Bild 9 Foto: Gomer Swahn
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 101 till 125 av 140

Ämne: Aluminiun tankflaska för gasol

Husbilskompis Lars Jacobssons avatar
    Stad/Ort
    Landskrona

0 Ej tillåtet!

Sv: Aluminiun tankflaska för gasol

Citat Ursprungligen postat av Hasse Forsberg Visa inlägg
    Jag tycker vi även skall lägga in LPG tankställen (Sverige) på samma ställe som Husbilskompisar Ställplatser eftersom allt fler monterar fasta tankar. Men inte minst för att tillgänglig LPG information är lite svårjobbad (se exvis; http://www.energigas.se/Energigaser/...stationer.aspx ).
    Det krävs en del jobb att hitta tankstationerna om man inte laddat ner GPS filen. Ofta ligger stationerna på industriområden eller ute på landet och är dåligt skyltade så det är svårt att hitta även om man kommer inom 500m med GPS:en.
    Exvis så ligger en tankstation 5 km från en stor husbilsfirma i södra Sverige. Vi var ut och letade efter detta tankställe med personbil och hittade det inte. Troligtvis inrymt i ett uthus vid en bondgård som vi passerade. Vägen dit är inget vidare för husbilar kan man säga, smal grusväg. Såg ingen LPG skylt.

Ett inlägg med ett foto, exakt GPS och vägbeskrivning och kort information skulle göra stor nytta för att kunna hitta tankstället.
    Kanske behövs lite anpassning av Ställplats-formatet. Vad tycker ni?

Nu tar vi fram kameran samt läser av GPS:en för LPG i Sverige tycker jag.

Ha en fortsatt skön sommar. Hälsningar Hasse
    Här finns filer att ladda ner. http://www.mylpg.eu/stations/sweden/poi Bäst är kanske att importera till POI om man har en Padda. Annars finns det att också ladda ner till andra navigatorer.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlskrona

0 Ej tillåtet!

Vad får nan ge om man köper flaska och gör installationen själv.?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Tomas Danielsson Visa inlägg
    Vad får nan ge om man köper flaska och gör installationen själv.?
    Hej.

Priset när du är färdig med installationen beror på vilken kringutrustning du vill ha.

Du bor ju inte långt från Karlshamn så jag föreslår att du pratar med Anders Pålsson (tel 0761108788) som säljer flaskorna. Då får råd och tips vad du ska tänka på. Påfyllning i eller utanför gasolutrymmet, val av gasolfilter och sist men inte minst hur du ska sätta fast flaskan. Det finns flera olika färdiga lösningar på fastsättningen.

Jag gjorde en specialare i min bil för jag litade inte på att min främre vägg skulle klara belastningen vid tvärstopp. Har man en bra vägg att sätta dem mot så finns det färdiga väggplattor som bultas fast. Inte gratis men riktigt bra. Flaskan ska sitta fast.

Så här gjorde jag: http://www.husbilskompisar.se/portal...as-tankflaskor

/Jens

0 Ej tillåtet!

Ser att tråden är lite till åren men väcker liv i den ändå.
    För er som monterat in Aluminiumflaskor för fast montage har ni kollat att det följer gällande direktiv?
    En fast monterad flaska,flaskor eller tank i husbil,husvagn skall följa följande direktiv.
    CE/PED & ECE UN 67R01 i enlighet med EN 1949
    Gör inte installationen det är det tveksamt att den är godkänd.
    Mig veterligt så uppfyller inte Aluminiumflaskan ovanstående.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Hej Karl-Erik.

Om du går in på tyska sajter så kan du läsa att frågan är utagerad. Det går alldeles utmärkt att använda fast monterade Alugasflaskor i våra husbilar.

//Jens

0 Ej tillåtet!

Till mina flaskor har jag TUV - intyg. Om dett innebär att de är godkända enligt röd text ovan har jag ingen aning om. Förutom det så bryr jag mig inte.

Vem skulle kontrollera detta? Undrande Max.

1 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Max Mazalik Visa inlägg
    Till mina flaskor har jag TUV - intyg. Om dett innebär att de är godkända enligt röd text ovan har jag ingen aning om. Förutom det så bryr jag mig inte.

Vem skulle kontrollera detta? Undrande Max.
    TUV intyget räcker tyvärr inte.
    Om någon kontrollerar vet jag inte, tänker mest på säkerheten.
    I Tyskland har det slutat montera Aluflaskor i husbilarna endast stål gäller.
    https://www.sis.se/sok/?trackId=&q=EN+1949&searcharea=all&status=

https://www.nen.nl/NEN-Shop-2/Standard/NENEN-19492011A12013-en.htm

Ovan nämnda standard gäller, uppfyller Aluflaskan denna?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Lobbyisterna för stålflaskor i Tyskland lyckades ej och tysk bilprovning godkänner idag husbilar med aluminiumflaskor.

//Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Hej igen Karl-Erik.

Du hänvisar till en SIS-standard. Standarder skrivs i tekniska kommittéer hos SIS. Just denna PDF-fil kostar 1025 SEK att ta del av. Det är öppet för alla organisationer att delta för att vara med och påverka standarder och riktlinjer i sin bransch. Att det finns tillverkare av ståltuber som vill misstänkliggöra andra på marknaden har jag förståelse för, men det kan inte vara detta man kan luta sig mot när man påstår att aluminiumflaskor inte ska monteras i husbilar.

//Jens

0 Ej tillåtet!

Jag har själv jobbat med standarder och SIS och även andra som DIN som är en tysk standard under många år.
    Själv har jag inget emot Aluflaskor, det är ju upp till var och en att ha det man vill i sina bilar.
    Det som är problemet med aluflaskorna är att de inte klarar direktivet EN 1949.
    Det här är ju en intressant fråga som vi måste hitta ett slutgiltigt svar.
    Första steget måste ju vara att få fram vad uppfyller Aluflaskan.
    Sedan nämner du Jens att standarden på SIS kostar håller med inte billiga om man skall köpa dessa.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

3 Ej tillåtet!

Nej Karl-Erik.

Jag håller inte med dig. Vi behöver inte deltaga i en smutskampanj mot alugasflaskor. Diskussionerna i Tyskland är avslutade till förmån för Alugasflaskorna. Där är allt klargjort och alugasflaskorna är godkända och anses vara mycket bra som gasolflaskor. Som jag ser det var det bara ett sätt att försöka skaffa sig marknadsandelar till fördel för stålflaskorna. För mig är nu diskussionen avslutad.

//Jens

1 Ej tillåtet!

Förstår inte varför diskusionen kom upp. Jag har haft flaskorna sedan 2012, inte någonstans i Europa har deras säkerhet ifrågasatts. Vid enstaka tillfällen har stationspersonalen kollat att jag har yttre påfyllning vilket är motiverat eftersom det finns en och annan husbilist med hemmasvarvade adaptrar.

Givetvis är jag part i målet eftersom jag har Alugasflaskor men som sagt ovan, dom har tjänat mig väl under mina år europa runt. Följer Jens och lägger ner ...
    //Max

1 Ej tillåtet!

Hej Jens & Max.
    Varför detta kom upp är att jag läste någonstans att säkerheten för fast installerade Gasolflaskor ,tankar skall följa ett direktiv enligt det jag refererar till.
    Jag vill absolut inte smutskasta Alu-flaskor på något sätt utan det har helt enkelt med vår säkerhet att göra.Som jag förstått det så uppfyller inte Alu-flaskor dessa direktiv. Sedan om det kollas eller inte känner jag inte till, det du nämner att påfyllningen skall vara på utsidan för påfyllningen kollas på fler och fler ställen, kanske med hänvisning till det du Max säger. Min tanke med detta är att bringa klarhet i vad som gäller och vilka direktiv.

Husbilskompis Lars Jacobssons avatar
    Stad/Ort
    Landskrona

1 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Karl-Erik Abrahamsson Visa inlägg
    Hej Jens & Max.
    Varför detta kom upp är att jag läste någonstans att säkerheten för fast installerade Gasolflaskor ,tankar skall följa ett direktiv enligt det jag refererar till.
    Jag vill absolut inte smutskasta Alu-flaskor på något sätt utan det har helt enkelt med vår säkerhet att göra.Som jag förstått det så uppfyller inte Alu-flaskor dessa direktiv. Sedan om det kollas eller inte känner jag inte till, det du nämner att påfyllningen skall vara på utsidan för påfyllningen kollas på fler och fler ställen, kanske med hänvisning till det du Max säger. Min tanke med detta är att bringa klarhet i vad som gäller och vilka direktiv.
    Ursäkta en okunnig skåning men tycker du att du nu har bringat klarhet i vad som gäller?

2 Ej tillåtet!

Varför denna häxjakt på LPG? Man läser alltför ofta om hb som letar efter ställen att fylla sin svenska PC10. Jag har själv gjort det i Spanien för några år sedan och dom fyllde upp till toppen fast jag sa ifrån skarpt. Var tvungen att släppa ur 1kg/2l i luften innan jag stoppa in flaskan. Tänk att få in flytande gasol i husbilen.....
    Jag bytte PC10 på R... för 5 år sedan. Den var sprucken i plasten runt.
    Jag har sett en portugisisk hb brinna efter "hempul" med stålflaskor.
    Tacka vet jag LPG! Jag har extern påfyllning. Supersäkert. Sluta klanka ner på LPG.

0 Ej tillåtet!

Nu får vi vara lite snälla mot vår husbilskompis Karl-Erik. Han ställer en fråga som ingen av oss Aluflaskeanhängare hör talas om, därför att vi sett ljuset. Har inte heller under alla år med flaskorna hört om en enda icident. Den händelse Hasse refererar till såg även jag. //Max

1 Ej tillåtet!

Max,Hasse,Lars
    Det är inte någon Häxjakt eller nedvärdering av någon typ av flaska varken stål,aluminium,komposit.
    De som åker på kontinenten vet säkert hur det går till med fyllning av flaskorna, man väger sällan om aldrig nere i Spanien,Portugal en stor säkerhetsrisk som följd. Hur skall man veta hur mycket ex man fått i en Alu eller Stålflaska när man inte ser nivån?
    Det jag hänvisar till olika direktiv gäller fast montering i fritidsfordon och då gäller det inte bara flaskan utan hela installationen.

Husbilskompis Nisse Östmans avatar
    Stad/Ort
    Vissefjärda

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Hasse Forsberg Visa inlägg
    Tänk att få in flytande gasol i husbilen.....
    Jag har råkat ut för att få in flytande gasol i husbilen. Det fungerade inte bra.... Min fasta tank blev överfylld av en nitisk gasolsäljare när jag var inne i butiken och handlade annat.
    Kylskåpet puffade och levde om, spisen skvätte gasol och var omöjlig att tända. Efter att några liter gasol släppts ut via säkerhetsventilen ordnade det upp sig.
    Nu kollar jag alltid när tanken fylls.

0 Ej tillåtet!

Finns det gastankar utan fyllstopp?
    //Max

Karl-Erik ... läser ditt senaste inlägg en gång till. Är du medveten om att Alugasflaskorna har fyllstopp?
    vid 80% fyllning stänger pumpen av.
    Senast redigerat av Max Mazalik den 2019-09-21 klockan 10:19.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

3 Ej tillåtet!

denna tråd tycks blanda ihop begreppen aluminiumflaskor och Alugas tankflaskor
    ni som har eller tänker köpa Alugas tankflaskor kan känna er lugna, Alugas tankflaskor uppfyller nu gällande krav enligt 2014/68/EN (tryckkärlsdirektivet)

misstänker att Karl-Erik blandar ihop sedvanliga gasolflaskor av aluminium med Alugas, de snarlika benämningarna gör ju denna förväxling möjlig

/Anders

0 Ej tillåtet!

Hej Anders !

Tack för ditt senaste inlägg, som vanligt kompetent och klargörande. Att låta installera Alugasflaska och kunna tanka LPG är den mest komforthöjande åtgärd jag hittills gjort på vår HB.

Massa hälsn / Peter H

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Anders Pålsson Visa inlägg
    denna tråd tycks blanda ihop begreppen aluminiumflaskor och Alugas tankflaskor
    ni som har eller tänker köpa Alugas tankflaskor kan känna er lugna, Alugas tankflaskor uppfyller nu gällande krav enligt 2014/68/EN (tryckkärlsdirektivet)

misstänker att Karl-Erik blandar ihop sedvanliga gasolflaskor av aluminium med Alugas, de snarlika benämningarna gör ju denna förväxling möjlig

/Anders
    Hej Anders.
    Jag har inte blandat ihop dessa men kanske varit otydlig. Aluminiumflaskor som man tar ut ur bilen alltså lösa flaskor har inget toppfyllningsskydd vid 80% helt klart.
    Jag ville inte nämna något märke på tankflaskorna för då får man bannor för det.

Alugas tankflaskor har toppfyllningsskydd vid 80% det är jag medveten om men uppfyller Alugas tankflaskor följande direktiv ?
    CE/PED & ECE UN 67R01 i enlighet med EN 1949
    Det är det jag är ute efter detta eftersom det direktivet gäller fordon på väg.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

5 Ej tillåtet!

R67 är inte tillämpligt för denna typ av gasflaskor, de inledande raderna i R67 lyder;

citat;
    Föreskrifter nr 67 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE) – Enhetliga bestämmelser för:
    I. Godkännande av specifik utrustning för de motorfordon som använder motorgaser i sitt framdrivningssystem.
    II. Godkännande av ett fordon som är försett med specifik utrustning för användning av motorgaser i sitt framdrivningssystem med avseende på installering av sådan utrustning
    slut citat

tolkningen är enkel, gasen används inte för framdrivningssystemet och därmed är inte R67 tillämpligt

dessutom är EN1949 ingen norm för godkännande av apparater eller utrustning, EN1949 gäller för hur installationen av systemet är utfört där varje apparat eller komponent har respektive regelverk att svara mot
    för Alugas tankflaskor gäller PED som jag skrev i tidigare inlägg

det finns andra regelverk som gäller för LPG-drivna värmare i fordon av klasserna M och O där husbilar och husvagnar ingår

1. SS EN1949:2011+A1:2013
    Gasutrustningar - Gasolanläggningar i husvagnar och i andra vägfordon avsedda för boende - Installationsanvisningar
    • Regelverk för installationen
    • Enskilda komponenter/enhet i systemet ska vara godkända enligt relevanta regelverk och förordningar för respektive komponent/enhet

Slutsats: Varje enhet i gasolsystemet från och med gasfasanslutningen och framåt i systemet ska vara installerat på ett enligt standarden godkänt sätt med kopplingar, anslutningar och apparater som är godkända enligt separata förordningar, lagar och direktiv.
    Detta är huvudsakligen en fråga för husbilstillverkarna enär det sällan görs eftermonteringar i gasolsystemen efter regulatorn. Det man kan tänka sig vanligast är eftermontering av uttag till grill och komplettering/utbyte av reduceringsventil.

2. Addendum 121: Regulation No. 122 Amendment 3
    Supplement 3 to the original version of the Regulation - Date of entry into force: 26 July 2012
    Uniform provisions concerning the approval of vehicles of categories M, N and O with regard to their heating systems
    "Annex 8 ”

Detta regelverk från UN som är ratificerat av EU behandlar uppvärmningssystem för fordon i kategorierna M,N och O med LPG-system. Husbilar tillhör kategori M och husvagnar kategori O.
    Punkten 1.1.6. benämner hur LPG i gasfas ska hanteras;
    • Ingen gasol i vätskefas ska kunna nå reduceringsventilen eller värmaren
    • En separat reduceringsventil för värmaren får användas
    • Slangbrottsventil ska användas
    Slutsats: Det är punkter som vi har att förhålla oss till när man använder alla typer av gasolflaskor, gasoltankar eller tankflaskor. Oavsett fabrikat eller varumärke och inget som är unikt för Alugas.
    Att slangdragningen ska ske på ett sådant att man undviker gasol i vätskefas till reduceringsventilen gäller alltid oavsett vilket typ av gasolbehållare man har.
    Slangbrottsventil finns inbyggt i armaturen på Alugas Travelmate. För övrigt finns det vanligtsvis på nyare fordon en en slangbrottsventil på slangen till regulatorn.

3. 2001/56/EU Värmesystem för fordon och 2004/78/EG av den 29 april 2004
    Dessa båda direktiv är i princip ett införlivande av ovanstående Addendum 121: Regulation 122 i den Europeiska lagstiftning och ett direktiv att alla medlemsstater ska följa detta för att undvika handelshinder.

4. 2014/68/EU EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV av den 15 maj 2014 om harmonisering av medlemsstaternas lagstiftning om tillhandahållande på marknaden av tryckbärande anordningar
    Detta direktiv kallas populärt för ”Tryckkärlsdirektivet” och reglerar hur tryckkärl av typ gasolflaskor ska vara beskaffade.
    Slutsats: Det är 2014/68/EU som Alugas Travelmate är godkänd efter enligt det certifikat som
    medföljer varje tankflaska.

/Anders

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Tack Anders!

Du bringade klarhet i juridiken. Ingen behöver nu ifrågasätta våra fasta alugastankflaskor. Vi i Sverige skiljer oss inte åt från övriga Europa.

Jag känner mig mycket tryggare med Alugastankflaskor än med vanliga gasflaskor. Tankflaskorna sitter fastbultade och kan ej överfyllas.

//Jens

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Anders Pålsson Visa inlägg
    R67 är inte tillämpligt för denna typ av gasflaskor, de inledande raderna i R67 lyder;

citat;
    Föreskrifter nr 67 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE) – Enhetliga bestämmelser för:
    I. Godkännande av specifik utrustning för de motorfordon som använder motorgaser i sitt framdrivningssystem.
    II. Godkännande av ett fordon som är försett med specifik utrustning för användning av motorgaser i sitt framdrivningssystem med avseende på installering av sådan utrustning
    slut citat

tolkningen är enkel, gasen används inte för framdrivningssystemet och därmed är inte R67 tillämpligt

dessutom är EN1949 ingen norm för godkännande av apparater eller utrustning, EN1949 gäller för hur installationen av systemet är utfört där varje apparat eller komponent har respektive regelverk att svara mot
    för Alugas tankflaskor gäller PED som jag skrev i tidigare inlägg

det finns andra regelverk som gäller för LPG-drivna värmare i fordon av klasserna M och O där husbilar och husvagnar ingår

1. SS EN1949:2011+A1:2013
    Gasutrustningar - Gasolanläggningar i husvagnar och i andra vägfordon avsedda för boende - Installationsanvisningar
    • Regelverk för installationen
    • Enskilda komponenter/enhet i systemet ska vara godkända enligt relevanta regelverk och förordningar för respektive komponent/enhet

Slutsats: Varje enhet i gasolsystemet från och med gasfasanslutningen och framåt i systemet ska vara installerat på ett enligt standarden godkänt sätt med kopplingar, anslutningar och apparater som är godkända enligt separata förordningar, lagar och direktiv.
    Detta är huvudsakligen en fråga för husbilstillverkarna enär det sällan görs eftermonteringar i gasolsystemen efter regulatorn. Det man kan tänka sig vanligast är eftermontering av uttag till grill och komplettering/utbyte av reduceringsventil.

2. Addendum 121: Regulation No. 122 Amendment 3
    Supplement 3 to the original version of the Regulation - Date of entry into force: 26 July 2012
    Uniform provisions concerning the approval of vehicles of categories M, N and O with regard to their heating systems
    "Annex 8 ”

Detta regelverk från UN som är ratificerat av EU behandlar uppvärmningssystem för fordon i kategorierna M,N och O med LPG-system. Husbilar tillhör kategori M och husvagnar kategori O.
    Punkten 1.1.6. benämner hur LPG i gasfas ska hanteras;
    • Ingen gasol i vätskefas ska kunna nå reduceringsventilen eller värmaren
    • En separat reduceringsventil för värmaren får användas
    • Slangbrottsventil ska användas
    Slutsats: Det är punkter som vi har att förhålla oss till när man använder alla typer av gasolflaskor, gasoltankar eller tankflaskor. Oavsett fabrikat eller varumärke och inget som är unikt för Alugas.
    Att slangdragningen ska ske på ett sådant att man undviker gasol i vätskefas till reduceringsventilen gäller alltid oavsett vilket typ av gasolbehållare man har.
    Slangbrottsventil finns inbyggt i armaturen på Alugas Travelmate. För övrigt finns det vanligtsvis på nyare fordon en en slangbrottsventil på slangen till regulatorn.

3. 2001/56/EU Värmesystem för fordon och 2004/78/EG av den 29 april 2004
    Dessa båda direktiv är i princip ett införlivande av ovanstående Addendum 121: Regulation 122 i den Europeiska lagstiftning och ett direktiv att alla medlemsstater ska följa detta för att undvika handelshinder.

4. 2014/68/EU EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV av den 15 maj 2014 om harmonisering av medlemsstaternas lagstiftning om tillhandahållande på marknaden av tryckbärande anordningar
    Detta direktiv kallas populärt för ”Tryckkärlsdirektivet” och reglerar hur tryckkärl av typ gasolflaskor ska vara beskaffade.
    Slutsats: Det är 2014/68/EU som Alugas Travelmate är godkänd efter enligt det certifikat som
    medföljer varje tankflaska.

/Anders
    Hej Anders.
    Nu börjar vi närma oss det jag är ute efter, att all utrustning som vi fipplar med i våra fordon skall vara säker och att man som fordons ägare till lika granne när man står uppställd på olika platser typ Ställplatser ,Camping eller på annat sätt strävar efter en säker vistelse. Sedan finns det ju som alltid visa som skiter i det olika direktiven. sedan kanske det är upp till var och en att tänka efter att inte utsätta varken sig själv,nära och kära eller grannar för säkerhetsrisker.
    Det som också kommer in i detta är hur kontrollera att allt är ok och uppfyller direktiv som krävs för olika typer av installation?.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar