Bild 1 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Folksam husbilsförsäkring.

0 Ej tillåtet!

Folksam husbilsförsäkring.

Idag var jag väldigt glad för att vi har vår husbil försäkrad i Folksam. Eller som killen hos glasmästaren sa när jag idag hämtade ut vår bil, med ny framruta, "Jäkla tur att du har bilen försäkrad i Folksam!"

Fick tidigare i sommar ett olyckligt stenskott, som utvecklade sig till en rejäl spricka i glaset.

Det visade sig att bara rutan kostade över 49.000 Kr och med lite material och arbete, så slutade fakturan på 63,236 Kr för att få den utbytt.

Hade vi haft bilen hos någon utav de andra försäkringsbolagen som har modellen 35% av kostnaden i självrisk, så hade de kostat mig 22,132 Kr att lösa ut bilen, men nu med Folksam så blev kostnaden bara 1,500 Kr! Så man kan säga att jag idag har tjänat 20,632 kr netto, inte dåligt för en pensionär!

Jocke Sjöberg
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Sv: Folksam husbilsförsäkring.

Det var en bra deal! Det är viktigt för de med helintegrerade att verkligen ha koll på villkoren vid glasskador.
    Den kollen hade du!

0 Ej tillåtet!

Vilka bolag har så hög självrisk, Tommy?
    Länsförsärkringar verkar ha en fast självrisk på 1500:- på husbil. Husvagn däremot har 35% som du säger.
    Vi bytte rutan på vår förra bil till den kostnaden, som för övrigt var 200:- lägre än för Golfen. Vår ruta är givetvis billigare i inköp än din.

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Lars-Göran Persson Visa inlägg
    Vilka bolag har så hög självrisk, Tommy?
    Länsförsärkringar verkar ha en fast självrisk på 1500:- på husbil. Husvagn däremot har 35% som du säger.
    Vi bytte rutan på vår förra bil till den kostnaden, som för övrigt var 200:- lägre än för Golfen. Vår ruta är givetvis billigare i inköp än din.
    Vet inte, det var glasmästaren som sa att "de flesta kör med 35%", vad det nu kan betyda.

Men har på ett annat forum sett siffrorna när man jämfört olika bolag, priser och vad som ingår.

Just Länsförsäkringar hade i alla fall tidigare, olika självrisker beroende på vilket län man var skriven i. Tog själv in en offert för några år sedan från LF. Eftersom vi inte var skrivna i Sverige, så fick vi endast teckna försäkring med LF i Stockholm och de hade då inte 1500 Kr i självrisk, utan ett procental på kostnaden. Hur mycket kommer jag inte ihåg, men tror faktiskt att det var 35% och därför inte av intresse eftersom vi har helintegrerat.

0 Ej tillåtet!

Jag vet att de har en viss procent även i Kronoberg men det verkar inte gälla just husbil av någon anledning.
    Förhoppningsvis har man insett vansinnet i det hela. Personbil har som sagt en procentsats som jag har för mig ligger på 20% men jag kan ha fel i det.
    Tack för infon - det kan vara bra att veta om man ska byta någon gång.

0 Ej tillåtet!

Har LF Kalmar, självrisk 1500:-. Har bekanta som lämnat Folksam just pga att glasbyte endast får
    ske hos någon av dem godkänd glasmästare. 1500:- gäller också våra övriga bilar.
    A Home without a Dog is just a House !

Zlatko Schneberger
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Folksam..nja, det är väl konkurrensen som tvingar dom att ha såna priser,för i övrigt är det dyraste bolag som jag vet.

Husbilskompis Lars Jacobssons avatar
    Stad/Ort
    Landskrona

0 Ej tillåtet!

Håller inte med dig Zlatko att Folksam skulle vara dyrare än andra bolag. Oftast är premien förhandlingsbar.

Själv betalar vi för vår Niesmann ca 2.500:-/år för en halvförsäkring. Niesmann står för vagnskador under tre år.

När det gäller skadereglering sköter sig Folksam exemplariskt, i vart fall har vi blivit behandlade med största respekt och trovärdighet efter en skada på vår tidigare bil under en färd i Bratislava, där en kraftig lyktstolpe körde rakt in i oss, bakifrån! Inga som helst problem med ersättning.

0 Ej tillåtet!

Intressant att det alltid nämns att man kan förhandla om sin premie men varje gång jag pratat med någon säljare så har de alltid sagt att detta är vad vårt datorsystem säger och det är inget jag kan påverka.
    Så genom alla år jag försökt så har bolagen tackat för sig när jag frågat om de kan matcha priser från andra bilag jag fått pris från.

Husbilskompis Lars Jacobssons avatar
    Stad/Ort
    Landskrona

0 Ej tillåtet!

Det beror nog mycket på vem man lyckas få tag i på FB. Sedan finns det en annan ingrediens som är viktig: Envishet!

0 Ej tillåtet!

Jag har aldrig lyckats med Kundtjänst där man sannolikt är låst av de värden man får fram på skärmen. Bakåt och uppåt i företaget har det dock gått att hitta någon att diskutera med, ibland med positivt resultat.

Som Lasse skrev: Envishet.
    Det som inte går, det går det också. Det tar bara lite längre tid.

0 Ej tillåtet!

Såg med en rysning att Tommy hade rätt angående självrisken 35% i vårt försäkringsbrev från 2012, vilket inte stämde med de villkor jag läste härom dagen.
    LF kontaktades och vi fick svaret att man har ändrat detta till en fast självrisk på 1500 för husbil. Man har insett det orimliga i den flexibla självrisken för husbilar. I dagsläget har man 35% på personbil.

Med andra ord kan man välja LF också, och ändå sova gott, numera.
    Tack Tommy, för att du satte fingret på det här problemet!

0 Ej tillåtet!

Jag tror det skulle vara värdefullt med en husbilskompisar sammanställning.
    En listning av olika typer av skador som kan förekomma och sedan ett antal husbilstyper
    (halv/hel/plåtis i kombination över/under 3.5 ton samt kanske olika åldrar på bilen)

Och sedan tar man reda på vad olika bolag ersätter för varje punkt på listan.
    Det ska då vara fakta med referenser till deras handläggare som skrivit detta i officiella mail eller referenser till paragraf i deras avtal. Så att informationen inte blir vilseledande.
    Det borde gå att få försökringsbolagen själva att besvara denna punktlista om man berättar att det kommer bli en publicerad sammanställning av alla bolag och dess vilkor.
    Senast redigerat av Henrik Schmidt den 2013-10-31 klockan 13:42.

0 Ej tillåtet!

Det låter som en utmärkt artikel i kommande nummer av Magasinet Henrik.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar