Bild 1 Foto: Gomer Swahn
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 25 av 37

Ämne: Köpa nya däck

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Köpa nya däck

Det finns konsumentinfo om däcken när jag kollar på nätet. På Däckonline ser jag följande exempel:

Rullmotstånd: E
    Väggrepp i vått väglag: E
    Bulleremission: 71 dB

Rullmotståndet måste väl ge mindre dieselförbrukning. Kommer jag att märka någon skillnad i bränsleförbrukningen på ett C eller E däck?

Väggreppet i vått väglag? Viktigt, men hur stor skillnad är det mellan ett A och E däck?

Buller är viktigt för mig. Jag vill ha så lågt buller som möjligt men kommer jag att uppleva att däcket är märkbart tystare om det är 70 eller 71 dB.

Tacksam för synpunkter på mina frågor.

/Jens

0 Ej tillåtet!

Sv: Köpa nya däck

decibel är en lustig skala, den är logaritmisk och därmed väldigt svårtydd.

3db mer i ljudvolym uppfattas som det dubbla, så 1db är gissningsvis rätt mycket även om det i procent verkar lite.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Continental har ett C-däck som heter VancoEco och som har lågt rullmotstånd. Jag har varit intresserad att prova detta däck för att se om det kan bidra till lägre bränsleförbrukning. En däckventil till ett framdäck brast för någon vecka sedan. Eftersom framdäcken är slitna har jag beställt 2st VancoEco Däck som skall läggas på fram. Av en tillfällighet hade jag i veckan möjlighet att ställa frågor till Continentals produktchef i Sverige rörande VancoEco däcken. Det framkom då en del fakta såsom att VancoEco däcket bl.a. är känsligt för stick och skärskador från stenar, samt att det har sämmre skydd för soljus. Hade jag vetat detta innan jag beställde VancoEco däcken hade jag nog valt ett annat däck. Continental har kommit ut med ett helt nytt däck, VanContact 200, som också har lägre rullmotstånd om än inte lika lågt som VancoEcodäcket. VanContact 200 däcket är något tåligare däck. När det är dags att också byta ut bakdäcken till våren kommer jag nog att lägga VancoEco däcken bak och lägga på två nya VanContact 200 däck fram.

Nedan följer svaren som jag fick av Continentals produktchef:

"Vanco Eco finns till försäljning på den svenska marknaden - dessvärre har vi en dåligt uppdaterad hemsida. Detta ber vi om ursäkt för. Däcket passar utmärkt för svenska förhållanden så länge man använder det "på vägen" och inte kör för mycket på sämre grusvägar. Fokus är lågt rullmotstånd, inte maximalt skydd mot stick- och skärskador från stenar."

"Två hundra meter grusväg (avståndet mellan huset och landsvägen) skall inte vara något problem förutsatt att det inte är riktigt grov och vass sten. Däremot är livslängden något sämre på ett däck som är optimerat för lågt rullmotstånd, detta beror delvis på att mönsterdjupet är lite mindre i eco-däcket. Skyddet mot solljus även det lite sämre. I faktiskt bränsleförbrukning kommer det inte att skilja så mycket - du har mycket högre effekt av körstil, hastighet, lufttryck osv. än av själva däcket. Men visst, lite påverkar det så klart. Däremot är det tveksamt om totalkostnaden kommer sjunka eftersom livslängden är lite sämre.

Kisel istället för kimrök påverkar livsängden positivt. Största skillnaden är dock våtgreppet."

"(ContiVanContact 200) Det är ett helt nytt däck så prestandan är bättre än Eco-däcket, jag hade
    helt klart valt det däcket framför VancoEco...
    Bättre stryktålighet och längre livslängd. Om man vill ha ett däck som är extremt motståndskraftigt mot solljus måste man välja Vanco Camper men det däcket finns inte i dessa dimensioner (som gäller för min bil)."
    Senast redigerat av Per Hanson den 2013-11-16 klockan 20:45.

0 Ej tillåtet!

Intressant att man ens tar fram ett däck med lägre rullmotstånd om man sedan säger att det inte påverkar bränsleekonomin märkbart.
    Det va ju hela meningen med att minska rullmotståndet från början.

0 Ej tillåtet!

Det var ett intressant svar Per!
    De Svenska vägar han anser däcket "passar utmärkt" för, består till mycket stor del av krossad sten som är rejält mycket vassare än de som ligger på de "grusvägar" de inte passar för, vilka oftast är av typen natursten och betydligt mindre i storlek och "skärpa".

Med hjälp av en app har jag mätt upp en skillnad på 10 dB mellan konventionell asfalt och den slityta som blir allt vanligare på landets vägar. Den sistnämnda gav ett utslag på 90 dB.

0 Ej tillåtet!

LG, du måste ju stänga av Van Halen på stereon när du mäter!
    Men de vassa stenar han syftar på näste väl vara lösa sådana som kan kila sig in mellan mönstret och punktera däcket.

0 Ej tillåtet!

Möjligt men även dessa är lösa och orsakar punktering. Fyra på två år för min del, varav tre på lika många dagar. Däcken var i det fallet regummerat.
    En husbilsägare kör på just Conti, som är ett mycket bra däck enligt tester. Han mätte upp en sten som ätit sig in nio mm men inte gått igenom.

Van Halen?
    Nope!
    ACDC!

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Hej.

Tack för era synpunkter!

Kunskapsbanken är kanske inte så stor när det gäller den konsumentinfo som jag refererar till i mitt första inlägg. De flesta däckförsäljare på nätet har infon men är kanske inte så användbar.

/Jens

0 Ej tillåtet!

Jens. Du kan läsa om en del av dina frågor här

Husbilskompis Thomas Forssells avatar
    Stad/Ort
    Oxelösund

0 Ej tillåtet!

Kanske är jag dum i huvet, men såsom sverigecampare( småbarnen tillåter inga längre resor än) Så funderar jag allvarligt på året runt däck(dubbfria vinterdäck) iom att man iaf jag oftast ligger o puttrar i max 90, o då kan åka året runt som man vill, har haft liknande på personbilar, o kör man lugnt(jag) har det aldrig vari några problem, oavsett årstid!!

Husbilskompis Thomas Forssells avatar
    Stad/Ort
    Oxelösund

0 Ej tillåtet!

Jo glömde o säga, det ska vara Soundgarden i högtalarna ju!!!!

0 Ej tillåtet!

Ett gott råd i all välmening, Thomas: Gör inte det!
    Ett av många test med liknande resultat.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Det kan vara skillnad på vinterdäck och åretruntdäck.

Vad är vinterdäck?
    Vinterdäck kan vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara

• särskilt framtagna för vinterkörning och
    • märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow.

OBS!
    Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.

Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning, har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Du kan även få information från din däckhandlare.

Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader.

(www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/fordonsregler/Dack/Vinterdack/)

Vinterdäck har annan gummiblanding än sommardäck, vilket kan göra att om man använder vinterdäck (utan dubb) under sommaren när det är varmt riskerar däcken att snabbt ta slut.
    Senast redigerat av Per Hanson den 2013-11-18 klockan 21:49.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Lars-Göran Persson Visa inlägg
    Intressant LG.

Funderar lite på däckval när man kan drabbas av både vinterväglag och varma sommarvägar, vilket kan vara fallet i Spanien under vintern. Jag antar att valet kanske får bli sommar däck som kan kompletteras med snökedjor.

Husbilskompis Börje Svenssons avatar
    Stad/Ort
    linköping

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Lars-Göran Persson Visa inlägg
    Konstigt att det är så olika uppfattning, och så stora skillnader i testresultat men jag lutar åt att VTI är seriösare än Aftonbladet
    Annars inge personlig uppfattning om detta

http://www.vti.se/sv/nyheter/vinterd...sakerhetsrisk/

0 Ej tillåtet!

Även en handfull meters skillnad, kan vara skillnaden mellan att komma undan med ett "Puh!", eller katastrof när treåringen kommer utfarande på sin trehjuling.
    Jag håller med om att det är underligt att skillnaden är så stor som 40%.
    En hel massa biltidningar har kommit till liknande resultat som Aftonbladet - om de inte utgår från samma test förstås.
    Även däcktillverkarna avråder från att köra friktion på sommaren, trots att de tjänar på det ekonomiskt med tanke på det högre slitaget.

Zlatko Schneberger
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Jag skulle inte heller köra på nordiska odubbade vinter däck året om.Dom är så sajpade att de inte klarar den körning,men odubbade vinterdäck som är gjorda till Europa klarar galant att köras året om! Det är många som kör på såna däck och har bara gott att säga om dom.Sen måste man alltid fråga om dom egna behöv..kör jag mycket på vinter här i landet då kanske skall man vinterdäck som klarar det och sen ha sommardäck ,men kör man lite och behöver man inte köra när är det allt för j.....igt så funkar dom andra.Och jag har kört på Michelin Agilis vinterdäck/utan dubbar/i många år..funkar perfekt

Stad/Ort
    linköping

0 Ej tillåtet!

Och nu har många krafsat kring, med kanske nya dubbdäck i flera veckor utan snö och is, och man vet att dubben slits så effekten av dubben har försvunnit med 70-80% vid körning på asfalt i 300 mil. Inte bara dubben slits, utan oxå vägen, vilket gör att bitumenet (asfalttjära) slits bort. Och hamnar på vindrutan där det sitter som f-n. När bitumenet slitits bort får vägen en grov struktur då stenen blottläggs vilket gör att vägbullret i bilen kan bli rätt irriterande. Tänk på när ni kommer till en nylagd väg och kommer in på en sträcka som det körts på en vinter får ni se. Detta fenomen finns i alla länder med dubbdäck. Ännu värre blir det när saltningen kommer i gång. Och dubbade däck är inte avsedda att köras på ren asfalt där dom ibland har mycket längre stoppsträcka. För att inte tala om spårbildningen som blir efter dubben.

0 Ej tillåtet!

Ingen risk längre, Börje.
    Bitumenet ligger under slitytan på många, många mil numera och bullret finns tills däcken slitit ner den grova ytan.

0 Ej tillåtet!

Björn jag vet inte vart du fått din uppfattning ifrån men ett dubbdäck får ingen längre bromssträcka pga själva dubben, om det skiljer beror det på gummiblandningen. Tror inte det går att hitta ett bromstest från i år/förra året som påvisar någon försämring.
    Mina Nokian Hakka perkele plus extra allt dubbdäck har rullat ca 1000 mil förra säsongen på mestadels asfalt i Stockholm, de är som nya.

Stad/Ort
    linköping

0 Ej tillåtet!

Fattar inte vad du menar..asfalten blandas väl i ett asfaltverk o läggs ut blandad, hur kan bitumenet ligga under då?
    Var tvungen att googla på detta.

"Dubbarnas uppruggning av asfalt skapar partiklar som kan vara farliga (se luftburna partiklar). På högtrafikerade vägar innebär dubbarnas enorma slitage även spårbildning och därmed sämre vägar året runt. Detta är huvudorsaken till att dubbdäck är förbjudna i många länder. Spårbildning är en allvarlig trafikfara.[källa behövs]. Asfaltens motstånd till dubbslitage kan på vägytor med låg kvalitet variera kraftigt redan inom en yta mindre än däckavtrycket. Detta gör att slitage från dubbdäck kan ge ökad megatextur i vägbanans hjulspår, vilket i sin tur leder till ökat trafikbuller. Även själva dubbdäcken väsnas avsevärt mer än andra däck, med ett metalliskt klingande ljud.

Vid användande på barmarksväg slits inte bara vägen, detsamma gör dubbarna. Och redan efter några månader har dubbdäckets fördelar försvunnit. Icke fulldubbade dubbdäck kan åter-dubbas en gång. Där vintrarna är milda och det inte är för kallt för vägsaltning bör man välja odubbade däck. Eller sommardäck med snökedja vid halt väglag (samt givetvis sänka hastigheten)."
    Megatextur (50–500 mm) är en övergångsform mot ojämnheter (längre än 0,5 m) och ger däcksvibrationer som påverkar trafikanternas färdkvalitet. Dessa vibrationer kan delvis isoleras bort med ett bra fjädringssystem. Varken megatextur eller vägojämnheter är ytegenskaper; de är störande och farliga vägskador som ska vara nära 0. Intakt asfalt har ofta ca 0,1-0,4 mm megatextur. Skadad asfalt kan ha kring 1–2 mm megatextur. Guppiga gatstensbeläggningar har ofta 3–6 mm megatextur; gatsten är också mycket bullrig vid trafikering.

0 Ej tillåtet!

Idag lägger Trafikverket ut bitumen i botten. Ovanpå detta läggs ett eller ibland flera slitlager med exempelvis fraktionen 8-11 mm. Den vassa krossade stenen trycks fast i det underliggande lagret ev bitumen. Mellenrummet mellan dessa stenar blir stort av förklarliga skäl och bullret i vårt tidigare helt tysta hem, har konverterats till ett bullrande inferno, med en i stort sett konstant bullermatta, dygnet runt.
    För skoj skull klockade jag en ensam lastbil en natt, från det jag började höra den, tills den tystnade. Det tog över 3,5 minut. Hur långt en lastbil hinner om den håller en fart av 85 km, vet jag inte men det är långt.

Enligt Trafikverket använder man våra bilar som citat: "gummivältar".
    Den här beläggningen läggs på i stort sett alla vägar med en trafikintensitet under 1000 fordon/ dygn, enligt Trafikverket. I vanlig ordning när det gäller denna myndighet, stämmer det inte med sanningen. Man lägger den på vägar med betydligt högre trafik än så. Hos oss rullar det 1530 fordon/ dygn för att ta ett exempel.

Du har dock rätt till viss del, Börje. I tätorter och på mycket högt trafikerade vägar läggs asfalt vilken blandas till precis som du säger, i ett asfaltverk. Den slipas dessutom för att minska bullret för de boende.
    Oss på landsbygden är det inte så noga med. Här lägger man på det billigaste man kan hitta och det är detta jag slåss mot, mot denna jätte i form av statlig myndighet. Därav är jag ganska påläst ifrågan.

Partiklarna är tämligen ofarliga i jämförelse med andra partiklar. Man har exempelvis mätt upp mycket högre värde i tunnelbanan än på Hornsgatan i Stockholm. De partiklarna är dessutom mycket mindre och därmed farligare eftersom de kommer längre ner i våra lungor.
    Partiklarna från dubbdäcken och dess risker vill jag påstå, är en mycket slirande sanning som drivs hårt av vissa miljögrupper med hjälp av massmedia. Åtminstone om man ska tro på andra uppgifter jag läst. Det finns även uppgifter som säger att ett totalt dubbförbud skulle orsaka större antal döda/ skadade än de som dör/ skadas av partiklar.
    Det är upp till var och en att välja vad man vill tro på i frågan. Någon absolut sanning lär nog aldrig komma fram.

Bara för du nämner Hakka, Henrik, kan jag nämna att deras dubb vänder sig mot färdriktningen vid inbromsning. Det görs med hjälp av en luftkudde runt dubben, som ökar trycket på något underligt Hokus Pokus-vis. Vad jag vet är Nokian ensam om det.

0 Ej tillåtet!

85 * 3.5 / 60 = 4,96km
    Avståndet blir därmed halva åt vardera hållet 2.5km

Det som är imponerande hur vassa och oberörde dubben är trots den långa tid de bankats i marken varje varv de snurrar.

Stad/Ort
    linköping

0 Ej tillåtet!

Ok Lars - Göran. Då förstår jag, s.k oljegrusvägar har vi gott om, vi diskuterade olika saker
    Där är ett j..la buller

Stad/Ort
    linköping

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Henrik Schmidt Visa inlägg
    Björn jag vet inte vart du fått din uppfattning ifrån men ett dubbdäck får ingen längre bromssträcka pga själva dubben, om det skiljer beror det på gummiblandningen. Tror inte det går att hitta ett bromstest från i år/förra året som påvisar någon försämring.
    Mina Nokian Hakka perkele plus extra allt dubbdäck har rullat ca 1000 mil förra säsongen på mestadels asfalt i Stockholm, de är som nya.
    "På våt och torr asfalt är det
    plötsligt dubbdäcken som
    är farliga .."

Längre ner i denna test hittar du den här kommentaren. http://www.automotorsport.se/media/b...pdf/092304.pdf
    Detta får körkortsaspiranter lära sig. http://www.korkortsteori.se/Teori/Dubbdack
    Finns en del att läsa om dett om du letar

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar