Bild 7 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Att komma igång

0 Ej tillåtet!

Att komma igång

2012-07-15 12.58.10.jpg
    Tänkte bara göra lite reklam för geocaching, eller skattjakt med GPS, som man också kan kalla det för. Sedan vi började i våras har vi hamnat på många ställen vi inte besökt, eller ens tänkt att besöka. Som tex baksidan av en vägskylt Följande beskrivning är hämtad från den svenska sidan www.geocaching.se

Geocaching är en sysselsättning som passar för alla som äger en bärbar GPS-enhet. Man kanske kan kalla det för en modern version av gömma nyckeln eller skattjakt. Någon gömmer en burk eller liknande någonstans, med en loggbok och en penna som viktigaste innehåll. Så nogranna koordinaterna som möjligt till gömman publiceras, ibland tillsammans med ledtrådar, på en webbplats på Internet. Intresserade kan sedan leta upp gömman, geocachen, och anteckna sig i loggboken.

När man är uppkopplad nästa gång loggar man också på sidan på nätet, (www.geocaching.com) så att alla kan läsa loggarna utan att leta upp gömman i fråga.
    Man kan ta ett föremål från cachen, men bara om man lämnar ett nytt föremål i utbyte. Dessa föremål kallas bytessaker, eller bytesföremål. En bra riktlinje är att alltid lämna någon av minst samma värde som det man tar.

Ibland utvidgas cachen till en så kallad multicache, där man måste besöka flera olika gömställen på vägen till slutmålet. Ibland arrangeras träffar (s.k. events) för utövare av geocaching, där koordinaterna för platsen där man skall mötas läggs ut på samma sätt som för en vanlig gömma men med tillägget att de bara gäller ett visst datum och klockslag. Olika event kan ha olika inslag, t.ex grillkvällar, städträffar (s.k. CITO-event), föreläsningar, etc.

Geocaching är ett sammansatt amerikanskt ord som består av GEO från det grekiska geo som betyder jord, mark och CACHING från det engelska ordet cache som betyder gömställe. Uttrycket används också inom datavärlden för att beskriva att datorn tillfälligt gömmer undan något. En svensk direkt-översättning av geocaching är svår, men ett uttryck som beskriver företeelsen kan vara ”Skattjakt-med-GPS”.

Jag använder datorn och min androidtelefon. Att köpa en ny GPS för detta ändamål var inte aktuellt för min del. De cachar jag hittat har fungerat utmärkt med telefonen och en app som heter c:geo. Finns även app för iphone.
    Lycka till!
    Anette

0 Ej tillåtet!

Sv: Att komma igång

Jag var ute med någora kolegor från KTH när vi var i Warzawa mitt i natten. Det kan väl vara intressant tänkte jag och hade då ingen handhållen GPS.
    Hu har jag gps i telefonen men med kartplottande gps blir det lite för enkelt kan tyckas.
    Jag installerade nyligen ett antal olika geokash appar men ingen av dem vart jag övertygad om att det var det rätta.
    Så jag skulle gärna ha lite tips om vilken site som är bäst och vilken app som är bäst och då för Android.

0 Ej tillåtet!

Kul att detta även har "hittat" till HK!
    Majsan och jag gör det som sagt när tillfälle ges. Det jag tycker är svårast, är att hitta själva "mojjen". Visst står det ledtrådar ibland men när det står att man ska titta bland stenarna när man befinner sig i Småland... Hmmm?
    Skämt åsido - man kanske får öppna upp sitt sinne?
    Det är dock en väldigt kul hobby! Vi använder dels iPhone och dels Garmin Astro Nordic (som vi även har till annat).
    För er som inte har testat: Gör det men var beredda på att det kan vara beroendeframkallande

0 Ej tillåtet!

Jag använder mej av c:geo till min androidtelefon. Den är enkel att använda och om man registrerar sej som geochachare (gratis) på www.geocaching.com så synkar appen och internetsidan med varandra. På geocaching.com kan de hitta cacher över hela världen. Internetsidan är på engelska men kan ställas om till svenska. Den funktionen hittar du nere i den gröna sidfoten, på första sidan. c:geo appen är på svenska.
    Lycka till
    Anette

Husbilskompis Staffan Perssons avatar
    Stad/Ort
    Helsingborg

0 Ej tillåtet!

Har geocachat i en del år nu , det är en perfekt aktivitet när man har husbil. När vi åker på semester i Europa brukar vi ladda ner cacheer i de område vi ska besöka. En fin sak är att man hittar platser som man definitivt inte kommit till om man inte sysslat med detta, och de flesta som placerar ut cacheer skriver om stället de placerat ut den på. Var på ställplatsen utan för Bengt i Örkeljunga denna helgen och där finns en slinga på 5-6 km som där är ett 20tal cacheer gömda. Hoppas fler provar på denna syssla

Husbilskompis Frank Ekmans avatar
    Stad/Ort
    Skövde

0 Ej tillåtet!

Gå in på den som ligger vid Hökensås:" Spindeln". Den ska knäckas i vår/sommar. Kommer säkert att ta ett par-tre dygn.

0 Ej tillåtet!

Hej Frank, vi kommer gärna och letar cachar på Hökensås, fast jag får nog hålla mig till nybörjarcachar.

0 Ej tillåtet!

ANN vi väntar!

0 Ej tillåtet!

Hej
    Mitt första inlägg på forumet.
    Jag håller också på med geocaching när det är tillfälle, närmar mig 300st nu.
    Perfekt att göra när vi stannar med husbilen någonstans, det finns nästan alltid någon cache i närheten.
    Många ställen som man troligen inte hittat utan geocachingen.
    Kjelle

Husbilskompis/In memoriam Kurt Boströms avatar
    Stad/Ort
    Västra Frölunda Göteborg

0 Ej tillåtet!

Hej Kjell, trevligt att du skrivit ditt första inlägg. Du är välkommen i kompisgänget.
    Hls......

0 Ej tillåtet!

Så då var debuten avklarad för mig o familjen.
    Blev en liten promenad o letande i buskar o snår o till slut så hade vi hittat våran första cache.

Richard

0 Ej tillåtet!

Geocahing är skoj om man har bra grejor. Jag har cachat en del med telefon och det funkar ok så länge som man har bra täckning , Men eftersom man är en del i bushen oxå så valde jag att satsa på denna.http://www.outdoorexperten.se/p-2124...egon-650t.aspx det blir skillnad som natt och dag på noggrannheten. Enda nackdelen är att spontan letandet blir lidande. det kräver lite planering men oftast har man ju datorn med sig så man kan lägga in cacher.
    Rekommenderas starkt!!!!!
    /Lasse
    Senast redigerat av Lars Pettersson den 2014-03-06 klockan 18:03.

Husbilskompis Bo Ericssons avatar
    Stad/Ort
    Göteborg

0 Ej tillåtet!

Har cachat i två år tillsammans med hustrun. Använder båda Locus pro. En app som har det mesta och kan mycket! Kolla gärna på detta http://www.locusmap.eu/ innan du bestämmer dig.

0 Ej tillåtet!

Tog ikväll en vandring med min äldsta dotter (11år) på en kvälls cache.
    Hon var lite spänd då vi vek av vägen in i okänd terräng mot en ruin och bäverhydda.
    Väl på plats gjorde hon ett byte i burken.

När vi var tillbaka på vägen sken hon av lycka och stolthet.

0 Ej tillåtet!

Hej, ja geocaching passar ju alla åldrar, en del "barn-cachar" är ju trevliga ändå, vi gick en promenad i påskhelgen där vi tog totalt 7st, de heter barnvisorna och ligger i Upplands-Bro, rekommenderas för alla åldrar.

0 Ej tillåtet!

Har nu passat på att ta en cache i Karlholmsbruk där vi ligger med husbilen några dagar.

0 Ej tillåtet!

Min första erövrade jag för några dagar sedan i Valpantena nära en by som heter Santa Maria in Stelle gömd i en stenmur inte helt enkelt att hitta. Nej förresten jag hittade en för något år sedan på en gravkulle utanför Vattholma i Uppland men den räknas inte för dit kom jag inte för att hitta en geocachar utan för att grilla korv i skogen, burken kom helt enkelt i vägen, den låg under en rot på kullen och den hittade jag utan att leta. Men det blir säkert fler !
    bloggar om Italien på
    www.giazza.se

Jocke Sjöberg
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Det är nog tre år sedan jag skulle börja med geocaching, jag kanske fastnade i ett tuggummi eller nåt men i vintras gjorde vi våra första stapplande steg efter närmaste cach.
    Vi hade en app som inte var nån höjdare och våra telefoner hade brister, men efter att vi laddat hem en bättre app så kom vi igång igen för nån månad sedan.
    25 eller 26 tror jag att ja hittat nu och vi brukar cacha hela familjen.
    Troligen kommer detta att förgylla husbilslivet och cachar verkar det finnas gott om, nu kan man ju kolla vid varje rast eller paus om det finns några i närheten. Ett bra sätt att aktivera ungarna och sig själv.

mvh jocke

0 Ej tillåtet!

Jocke. Vad har du för app nu?
    Be careful out there

Jocke Sjöberg
    Gäst

0 Ej tillåtet!

En grön..

Efter en koll så heter den Geocaching och den är okej, kompassen/pilen fungerar inte med min telefon men det går ju bra med bara kartan.

Jag hade en annan app tidigare men då hittade jag inga cachar, den jag har nu verkar bättre och jag hittar de små rackarna, så långt sträcker sig min undersökning.

mvh jocke

Jocke Sjöberg
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Glömde bort en, sedan i morse har jag även C:geo, men den har jag inte hunnir testa ännu.
    Kompassen på den har i alla fall vissa livstecken men den verkar visa ca 180 grader fel.. spännande.

mvh jocke

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar