Bild 2 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Gasolinstallation i Spanien!?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kalmar

0 Ej tillåtet!

Gasolinstallation i Spanien!?

Tjenare!
    Jag är nere i Spanien, och mot förmodan så var det inga problem alls att skaffa en gasolflaska på en cepsa-mack.

Då jag själv har tummen mitt i handen, och det handlar om något brandfarligt så ville jag inte själv ge mig på en installation.. Åkte därför till närmsta ferreteria där jag på min bristfälliga spanska, och deras obefintliga engelska kom fram till att de både hade en adapter, och var villiga att installera den!

De har dock kopplat den rätt in i hålet för husbilen, utan en regulator. och menar att den är ställbar på ratten på toppen istället. Är detta verkligen rätt??? Vågar jag använda denna installationen, eller är det livsfarligt och jag borde åka någon annastans och få hjälp? kommer även bilder så att ni ser:

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kalmar

0 Ej tillåtet!

Sv: Gasolinstallation i Spanien!?

Bifogade bilder Bifogade bilder

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kalmar

0 Ej tillåtet!

Kan även tillägga att när de börjadeinstallerade den, så öppnade de successivt upp ratten, och kollade på hur lågorna i köket ökade... kändes lite ovetenskapligt...... 😂 och jag vågar Alltså inte använda den innan jag hör med er hur de har gjort.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Ställbar regulator låter ju som att det kan gå lite hursomhelst om man råkar vrida på den så man öppnar för mycket, tänker på kylen och värmepannan där man inte ser lågan.

Men man kopplar på- och av flaskan genom att dra i den svarta ringen?

Kommer säkert någon som kan ge bättre råd, men för att bara komma vidare, kan du inte skaffa en korrekt (för vagnen) fast regulator och koppla den i serie med den ställbara. Sedan spelar det ingen roll hur mycket du öppnar på deras ställbara regulator.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Säimen, Finland

0 Ej tillåtet!

Spanjorerna har annorlunda ventiler till gasolflaskor, inga ställbara dock. Den svarta knappen på toppen är bara en av - på "vridbar" ventil.

Men kolla att denna vetil har inbyggt reduseringsventil, så att du får 30 mbar till appaterna. Detta är viktigt. Kanske du har en separat reduseringventil efter flaskorna?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kalmar

0 Ej tillåtet!

Hejsan!

nej, jag har ingen separat reduceringsventil- efter flaskan tyvärr. De försökte sätta dit en sådan här först Men då inloppet på bilen är 8mm och utloppet på den är 9mm så fick de inte ihop det.... om jag förstår det rätt så skulle den här modellen ha en inbyggd reduceringsventil på 29mbar, så den hade inte varit några problem att koppla på direkt.... någon som vet hur man får tag i 8mm gasolslang i Spanien? Jag har varit på ett par varuhus och ferreterier och de bara skakar på huvudet och kommer med 9mm....
    Inloppet k bilen 8mm slang krävs för att det ska bli tätt här🤪

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Säimen, Finland

0 Ej tillåtet!

Jan kan tänka mig att vissa husvagn-husbilsföretagen, som SurCaravaning i Estepona kunde hjälpa dig. Det finns nog ett företag någonstans i Malaga. Om inte de har en 8 mm slange, någon annan lösning sedan att du får fungerande system som är också säker.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Grängesberg

0 Ej tillåtet!

Hej.
    Den svarta ventilen har 2 bars tryck och de är högt tryck för din HB om du saknar reduseringsventi.
    Den andra är OK den har max 30 mbar och då klarar dina gasol aparater i HB.
    Skaffa en slang som är rätt från HB service.
    Lycka till /Mauno

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kalmar

0 Ej tillåtet!

Halloj där! Tack så mycket för snabba svar! Vilken uppslutning det är här på forumet

I en diversebutik så lyckades jag faktiskt hitta en gasolregulator på 29mbar som hade en mindre utloppsdiameter än 9mm. (Vilket gjorde att jag kunde använda den gamla slangen) Väl vid husbilen så vågade jag mig faktiskt på att koppla bort deras installation(det var ju bara slangklämmor... inte ens jag borde väl kunna misslyckas) och koppla på den här istället. Nu fungerar spisen precis som vanligt, och lite senare skall vi se om värmaren går också.

Tack så jättemycket för hjälpen allihopa, och framför allt att ni tog er tid att svara! Det är inte lätt att ha tummen mitt i handen helt enkelt

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Simonheimdahl Visa inlägg
    Betänk även att denna typ av regulator finns såväl med som utan säkerhetsventil, som jag antar är en slanbrottsventil. För installation i husbilar/husvagnar bör man använda en regulator med inbyggd säkerhetsventil. Det skiljer bara några Euros i pris dem emellan.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kalmar

2 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Per Hanson Visa inlägg
    Betänk även att denna typ av regulator finns såväl med som utan säkerhetsventil, som jag antar är en slanbrottsventil. För installation i husbilar/husvagnar bör man använda en regulator med inbyggd säkerhetsventil. Det skiljer bara några Euros i pris dem emellan.

Hej!

hur vet jag om modellen har en säkerhetsventil? Jag ska helt klart kika om någon någorlunda välrenommerad husbilsbutik finns i närheten så att jag kan åka in där och be de kika/sätta in de rätta grejerna om det skulle vara bättre med något annat.������

Dock är jag fortfarande helt sjukt nöjd över mig själv att jag tillslut lyckades få gasen installerad, och att även värmaren fungerar(provkörd nu ikväll, det är väääldigt stora temperaturskillnader på dag och natt i Spanien! ������

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Simonheimdahl Visa inlägg
    hur vet jag om modellen har en säkerhetsventil?
    Det står på förpackingen om reduceringsventilen är ut rustad med en säkerhetsventil. Jag blev varse detta när jag köpte en reduceringsventil i Spanien förra vintern. Jag är dock inte säker på om det står angivet på reduceringsventilen om den också är utrustad med en säkerhetsventil.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar