Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Maten vi äter

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kolmården

0 Ej tillåtet!

Maten vi äter

Santa Pola, lördag kväll kl 7, köttaffären (slaktarn känns helt fel): Massor av kunder som utan nummerlappar och ens antydan till kö noga håller ordning på turordningen. Tre expediter bakom disken som trots den sena timman jobbar lugnt och noga lyssnar på varje kunds önskemål. En vill ha sina kycklingben urbenade. En annan kyckling och anka, noga utvalda delar av respektive fågel, styckade i lagom bitar med ben medan gåsen skulle skäras i centimeterstora tärningar utan ben. Tänk att få smaka på den blandningen! En tredje, som oväxling en karl, gissningsvis 85 år, väljer noga bland osten och det kallskurna för veckoslutets måltider. Vi får efter en lärorik och njutningsful väntan våra lammkotletter skurna exakt som vi önskar och den lufttorkade skinkan skivad så att tre normalstora skivor väger 120 gram. Sedan blev det lite korv och ost och…. Vi kommer att leva gott några dagar till.

Ändå väljer vi vía Tripadvisor och en rundvandring till toppkonkurrenterna omsorgsfullt restaurang Casa Juan för söndagslunchen. Om man kokar minibläckfisk, små kotlettfiskar och kronärtsskockshjärtan, använder kokvattnet till att koka avioriris mjukt och till slut blandar alltsammans i en paellapanna blir resultatet en nästa kolsvart sörja. Den doftar som ett koncentrat av hav och fisk, som en fiskhamn när båtarna lossar i en kristallklar och vindstilla soluppgång. Smaken är nästan bedövande när den första tuggan träffar gommen och det är först efter några munfullar som man helt förmår uppskatta skapelsen. Sedan infinner sig en nirvanaliknande, känsla och man äter i trans ända tills magen svämmar över. Då är nästan hälften kvar och man inser att det inte går att få i sig allt. Trots mättnadskänslorna är det med sorg i hjärtat som man ser resterna bäras ut.

Söndagslunchen tog 2 1/2 timma och omfattade dessutom friterade bläckfiskringar och en spansk ostbricka före paellan och en "mjölkbomb" efter densamma. Efter kaffe och aguardiente vacklade vi tillbaka till bilen i ett alltmer tilltagande regn. Sällan har en siesta kännts så välförtjänt. Lyckligtvis (eller möjligen tyvärr) är inte alla dagar sådana, oftast skiner solen och vi äter någorlunda förnuftigt i eller utanför bilen.

0 Ej tillåtet!

Sv: Maten vi äter

Så skriver och genomlever två sanna livsnjutare på hjul sin tid.
    Avundsjuk? Lite då.
    Härligt att ni har det så bra men vi saknar bilderna.

Husbilskompis / in memoriam
    Stad/Ort
    Hörby

0 Ej tillåtet!

Zlatko, är inte smotana och smetana samma mejeriprodukt? Är detta kåldolmar i typ gräddig sås? Käkar du detta i stället för skinka på julafton?

sten jonsson
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Tänk vad mycket inntresant man får läsa på den här hemsidan, och vad många tipps man får om husbilen, man skulle varit
    kock eller fotograf.

Zlatko Schneberger
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Nils Wilseus Visa inlägg
    Zlatko, är inte smotana och smetana samma mejeriprodukt? Är detta kåldolmar i typ gräddig sås? Käkar du detta i stället för skinka på julafton?
    Nej då Nils..det har inte att göra med nån mejeri produkt i alla fall "smotana"det betyder lindat..och det är surkoll som färsen är inlindat i.Väldigt gott ...men jag äter skinka på julafton ...och nån färdigt kokt är bannlyst hos mig...men visst saknar jag mat från mina trakter...men sura kolldomar gör jag själv.

Tom Barckman
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Zlatko!
    Vad är den typiska julmaten från dina trakter?
    Kunde vara intressant att få vetskap om.

Tom Barckman
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Ja du Sten.
    Vi är några stycken som också har andra intressen än bara Husbilen, och tycker det är både kul och lärorikt att "snacka" lite annat när vi sitter på kvällskvisten eller i regnet och har det mysigt i husbilen.
    Du kanske också har något ytterliggare intresse/hobby som vi kunde diskutera och jag lära mig om.
    Aldrig för gammal för att lära.

Zlatko Schneberger
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Tom Barckman Visa inlägg
    Zlatko!
    Vad är den typiska julmaten från dina trakter?
    Kunde vara intressant att få vetskap om.
    Tyvärr Tom,om jag visste det...efter 45 år vistelse här i landet så vet jag inte det...maten och traditioner förändras men sura koldolmar och fylld paprika består ...

Zlatko Schneberger
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Prova 027.jpg
    Prova 031.jpg

I dessa tider innan julen
    saknar jag såna afférer

Tom Barckman
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Östermalmshallen i Stockholm. Varsågod!
    Fast där har visst blivit mest fikaställen?

Zlatko Schneberger
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Nej då Tom...det kanske duger för en Svensk...men dom kan inte göra korvar som Vi har... och jag har provat och smakat men nej...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar