ni får nu några väsentliga ord på vägen;
    - Medföljande instruktion är mkt mager.
    - När man slår på TomTom så frågar den land, språk mm. Men sen blir det frågor där man måste veta mer innan....
    - Ladda därför ner instruktionsboken på 177 sidor först av allt.
    - Ex inställning av fordon? Lätt husbil - tung husbil.
    - Kryss i rutan "Tung hb" betyder över 3,5 ton men man blir ändock inlurad på vägar med max 3,5 t?!
    - På raderna under skall man fylla i längd, bredd etc.
    - Sedan kommer det max vikt på bakaxel resp framaxel, tror jag i alla fall.
    - Jag fyllde i 3,2 ton resp 2,3 ton. Jag blev guidad in på 3,5 tons genomfarten i Falun fast jag hade kryssat i tung hb.
    - jag fick göra om bakaxeln från 3,2 ton till 5 ton och då pekade den rätt och då visade den rätt väg.
    .....
    Att ta emot SMS och Mess gick. Men ej att lyssna på och svåra att få bort....
    Återkommer. Hasse
    Senast redigerat av Hasse Forsberg den 2019-06-27 klockan 23:14.

1 Ej tillåtet!

Har nu testat nya TomTom Camper tillsammans med den gamla Camper. Nya är ljusår snabbare. Den gamla har exakt samma kartuppdatering men flera POI för ställplatser är inte med. Trots "livstid" kartuppdatering så verkar man inte få nya POI till den gamla.

0 Ej tillåtet!

Jag antar du menar den “senaste” camper modellen
    Min, Tomtom Camper 1005, blir nog min sista från Tomtom. Just nu är det så mycket problem så jag har tröttnat. Den startar om sig själv, hittar inte satelliter. Om man söker på internet så är det många som har liknande problem. Och att det startade efter en uppdatering. Jag fick bra hjälp av supporten senast med en återställning som verkade lösa problemet. Men nu när vi åker omkring så är problemet tillbaks och man behöver en windows dator för att återställa.
    Under årens lopp har jag använt Tomtom, Garmin, m.m. Ingen av dem har varit problemfria, t.ex. begreppet “senaste” kartorna, ger jag inte mycket för
    Med en annan Tomtom modell så var kartorna i Frankrike en katastrof, trots att de var de “senaste”

Garmin har haft/har? liknande problem

Jag gillar egentligen Tomtom och Garmin men räkna inte med att de är problemfria oavsett vad du köper.

En kompis använder Google Maps och är nöjd med det

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Vadstena

0 Ej tillåtet!

Jag är en GPS nörd, brukar oftast ha tre stycken enheter framme på en gång TomTom, Garming,IPad . Det har alltid varit TomTom som har varit den lättaste att jobba med tycker jag! Jag hade lite problem för tio år sedan och ett antal modeller men nu flyter allt på med min Camper modell, hoppas på en ny modell 2020.

0 Ej tillåtet!

Nu har jag långtestat min nya TomTom GO Camper och funnit en del klurigheter. Vi har en husbil på 5 ton.
    - Slår man in "Tung husbil" så undviker den inte 3,5 tons vägar.
    - Man måste sätta typ 4 ton på bakaxeln och då skippar den 3,5 ton vägar.
    Men........
    - Slår man in "Tung husbil" så undviker GPS:n en massa bra vägar. Exvis från Norrköping till Sandviken så tar den oss via Stockholm.
    (Vi har 2 andra GPS:er som vi jämför emot nu när vi testar. Det är ju en sak för oss att sätta in Sandviken-Borlänge och vi vet om den lurar oss, men vilka tokvägar kan vi ha tagit i Frankrike....)
    Lösningen (hoppas jag) är att;
    - Ställa in "Lätt husbil" och
    - 4 ton på bakaxeln
    Det verkar funka.
    Återkommer om jag hittar något annat tok.
    Hasse

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar